Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 18 липня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178), а також умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21.05.2024 у м. Києві та 22.05.2024 у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06.06.2024 №3786-IX (далі – Рамкова угода) та вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 №1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility»; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем тендеру документів; укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця процедури закупівлі, а також відповідності договору про закупівлю умовам Рамкової угоди.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Ходорівської міської ради (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-06-18-011016-a); оголошення про проведення відкритих торгів, звіт про результати проведення процедури закупівлі; оприлюднену інформацію щодо досліджуваної процедури закупівлі на вебсайті Ходорівської міської ради (https://hodorivska-gromada.gov.ua/obgruntuvannya-zakupivel-kod-dk-0212015-39160001-shkilni-mebli-09-17-49-20-06-2025/); протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 19.06.2025 №ВТ-19/06-2025 про затвердежння та оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 30.06.2025 №ВО/РВТ-30/06-2025; тендерну пропозицію ТОВ «ДніпроБізнесКонсалтинг»; наявні у вільному публічному доступі відомості у санкційних списках ЄС (джерело інформації: https://www.sanctionsmap.eu/#/main); повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; оприлюднені ТОВ «ДніпроБізнесКонсалтинг» як переможцем тендеру документи, договір про закупівлю від 07.07.2025 №120; опубліковані Замовником під час моніторингу інформацію та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини сьомої статті 8 Закону у висновку про результати моніторингу може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
У пункті 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова КМУ №710) постановлено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) та суб’єктам господарювання державного сектору економіки забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; та оприлюднення такого обґрунтування шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Одночасно, у пункті 5 Постанови КМУ №710 зобов’язано Державну аудиторську службу забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю.
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
При цьому, за нормами частини п’ятої статті 8 Закону замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час моніторингу Західним офісом Держаудитслужби через електронну систему закупівель оприлюднено запит до Замовника щодо надання відповідної інформації (пояснень), зокрема, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
При цьому у запиті зазначено, що до пояснень необхідно долучити їх документальне підтвердження.
Замовником у наданій на вишевказаний запит відповіді, зокрема, зазначено, що при плануванні закупівлі здійснювались заходи передбачені «Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», затвердженою наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі».
Також Замовником повідомлено про використання загальнодоступної інформації щодо цін та асортименту товарів, яка міститься у відкритих джерелах (у тому числі на сайтах виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель «Prozorro», на сайтах:
https://rozetka.com.ua/; https://b-pro.com.ua/; https://stemclass.com.ua/; https://elizlabs.com.ua/ та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках, дані спеціалізованих інформаційно-аналітичних видань, офіційних статистичних видань, в тому числі іноземних, тощо), так і інформацію, отриману шляхом проведення ринкових консультацій.
Проте, документального підтвердження щодо зазначеної вище інформації Замовника (зокрема, використання для обрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі даних сайтів виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиків, прайс-листів, даних спеціалізованих інформаційно-аналітичних видань, офіційних статистичних видань, а також інформації, отриману шляхом проведення ринкових консультацій) до моніторингу Замовником не надано, чим порушено вимогу частини п’ятої статті 8 Закону.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року №244-р схвалено План України (далі – План України).
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 №1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» (далі – Постанова КМУ №1318) Державну аудиторську службу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Також, відповідно до пункту 20 Порядку управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України, затвердженого Постановою КМУ №1318, Держаудитслужба здійснює державний фінансовий контроль видатків, передбачених на виконання кроків Плану України, зокрема для виконання яких необхідно здійснити публічні закупівлі, виплату компенсацій та кредитів у межах виконання Плану України, шляхом проведення державного фінансового аудиту, інспектування (ревізії), перевірки закупівель та моніторингу закупівель в установленому законодавством порядку.
Моніторингом встановлено, що в опублікованому річному плані закупівель Замовника на 2025 рік (UA-P-2025-06-18-011016-a) джерелом фінансування досліджуваної процедури закупівлі визначено «Інше» із заначенням «За рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (фінансування – 1 361 300,00 грн) Код КПКВ 0611184 – «Виконання заходів, спрямованих на реалізацію публічного інвестиційного проекту на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», а також «Місцевий бюджет» із зазначенням «За рахунок коштів місцевого бюджету (співфінансування – 143 700,00 грн.) Код КПКВ 0611183 – «Співфінансування заходів, що реалізуються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа».
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Одночасно, за нормами частини першої статті 6 Закону якщо міжнародним договором України, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, передбачено інший порядок закупівлі, ніж визначений цим Законом, застосовуються положення міжнародного договору України, з урахуванням принципів, встановлених у частині першій статті 5 цього Закону.
У статті 16 Рамкової угоди визначено, що Україна повинна забезпечити, шляхом включення таких зобов’язань до договорів з відповідними особами та суб’єктами, щоб реципієнти фінансування Союзу під час виконання заходів Плану України, визнавали походження та забезпечували публічність, що включає, у разі потреби, зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом - Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом - Ukraine Facility», зокрема, у ході просування заходів та їх результатів, шляхом надання послідовної, дієвої та пропорційної цільової інформації для різних типів аудиторії, у тому числі для медіа та громадськості.
Також, за вимогами статті 16 Рамкової угоди заходи із забезпечення публічності, комунікацій, оприлюднення та поширення інформації повинні здійснюватися в доступному форматі та відповідати Вимогам щодо комунікації та забезпечення публічності зовнішніх дій ЄС, викладених і опублікованих Європейською Комісією, у редакції, чинній на момент виконання заходів.
Підпунктом 4 пункту 9 Порядку №1318 визначено, що відповідальні органи під час виконання Плану України забезпечують здійснення закупівель для виконання Плану відповідно до законодавства в частині, що не суперечить положенням статті 5 Рамкової угоди.
Відповідно до підпункту 9 пункту 9 Порядку №1318 відповідальні органи під час виконання Плану України забезпечують публічність інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України, зокрема тендерної документації та договорів, відповідно до вимог, визначених додатком 4.
Так, вимогами додатку 4 до Постанови №1318 щодо інформування про реалізацію інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України визначено, що відповідальні органи та реципієнти у всіх публікаціях, інформаційних та комунікаційних матеріалах, розроблених у межах виконання кроків Плану України, повинні використовувати емблему Європейського Союзу до якої також обов’язково зазначається інформація про джерело фінансування та що конкретний крок Плану України фінансується/співфінансується Європейським Союзом, з використанням таких формулювань: «Цей крок фінансується Європейським Союзом — Ukraine Facility» або «Цей крок співфінансується Європейським Союзом — Ukraine Facility».
Крім того, пунктом 6 додатку 4 до Постанови №1318 визначено, що під час проведення заходів, здійснення публікацій, на інформаційних та комунікаційних матеріалах, розроблених у межах виконання кроків Плану України, необхідно зазначати, що зміст висвітленої інформації не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
Також, відповідно до вимог додатку 4 Постанови КМУ №1318 емблема Європейського Союзу повинна розміщуватися на видному місці на всіх комунікаційних матеріалах, закупленому обладнанні та інших товарах з дотримання інструкції про її використання, що розміщена на сайті Європейського Союзу, до емблеми Європейського Союзу обов’язково додається інформація про джерело фінансування, під час посилання на інформацію про джерело фінансування обов’язково зазначається, що конкретний крок Плану України фінансується/співфінансується Європейським Союзом, під час проведення заходів, здійснення публікацій, на інформаційних та комунікаційних матеріалах, розроблених у межах виконання кроків Плану України, необхідно зазначати, що зміст висвітленої інформації не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
Водночас, проведеним під час моніторингу аналізом оприлюдненої Замовником інформації щодо досліджуваної процедури закупівлі на вебсайті Ходорівської міської ради (щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик та очікуваної вартості предмета закупівлі) за наданим Замовником посиланням (https://hodorivska-gromada.gov.ua/obgruntuvannya-zakupivel-kod-dk-0212015-39160001-shkilni-mebli-09-17-49-20-06-2025/), а також протокольного рішення уповноваженої особи Замовника від 19.06.2025 №ВТ-19/06-2025 про затвердежння та оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації (оприлбдненого за посиланням https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-06-19-004327-a) встановлено, що при публікації інформації про закупівлю Замовником недотримано вимог додатку 4 та, відповідно, підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 та не враховано положення статті 16 Рамкової угоди, а саме не використано емблеми Європейського Союзу, не зазначено інформації про джерело фінансування (із зазначенням, що конкретний крок Плану України фінансується/співфінансується Європейським Союзом) та не вказано, що зміст висвітленої інформації не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
Крім того, на порушення вимоги додатку 4 та, відповідно, підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 у тендерній документації, проекті договору та, як наслідок, в укладеному договорі про закупівлю від 07.07.2025 №120 не передбачено включення інформації, визначеної пунктом 6 додатку 4 до Порядку №1318, а саме «під час проведення заходів, здійснення публікацій, на інформаційних та комунікаційних матеріалах, розроблених у межах виконання кроків Плану України, необхідно зазначати, що зміст висвітленої інформації не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу».
Також, укладений за результатами закупівлі UA-2025-06-19-004327-a договір від 07.07.2025 №120 не містить емблему Європейського Союзу, чим порушено вимоги додатку 4 та, відповідно, підпункту 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318 та не врахування положень статті 16 Рамкової угоди.
У наданій під час моніторингу інформації на запит Західного офісу Держаудитслужби щодо забезпечення виконання публічності інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility, зокрема тендерної документації та договору, відповідно до вимог, визначених додатком 4 та підпунктом 9 пункту 9 Постанови КМУ №1318, Замовник зазначив, зокрема, що у тендерній документації на першій сторінці вказано емблему Європейського Союзу, вказано що закупівля здійснюється за програмою фінансової підтримки Ukraine Facility та те, що співфінансується Європейським Союзом Ukraine Facility.
Також у вищезазначеній відповіді вказано що, у пункті 1.6 Додатку №5 до тендерної документації Замовника (Проєкт договору) зазначено: «Відповідно до статті 16 Рамкової Угоди Постачальник здійснює маркування товару емблемою Союзу та заявою про фінансування, що містить слова «Співфінансується Європейським Союзом - Ukraine Facility».
Проте, надані Замовником пояснення не спростовують недотримання Замовником вимог додатку 4 до Порядку №1318, оскільки забезпечення публічності інформування щодо реалізації інструменту Ukraine Facility та виконання Плану України, виконання якого передбачено підпунктому 9 пункту 9 Порядку №1318, стосується також тендерної документації та договору.