Обгрунтування використання процедури
Порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, встановлюється Особливостями, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 зі змінами (далі – Особливості). Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням зазначених особливостей. Особливостями, а саме п. 10 визначено, що Замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених особливостями. Загальна річна вартість послуг з розподілу електричної енергії перевищує зазначений пунктом 10 Особливостей граничний розмір вартості закупівлі, встановлений для проведення закупівель виключно шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу. Одночасно, Постановою 1178 (п.13) встановлені випадки, за яких закупівля може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу, зокрема, пп.5 п.13 - відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. У зв’язку з набранням чинності Закону України «Про ринок електричної енергії», (далі – Закон) роздрібний ринок електричної енергії почав функціонувати за новими правилами. Одним із нововведень стало відокремлення функції з розподілу електричної енергії від функцій виробництва, передачі та постачання, тобто створення відповідних окремих юридичних осіб. послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії надають оператори систем розподілу (суб’єкти природних монополій) за тарифами, які встановлюються НКРЕКП. Згідно з пунктом 1.1.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» (далі - ПРРЕЕ) електрична енергія (реактивна) - технологічно шкідлива циркуляція електричної енергії між джерелами електропостачання та приймачами змінного електричного струму, викликана електромагнітною незбалансованістю електроустановок. компенсація перетікань реактивної електричної енергії - комплекс технологічних заходів, які виконуються споживачем та спрямовані на забезпечення електромагнітної збалансованості його електроустановок; договір про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії - домовленість двох сторін, яка є документом певної форми і встановлює зміст та регулює правовідносини між споживачем та оператором системи розподілу / оператором системи передачі під час визначення плати за перетікання реактивної електричної енергії; плата за перетікання реактивної електричної енергії - плата за послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії до електроустановок споживачів, що експлуатують електромагнітно незбалансовані установки з неефективним співвідношенням активної і реактивної потужності, які оператор системи розподілу/оператор системи передачі змушений надавати споживачам на території здійснення своєї ліцензованої діяльності; оператор системи - оператор системи передачі, оператор системи розподілу або оператор малої системи розподілу; Відповідно до абзацу п’ятого пункту 1.2.3 ПРРЕЕ: Споживач, який відповідно до методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, зобов'язаний здійснювати розрахунки за перетікання реактивної електричної енергії, не має права відмовити оператору системи, на території здійснення ліцензованої діяльності якого приєднані електроустановки споживача, в укладенні (переукладенні) договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії (додаток 2 до цих Правил). Згідно ст. 45. Закону: «Розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу. Діяльність з розподілу електричної енергії підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства. Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах відповідно до цього Закону, кодексу систем розподілу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії» Отже, з аналізу вищезазначених норм можна зробити висновок, що оператор системи зобов’язаний укласти договори про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи. А якщо електроустановка споживача електричної енергії електромагнітно незбалансована, це створює перетікання реактивної електричної енергії в системі та потребує комплексу додаткових заходів з компенсації перетікань реактивної електричної енергії, що вживаються оператором системи. Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470) територія провадження діяльності оператора системи розподілу визначається за місцем розташування об’єктів електроенергетики, призначених для розподілу електричної енергії, що перебувають у власності ліцензіата, та до яких приєднані електричні мережі споживачів, які живляться від мереж ліцензіата. Об’єкти (електроустановки) ДУ «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» приєднані до електричних мереж, що належать оператору системи розподілу, відповідно до території діяльності Акціонерному Товариству «Хмельницькобленерго» (ЄДРПОУ 22767506). Акціонерне Товариство «Хмельницькобленерго» (ЄДРПОУ 22767506) проводить свою господарську діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії згідно Постанови НКРЕКП № 1410 від 13 листопада 2018 року. Згідно з Реєстром суб'єктів природних монополій які провадять господарську діяльність у сфері енергетики (станом на .06.2025), розміщеному на офіційному сайті НКРЕКП за адресою в мережі Інтернет: http://www.nerc.gov.ua, під номером 32 зазначено Акціонерне Товариство «Хмельницькобленерго» (ЄДРПОУ 22767506) вид господарської діяльності якого визначено як розподіл електричної енергії. Крім цього, варто зазначити, що плата за перетікання реактивної електричної енергії здійснюється відповідно до Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії затвердженою Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 06.02.2018 № 87. Таким чином, укладення договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії з оператором системи розподілу повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості, недискримінації учасників, запобіганню корупційним діям і зловживанням. Корупційні дії та зловживання, пов‘язані із формуванням ціни на предмет закупівлі є неможливими, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами та є фіксованими. Враховуючи наведене, Акціонерне Товариство «Хмельницькобленерго» (ЄДРПОУ 22767506) є єдиним надавачем послуг за предметом закупівлі «Послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії» згідно коду ДК 021:2015 – 65310000-9 (Розподіл електричної енергії), а тому запланована закупівля характеризується відсутністю конкурентоспроможних пропозицій у зв’язку із відсутністю конкуренції з технічних причин.