Обгрунтування використання процедури
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», який визначає правові та економічні засади закупівель для потреб держави, органів місцевого самоврядування та їх об’єднань, закупівля здійснюється згідно з вимогами законодавства.
Пункт 3? Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 38 цього розділу.
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Згідно підпункту 5 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності.
Згідно пункту 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Також внесення змін до Схеми планування території Львівської області відбувається на підставі статей 13, 14 та 15 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Між Управлінням містобудування і архітектури Львівської обласної державної адміністрації (правонаступником якого є Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації) як Замовником та Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М. Білоконя» як Виконавцем, був укладений договір №55-01-2003 від 28.02.2003 року про закупівлю робіт на виконання проектно-вишукувальних робіт: Схеми планування території Львівської області. Відповідно до вказаного договору Замовник доручає та сплачує, а Виконавець приймає на себе виконання наступних проектно-вишукувальних робіт: «Схеми планування території Львівської області».
На виконання пункту 3.1 «Внесення змін до Схеми планування території Львівської області», який є складовою завдання 3 «Виготовлення містобудівної та землевпорядної документації» додатку 1 до розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 16.05.2025 № 561/0/5-25ВА «Про внесення змін до Регіональної програми розвитку містобудівного кадастру та просторового планування на 2021-2025 роки», затвердженої рішенням Львівської обласної ради від 18.02.2021 року № 59 (із змінами, затвердженими розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 16.05.2025 №561/0/5-25ВА) та рішенням XXII сесії VIII скликання Львівської обласної ради від 12.03.2024 № 555 «Про внесення змін до Схеми планування території Львівської області» було вирішено внести зміни до Схеми планування території Львівської області.
Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про архітектурну діяльність» відносини, що виникають під час створення і використання об’єктів архітектури як об’єктів авторського права, регулюються Цивільним кодексом України, Законом України «Про авторське право і суміжні права», цим Законом та іншими законодавчими актами України.
Відповідно до статті 420 Цивільного кодексу України до об’єктів права інтелектуальної власності, зокрема, належать літературні та художні твори.
Відповідно до статті 433 Цивільного кодексу України, п. п. 11,15 частини 1 ст. 6 Закону України «Про авторське право і суміжні права», частини 2 статті 29 Закону України «Про архітектурну діяльність» об’єктами авторського права є твори, а саме літературні та художні твори, зокрема твори архітектури, містобудування і садово-паркового мистецтва, а також плани, креслення, пластичні твори, ілюстрації, карти та ескізи, що стосуються архітектури.
Відповідно до частини 3 статті 30 Закону України «Про архітектурну діяльність» істотною умовою договору про створення твору містобудування є правовий режим здійснення майнових прав на містобудівну документацію з планування територій після передачі її замовнику.
Відповідно до розділу 8 «Авторське право» договору №55-01-2003 від 28.02.2003 року робота Виконавця є авторським твором. Особисті немайнові права, пов’язані з розробкою проекту, залишаються за Виконавцем. Разом з передачею робіт Виконавцем до Замовника переходять майнові права на авторський твір. За Виконавцем зберігаються наступні права: право на виконання додаткових робіт та інших робіт, пов’язаних зі зміною авторського твору.
Крім того, авторське право Державного підприємства «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя» на проект твору «Схема планування території Львівської області» зареєстровано державним підприємством «Український інститут інтелектуальної власності» (УКРПАТЕНТ), що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію авторського права на твір від № 102840 від 25.02.2021 року.
Статтею 426 Цивільного кодексу України передбачено, що використання об’єкта права інтелектуальної власності іншою особою здійснюється з дозволу особи, яка має виключне право дозволяти використання об’єкта права інтелектуальної власності. Також Цивільний Кодекс України (ст. 431) визначає наслідки порушення права інтелектуальної власності, в т. ч. невизнання цього права чи посягання на нього, що тягне за собою відповідальність, встановлену цим Кодексом. Також ст. 443 Цивільного кодексу України передбачено, що використання твору здійснюється лише за згодою автора (крім випадків, передбачених законом).
Відповідне до частини 1 статті 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права» суб’єкт авторського права має право використовувати твір будь-яким способом (способами), а також виключне право дозволяти або забороняти використання твору іншими особами. Способами використання твору є переробка, адаптація, аранжування та інші подібні зміни твору.
Таким чином, роботи з внесення змін до Схеми планування території Львівської області, встановлені законодавством України умови та засоби захисту прав інтелектуальної власності обумовлюють можливість закупівлі робіт з розроблення проекту лише у власника (автора) цього об’єкту права інтелектуальної власності.
Отже, зважаючи на вищенаведене, враховуючи статті 420, 426, 433, 443 Цивільного кодексу України, статті 6, 12 Закону України «Про авторське право і суміжні права», Закон України «Про архітектурну діяльність», керуючись підпунктом 5 пункту 13 Особливостей, придбання робіт з розробки містобудівної документації: може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з Державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М. Білоконя», оскільки вказана робота може бути виконана виключно певним суб’єктом господарювання внаслідок необхідності захисту прав інтелектуальної власності.