Закупівля Послуги з організації гарячого харчування пацієнтів від КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ "ОБЛАСНА КЛІНІЧНА НАРКОЛОГІЧНА ЛІКАРНЯ".
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу
Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівел
Етапи закупівельного процесу
Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
№ 216 від 07.07.2025
(дата)
м. Харків
Про початок
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Підстава: доповідна записка в.о. начальника відділу контролю у сфері закупівель Північно-східного офісу Держаудитслужби КОНОНЕНКО Ю.С. від 07.07.2025 року.
?
Начальник Станіслав КОСІНОВ
?Додаток
?до наказу Північно-східного офісу
?Держаудитслужби
?від 07.07.2025р. № 216
Витяг з переліку процедур для здійснення моніторингу закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу
1 UA-2025-06-16-006253-a 16.06.2025 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель оприлюдненій в електронній системі закупівель
В.о. начальника відділу
контролю у сфері закупівель????? Юлія КОНОНЕНКО
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 18 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель КОМУНАЛЬНОГО НЕКОМЕРЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ "ОБЛАСНА КЛІНІЧНА НАРКОЛОГІЧНА ЛІКАРНЯ" (далі – Замовник) на 2025 рік, обґрунтування підстави для здійснення закупівлі (відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178), звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю робіт від 16.06.2025 № 07/06 (далі - Договір), додаткову угоду до Договору №1 від 14.07.2025, пояснення та документи Замовника надані 11.07.2025.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Згідно з нормою пункту 3 Особливостей? № 1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей? та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
За результатами аналізу питання відповідності проведеної? закупівлі, вимогам Закону Особливостей встановлено, що відповідно до пункту 13 Особливостей у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього.
Відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної? пропозиції? учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятий відсоток був зазначений? у тендерній документації?.
Так, Замовником була оголошення закупівля за процедурою відкриті торги з особливостями, за предметом закупівлі «ДК 021:2015: 55320000-9 — Послуги з організації харчування» в електронній системі закупівель за ідентифікатором UA-2025-05-28-008036-a, торги за якою були відмінені електронною системою закупівель з приводу відсутності пропозицій.
Поряд з цим, здійснюючи закупівлю за номером UA-2025-06-16-006253-a, Замовником в порушення вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей укладено Договір від 16.06.2025 № 07/06, згідно пункту 1.2 якого обсяги закупівлі складають 23 524 послуги.
При цьому, відповідно до умов тендерної документації та проекту договору, що є Додатком 6 до тендерної документації відміненої процедури (UA-2025-05-28-008036-a) (далі - Проєкт договору), передбачено надання кількості 24512 послуг.
Крім того, Договір 16.06.2025 № 07/06 відрізняється від проєкту договору, а саме: в Договорі включено п. 3.5 та 3.6, які не були передбачені проектом договору.
Керуючись частиною п’ятою статті 8 Закону під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східного офісу Держаудитслужби від 08.07.2025 звернувся через електронну систему закупівель до Замовника за поясненням з метою отримання інформації, стосовно зазначених невідповідностей.
На зазначений запит Північно-східного офісу Держаудитслужби Замовник 11.07.2025 оприлюднив пояснення зокрема наступного змісту: «Встановлено, що зміни до договору були внесені внаслідок технічної помилки, яка виникла під час підготовки до укладення договору.
З метою усунення виявленого порушення, замовником ініційовано укладення додаткової угоди до договору № 07/06 від 16.06.2025, якою:
1) Буде приведено кількість послуг до 24 512 відповідно до тендерної документації, не перевищуючи суму договору;
2) Буде вилучено пункти 3.5 та 3.6, не передбачені початковим проєктом договору.
Додаткову угоду буде укладено з дотриманням Цивільного та Господарського кодексів, Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей та інших нормативно-правових актів, як інструмент усунення порушення, що виникло під час укладення договору».
Таким чином, Замовником не враховано вимоги Особливостей та без наявності підстав, визначених підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, укладено Договір на закупівлю послуг з організації харчування, вартість яких перевищує 100 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель.
Відповідно до абзацу третього пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
На порушення підпункту 6 пункту 13, пунктів 3, 5, 10, абзацу третього пункту 17 Особливостей Замовник уклав договір, який передбачає придбання та оплату товарів до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи встановлено порушення підпункту 6 пункту 13, пунктів 3, 5, 10, абзацу третього пункту 17 Особливостей.
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі – порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
На виконання Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2025-06-16-006253-a, Додатковою угодою №3 від 11 серпня 2025 року до договору № 07/06 від 16 червня 2025 року Сторонами розірвано Договір № 07/06 від 16 червня 2025 року.
У межах проведення моніторингу закупівлі «Послуги з організації гарячого харчування пацієнтів» (ДК 021:2015:55320000-9: Послуги з організації харчування), очікуваною вартістю 3 734 253,55 гривень (інформацію про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель за номером UA-2025-06-16-006253-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в перевірці питання щодо правомірності прийняття рішень, а саме:
1. Надати інформацію та відповідні документи (цінові пропозиції, прайс, тощо), листування з учасникам ринку (анкети, запити, запрошення до обговорення, тощо) на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Яким чином та за якими критеріями здійснено оцінку можливих потенційних надавачів послуг, що є предметом закупівлі, та вибрано саме Фізичну особа-підприємеця Грабовець Ганна Леонідівна (ідентифікаційний код 2834219400), з яким укладений договір від 16.06.2025 № 07/06 ?
3. Відповідно до умов тендерної документації відміненої процедури (UA-2025-05-28-008036-a), передбачено надання кількості 24512 послуг.
?При цьому, відповідно до п. 1.2 укладеного договіору від 16.06.2025 № 07/06 обсяги закупівлі складають 23 524 послуги.
?Крім того, в проєкті договору, який є Додатком до тендерної пропозиції відміненої процедури відсутні п. 3.5 та 3.6, які передбачено в укладеному договорі за результатами процедури закупівлі без використання електронної системи.
?Відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей, предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей).
?Надати пояснення, щодо неврахування вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей, в частині зміни кількісних характеристик та проекту договору, що були визначені замовником у тендерній документації відміненої процедури, при укладанні Договору від 16.06.2025 № 07/06 за результатами Закупівлі без використання електронної системи?
?
?Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
?Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Пояснення в межах моніторингу процедури закупівлі UA-M-2025-07-07-000058
Відповідно до Вашого запиту від 08.07.2025р., КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ "ОБЛАСНА КЛІНІЧНА НАРКОЛОГІЧНА ЛІКАРНЯ" (далі – Замовник) протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту надає через електронну систему закупівель пояснення, інформацію та документи, запитувану Північно-східним офісом Держаудитслужби, в межах моніторингу процедури закупівлі UA-2025-06-16-006253-a.
Відповідно до ст. 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, зі змінами введено воєнний стан в Україні.
Відповідно до пункту 37 розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон), Кабінет Міністрів України своїм рішенням затвердив особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (постанова № 1178 від 12 жовтня 2022 року) (далі - Особливості).
Щодо питання першого
1. Надати інформацію та відповідні документи (цінові пропозиції, прайс, тощо), листування з учасникам ринку (анкети, запити, запрошення до обговорення, тощо) на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Враховуючи відсутність у складі КНП ХОР «ОКНЛ» підрозділу із забезпечення хворих харчуванням (кухні, харчоблоку), Замовником, на підставі службової записки від 03.02.2025 року було оголошено відкриті торги з особливостями за предметом закупівлі: Послуги з організації гарячого харчування пацієнтів (ДК 021:2015:55320000-9: Послуги з організації харчування), ID: UA-2025-05-28-008036-a.
Технічні та якісні характеристики визначені відповідно до потреб Замовника , з урахуванням Наказу Міністерства охорони здоров’я України від 29.10.2013 № 931 «Про удосконалення організації лікувального харчування та роботи дієтологічної системи в Україні», в якому зазначено, що лікувальне харчування є обов’язковою складовою комплексної терапії і застосовується в усіх відділеннях стаціонарів ЗОЗ, Постановою КМУ від 13.08.2024 №955. Кількісні характеристики предмета закупівлі було розраховано з урахуванням середньої кількості пацієнтів, які проходили лікування у 2024 році.
Така процедура була автоматично відмінена електронною системою закупівель на підставі пункту 51 Особливостей через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями (звіт про результати проведення закупівлі додається).
Серед потенційних надавачів послуги на теренах м. Харкова умови договору зголосилась виконувати тільки Фізична особа-підприємець Грабовець Ганна Леонідівна (код 2834219400). Від решти потенційних учасників ринку, наприклад ФОП "МИЛЮХА ВОЛОДИМИР ГЕОРГІЙОВИЧ", Комунальне підприємство "Комбінат дитячого харчування" відповідь на запит не надходила.
16.06.2025 Замовником був укладений договір № 07/06 з Фізичною особою-підприємцем Грабовець Ганна Леонідівна (код 2834219400) без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу на підставі пп.6 п 13 Особливостей ID: UA-2025-06-16-006253-a, а саме: «Придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації».
Фізична особа-підприємець Грабовець Ганна Леонідівна (код 2834219400), шляхом надання всіх необхідних документів згідно тендерної документації ID: UA-2025-05-28-008036-a, підтвердила, що предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю не відрізняються від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації ID: UA-2025-05-28-008036-a (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей). А також очікувана вартість предмета закупівлі, згідно ID: UA-2025-06-16-006253-a, була розрахована відповідно до пп.6 п 13 Особливостей, тобто сума договору про закупівлю не перевищує очікувану вартість предмета закупівлі (ID: UA-2025-05-28-008036-a), зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів , які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).
Бюджетне призначення – це повноваження головного розпорядника бюджетних коштів, надане БКУ, законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), яке має кількісні, часові і цільові обмеження та дозволяє надавати бюджетні асигнування (п. 8 ч. 1 ст. 2 БК). Згідно річного плану, який опублікований на сайті Уповноваженого органу закупівля ID: UA-2025-06-16-006253-a здійснюється за кошти отримані від Національної служби здоров’я України (НСЗУ). Кошти, які КНП отримує від НСЗУ, за правовим статусом не є бюджетним фінансуванням.
Щодо питання другого
2. Яким чином та за якими критеріями здійснено оцінку можливих потенційних надавачів послуг, що є предметом закупівлі, та вибрано саме Фізичну особа-підприємеця Грабовець Ганна Леонідівна (ідентифікаційний код 2834219400), з яким укладений договір від 16.06.2025 № 07/06 ?
Оцінку можливих потенційних виконавців послуг, що є предметом закупівлі ID: UA-2025-06-16-006253-a було здійснено за наступними критеріями:
- Фізична особа-підприємець Грабовець Ганна Леонідівна (код 2834219400) було дотримано усіх вимог (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей) згідно тендерної документації ID: UA-2025-05-28-008036-a;
- сума договору про закупівлю не перевищує очікувану вартість предмета закупівлі ID: UA-2025-05-28-008036-a.
Щодо питання третього
3. Відповідно до умов тендерної документації відміненої процедури (UA-2025-05-28-008036-a), передбачено надання кількості 24512 послуг.
При цьому, відповідно до п. 1.2 укладеного договіору від 16.06.2025 № 07/06 обсяги закупівлі складають 23 524 послуги.
Крім того, в проєкті договору, який є Додатком до тендерної пропозиції відміненої процедури відсутні п. 3.5 та 3.6, які передбачено в укладеному договорі за результатами процедури закупівлі без використання електронної системи.
Відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей, предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей).
Надати пояснення, щодо неврахування вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей, в частині зміни кількісних характеристик та проекту договору, що були визначені замовником у тендерній документації відміненої процедури, при укладанні Договору від 16.06.2025 № 07/06 за результатами Закупівлі без використання електронної системи?
Встановлено, що зміни до договору були внесені внаслідок технічної помилки, яка виникла під час підготовки до укладення договору.
З метою усунення виявленого порушення, замовником ініційовано укладення додаткової угоди до договору № 07/06 від 16.06.2025, якою:
1) Буде приведено кількість послуг до 24 512 відповідно до тендерної документації, не перевищуючи суму договору;
2) Буде вилучено пункти 3.5 та 3.6, не передбачені початковим проєктом договору.
Додаткову угоду буде укладено з дотриманням Цивільного та Господарського кодексів, Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей та інших нормативно-правових актів, як інструмент усунення порушення, що виникло під час укладення договору.
Додатки.
1. Звіт про результати проведення закупівлі UA-2025-05-28-008036-a.