Звернення:
За тендером : Картриджі для друкуючих пристроїв; 30120000-6 Фотокопіювальне та поліграфічне обладнання для офсетного друку за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Тема:
Дискримінаційна вимога
Зміст:
Під час аналізу Тендерної документації було виявлено ряд вимог, що суперечать положенням ст. 3 і 5 Закону України (далі – ЗУ) «Про публічні закупівлі» № 922-VIII» від 25.12.2015 року та спричиняють дискримінацію учасників процедури закупівлі.
На вимогу Замовника до Учасника щодо «надати копію відповідного документа , що підтверджує авторизацію (наприклад, авторизаційний лист, партнерський договір тощо) з посиланням на номер закупівлі» повідомляємо наступне:
Головним принципом підприємницької діяльності згідно П.1 Ст. 44.ГКУ є вільний вибір підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вільного вибору постачальників продукції, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом. Відповідно до п.2. Ст. 43 ГКУ та п. 2 ст. 3 Закону України № 698-XII «Про підприємництво» — Редакції від 11.02.2022 року, особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами. Для здійснення господарської діяльності за кодом КВЕД, що відповідає даній закупівлі 46.51 Оптова торгівля комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням законодавством України не передбачена необхідність отримання дозволу на право постачання Товару у виробника цього товару, або його офіційного представника, документальним засвідченням якого є «Сертифікат дистриб'ютора», або «лист від виробника» та згідно статті 4. Закону України № 698-XII «Про підприємництво» — Редакції від 11.02.2022- торгівля даним предметом закупівлі не відноситься до переліку видів діяльності, щодо яких застосовуються обмеження у здійсненні підприємницької діяльності.
Окремо звертаємо увагу на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника, оскільки за висновком органу оскарження вказані вимоги є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, так як за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають договірні тощо стосунки саме з виробником.
Також, предмет закупівлі за законодавством України, не є об’єктом спеціалізованого державного регулювання та відносно нього не встановлені будь-які обмеження щодо кола осіб, які мають права здійснювати їх продаж. Норми ГКУ, Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про публічні закупівлі», ані норми інших Законів України, що регулюють господарську діяльність підприємницва не містять положення стосовно того, що оптова торгівля даним предметом закупівлі лише з дозволу виробника товару, або його офіційного представника в країні та при пред’явленні «листа від виробника».
Стаття 19. Конституції України проголошує: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Пункт 11.ст 26 Закону України «Про публічні закупівлі», стверджує: документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб -підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. 12 листопада 2019 року президент України Володимир Зеленський підписав закон №202-ІХ , про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності при переміщенні товарів через митний кордон України, який має на меті наблизити митне законодавство України до стандартів та практики Європейського Союзу. Це є одним з обов’язків України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. За даним Законом в нашій країні законодавчо визнається міжнародний принцип вичерпання прав, якого де-факто дотримувалися і до введення даного закону, і який означає, що правом на реалізацію продуктів має будь-хто, хто офіційно придбав легальний товар. Цим Законом підтверджується можливість ввезення оригінальної продукції і товарів офіційної торгової марки на територію держави не лише самим виробником, або його офіційним дистриб'ютором, а будь ким, хто здійснює легальне ввезення товару в країну. У ст. 15 Закону України № 2210-III «Про захист економічної конкуренції», — Редакції від 31.03.2023 року зазначено: не передбачені законами України заборони та обмеження самостійності підприємств, у тому числі щодо придбання чи реалізації товарів, … …визначаються антиконкурентними узгодженими діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, згідно п.3. ч. 2 Ст 6. антиконкурентними узгодженими діями суб’єктів господарювання, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються: розподілу ринків чи джерел постачання за колом продавців, що відповідно Ст 50. є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Гарантія успішного виконання договору, у разі акцепту, забезпечується не листом від виробника, а умовами договору та Господарським кодексом України.
Відповідно ч. 4. ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Вказаний Авторизаційний лист є дискримінаційною та неправомірною вимогою і суперечить положенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015р. (зі змінами). Згідно загальних принципів господарювання за ст. 6 Господарського кодексу України та ст. 627 Цивільного кодексу України, суб’єкт господарювання вільний у виборі контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей та отримання прибутку. Встановлення вимоги щодо надання вищевказаного Авторизаційного листа обмежує коло можливих учасників закупівлі лише тими, що мають безпосередні правовідносини із виробником продукції та дискримінує тих потенційних учасників, хто таких відносин на пряму із підприємствами не мають. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимагаємо виключити зазначену дискримінаційну вимогу.
Дата оприлюднення звернення:
17.06.2025 13:16
Добрий день.
Керуючись принципами здійснення публічних закупівель та чинним законодавством України, Замовник має право встановлювати технічні, якісні та інші вимоги до предмета закупівлі, виходячи зі специфіки власних потреб.
1. Законність вимоги та її зміст
У тендерній документації (Додаток №1, Розділ IV. Перелік документів та/або інформації на підтвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) Замовник сформулював вимогу в такій редакції:
"...копію відповідного документа (авторизаційний лист або партнерський договір, тощо)."
Це означає, що Замовник не вимагає виключно авторизаційного листа, а допускає подання будь-якого документа, що підтверджує право Учасника на постачання товару. Це можуть бути:
• авторизаційний лист від виробника;
• партнерський або дистриб’юторський договір;
• інші документи, що підтверджують легальність походження товару та його відповідність гарантійним умовам.
2. Вимога є недискримінаційною, оскільки:
• не звужує коло учасників, оскільки допускає альтернативні документи;
• не обмежує джерело постачання — можливий будь-який постачальник або імпортер (жодних штучних бар’єрів);
• Замовник не вимагає від Учасників надання листів від конкретизованих, окремих визначених виробників;
• не встановлює обов’язку подавати документ лише від виробника;
• допускає альтернативу: лист може бути від виробника, офіційного представництва, філії, або офіційного дистриб’ютора, що розширює можливості Учасника;
• не обмежує участь лише певними торговельними марками;
• передбачає можливість постачання еквівалентного товару, а не лише конкретної моделі (за умови дотримання технічних вимог, зокрема сумісності із вже встановленим обладнанням, відповідності за обсягом друку, типом сумісності, ресурсом, збереження умов гарантії).
Такий підхід є гнучким та відповідає принципам добросовісної конкуренції, оскільки забезпечує рівність можливостей усіх учасників.
3. Мета вимоги — захист інтересів Замовника
Встановлення цієї вимоги обумовлене необхідністю:
• уникнути постачання контрафактної продукції;
• зберегти дію гарантій на обладнання, у якому використовуватимуться картриджі, забезпечити ефективне та довготривале функціонування оргтехніки, яка вже перебуває на балансі підприємства;
• переконатися у наявності реального джерела постачання;
• забезпечити ефективне виконання договору.
Відповідно до Постанови КМУ №1178, Замовник має право вимагати документи, що підтверджують спроможність Учасника виконати умови договору щодо обсягу, строків та якості поставки.
4. Підтвердження позиції практикою
Антимонопольний комітет України у своїх рішеннях неодноразово зазначав, що вимога про підтвердження джерела постачання є правомірною, якщо вона не спрямована на штучне обмеження конкуренції, а на забезпечення якісного виконання договору.
________________________________________
Висновок: Вимога про надання документального підтвердження від виробника, офіційного представника, дистриб’ютора або в інший спосіб не є дискримінаційною, не порушує ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та повністю відповідає меті та принципам здійснення публічних закупівель.
У зв’язку з цим, підстав для внесення змін до Тендерної документації та виключення зазначеної вимоги — немає. Вимога залишається без змін.
Дата оприлюднення відповіді:
18.06.2025 10:16