Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: «25» липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності вимог тендерної документації (далі – ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон №922) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), розгляду тендерної пропозиції, оприлюднення інформації про закупівлю, дотримання принципів закупівель.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального підприємства "Сільське комунальне господарство "Полтавське" Малинівської сільської ради (далі – Замовник) на 2025 рік, тендерну документацію, затверджену протоколом від 13.06.2025 №2 (зі змінами внесеними протоколом від 16.06.2025 № 3, № 4, від 17.06.2025 № 5), протокольне рішення уповноваженої особи від 26.06.2025 №6, тендерна пропозиція АТ "ЕЛЬВОРТІ", тендерна пропозиція ТОВ «ТДС УКРСПЕЦТЕХНІКА», пояснення Замовника від 15.07.2025 на запит від 18.07.2025.
У ході проведення моніторингу закупівлі встановлено наступне.
Відповідно до протоколу уповноваженої особи від 26.06.2025 №6 тендерну пропозицію АТ "ЕЛЬВОРТІ" (далі – Учасник) було відхиллено на підставі передбаченої абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Замовник зазначає, що Учасником, у технічній специфікації, у частині гарантійного строку зазначено не конкретний показник мотогодин напрацювання, чим не дотримано вимоги підпункту 3.1. пункту 3 додатку 1 до тендерної документації (далі – ТД).
Крім того, Замовник стверджує, що Учасником не підтверджено ступінь локалізації виробництва товару, що пропонується та не надано сертифікату походження товару, що підтверджує країну, яка є стороною/членом Угоди від 15.04.1994, чим не дотримано вимоги підпунктів 3.3. та 3.4. пункту 3 Додатку 1 до ТД.
Відповідно до підпункту 3.1. пункту 3 додатку 1 до ТД технічна специфікація, що повинна обов’язково містити найменування запропонованого товару, його кількість, виробника та країну походження, а також конкретні показники запропонованого товару, що визначені пунктом 2 Додатку 2 до Тендерної документації, та вичерпну інформацію про комплектацію запропонованого товару додатковим обладнанням екстер’єру, інтер’єру, обладнанням за напрямом безпеки та комфорту.
Згідно з додатком 2 до ТД, Замовником встановлено вимогу щодо гарантійного строку, а саме: не менше 12 місяців або напрацювання не менше 2000 мотогодин (в залежності від події, яка настане раніше).
На виконання наведених вимог, Учасником у складі тендерної пропозиції надано технічну специфікацію від 18.06.2025 №65/310.
Відповідно до наданої специфікації, гарантійний строк на товар, що пропонується складає 12 місяців або напрацювання не менше 2000 мотогодин (в залежності від події, яка настане раніше).
У ході розгляду тендерної пропозиції Учасника, Замовником вирішено, що у частині гарантійного строку, Учасником зазначено не конкретний показник мотогодин напрацювання, чим не дотримано вимоги підпункту 3.1. пункту 3 додатку 1 до ТД.
Відповідно до частини 2 статті 675 Цивільного Кодексу України (далі – ЦКУ) договором або законом може бути встановлений строк, протягом якого продавець гарантує якість товару (гарантійний строк).
Згідно з частиною 1 статті 676 ЦКУ гарантійний строк починається з моменту передання товару покупцеві, якщо інше не встановлено договором купівлі-продажу.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 2.1. проекту договору гарантійний термін експлуатації після прийому-передачі Товару складає 12 місяців, або 2000 (дві тисячі) мотогодин з дати підписання Акту приймання-передачі, залежно від того, що настане раніше.
Згідно з підпунктом 7 пункту 2 розділу 5 ТД, учасник, який подав тендерну пропозицію, вважається таким, що згодний з проєктом договору про закупівлю, викладеним у Додатку 3 до цієї тендерної документації.
Крім того, Учасником, додатково до складу тендерної документації додано підписаний проект договору.
Таким чином, Замовником самостійно встановлено конкретний показник мотогодин напрацювання, який підтверджено Учасником самим фактом подання тендерної пропозиції та додатковим доповненням її складу підписаним проектом договору.
Згідно з підпунктом 3.3. пункту 3 додатку 1 до ТД, якщо учасник згідно зі своєю тендерною пропозицією пропонує товар, країна походження якого є стороною/членом Угоди про державні закупівлі, укладеної 15.04.1994 в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30.03.2012 в м. Женеві, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» від 16.03.2016 № 1029-VIII, (далі – Угода від 15.04.1994), учасник у складі своєї пропозиції надає сертифікат про походження товару.
Відповідно до підпункту 3.4. пункту 3 додатку 1 до ТД, якщо учасник згідно зі своєю тендерною пропозицією пропонує товар, країна походження якого не є стороною/членом Угоди від 15.04.1994, учасник у складі своєї пропозиції надає довідку в довільній формі з інформацією про включення такого товару до переліку з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, що повинен становити не менше 25 відсотків, веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель. Довідка повинна містити зокрема інформацію: ID, назву виробника товару, назву товару, марку/ модель товару.
На виконання наведених вимог, Учасником у складі тендерної пропозиції надано:
- сертифікат відповідності № 0023 на Товар;
- сертифікат №Q/5402/23-2 про відповідність Учасника вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015;
- довідка про підтвердження локалізації від 18.06.2025 № 55/310;
- інформацію, заповнену Учасником в електронних полях електронної системи закупівель.
Згідно з зазначеною довідкою, Учасником пропонується екскаватор-навантажувач ELEX-81С-01, ступінь локалізації якого складає 42,43% та виробником якого є він сам.
Разом з тим, в довідці Учасник зазначає, що товар, який пропонується внесений до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва за ID: 82686634b96a40fb80543890366cec57.
У ході розгляду тендерної пропозиції Учасника, Замовником встановлено, що запис про включення товару до переліку за наведеним Учасником ID не чинний з 31.12.2024, а ступінь локалізації складає ні 42,43%, а 42,41%.
Таким чином, Замовником вирішено, що Учасником не підтверджено ступінь локалізації виробництва товару, що пропонується та не надано сертифікату походження товару, що підтверджує країну, яка є стороною/членом Угоди від 15.04.1994, чим не дотримано вимоги підпунктів 3.3. та 3.4. пункту 3 Додатку 1 до ТД.
Слід зазначити, що відповідно до інформації, заповненої Учасником саме в електронних полях електронної системи закупівель за ID UA-2025-06-13-010456-a, (яка наявна на новому дизайні сторінки закупівлі на порталі Prozorro у розділі Лоти/Деталі лоту/Реєстр пропозицій/Пропозиція Учасника/Специфікація) чинний запис про включення товару, що пропонується Учасником до переліку наявний не за ID, що зазначено Учасником у довідці, а за ID: 81e32c40d50147249fead8ce28c7b968.
Згідно з абзацом 2 пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженим наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 (далі – Порядок №1082) у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
Відповідно до чинної інформації наявної в електронної системи закупівель за ID: 81e32c40d50147249fead8ce28c7b968 Учасником пропонується екскаватор-навантажувач ELEX-81С-01, ступінь локалізації якого складає 42,43% та виробником якого є він сам.
Таким чином, Учасником дотримано вимоги законодавства щодо ступеня локалізації виробництва предмета закупівлі.
Разом з тим, враховуючі, що Замовником вимагалась довідка саме довільної форми, зазначення Учасником в такої довідці помилкового ID, за умови зазначення Учасником релевантного ID в електронних полях електронної системи закупівель є помилкою, виправлення якої у порядку встановленому пунктом 43 Особливостей №1178, не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого Учасником у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Окремо слід зазначити, що відповідно до пункту 6-1 Прикінцевих положень Закону №922, яким було доповнено Закон згідно з Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості» ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 №861 (далі – Порядок №861) ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі (далі - ступінь локалізації), підтверджується Мінекономіки.
Згідно з пунктом 5 Порядку №861 до переліку включаються товари, які відповідають ступеню локалізації, визначеному у підпункті 1 пункту 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону, або ступеню локалізації, передбаченому додатковим переліком товарів, що затверджується Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону.
Відповідно до абзацу 1 пункту 13-1 Порядку №861 Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо надання учасником процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Відповідно до абзацу 2 пункту 13-1 Порядку №861 Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Таким чином, у розумінні законодавства довідка у довільній формі, що вимагається Замовником не може бути правомірним джерелом відповідно до якого підтверджується або не підтверджується ступень локалізації.
З огляду на зазначене, Замовником порушено вимоги пункту 43, абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178.
Окремо слід зазначити, що пропозиція учасника якого визначено переможцем є дорожчою на 93 742,00 грн. аніж відхилена пропозиція Учасника.
Крім того, ступінь локалізації товару запропонованого учасником якого визначено переможцем складає 26.12% та є меншою аніж ступень локалізації товару який пропонувався Учасником на 16,31%.
З огляду на зазначене, відхилення Замовником тендерної пропозиції Учасника, яка є не тільки більш економічно вигідною, а ще ї з більшим ступенем локалізації виробництва є недотриманням принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності.
Таким чином, Замовником порушено вимоги пункту 2 частині 1 статті 5 Закону №922.