Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Доброго дня! Відповідно до вимог тендерної документації учасник у складі пропозиції повинен надати:
- сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги» виданого на ім‘я учасника закупівлі або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства. На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) «Система управління якістю. Вимоги», який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі електричною енергією (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації.
- оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги до системи управління якістю та виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції.
- оригінал або копію чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника.
- надання сертифікату підтверджує відповідність вимогам ISO 27001:2023 «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги» Зазначений документ має бути виданий на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції
- оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ISO 45001:2019 «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці», виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції.
Зазначені вимоги є незаконними та безпідставними і жодним чином не забезпечить постачання Замовнику «найякіснішої продукції», оскільки електрична енергія НЕ ОБИРАЄТЬСЯ ПОСТАЧАЛЬНИКОМ, а за її якість відповідає Оператор системи розподілу. Отримання вище описаних вимог не є обов'язковим. Це добровільна справа будь-якого постачальника. Діяльність постачальників електроенергії регулюють низка законів та підзаконних нормативно-правових актів, зокрема, Закон України «Про ринок електричної енергії»; Правила роздрібного ринку електричної енергії (затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312) та інші нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії», які не встановлюють обов'язкову наявність ЖОДНОГО сертифікату ISO у постачальників електричної енергії. Дана вимога є дискримінаційною, оскільки суттєво зменшує коло можливих учасників аукціону, а наявність таких документів в учасника жодним чином не впливає на якість, своєчасність та ефективність при здійсненні постачання електроенергії . Так, відповідно до частини 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Разом з тим, втановлення таких вимог порушує основні принципи здійснення публічних закупівель (стаття 5 Закону) , а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Ураховуючи викладене та мету Закону, якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі, необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Слід зазначити, що відповідно до ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до ч.1 ст.5 Закону, закупівлі здійснюються з дотриманням принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції серед учасників. Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Електрична енергія не входить до Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні (відповідно до затверджених Правил сертифікації однорідних видів продукції (послуг). Також додатково повідомляємо, що чинним законодавством не передбачено такого документу, як “паспорт якості/сертифікат відповідності електричної енергії”. Відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу. Просимо врахувати, що у випадку відсутності належного реагування на дане звернення ми залишаємо право звертатися до Антимонопольного комітету України та/або інших контролюючих чи правоохоронних органів. Просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом виключення (видалення) з тендерної документації вищезазначої дискримінаційної вимоги. Також до вище зазначеного є роз'яснення НКРЕКП, ознайомитись із яким можна по посиланню нижче. На підставі вище викладеної інформації, просимо внести зміни до ТД та прибрати дискримінаційні вимоги. https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel, ТАКОЖ Учасник у складі тендерної пропозиції має надати наступні документи: - Гарантійний лист про те, що Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до Правил ринку, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. НЕК "Укренерго" публікує інформацію щодо учасників ринку, яким надано статус преддефолтний/дефолтний на своєму веб-сайті згідно з п.п.1.9.2. "Правил ринку", затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307. Тобто, така інформація є публічною, знаходиться у відкритому доступі та Замовник має можливість ознайомитись, чи не перебуває та чи не перебував учасник в статусі "дефолтного" за посиланням https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj/. Вважаємо вимогу про не набуття статусу «переддефолтного» дискримінаційною виходячи з наступного. "Правила ринку" затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168. Відповідно до пункту 1.1.1 "Правил ринку". Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України. "Правилами ринку" передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу "переддефолтний" та/або "дефолтний", про це офіційно повідомляється на вебсайті адміністратора розрахунків (НЕК "Укренерго"). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п.1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний». Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Помилковою вимогу про надання гарантійного листа щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк. Комітет зазначає, що при закупівлі електричної енергії замовники виписують до постачальників вимоги, яким можуть відповідати тільки найкрупніші гравці на ринку Однією із таких вимог Комітет визнає надання гарантійного листа про те, що потенційний постачальник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" за період 2022-2023 року. Хоча насправді у випадку визнання такого статусу про це офіційно повідомляється на вебсайті Адміністратора розрахунків. Інформація там оновлюється щодня, тому перевірити відсутність в переліку учасника торгів на день закупівель можна без додаткової вимоги надати гарантійного листа. Комітет зазначає (пункти 45-48 наведених вище рекомендацій), що відповідно до пункту 1.7.2 "Правил ринку" Адміністратор розрахунків на період існування такого статусу, зокрема, публікує на офіційному веб-сайті Адміністратора розрахунків повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу. Отже, чинним нормативно-правовими актами, що діють у сфері енергетики, а саме - "Правилами ринку", передбачено обов’язок Адміністратора розрахунків публікувати на офіційному вебсайті інформацію щодо учасників, які набули статусу "Переддефолтний". Отже, Замовник може безперешкодно перевірити, чи не набув учасник відкритих торгів такого статусу за допомогою даних з відкритих джерел (офіційний веб-портал Адміністратора розрахунків), а отже, встановлення в Документації вимог щодо надання гарантійного листа про те, що Скаржник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного", може бути додатковим бар’єром для учасників відкритих торгів, а також давати необгрунтовані підстави для Замовника щодо недопуску Пропозиції певного учасника до оцінки. Комітет також підкреслює, що допуск до публічних торгів якомога більшої кількості учасників призведе до цінової конкуренції, а відтак і до здешевлення електроенергії для кінцевого споживача. Таким чином, гарантійний лист, що має надати учасник, абсолютно не гарантує Замовнику неможливість настання негативних наслідків під час виконання останнім договірних зобов’язань. Наявність статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2025 році, адже після ануляції відповідного статусу суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаного гарантійного листа носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника. Відповідно до скарги тендерної документації № UA-2022-08-12-008230-a, яку Антимонопольний комітет задовільнив, Замовник повинен внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу.
Дата оприлюднення звернення:
16.06.2025 15:11
Добрий день!
1. ЩОДО СЕРТИФІКАТІВ ISO
В першу чергу інформуємо, що тендерною документацією не вимагаються наступні сертифікати, що зазначені у Вашому зверненні:
- сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги» виданого на ім‘я учасника закупівлі або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства. На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) «Система управління якістю. Вимоги», який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі електричною енергією (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації.
- оригінал або копію чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника. - надання сертифікату підтверджує відповідність вимогам ISO 27001:2023 «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги» Зазначений документ має бути виданий на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції
- оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ISO 45001:2019 «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці», виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції.
Відповідно до пункту 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. В свою чергу, відповідно до частини третьої статті 22 Закону, документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації".
Станом на сьогодні отримати сертифікат ISO може будь-яка фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, що організувала свою діяльність у відповідності до цього стандарту.
В свою чергу, наприклад, впровадження системи екологічного менеджменту має забезпечити, зокрема, системний підхід до екологічного управління. При цьому згідно пункту 1 стандарту ISO 14001 стандарт ISO 14001 може бути застосований в любій організації незалежно від її розміру, типу або характеру діяльності.
Отримання сертифікату про відповідність ISO 14001 не є обов’язковим при здійсненні господарської діяльності суб’єктами господарювання, але його наявність дозволить переконатися, що учасником будуть дотримані вказані вище положення.
Стандарт ISO 9001:2015 є міжнародною системою управління якістю. В Україні цей стандарт має назву ДСТУ ISO 9001:2015 і є національним аналогом міжнародного. Цей стандарт визначає вимоги до систем управління якістю та спрямований на покращення роботи організацій, відповідність очікуванням клієнтів та демонстрацію прихильності якості. Сертифікація за цим стандартом підтверджує, що підприємство здатне випускати продукцію стабільної якості та постійно її покращувати.
Стандарт ISO 27001:2022 (або еквівалент або сертифікат, що є більш новою версією) встановлює вимоги до створення, впровадження, підтримки та вдосконалення СМІБ в контексті організації, а також до постійної оцінки інформаційних ризиків і ризик-менеджменту.
Таким чином, вимога тендерної документації щодо надання сертифікату про відповідність системи екологічного управління учасника вимогам ISO 14001:2015 (або еквівалент) встановлена замовником, керуючись чинним законодавством України, і відповідає положенню частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Звертаємо увагу, що отримати зазначений сертифікат може будь-яке підприємство (організація, установа), що організувало свою діяльність у відповідності до цього стандарту.
Отже, враховуючи вище сказане, Замовником при оголошені закупівлі та формуванні тендерної документації, дотримано усі принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників.
2. ЩОДО НАЯВНОСТІ СТАТУСУ ДЕФОЛТНОГО/ПЕРЕДДЕФОЛТНОГО
Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку не забезпечив своєчасно, у строки, визначені цими Правилами, на рахунку ескроу ППБ/СВБ наявність коштів, вільних від інших зобов’язань з оплати поточної заборгованості ППБ/СВБ та погашення простроченої заборгованості ППБ/СВБ, в обсязі, достатньому для оплати відповідно до декадного звіту ППБ, місячного звіту ППБ, декадного звіту СВБ, місячного звіту СВБ, позапланового звіту СВБ та звіту про коригування, з урахуванням вимог цих Правил; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансову гарантію в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил.
Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання.
Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку.
Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуги з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 01.01.2023 року по день подання пропозиції Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання!
Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання.
Звертаємо Увагу, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче з 01.01.2023 року по день подання пропозиції
Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити.
Отже, замовником при складанні цієї тендерної документації дотримано вимоги чинного законодавства, тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи вищезазначене, у замовника відсутні підстави та обов’язок внесення змін до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
19.06.2025 19:15