Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень. Указом президента України від 24.02.2022 року № 64 (із змінами) термін дії воєнного стану встановлено до 07.02.205 року. Статтею 4 Указу № 64 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно: 1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні; 2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України. Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях: 1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану; 2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася. Згідно з сьомим абзацом підпункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 року №794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану. З метою забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 37 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. На виконання цієї норми Закону урядом були прийняті Особливості. Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) встановлено порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі –Закон). Відповідно до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли, зокрема, роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Частиною 1 статті 5 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 року №1682-ІІІ встановлено, що діяльність з розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами належить до сфери діяльності суб’єктів природних монополій. Зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, яких діють суб’єкти природних монополій - національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій. Відповідно до Витягу зі зведеного переліку суб’єктів природних монополій станом на 31.12.2024, розміщеного за посиланням https://amcu.gov.ua Акціонерне товариство «Сумиобленерго» (код за ЄДРПОУ - 23293513) є суб’єктом природних монополій виду господарської діяльності: розподіл електричної енергії. Враховуючи об’єктивну відсутність конкуренції з технічних причин закупівлі послуг з розподілу електричної енергії та супутніх послуг (послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії), єдиний можливий надавач зазначених послуг є Акціонерне товариство «Сумиобленерго». Згідно вищевикладеного та з метою задоволення потреби на 2025 рік, необхідно здійснити без застосування відкритих торгів для закупівлі послуг з розподілу електричної енергії та супутніх послуг (послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії) шляхом укладання договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей. За результатами закупівлі послуг з розподілу електричної енергії та супутніх послуг (послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії), здійсненої відповідно до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до 38 розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону. Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у вигляді сканкопії цього файлу «Обґрунтування».