При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Документ
Відсутній документ
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Документ
Відсутній документ
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Документ
Відсутній документ
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Документ
Відсутній документ
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
Тип даних
Ознака
Cтатус
Активна
Дата створення
10.06.2025 20:33
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документ з типом "Документи, що підтверджують відповідність"
встановлення Замовником дискримінаційних, технічно необґрунтованих та взаємовиключних вимог у тендерній документації, що порушують ст. 5, 22, 23 Закону України «Про публічні закупівлі» та Технічний регламент ЗІЗ (Постанова КМУ №771).
СКАРГА
Підстави для подання скарги:
ТОВ "НВП «ІКАР»" вважає, що умови тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2025-06-10-012927-a є дискримінаційними, непрозорими та такими, що порушують вимоги чинного законодавства України, а саме:
• статей 5, 22 та 23 Закону України «Про публічні закупівлі» — у частині недопущення дискримінації, встановлення чітких, об’єктивних та недвозначних технічних вимог;
• Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою КМУ №771 від 21.08.2019 — зокрема положень про модулі оцінки відповідності, вимоги до сертифікатів, маркування та управління якістю виробництва;
• ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT) — чинного національного стандарту, який визначає вимоги до фільтрів типу SX, включаючи точне зазначення хімічних речовин, мінімальний захисний час, проскокову концентрацію та обов’язкове маркування;
• наказу МНС №330 від 27.02.2003 р., ДСТУ EN 529:2006 (EN 529:2005, IDT) та інших відповідних актів, які встановлюють вимоги до умов довготривалого зберігання та придатності засобів захисту.
Порушення прав та інтересів Скаржника
ТОВ «НВП «ІКАР» є потенційним учасником процедури закупівлі UA-2025-06-10-012927-a, має необхідний досвід, технічні ресурси та сертифіковану продукцію для участі в тендері, а також намір подати тендерну пропозицію.
Проте встановлені Замовником технічні умови є дискримінаційними, суперечливими та технічно необґрунтованими, внаслідок чого унеможливлюється участь ТОВ «НВП «ІКАР» у закупівлі на рівних умовах з іншими учасниками.
Зокрема:
• Вимога щодо одночасної відповідності застарілому та чинному стандарту (ДСТУ EN 14387:2017 та ДСТУ EN 14387:2021) суперечить законодавству, оскільки стандарти містять критичні взаємовиключні технічні критерії;
• Відсутність конкретизації хімічних речовин типу SX та умов випробувань унеможливлює об'єктивну оцінку технічних характеристик фільтрів, що створює невизначеність та ризики дискваліфікації нашої продукції;
• Вимога надати сертифікат відповідності за модулем C2 на етапі тендерної пропозиції фактично означає, що продукція вже має бути виготовлена до початку закупівлі, що унеможливлює її виробництво після укладення договору;
• Вимога "ударостійкий пластик" без чітких, вимірюваних критеріїв підтвердження дискримінує ТОВ "НВП "ІКАР", оскільки:
- Таким чином, порушуються права Скаржника на рівний доступ, справедливу конкуренцію та участь у закупівлі згідно зі статтями 5 та 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
- Дискредитує саму вимогу: Без належної перевірки "ударостійкість" стає фікцією, створюючи ризик для Замовника отримати неякісний, небезпечний товар.
Це прямо порушує принципи добросовісної конкуренції, рівного ставлення та об'єктивності, закріплені в статтях 3, 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Крім того, встановлення Замовником технічних вимог, які є внутрішньо суперечливими, дискримінаційними або такими, що не дають змоги об’єктивно оцінити пропозиції Учасників, є порушенням частини другої статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо необхідності забезпечення дотримання принципів добросовісної конкуренції та прозорості під час розгляду та оцінки тендерних пропозицій. Крім того, Замовник не дотримався вимог абзацу 3 пункту 3 Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022, оскільки встановлені ним технічні умови не відповідають чинному гармонізованому стандарту — ДСТУ EN 14387:2021.
На підтвердження викладених у цій скарзі фактів порушень законодавства у сфері публічних закупівель, як доказ, а також для обґрунтування наших вимог, до скарги додаються наступні документи:
- Сертифікат про експертизу зразка, оформленого відповідно до вимог чинного Законодавства.
З огляду на це, нижче наводимо поетапне обґрунтування порушень з відповідними посиланнями на нормативно-правову базу, технічні стандарти та положення законодавства України.
1. Одночасне застосування двох стандартів, вимоги щодо захисту від отруйних речовин.
У тендерній документації Замовник одночасно вказує два стандарти — ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+A1:2008, IDT) та ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT). ДСТУ EN 14387:2021 є чинним національним гармонізованим стандартом, впровадженим в Україні наказом ДП «УкрНДНЦ» №22 від 20.01.2022. Він розроблений на основі EN 14387:2021, який замінив попередню редакцію EN 14387:2004+A1:2008. ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+A1:2008, IDT) більше не є чинним, оскільки його європейський оригінал — EN 14387:2004+A1:2008 — був офіційно скасований Європейським комітетом з стандартизації (CEN). Таким чином, посилання Замовника одночасно на ДСТУ EN 14387:2017 та ДСТУ EN 14387:2021 для продукції, яка повинна бути виготовлена у 2025 році, є юридично і технічно необґрунтованим, оскільки один із цих стандартів (EN 14387:2004+A1:2008, IDT) втратив чинність на європейському рівні, а його національна версія — ДСТУ EN 14387:2017 — більше не відповідає актуальній нормативній базі. При цьому ці стандарти містять принципово різні вимоги до фільтрів, до фільтрів з типом SX, а Замовником закуповується саме відповідний фільтр-поглинач. Наводимо основні відмінності у стандартах:
Стандарт 2017 року:
• не передбачає обов’язкової деталізації хімічних речовин;
• не вимагає зазначення часу захисної дії, проскокової концентрації;
• дозволяє самодекларацію SX-фільтрів без обов’язкових випробувань;
• кольорове маркування SX — рекомендоване, але не обов’язкове.
Стандарт 2021 року (ДСТУ EN 14387:2021):
• вимагає:
• чіткий перелік речовин, захисний час у хвилинах, проскокову концентрацію;
• обов’язкове фіолетове маркування (п. 6.2.2 EN 14387:2021);
• включення всіх параметрів до сертифіката відповідності, виданого відповідно до модулів оцінки відповідності.
Маркування фільтрів згідно з обома стандартами одночасно є неможливим, адже:
• класифікація, технічні вимоги та маркування у двох редакціях суттєво різняться;
• це створює простір для маніпуляцій і допуску продукції, яка не пройшла належної оцінки відповідності.
Це створює суперечність у закупівлі, оскільки:
• Вимоги до фільтрів типу SX в обох стандартах є кардинально різними;
• Один стандарт (ДСТУ EN 14387:2021) вимагає об’єктивних доказів ефективності фільтра — з обов’язковим переліком речовин, захисним часом, проскоковою концентрацією та повним маркуванням у сертифікаті;
• Інший (ДСТУ EN 14387:2017) дозволяє самодекларацію виробника без обов’язкових випробувань і без деталізації хімічного захисту.
У результаті — технічні вимоги документації є внутрішньо суперечливими, а отже:
• не забезпечують однакових умов участі;
• порушують принципи прозорості, однозначності та недискримінації, які закріплені в статтях 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі»;
• не відповідають вимогам гармонізації технічного регулювання з ЄС, передбаченим постановою КМУ №771.
Відсутність вказання конкретних речовин та параметрів для фільтрів типу SX є самостійним і критично важливим недоліком технічної специфікації, що свідчить про неналежне формування вимог з боку Замовника. У тендерній документації встановлено вимогу, що фільтр-поглинач повинен відповідати типу і класу не нижче: A2B2E2K2SX P3 RD, відповідно до ДСТУ EN 14387:2017 або ДСТУ EN 14387:2021.
Однак, Замовник не вказує, від яких саме речовин повинен захищати фільтр-поглинач типу SX, незважаючи на те, що:
- ДСТУ EN 14387(не важливо якого року стандарт), фільтри типу SX застосовуються проти спеціально позначених газів і парів, визначених виробником (так, так, саме виробник фільтрів сам позначає які хімічні речовини він маркує під типом SX) Замовник же повинен був зазначити які речовини входять у вимоги. При чому не просто визначити а визначити відповідно до ДСТУ, як зазначено нижче.
- ДСТУ EN 14387 передбачає встановлення концентрацій випробувальних газів (у мг/л) лише для фільтрів типу A, B, E, K, AX, Hg, NO. Для типу SX стандарт не встановлює універсального переліку речовин, концентрацій, часів захисної дії чи проскокових значень — усе це визначає сам виробник, і саме це повинно бути враховано Замовником при формуванні ТЗ.
- ДСТУ EN 14387:2021 вимагає, щоб для кожної речовини, зазначеної під маркуванням SX:
• було вказано її назву;
• зазначено допустиму концентрацію у повітрі (вихідна концентрація);
• вказано час захисної дії (у хвилинах);
• зазначено проскокову концентрацію.
Відсутність зазначених параметрів за типом SX у тендерній документації:
• унеможливлює проведення об’єктивного оцінювання та порівняння пропозицій учасників за єдиними критеріями;
• відкриває шлях до необ’єктивного вибору переможця;
• допускає постачання фільтрів з різною або недостатньою ефективністю, нездатних захистити від критичних речовин;
• не забезпечує відповідність продукції заявленим характеристикам, що прямо суперечить вимогам щодо безпеки та охорони здоров’я, встановленим у додатку II Технічного регламенту засобів індивідуального захисту (Постанова КМУ №771);
• порушує ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» — технічна специфікація повинна містити чіткі, однозначні та вимірювані вимоги.
У результаті така постановка вимог:
• порушує принципи прозорості, рівного доступу та не дискримінації, визначені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»;
• суперечить частині другій статті 22 того ж Закону, яка зобов’язує Замовника формувати чітку, повну, однозначну та об’єктивну технічну специфікацію;
• не відповідає вимогам щодо безпеки та охорони здоров’я, встановленим у Додатку II Технічного регламенту засобів індивідуального захисту (Постанова КМУ №771);
• створює ризик придбання небезпечної або неефективної продукції, що прямо суперечить меті закупівлі — забезпеченню безпеки особового складу.
Додатково, Замовник у своїх технічних вимогах використовує некоректне та неіснуюче згідно з чинним стандартом ДСТУ EN 14387:2021 маркування фільтра від частинок "P3 RD". Відповідно до положень чинного стандарту, позначення "R" (багаторазовий) та "D" (пройшов випробування на стійкість до засмічення доломітовим пилом) є окремими та незалежними характеристиками. Таким чином, коректне маркування має виглядати як "P3 D R" (або "P3 R D"), що підкреслює як багаторазовість використання фільтра, так і його стійкість до засмічення пилом. Зазначена некоректність у маркуванні свідчить про відсутність у Замовника належного розуміння актуальних вимог до маркування засобів індивідуального захисту та може призвести до закупівлі продукції, яка не відповідає дійсним стандартам безпеки, або до необґрунтованого відхилення пропозицій учасників, які використовують коректне маркування. Це порушує принципи статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо чіткості та об’єктивності технічних специфікацій, а також статті 5 Закону щодо забезпечення ефективності та прозорості закупівлі.
Окрему увагу вважаємо за необхідне приділити вимозі Замовника, відповідно до якої:
«Мінімальний час захисної дії від бойових та отруйних речовин повинен складати: хлорциан, хлорпікрин, фосген – не менше 40 хвилин; іприт, зарин – не менше 180 хвилин. Надана інформація має підтверджуватись Сертифікатом про експертизу зразка»
Ця вимога виглядає об’єктивною лише формально. Проте у відриві від базових параметрів вона є технічно та юридично хибною, оскільки встановлення фіксованого часу захисної дії без зазначення умов випробувань прямо суперечить вимогам ДСТУ EN 14387 — незалежно від його редакції (2017 або 2021 року).
• Назву випробувальної речовини;
• Концентрацію речовини у повітрі (вхідна концентрація, мг/л);
• Витрату повітря через фільтр під час тестування (30 л/хв, 95 л/хв тощо);
• Температуру і відносну вологість повітря під час випробування;
• Проскокову концентрацію — значення, при якому вважається, що фільтр більше не забезпечує захист;
• Час досягнення цієї проскокової концентрації (тобто фактичний «час захисної дії»);
• Метод випробування або стандарт на тестування.
У редакції ДСТУ EN 14387:2021 інформація вноситься до сертифіката відповідності, виданого за відповідним модулем:
• Перелік речовин;
• Допустима концентрація речовини в повітрі (мг/л);
• Проскокова концентрація;
• Захисний час у хвилинах.
Така вимога прямо встановлена ДСТУ EN 14387:2021, а також Технічним регламентом засобів індивідуального захисту (Постанова КМУ №771).
Натомість Замовник:
• не уточнив жодного з обов’язкових параметрів;
• не визначив стандартних умов тестування;
• вимагає надання сертифіката, який не може бути належним чином сформований без цих даних;
• фактично унеможливлює об’єктивне порівняння пропозицій Учасників.
У підсумку:
• вимога сформульована всупереч змісту самого стандарту, на який посилається Замовник;
• порушує ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» — технічна специфікація має бути чіткою, однозначною та вимірюваною;
• суперечить вимогам щодо безпеки та охорони здоров’я, встановленим у додатку II Технічного регламенту засобів індивідуального захисту (Постанова КМУ №771);
• створює ризик постачання несертифікованої або потенційно неефективної продукції, що неприпустимо для закупівель засобів захисту.
Розберемо правову основу закупівлі за двома стандартами:
А.) Зміна стандарту на національному рівні
Україна взяла на себе зобов’язання щодо гармонізації національних стандартів з європейськими нормами, включаючи CEN (Європейський комітет зі стандартизації).
23 лютого 2021 року CEN затвердив EN 14387:2021 як заміну EN 14387:2004+A1:2008, а остаточно ввів його в дію 30 серпня 2021 року.
Наказом УкрНДЦ №508 від 15 грудня 2021 року офіційно затверджено ДСТУ EN 14387:2021, який набув чинності з 1 серпня 2022 року.
З цього часу в Україні чинним актуальним стандартом є ДСТУ EN 14387:2021, який має IDT-статус (IDENTICAL), тобто повністю відповідає EN 14387:2021 без змін.
Попередня версія – ДСТУ EN 14387:2017 – втратила чинність, оскільки її європейський аналог EN 14387:2004+A1:2008 був офіційно скасований CEN.
ДСТУ EN 14387:2017 більше не відповідає сучасним вимогам безпеки, оскільки базувався на застарілій редакції стандарту.
Правова основа:
Продукція, що вводиться в обіг, повинна відповідати технічним регламентам та національним стандартам, гармонізованим з європейськими. Це положення ґрунтується на статті 11 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», яка встановлює, що продукція, повинна відповідати всім чинним технічним регламентам, які застосовуються до неї.
Використання ДСТУ EN 14387:2017 не забезпечує відповідність Технічному регламенту, оскільки він базується на скасованому європейському стандарті EN 14387:2004+A1:2008, який більше не відповідає вимогам регламенту та сучасним нормам безпеки.
Б.) Порушення Регламенту (ЄС) 2016/425
Цей Регламент — основа для всіх засобів індивідуального захисту, зокрема ЗІЗОД (протигазів, фільтрів). Він прямо передбачає відповідність останнім гармонізованим стандартам (тобто EN 14387:2021).
Правова основа:
Згідно з пунктом 1 ст. 3 Регламенту (ЄС) 2016/425
Засоби індивідуального захисту повинні забезпечувати захист за найвищими можливими вимогами безпеки відповідно до останніх стандартів.
В.) Порушення Закону України «Про публічні закупівлі»
Закупівля продукції за застарілим стандартом суперечить принципу максимальної ефективності та добросовісної конкуренції.
Правова основа:
Закон України «Про публічні закупівлі», ст. 5:
Замовник забезпечує закупівлю товарів, що відповідають законодавству України, у тому числі технічним регламентам та національним стандартам.
Г.) Потенційна загроза життю та здоров’ю
Фільтри за старим стандартом не відповідають сучасним вимогам до поглинальної здатності, класифікації, випробувань. Це ставить під загрозу життя персоналу, особливо у разі роботи з БОР, ОР або під час надзвичайних ситуацій.
Висновок:
Згідно з українським та європейським законодавством, використання чи закупівля фільтрів, сертифікованих за ДСТУ EN 14387:2017 (базувався на EN 14387:2004+A1:2008), є неправомірною.
Для ТОВ «НВП «ІКАР» та інших добросовісних учасників, які пропонують продукцію, виготовлену у відповідності до чинного, актуального та гармонізованого з європейським законодавством ДСТУ EN 14387:2021, надання вибору Замовником означає:
1. Створення нерівних умов: Фактично, дозволяється подавати пропозиції, що базуються на скасованому та застарілому стандарті (ДСТУ EN 14387:2017), який передбачає значно нижчі вимоги до якості та безпеки (наприклад, не вимагає деталізації хімічних речовин, захисного часу, дозволяє самодекларацію SX-фільтрів без обов’язкових випробувань). Це надає перевагу учасникам, які можуть постачати застарілу або потенційно небезпечну продукцію, в той час як ТОВ «НВП «ІКАР» виробляє та пропонує продукцію, що відповідає сучасним та чинним вимогам безпеки.
2. Ризик дискваліфікації добросовісних учасників: Наша продукція відповідає лише чинному ДСТУ EN 14387:2021, і ми не можемо і не будемо підтверджувати відповідність скасованому стандарту. Це ставить нас у невигідне становище порівняно з тими, хто може запропонувати фільтри, що відповідають нижчим стандартам.
3. Загроза для якості та безпеки: Така варіативність у вимогах відкриває шлях до постачання продукції, яка не пройшла належної оцінки відповідності та може не забезпечити необхідного рівня захисту, що суперечить основним цілям Закону України «Про публічні закупівлі» щодо ефективного та прозорого використання державних коштів та забезпеченню потреб Замовника якісною продукцією.
Крім того, ці два стандарти мають критичні відмінності: Обов’язкове маркування SX-фільтрів – ДСТУ EN 14387:2021 вимагає чітке фіолетове маркування, тоді як у старій версії це було лише рекомендацією. Деталізація хімічних речовин – ДСТУ EN 14387:2021 зобов’язує вказувати конкретні речовини, концентрацію та час захисної дії, що не передбачено у ДСТУ EN 14387:2017. Оновлені методи випробувань – ДСТУ EN 14387:2021 вводить нові тестові концентрації та методики, яких немає у попередній редакції. Вимоги до механічної міцності – ДСТУ EN 14387:2021 включає додаткові випробування на ударостійкість, що не регламентовано у старій версії.
Отже, встановлення Замовником можливості вибору між чинним та скасованим стандартами є не просто суперечливим, а таким, що прямо порушує принципи недискримінації учасників, рівного доступу до закупівель та створення рівних умов конкуренції, визначені у статтях 3 та 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та суперечить ч. 2 ст. 22 Закону, яка вимагає чітких, однозначних та об'єктивних вимог до предмета закупівлі."
2. Підтвердження вимог до ударостійкості пластикового корпусу
У тендерній документації Замовником прямо передбачено, що корпус фільтра має бути виготовлений із ударостійкого пластику.
ДСТУ EN 14387 (у редакціях 2017 і 2021 років) не регламентує матеріал корпусу фільтра. Таким чином, визначення вимог до матеріалу корпусу повністю належить до компетенції Замовника.
Проте у випадках закупівель для потреб оборонних, правоохоронних або рятувальних структур, такі вимоги повинні бути технічно обґрунтованими та відповідати умовам застосування. Зокрема, відповідно до положень військових стандартів, фільтри, призначені для бойового використання, повинні:
• витримувати фізичні навантаження,
• бути жаростійкими,
• забезпечувати захист навіть при пошкодженні корпусу або дії високих температур.
Пластикові корпуси, навіть ударостійкі, об’єктивно мають обмежену:
• термостійкість;
• механічну міцність;
• стійкість до агресивних середовищ (кислоти, масла, ПММ);
• схильність до накопичення статичної електрики, що створює ризик загоряння у вибухонебезпечних середовищах.
Як повинна підтверджуватися удароміцність пластикового корпусу:
Удароміцність корпусу не може вважатися доведеною лише на підставі декларації виробника. Якщо в тендері або технічному паспорті вказано, що корпус є ударостійким, це має бути підтверджено документально.
Підтвердження має включати:
1. Протоколи випробувань на механічну міцність, зокрема:
- ударостійкість (drop test, impact resistance);
- стійкість до проколу, стиснення, згину;
- результати — у Ньютон-метр (Н·м), Джо?уль (Дж.) або Кілограм-сила-сантиметр (кгс·см).
2. Посилання на стандарт, за яким проводились випробування.
3. Ідентифікацію матеріалу, із посиланням на технічний паспорт або сертифікат виробника сировини.
4. Сертифікат відповідності, в якому має бути зазначено:
- що корпус пройшов механічні випробування;
- що матеріал визнаний придатним для ЗІЗ категорії III, відповідно до п. 3.2.1 додатку 2 Технічного регламенту ЗІЗ (Постанова КМУ №771).
Відсутність зазначених підтверджень означає, що "ударостійкість" корпусу є декларативним твердженням, не підкріпленим об’єктивними доказами.
Якщо ж Замовник не вимагає таких підтверджень у тендерній документації, це:
• порушує п. 20 Технічного регламенту ЗІЗ, згідно з яким продукція повинна відповідати заявленим характеристикам;
• суперечить ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» — технічні вимоги повинні бути перевірюваними, обґрунтованими та однозначними.
Для ТОВ «НВП «ІКАР» як учасника закупівлі, відсутність чітких вимог щодо підтвердження ударостійкості пластикового корпусу унеможливлює належне формування пропозиції та доведення відповідності товару, що ставить нас у невигідне становище та порушує право на прозорі умови участі. Це створює парадоксальну ситуацію, коли потенційно менш міцний пластиковий корпус може бути закуплений без належної перевірки його здатності витримувати механічні впливи в умовах експлуатації фільтра-поглинача, зокрема під час бойових чи спеціальних операцій.
3. Порушення вимог до модулів оцінки відповідності та сертифікації продукції.
У тендерній документації Замовником встановлено вимогу, згідно з якою учасник повинен надати сертифікат відповідності продукції, оформлений за модулем B у комбінації з модулем C2 або D.
На перший погляд, ця вимога виглядає такою, що відповідає Технічному регламенту ЗІЗ. Проте при детальному аналізі виявляється, що вона сформульована внутрішньо суперечливо, необґрунтовано і може призвести до технічної невизначеності.
Що передбачає законодавство:
Відповідно до п. 12 та додатків 3–9 Технічного регламенту ЗІЗ, затвердженого постановою КМУ №771 від 21.08.2019:
• Засоби індивідуального захисту, що відносяться до категорії III (зокрема — фільтри до протигазів) повинні проходити обов’язкову оцінку відповідності за модулем B (типове випробування), у поєднанні з одним із модулів контролю виробництва:
- модуль C2 — контроль готової партії продукції;
- модуль D — сертифікація системи управління якістю виробництва.
Технічний регламент України чітко визначає, що фільтри до ЗІЗОД належать до III категорії.
Отже, проблемні аспекти тендерної вимоги:
1. Модуль C2 застосовується виключно до вже виготовленої партії продукції.
Відповідно до змісту додатку 7 Технічного регламенту України, модуль C2 передбачає, що виробник вже виготовив продукцію, яка проходить контроль серії до постачання.
Модуль C2 застосовується виключно до вже виготовленої партії продукції. Відповідно до змісту Додатку VII Технічного регламенту України, модуль C2 передбачає, що виробник вже виготовив продукцію, яка проходить контроль серії до постачання. Отже, вимога подати сертифікат C2 на момент тендеру означає, що вся партія (203 фільтри) повинна бути вже повністю виготовлена.
Це:
- суперечить нормальній логіці Держзакупівель,
- є ознакою того, що Замовник вже заздалегідь визначив конкретного учасника як «Переможця», а умови тендерної документації прямо або опосередковано сформульовані під його технічні характеристики.
Згідно з Додатком VII до Технічного регламенту ЗІЗ, процедура модуля C2 передбачає: – контроль виробником однорідності виробництва; – випробування відібраних зразків з партії; – складання органом з оцінки відповідності сертифіката на вже виготовлену партію продукції. Таким чином, видача такого документа на етапі подання тендерної пропозиції є юридично неможливою, оскільки учасник не може гарантувати, що запропонована продукція вже пройшла перевірку в рамках C2.
Модуль C2 вимагає надання сертифіката відповідності на вже виготовлену партію продукції. Відповідно до додатку VII Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, модуль C2 застосовується виключно для серійної перевірки вже виготовленої продукції, а не для виробництва під майбутнє постачання.
Такий сертифікат засвідчує, що вся партія, зазначена в ньому, вже існує, пройшла випробування та перевірку відповідності задекларованим параметрам. Але це не загальний сертифікат відповідності а акт перевірки зразків з конкретної партії, складений акредитованим органом з оцінки відповідності, який має акредитацію на проведення робіт за модулем C2 (тобто право працювати з ЗІЗ категорії III).
А) Що має бути зазначено:
• Номер та дата документа;
• Посилання на модуль C2 та відповідні технічні регламенти;
Б) Ідентифікація партії продукції: тип, кількість, серійні номери, дата виготовлення;
• Випробувані зразки;
• Методика випробувань та стандарти;
• Висновок про відповідність (в тому числі — на підставі ДСТУ EN 14387);
• Підписи, печатки, акредитація.
В) Назви документів можуть варіюватися, але юридично вірними є такі:
• Сертифікат перевірки типу партії (модуль C2);
• Протокол (звіт) перевірки партії згідно з модулем C2;
• Certificate of Conformity – Module C2 (у міжнародній практиці).
Цей документ обов’язково повинен бути датований не раніше дати виготовлення продукції. Його відсутність означає, що модуль C2 на момент подання пропозиції не може бути підтверджений, а отже — вимога про модуль C2 до дати поставки продукції є порушенням процедури.
2. Модуль D — єдина реалістична та законна процедура оцінки відповідності для ще не виготовленої продукції:
- дозволяє укласти договір і виготовити продукцію після підтвердження наявності сертифікованої системи управління якістю;
- забезпечує постійний контроль за виробництвом та стабільність характеристик продукції;
- відповідає практиці оцінки ЗІЗ у всіх країнах ЄС та Україні
Хоча тендерна документація допускає сертифікацію за модулем D, Замовником не встановлено вимогу щодо надання підтвердження оцінки відповідності системи управління якістю, як це передбачено додатком 6 до Технічного регламенту ЗІЗ, затвердженого постановою КМУ №771. Згідно з вимогами модуля D, учасник зобов’язаний надати:
Сертифікат схвалення системи управління якістю, виданий акредитованим органом сертифікації, який підтверджує, що система управління якістю підприємства відповідає встановленим вимогам щодо виробництва, контролю та випробувань фільтрувальних елементів.
Такий сертифікат є обов’язковим документом у разі застосування комбінації модуля B + D. Його відсутність:
• позбавляє Замовника гарантій стабільної якості продукції, виготовленої після укладення договору;
• порушує логіку та цілі застосування модуля D, яка полягає в забезпеченні належного технологічного процесу, перевірки, зберігання і стабільності виробництва.
Отже на підставі зазначеного можемо зробити висновок, що встановлення Замовником вимоги щодо надання сертифіката відповідності за модулем C2 на етапі подання тендерної пропозиції є юридично некоректним, технічно необґрунтованим, оскільки вимагає вже виготовлену партію продукції у повному обсязі — ще до укладення договору.
Водночас, відсутність обов’язкової вимоги до надання сертифіката системи управління якістю у разі заявленого модуля D суперечить Технічному регламенту ЗІЗ (додаток 6) і дискредитує сам механізм контролю стабільності виробництва, закладений у процедурі B + D.
Такі дії Замовника порушують положення статей 5 і 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункти 12, 13, 20 Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою КМУ №771 від 21.08.2019.
На підставі вищенаведеного, встановлені Замовником вимоги до модулів оцінки відповідності та сертифікації продукції є юридично некоректними, технічно необґрунтованими та такими, що суперечать вимогам чинного законодавства у сфері публічних закупівель та технічного регулювання.
Зокрема:
• Щодо вимоги модуля C2: Вимога надання сертифіката відповідності за модулем C2 (контроль готової партії продукції) на етапі подання тендерної пропозиції є безпідставною та дискримінаційною. Модуль C2 застосовується виключно до вже виготовленої продукції (відповідно до Додатка 5 Технічного регламенту ЗІЗ), а не до майбутнього виробництва. Це створює нерівні умови для учасників, зокрема для ТОВ «НВП «ІКАР», яке добросовісно виробляє продукцію під замовлення, та фактично вимагає наявності всієї партії продукції ще до укладення договору. Така вимога порушує логіку та цілі застосування модуля C2 і є ознакою можливої "прямо або опосередковано" тендеру під конкретного учасника, що прямо суперечить принципам добросовісної конкуренції та недискримінації (стаття 3 Закону України «Про публічні закупівлі»).
• Щодо модуля D: Незважаючи на допущення сертифікації за модулем D (система управління якістю виробництва), Замовником не встановлено обов'язкової вимоги щодо надання підтвердження оцінки відповідності системи управління якістю (Сертифікат схвалення системи управління якістю), як це передбачено Додатком 8 до Технічного регламенту ЗІЗ. Відсутність такого обов'язкового підтвердження позбавляє Замовника гарантій стабільної якості продукції, виготовленої після укладення договору, дискредитує сам механізм контролю стабільності виробництва, закладений у процедурі B + D, та створює нерівні умови для учасників. ТОВ «НВП «ІКАР», яке дотримується всіх вимог Технічного регламенту та має сертифіковану систему управління якістю, опиняється у невигідному становищі порівняно з тими, хто може подати пропозицію без такого підтвердження. Це порушує принципи максимальної ефективності закупівель (стаття 5 Закону) та недискримінації (стаття 3 Закону).
Зазначені дії Замовника порушують положення статей 3 (Принципи здійснення публічних закупівель), 5 (Забезпечення ефективності та прозорості), 22 (Технічні специфікації) Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункти 12, 13, 20 та Додатки 5, 6 Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою КМУ №771 від 21.08.2019.
4. Ненадійне і не зрозуміли вимоги до пакування
Замовник безпідставно обмежує вибір пакувальних матеріалів поліетиленом та ПВХ. Це виключає можливість пропонувати фільтри у пакуванні з інших матеріалів (наприклад, металеві герметичні контейнери або інші сучасні полімерні або металізовані матеріали, що забезпечують вищу надійність), які можуть бути більш надійними та краще забезпечувати довготривале зберігання та захист у складних умовах. Для ТОВ «НВП «ІКАР» ця вимога є дискримінаційною, оскільки ми можемо запропонувати пакування, яке повністю відповідає функціональним вимогам до захисту та безпеки фільтра протягом заявленого терміну зберігання, але не відповідає необґрунтованій вимозі щодо конкретних матеріалів поліетилену та ПВХ. Це прямо обмежує наше право на вільну та справедливу конкуренцію та участь у цій публічній закупівлі.
Ненадійність запропонованих Замовником матеріалів пакування в умовах експлуатації та ризики для якості товару (стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі»):
Застосування поліетилену та ПВХ як основних пакувальних матеріалів, без встановлення чітких критеріїв їхніх захисних властивостей, викликає обґрунтовані сумніви щодо їхньої придатності до зберігання в складних умовах, зокрема:
- обмежена термостійкість (деформація при нагріванні, втрата міцності);
- низька механічна міцність — пакування легко піддається пошкодженню під час транспортування чи при падінні;
- обмежена стійкість до вологи, сонячного УФ-випромінення та агресивних середовищ;
- схильність до старіння та крихкості з часом, особливо в умовах нестабільної температури та вологості.
Таке обмеження, без належного обґрунтування та встановлення перевірюваних критеріїв, створює високий ризик придбання товару, який може втратити свої захисні властивості до моменту фактичного використання через неналежне пакування. Це прямо суперечить принципу максимальної економії та ефективності, закріпленому у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки Замовник ризикує отримати неякісний товар, непридатний для використання, особливо в умовах бойових чи спеціальних операцій.
Відсутність чітких та вимірюваних критеріїв для підтвердження надійності пакування та порушення частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також Технічного регламента ЗІЗ:
Технічна документація при цьому не передбачає жодного об'єктивного підтвердження надійності пакування (наприклад, протоколів випробувань на герметичність, опір вологи, механічну цілісність чи довговічність протягом заявленого терміну зберігання). Це порушує частину другу статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», яка вимагає, щоб технічна специфікація була чіткою, повною, об’єктивною, містила вимірювані характеристики та не містила посилань на конкретну торговельну марку, патент чи тип. Замовник лише декларує використання певних матеріалів, але не визначає, як буде перевірена їхня здатність забезпечити належний захист фільтра протягом усього терміну зберігання.
Наслідками відсутності таких критеріїв є:
- Відсутність об’єктивних підстав вважати, що таке пакування забезпечує належний рівень захисту при тривалому зберіганні, як того вимагають нормативні документи (Технічний регламент України, Наказ МНС №330 від 27.02.2003 р.);
- Існує високий ризик втрати герметичності та деградації фільтра до моменту фактичного використання;
- Створюються нерівні умови для учасників, оскільки немає об'єктивних критеріїв для оцінки якості пакування. Це може призвести до обрання пропозиції з потенційно ненадійним пакуванням, а також унеможливлює для ТОВ «НВП «ІКАР» належним чином підтвердити відповідність своєї продукції (навіть якщо наше пакування є більш надійним), що ставить нас у невигідне становище та порушує право на прозорі умови участі. Це прямо порушує принципи, визначені у статтях 3 та 5 Закону.
Вимоги національних нормативних документів підтверджують необхідність чітких та вимірюваних критеріїв до пакування:
• СОУ МНС 75.2-00013528-002:2010 та Наказ МНС №330 від 27.02.2003 р.: Вимагають, щоб умови зберігання ЗІЗОД унеможливлювали вплив вологи, світла, пилу та механічних ушкоджень. Пакування має відповідати цим вимогам, а Замовник – встановити чіткі та вимірювані критерії перевірки цієї відповідності.
• ДСТУ EN 14387 (у редакціях 2017 та 2021 років): Не встановлює конкретних вимог до матеріалів пакування (поліетилен, ПВХ тощо), однак прямо вимагає, щоб фільтри зберігали заявлені захисні характеристики протягом усього строку придатності. Це означає, що пакування має забезпечувати герметичність, захист від вологи, забруднень, УФ-випромінення, механічних пошкоджень та бути бар'єрним щодо кисню та пари.
• Технічний регламент ЗІЗ (Постанова КМУ №771):
- продукція має бути безпечною та відповідати задекларованим характеристикам протягом усього терміну її зберігання.
- ЗІЗ мають зберігати функціональність у передбачених виробником умовах зберігання та транспортування.
Відсутність чітких, об'єктивних та перевірюваних критеріїв для пакування унеможливлює дотримання цих положень та забезпечення належного захисту фільтра.
Отже на підставі вищенаведеного, встановлені Замовником вимоги до пакування є нечіткими, необґрунтованими, обмежують конкуренцію та створюють ризики для якості товару. Це прямо суперечить принципам рівного доступу, добросовісної конкуренції, прозорості та максимальної ефективності, визначеним у статтях 3, 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
На підставі викладеного, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», ТОВ "НВП «ІКАР»" просить:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду відповідно до вимог законодавства.
2. Визнати положення тендерної документації процедури закупівлі UA-2025-06-10-012927-a такими, що порушують законодавство України у сфері публічних закупівель, а саме:
• статті 5, 22 та 23 Закону України «Про публічні закупівлі»;
• положення Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою КМУ №771 від 21.08.2019;
• вимоги чинного національного стандарту ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT), а також використання у документації посилань на ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+A1:2008, IDT), який втратив чинність і не відповідає актуальній нормативній базі, які Замовник також порушив;
• положень ДСТУ EN 529:2006 (EN 529:2005, IDT);
• Наказу МНС №330 від 27.02.2003 р.
3. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, а саме:
Щодо технічних стандартів:
• вилучити посилання на ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+A1:2008, IDT) як посилання на застарілий стандарт, що не відповідає актуальним вимогам;
• встановити вимоги виключно відповідно до чинного стандарту ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT).
Щодо фільтрів типу SX:
• визначити у технічному завданні чіткий перелік хімічних речовин, від яких повинен забезпечуватись захист;
• зазначити для кожної речовини:
- найменування;
- допустиму концентрацію речовини в повітрі;
- проскокову концентрацію;
- захисний час у хвилинах;
• вимагати надання сертифікату, в якому наведено всі ці параметри відповідно до стандартів.
Щодо захисних властивостей які визначають час захисної дії на захист від бойових та отруйних речовин повинен складати: хлорциан, хлорпікрин, фосген – не менше 40 хвилин; іприт, зарин – не менше 180 хвилин. Надана інформація має підтверджуватись Сертифікатом про експертизу зразка.
- чітко визначити у технічній документації всі параметри випробувань, які необхідні для встановлення захисного часу: вхідна концентрація, витрата повітря, температура, вологість, проскокова концентрація;
- встановити вимогу щодо надання сертифіката відповідності або протоколу випробувань, у якому ці параметри мають бути відображені відповідно до положень ДСТУ EN 14387;
- забезпечити, щоб ці дані були вимірюваними, перевірюваними та уніфікованими для всіх учасників, з метою об’єктивної оцінки технічних пропозицій та недопущення дискримінаційних умов.
Інформація щодо захисних властивостей повинна вноситися до сертифікату згідно ДСТУ, зокрема:
• перелік речовин, від яких фільтр забезпечує захист;
• допустима концентрацію речовини в повітрі;
• проскокова концентрація;
• час захисної дії.
Щодо матеріалу корпусу фільтра:
• у разі зазначення ударостійкого пластику — вимагати:
- протоколи випробувань,
- технічний опис матеріалу,
- посилання на відповідні стандарти,
- сертифікат відповідності, що підтверджує придатність корпусу для ЗІЗ категорії III в якому зазначені ударостійкі властивості.
Щодо пакування:
• чітко визначити параметри пакування, включаючи:
- допустимі матеріали;
- вимоги до бар’єрних властивостей;
- форму підтвердження їх відповідності.
Нинішнє формулювання не дозволяє однозначно встановити, яке саме пакування вважається належним.
Щодо маркування:
Встановити чіткі та конкретні вимоги до маркування фільтрів, згідно з Технічним регламентом засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою КМУ №771 від 21.08.2019, та відповідними розділами актуального національного стандарту ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT), вказавши обов'язкові елементи маркування, що мають бути присутні на фільтрі.
Щодо модулів оцінки відповідності:
• дозволити лише комбінацію модулів B + D, як таку, що відповідає чинному законодавству для продукції, яка ще не виготовлена;
• зобов’язати учасників надати:
- сертифікат відповідності в комбінації за модулем B+D (мається на увазі один документ);
- сертифікат схвалення системи управління якістю (модуль D), відповідно до додатку 6 Технічного регламенту ЗІЗ (мається на увазі окремий сертифікат оформлений відповідно до Сертифікату B+D).
Визнати вимогу щодо надання сертифіката відповідності за модулем В+C2 на момент подання тендерної пропозиції — дискримінаційною, такою, що:
- суперечить нормальній логіці Держзакупівель,
- є ознакою того, що Замовник вже заздалегідь визначив конкретного учасника як Переможця, а умови тендерної документації прямо або опосередковано сформульовані під його технічні характеристики.
Автор:
25661375, ТОВ "НВП "ІКАР"
03062, Україна, Київська область, м.Київ, вул. Естонська, 70
Зміст:
У Технічній специфікації зазначено, що оцінка відповідності має бути проведена за модулем «В» у комбінації з модулем «С2» або «D».
Водночас інформуємо, що згідно з Технічним регламентом засобів індивідуального захисту (затвердженим постановою КМУ №771 від 21.08.2019), модуль «D» передбачає комплексну оцінку системи управління якістю виробництва, яка включає як постійний нагляд, так і контроль продукції, що охоплює та значною мірою перевищує вимоги, встановлені для модуля «С2».
У зв’язку з цим просимо надати роз’яснення щодо доцільності застосування двох різних модулів оцінки відповідності, якщо модуль «D» фактично включає всі вимоги модуля «С2».
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:42
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Дискримінація
Зміст:
Замовник встановив вимогу "3.1. Сертифікат про експертизу зразка, в якому зазначені захисні властивості виданий акредитованим органом сертифікації з оцінки відповідності Технічному регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України No 771 від 21.08.2019, на фільтр скомбінований. Оцінка відповідності проведена за модулем «В» в комбінації з модулем «D» або «С2»." Звертаємо увагу замовника, що Технічний регламент засобів індивідуального захисту, затверджений постановою Кабінету Міністрів України No 771 від 21.08.2019 не встановлює таких обмежень для виробників або постачальників фільтрів. За встановлених Вами вимог у закупівлі можуть взяти участь лише ті Учасники, що мають оцінку відповідності за за модулем «В» в комбінації з модулем «D» або «С2», а інші Учасники, що здійснили оцінку відповідності за іншими модулями не зможуть. З огляду на викладене, вимагаємо викласти цей пункт в такій редакції :" "3.1. Сертифікат про експертизу зразка, в якому зазначені захисні властивості виданий акредитованим органом сертифікації з оцінки відповідності Технічному регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України No 771 від 21.08.2019, на фільтр скомбінований."
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:45
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Технічні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
Фільтр скомбінований постачається у герметичному непрозорому пакуванні, яке включає поліетилен та полівінілхлорид, разом із пробкою та гвинтовою кришкою. Відомо, що матеріали полівінілхлориду мають низьку міцність і погані експлуатаційні властивості для тривалого зберігання та надійного захисту в складних умовах.
У зв’язку з цим просимо надати роз’яснення:
Яким чином передбачено забезпечення надійності зберігання і захисних властивостей фільтрів у пакуванні з такими матеріалами?
Чи відповідає таке пакування вимогам до військових засобів індивідуального захисту, які мають особливі стандарти щодо якості матеріалів та надійності захисту?
Чи не суперечить використання пакування з полівінілхлориду вимогам безпеки та довговічності продукції, призначеної для військових потреб?
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:48
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Технічни вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
У технічній специфікації вказано, що мінімальний час захисної дії комбінованих фільтрів від бойових та отруйних речовин повинен становити:
Хлорциан, хлорпікрин, фосген – не менше 40 хвилин,
Іприт, зарин – не менше 180 хвилин.
Водночас, відповідно до військових стандартів та нормативних документів, визначення часу захисної дії фільтрів має здійснюватися з урахуванням таких параметрів як:
швидкість проходження повітря через фільтр,
концентрація токсичних речовин,
температура та інші умови випробувань.
У технічній документації відсутні вказівки щодо зазначених параметрів, що унеможливлює коректну оцінку відповідності продукції заданим вимогам.
Просимо надати уточнення щодо:
Конкретних умов випробувань (швидкість потоку, концентрація отруйних речовин тощо), на основі яких встановлено мінімальний час захисної дії.
Це необхідно для забезпечення об'єктивної та повної оцінки відповідності продукції військовим вимогам від яких відповідно і залежить час захисної дії.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:49
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Технічні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
Мінімальний час захисної дії від бойових та отруйних речовин повинен складати:
за основними параметрами: хлорциан, хлорпікрин, фосген – не менше 40 хвилин,
іприт, зарин – не менше 180 хвилин.
Надана інформація має підтверджуватись Сертифікатом про експертизу зразка. Захисні властивості фільтра скомбінованого за зазначеними речовинами повинні бути підтверджені (внесені в діючий Сертифікат про експертизу зразка) органом сертифікації з оцінки відповідності Технічному регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №771 від 21.08.2019 р., акредитованим на відповідність вимогам ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+А1:2008, IDT) або ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT).
За іншими параметрами фільтр скомбінований повинен відповідати типу і класу не менш ніж: А2В2Е2К2SX Р3 RD відповідно до вказаних стандартів.
Водночас, згідно з підпунктом 6.12.2 ДСТУ EN 14387, концентрація випробувальних газів в повітрі (у мг/л) наведена лише для сполук типів А, В, Е, К, AX, Hg, NO. Для типу SX не вказані ні концентрація газів, ні просокова концентрація, оскільки, відповідно до підпункту 5.1.1, тип SX "застосовний проти спеціально позначених газів і парів, визначених виробником".
З огляду на те, що в маркуванні фільтра присутній тип SX, при цьому різні виробники можуть позначати під типом SX різні речовини з різним захисним потенціалом, а ми як учасник плануємо надати еквівалент, просимо надати уточнення щодо:
Найменування речовин, під якими маркується тип SX;
Допустимих концентрацій у повітрі для цих речовин згідно з вимогами ДСТУ EN 14387;
Часу захисної дії для речовин, позначених під типом SX;
Просокової концентрації для цих речовин.
Просимо врахувати зазначені вимоги для забезпечення прозорості та однозначності оцінки захисних властивостей продукції. А саме, надати відповідні параметри та надати повне, а не скорочене підтвердження в Сертифікаті про експертизу зразка.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:50
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Два стандарти в закупівлі
Зміст:
Шановний Замовнику!
Звертаємо Вашу увагу, що у тендерній документації сформульовано вимогу щодо комбінованого фільтра типу SX з посиланням на два різні стандарти:
ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+A1:2008, IDT) та ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT).
При цьому ці стандарти містять принципово різні вимоги до фільтрів типу SX, зокрема:
Основні відмінності:
Стандарт 2017 року (EN 14387:2004+A1:2008) передбачає загальні положення для типу SX без обов'язкової конкретизації:
Відсутня вимога вказувати конкретні хімічні речовини;
Не регламентується обов’язкове час захисної дії в хвилинах;
Не вимагається кольорове маркування SX (лише рекомендовано);
Виробник сам визначає застосування SX без суворої перевірки.
Натомість стандарт 2021 року (EN 14387:2021) встановлює жорсткі та прозорі вимоги:
SX-фільтр повинен мати точно вказані речовини, від яких він забезпечує захист;
Повинна бути вказана захисна дія в хвилинах для кожної речовини;
Необхідно зазначати просокову концентрацію;
Фіолетове маркування стало обов’язковим;
Уся ця інформація має бути чітко зазначена у сертифікаті про експертизу зразка, виданому акредитованим органом оцінки відповідності.
Це створює суперечність, оскільки:
Вимоги до фільтрів типу SX в обох стандартах є кардинально різними;
Один стандарт (ДСТУ EN 14387:2021) вимагає об’єктивних доказів ефективності фільтра — включно з конкретними речовинами, захисним часом, просоковою концентрацією та повним маркуванням у сертифікаті;
Натомість інший стандарт (ДСТУ EN 14387:2017) дозволяє самодекларацію виробника без обов’язкових випробувань та без деталізації хімічного захисту;
У результаті – вимоги тендерної документації є внутрішньо суперечливими та не забезпечують однакових умов для всіх учасників.
Це порушує принципи прозорості, однозначності та недискримінації, передбачені Законом України «Про публічні закупівлі», а також не відповідає нормам гармонізації технічного регулювання з ЄС.
Просимо усунути зазначену невідповідність та оновити тендерну документацію відповідно до чинного гармонізованого стандарту — ДСТУ EN 14387:2021.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:55
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Технічні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику!
У додатку 2 до тендерної документації Ви зазначаєте, що Фільтр скомбінований постачається у герметичному непрозорому пакуванні...
Чим саме обумовлена вимога щодо непрозорого пакування, якщо прийти до уваги, що фільтри до моменту їхнього використання будуть зберігатись у спеціально відведених для цього приміщеннях, а не під відкритим сонцем!? Окрім цього, сам ударостійкий пластиковий корпус окрім механічного захисту, уберігає абсорбуючі компоненти фільтру (в т.ч. вугільну шихту) від ультрафіолетового проміння!
Просимо Замовника прибрати із тендерної документації вимогу щодо постачання фільтру саме в "непрозорому пакуванні"
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:57
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Тендерна закупівля
Зміст:
Шановний Замовнику!
Повідомляємо, що тендерна документація містить суттєві недоліки, які прямо суперечать чинному законодавству України, вимогам технічних регламентів та актуальним стандартам щодо виготовлення фільтр-поглиначів.
Зокрема, наявність дискримінаційних вимог, які орієнтуються виключно на конкретного «виробника», зокрема ця закупівля, яка фактично орієнтована на конкретного сумнівного виробника, не лише обмежує конкуренцію, але й порушує фундаментальний принцип рівного доступу до участі у публічних закупівлях, що є прямим порушенням Закону України «Про публічні закупівлі».
У зв’язку з цим, наполегливо просимо невідкладно внести відповідні зміни до тендерної документації з метою приведення її у повну відповідність до чинного законодавства України, технічних регламентів та діючих стандартів.
Очікуємо на ваше оперативне реагування та внесення відповідних коригувань.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 18:58
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Модуль С2
Зміст:
Шановний Замовнику!
Згідно з положеннями Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №771 від 21.08.2019 року, у разі проведення оцінки відповідності за модулем B у комбінації з модулем C2, обов’язковим підтверджуючим документом є протокол вибіркового контролю продукції або інший офіційний документ, що прямо засвідчує проходження оцінки відповідності за модулем C2 (відповідно до додатку 9 Регламенту).
У зв’язку з цим, просимо надати офіційне роз’яснення з наступних питань:
Який саме документ Замовник вважає підтвердженням проходження модулю C2? Чи визнається лише сертифікат на тип (модуль B), чи обов’язковим є також протокол вибіркового контролю?
Чи йдеться у вимогах тендерної документації про продукцію, яка вже виготовлена, і, відповідно, підлягає вибірковому контролю (C2)?
Звертаємо увагу, що модуль C2 застосовується виключно до продукції, яка вже виготовлена, а тому необхідно чітко вказати обсяг, партію або серію, до якої застосовується модуль вибіркового контролю. У разі ж виготовлення продукції після укладення договору, згідно з Регламентом, має застосовуватись модуль D (затвердження типу із перевіркою системи управління якістю).
Тобто, у випадку закупівлі 213 шт. фільтрів, що вказано у тендерній документації, це прямо означає, що вся партія продукції повинна вже бути виготовлена на момент подання тендерної пропозиції. Відповідно, така продукція має пройти повну процедуру оцінки відповідності за модулем B у комбінації з модулем C2, передбаченою Технічним регламентом засобів індивідуального захисту, затвердженим постановою КМУ №771 від 21.08.2019 р. Тобто учасник повинен подати документи на вже виготовлену партию 213 шт. яка закуповується згідно Тендерної документації. Що не є можливим! Або партія вже "виготовлена"?
Вважаємо, що відсутність конкретних формулювань щодо застосування модулів оцінки відповідності та відсутність чіткої вимоги щодо обсягу підтверджувальних документів не лише суперечить Технічному регламенту, а й порушує принципи відкритості, прозорості та рівного доступу до участі у публічних закупівлях, що передбачено Законом України «Про публічні закупівлі».
З огляду на викладене, наполегливо просимо внести відповідні зміни до тендерної документації та привести її у повну відповідність до вимог чинного законодавства України, Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, а також актуальних національних стандартів.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 19:00
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Дискримінаційна вимога щодо оцінки відповідності за модулем C2
Зміст:
У тендерній документації встановлено вимогу щодо подання сертифікатів відповідності, виданих за модулем B у комбінації з модулем C2 або D.
Вимога щодо модулів B + D є коректною і відповідає Технічному регламенту, оскільки модуль D дозволяє проводити оцінку відповідності продукції, що буде виготовлена після укладення договору, шляхом оцінки системи якості виробника, без необхідності попереднього виготовлення всієї партії товару.
Натомість вимога щодо модуля C2 є дискримінаційною, адже згідно з положеннями Технічного регламенту засобів індивідуального захисту, модуль C2 передбачає контроль вже виготовленої партії продукції. Це означає, що для участі у процедурі закупівлі учасник повинен виготовити всю партію товару (213 шт.) до моменту подання тендерної пропозиції, що є економічно необґрунтованим і суперечить загальноприйнятій практиці виробництва під замовлення.
Встановлення такої вимоги порушує принцип недискримінації учасників, закріплений у частині 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», і штучно обмежує коло потенційних постачальників.
Просимо виключити вимогу щодо застосування модуля C2 та залишити виключно модуль D як правомірну альтернативу для підтвердження оцінки відповідності.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 19:01
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Зауваження щодо вимог до маркування фільтрів у тендерній документації
Зміст:
У тендерній документації наведено, що тип фільтра, клас і кодовий колір повинні відповідати одночасно ДСТУ EN 14387:2017 (EN 14387:2004+А1:2008, IDT) або ДСТУ EN 14387:2021 (EN 14387:2021, IDT), із зазначенням кольорів:
А – коричневий
В – сірий
Е – жовтий
К – зелений
SX – фіолетовий
Р – білий
Однак маркування та класифікація фільтрів за кольорами у цих двох стандартах відрізняються, тому маркування повинно відповідати виключно одному стандарту – тому, який використовується для підтвердження відповідності продукції.
Одночасне посилання на два стандарти з різним маркуванням створює суперечності і може призвести до непорозумінь при оцінці відповідності та прийманні продукції.
Рекомендуємо чітко визначити в тендерній документації, відповідно до якого стандарту має здійснюватися маркування і відповідність фільтрів, що забезпечить однозначність вимог і прозорість процедури закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 19:03
Звернення:
За тендером : Фільтри до протигазів
Тема:
Дискримінаційна вимога
Зміст:
Шановний Замовнику!
У додатку 2 до тендерної документації Ви зазначаєте, що Максимальна маса фільтра-поглинача не повинна перевищувати 0,35 кг.
Водночас, повідомляємо Вам, що в пункті 6.1.1.31 ДСТУ 9296:2024 "Безпека у надзвичайних ситуаціях. Фільтрувальні засоби індивідуального захисту органів дихання населення у надзвичайних ситуаціях. Класифікація й загальні технічні вимоги" зазначено, що "Фiльтpи, пpизнaчeнi для пpиєднaння дo мacки, пoвиннi мaти вaгу нe бiльшe нiж 500 г."
Таким чином просимо Замовника прибрати дискримінаційну вимогу щодо ваги фільтру,та внести зміни до Додатку 2 до тендерної документації зазначивши, що "Максимальна маса фільтра-поглинача не повинна перевищувати 0,5 кг."
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 19:05
На даному тендері відміни не були знайдені.
Перелік вимог порожній. Якщо Ви бажаєте подати вимогу
Увійти
або
Підписатися.
Очікування пропозицій
Очікувана вартість
244 683.75
грн.
Період подання пропозицій
до
18.06.2025 00:00
Замовник:
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ