Звернення:
За тендером : Послуги з прибирання (Послуги з прибирання нежитлового приміщення загальною площею 466,40 кв. м., що розташоване за адресою Київська область, Фастівський район, місто Боярка, вулиця Євгена Коновальця, будинок № 23)
Тема:
вимога, дискримінація
Зміст:
Шановний Замовнику!
Звертаємо увагу, що згідно з умовами тендерної документації Учасник зобов’язаний надати:
«копію договору, на підставі якого було придбано відповідний інвентар (обладнання, матеріали тощо) та відповідні первинні документи (видаткові, товарно-транспортні накладні, рахунки на оплату, акти приймання-передачі товару тощо). Перелік інвентарю (обладнання, матеріалів тощо), зазначений у довідці, не може бути меншим за мінімальний перелік матеріалів, зазначений в Таблиці 3 Додатку 2 тендерної документації».
Зазначена вимога є нечіткою та неоднозначною, що може призвести до різного трактування як Учасниками, так і уповноваженою особою, а відповідно – до необґрунтованого відхилення пропозицій. Із змісту вимоги незрозуміло, чи повинен Учасник обов’язково надати документи на весь перелік, наведений у Таблиці 3 (яка, очевидно, є орієнтовним переліком витратних матеріалів, що закуповуються у процесі надання послуг).
Зазначаємо, що витратні матеріали (мило, пакети, маски, деззасоби тощо), як правило, закуповуються в міру потреби або вже після укладення договору, а не завчасно в повному обсязі. Тобто вимога про обов’язкове надання договору і всіх первинних документів на момент подання тендерної пропозиції є нереалістичною та дискримінаційною.
Крім того, вказівка надати лише копію договору та первинні документи звужує обсяг допустимих документів, якими може бути підтверджене право власності чи володіння майном, що суперечить позиції АМКУ, викладеній, зокрема, в рішенні №18255-р/пк-пз від 12.11.2024.
Учасникам має бути надана можливість підтвердити наявність відповідного інвентарю (обладнання, матеріалів тощо) шляхом подання на вибір хоча б одного з таких документів:
оборотно-сальдової відомості;
витягу зі звіряльної відомості;
витягу з інвентаризаційного опису;
копії договору купівлі-продажу;
копії договору оренди або суборенди;
договору про надання послуг;
тощо.
Просимо внести зміни до тендерної документації та викласти вимогу у спосіб, що не порушує принцип добросовісної конкуренції та рівного доступу Учасників. В іншому випадку будемо змушені звертатися до АМКУ та ініціювати процедуру оскарження.
Дата оприлюднення звернення:
13.06.2025 12:30
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Отже, чинним законодавством України у сфері публічних закупівель прямо передбачено можливість встановлення Замовником такого кваліфікаційного критерію як НАЯВНІСТЬ певного обладнання, матеріалів та технологій.
Водночас, згідно п. 1.1 Додатку № 1 Тендерної документації визначено, що учасник в складі тендерної пропозиції подає довідку в довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника щодо наявності обладнання та матеріально-технічної бази для виконання умов договору про закупівлю, включаючи інформацію про наявність інвентарю, обладнання, матеріалів, миючих засобів, засобів для чищення, спецодягу для виконання вимог до предмета закупівлі, визначених замовником у Додатку 2.
Таким чином, учасник надає довідку щодо наявності матеріально-технічної бази, якою по суті він не володіє, що свідчить про зазначення таким учасником недостовірної інформації.
Така ситуація є дискримінаційною по відношенню до добросовісних учасників, які реально закуповували матеріально-технічну базу, а інші учасники лише декларують наявність такої бази, а Замовник, в свою чергу, жодним чином не може перевірити відповідність учасника кваліфікаційному критерію, визначеному в п. 1 ч. 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до п. 42 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Особливості), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 471), у разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.
З вищенаведеного випливає, що у випадку якщо учасник задекларує наявність матеріально-технічної бази, але не підтвердить це відповідними документами, Замовник має право відхилити тендерну пропозицію такого учасника.
Закупівля матеріалів після укладення договору про закупівлю нівелює вимогу закону про встановлення кваліфікаційного критерію щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, призводить до декларування учасниками недостовірної інформації, а також є дискримінаційним по відношенню до добросовісних учасників процедури закупівлі.
Що стосується надання вимоги про надання копії договору на придбання інвентарю (обладнання, матеріалів), зазначимо, що відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 639 Цивільного кодексу України, договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом. Якщо сторони домовились укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася.
Частиною 2 статті 184 Господарського кодексу України також встановлено, що укладення договору на основі вільного волевиявлення сторін може відбуватися у спрощений спосіб або у формі єдиного документа, з додержанням загального порядку укладення договорів, встановленого статтею 181 цього Кодексу.
Ч. 1 ст. 207 ЦК України встановлено, що правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-комунікаційної системи, що використовується сторонами. У разі якщо зміст правочину зафіксований у кількох документах, зміст такого правочину також може бути зафіксовано шляхом посилання в одному з цих документів на інші документи, якщо інше не передбачено законом.
Таким чином, у випадку якщо учасник уклав договір у спрощений спосіб, він може надати відповідні документи, які підтверджують укладення договору в такій формі.
Зауважуємо, що Замовником не встановлено вимог щодо форми договору, на підставі якого було придбано відповідний інвентар (обладнання, матеріали тощо), це може бути копія публічного договору (договору оферти), специфікація, заявка-замовлення, рахунок-фактура тощо. Договір може бути викладений як у формі єдиного документа, так і кількох окремих документів.
Дата оприлюднення відповіді:
16.06.2025 14:41