Звернення:
За тендером : Реконструкція існуючої шахти ліфта та встановлення ліфта, в жіночій консультації Комунального некомерційного підприємства Білоцерківської міської ради "Білоцерківський пологовий будинок", за адресою: вул. Ярослава Мудрого, 44 м. Біла Церква
Тема:
вимога
Зміст:
Шановний Замовнику!
Учасники розуміють, що Замовник не є фахівцем в галузі встановлення ліфтів.
Тому зверніть будь ласка увагу на схожі за Вашими вимогами Закупівлі.
Де такі ж вимоги призвели до відповідних наслідків, а саме подання Скарг до Комісії Антимонопольного комітету України по відповідним процедурам та Моніторинг Державною аудиторською службою України. Відповідне призводить тільки до затягування процесу закупівлі.
Згідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», прямо передбачено, що Замовники здійснюють закупівлю за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівне ставлення до них, забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників.
Замовник встановлюючи вимогу – що монтажники електричних підйомніків (ліфтів) мають мати 6 кваліфікаційний розряд порушує чинне законодавство у сфері публічних закупівель, а саме принцип прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, оскільки в даній закупівлі зможуть взяти участь тільки ті учасники монтажники яких мають відповідний розряд - 6. Присвоєння і підвищення кваліфікаційних розрядів робітникам провадять кваліфікаційні комісії під час кваліфікаційної атестації, коли працівник пропрацював на відповідній посаді певний період, це не робиться за один день. Не звужуйте коло учасників в даній закупівлі, роботи вказані в технічному завданні можуть здійснювати монтажники електричних підйомніків (ліфтів) які мають 4 кваліфікаційний розряд.
Внесіть зміни та приберіть спеціальність «промислове та цивільне будівництво», так як кваліфікація інженер-будівельник включає в себе можливість контролю за ходом робіт та забезпечення їх якісного та своєчасного виконання. Не порушуйте чинного законодавства, а саме Закону України «Про публічні закупівлі» та надайте можливість прийняти участь у тендері іншим учасникам, які мають у своєму штаті працівника з кваліфікацією інженер-будівельник, але з іншою спеціальністю.
Дата оприлюднення звернення:
17.06.2025 13:52
Шановний учаснику!
Дякуємо за Ваше звернення щодо умов тендерної документації.
Щодо Вашої пропозиції змінити вимогу щодо кваліфікаційного розряду монтажників електричних підйомників (ліфтів) з 6-го на 4-й, повідомляємо наступне.
1. Обґрунтування вимоги
Предмет закупівлі передбачає монтаж ліфтового обладнання в закладі охорони здоров’я, який є об’єктом з підвищеним рівнем відповідальності. Підйомники в медичних закладах виконують критично важливу функцію — транспортування пацієнтів, у тому числі лежачих хворих, новонароджених, осіб з інвалідністю та екстрених медичних бригад.
Будь-які технічні відхилення чи дефекти у встановленому обладнанні можуть призвести до аварійних ситуацій та становити небезпеку для життя та здоров’я людей. Тому Замовник має законне та професійно обґрунтоване право вимагати виконання робіт виключно висококваліфікованими фахівцями.
2. Різниця між 4-м і 6-м кваліфікаційними розрядами
Відповідно до Кваліфікаційної характеристики професії “Монтажник ліфтів” (Наказ Мінпраці №?336 від 29.12.2004):
• 4-й розряд дозволяє виконання стандартних монтажних робіт невеликої складності, під керівництвом або в складі бригади. Такий фахівець не несе повної технічної відповідальності за весь цикл монтажу.
• 6-й розряд передбачає повноцінне, самостійне виконання всього комплексу робіт, включаючи складні, висотні, електромеханічні, пуско-налагоджувальні та контрольні етапи. Спеціаліст 6-го розряду має право здійснювати монтаж обладнання підвищеної небезпеки, зокрема у лікарнях, дитячих, військових та спеціалізованих установах.
Таким чином, допуск до виконання таких робіт фахівців із нижчим, ніж 6-й, розрядом не відповідає рівню необхідної відповідальності та законодавчо встановленим кваліфікаційним вимогам.
3. Законодавче підґрунтя
• Стаття 3 Закону України «Про охорону праці» — зобов’язує роботодавця забезпечити безпечне виконання робіт, особливо на об’єктах підвищеної небезпеки.
• Стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» — зобов’язує замовника забезпечити ефективність закупівлі та дотримання вимог до якості.
• Постанова КМУ №?956 від 23.08.2001 — регламентує порядок підвищення кваліфікації робітників, зокрема необхідний стаж та практичні навички для отримання вищого розряду.
4. Додаткове обґрунтування
Установлення вимог щодо вищої кваліфікації працівників не є дискримінаційним обмеженням, а є проявом належного управління ризиками на етапі закупівель. Відповідно до п. 6.1. ДСТУ B А.3.1-22:2009, під час виконання будівельних робіт у медичних закладах слід враховувати особливі вимоги до:
• технологічної безперервності функціонування об’єкта;
• санітарно-гігієнічних умов та безпеки пересування пацієнтів;
• надійності електро- та ліфтового обладнання.
Окрім того, відповідно до Технічного регламенту ліфтів (затверджено постановою КМУ № 438 від 21.06.2017), монтаж, введення в експлуатацію та обслуговування ліфтів повинні здійснюватися кваліфікованим персоналом, який має підтверджені знання та досвід, що дозволяють забезпечити відповідність обладнання суттєвим вимогам безпеки.
Нарешті, за результатами моніторингів Держаудитслужби щодо аналогічних процедур, послаблення кваліфікаційних вимог до виконавців робіт на об'єктах підвищеної відповідальності неодноразово визнавалося порушенням принципу ефективності закупівель.
5. Висновок
З урахуванням викладеного, Замовник залишає в силі вимогу щодо наявності у учасника працівників з 6-м кваліфікаційним розрядом монтажника ліфтів, оскільки це:
• відповідає чинному законодавству;
• забезпечує безпечне виконання робіт у медичному закладі;
• не є дискримінаційною вимогою, а професійно обґрунтованою необхідністю.
Замовник діє відповідно до закону та виходячи з принципу пріоритету безпеки пацієнтів та персоналу закладу охорони здоров’я.
Розглянувши Ваше звернення щодо усунення вимоги про наявність у штаті учасника працівника зі спеціальністю «промислове та цивільне будівництво», повідомляємо наступне.
________________________________________
1. Характер робіт
Предметом закупівлі є реконструкція шахти ліфта та встановлення ліфтового обладнання в будівлі медичного закладу. Роботи включають втручання у несучі та огороджувальні конструкції, що, згідно з ДБН А.2.2-3:2014 та п. 2.3 Порядку № 554 (Наказ Мінрегіону від 27.07.2018), належить до будівельних робіт, які впливають на безпеку експлуатації об’єкта.
________________________________________
2. Вимога щодо спеціальності «промислове та цивільне будівництво»
Технічний нагляд за виконанням робіт буде здійснювати окрема спеціалізована організація, яка має відповідну ліцензію. Водночас, учасник як підрядник несе власну відповідальність за якісне, безпечне та проектно обґрунтоване виконання робіт, включно з:
• організацією будівельного процесу;
• контролем за відповідністю проєкту;
• підготовкою виконавчої документації;
• взаємодією з авторським наглядом та замовником.
Для належного виконання цих обов’язків у складі учасника має бути інженер-будівельник саме зі спеціальністю “промислове та цивільне будівництво”, оскільки:
• ця спеціальність прямо передбачена Наказом МОН № 1714 від 06.11.2015 як базова для робіт, що впливають на надійність і безпеку будівель;
• навчальні програми цієї спеціальності включають будівельну фізику, конструктивні рішення, бетонування, підсилення конструкцій, організацію будівельного виробництва, чого не передбачають інші інженерні спеціальності (теплотехніка, енергетика, механіка тощо);
• фахівець без профільної підготовки не має достатніх знань для прийняття рішень у рамках реконструкції несучих конструкцій.
________________________________________
3. Специфіка об’єкта — жіноча консультація
Об'єктом реконструкції є жіноча консультація, яка являється структурним підрозділом медичного закладу з обслуговування пацієнток з вразливим фізіологічним станом. В таких умовах:
• діють підвищені санітарно-гігієнічні вимоги (пил, шум, вібрація, доступ до приміщень);
• перебувають пацієнти з обмеженою мобільністю, включно з вагітними;
Помилки у будівельно-технічних рішеннях на такому об’єкті можуть напряму загрожувати життю та здоров’ю пацієнтів, а також призвести до перебоїв у роботі медичного персоналу. Тому залучення до будівництва фахівця з належною підготовкою не лише виправдане, а й необхідне.
________________________________________
4. Законодавча відповідність
• Ст. 3 Закону України «Про охорону праці» передбачає обов’язок забезпечення безпеки для працівників і третіх осіб під час виконання робіт.
• Ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» дозволяє встановлювати обґрунтовані вимоги до учасників, якщо це відповідає предмету закупівлі.
• Технічний регламент ліфтів (постанова КМУ № 438 від 21.06.2017) вимагає залучення компетентних фахівців до робіт, що стосуються монтажу ліфтів та реконструкції пов’язаних конструкцій.
________________________________________
5. Підтвердження правомірності вимоги
Рішення АМКУ № 3286-р/пк-пз від 20.10.2022 та № 1373-р/пк-пз від 15.04.2021, а також висновки Держаудитслужби, підтверджують правомірність та обґрунтованість аналогічних вимог щодо спеціальності «промислове та цивільне будівництво» у випадках, коли йдеться про реконструкцію або капітальні будівельні роботи.
________________________________________
6. Висновок
Замовник діє у межах чинного законодавства, виходячи з принципу забезпечення безпеки, безперервності медичних послуг та управління ризиками на критичних об'єктах інфраструктури. Установлена вимога щодо спеціальності «промислове та цивільне будівництво» є виправданою, технічно обґрунтованою та не дискримінаційною.
У зв’язку з викладеним, Замовник не вбачає підстав для внесення змін до тендерної документації в частині зазначеної кваліфікаційної вимоги.
Дата оприлюднення відповіді:
20.06.2025 13:13