Звернення:
За тендером : Дров'яна деревина
Тема:
Вимога
Зміст:
1. Вимога щодо документів, виданих виключно Мінекономіки, є дискримінаційною, а саме надання:
- Протоколу випробування деревини за радіологічними показниками, виданий
виключно Мінекономіки.
- Сертифікату відповідності на товар, виданий виключно Мінекономіки.
Відповідно до законодавства України, зокрема ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник зобов’язаний забезпечувати недискримінацію учасників. Уповноваженими органами на проведення сертифікації та випробувань є не лише Мінекономіки, а й інші акредитовані установи згідно з чинним законодавством. Встановлення вимоги, що документи мають бути видані саме Мінекономіки, без передбаченої законом виключності такого повноваження, обмежує коло потенційних учасників, що є прямим порушенням принципів відкритості та добросовісної конкуренції.
2. Вимога надати свідоцтво про належність палива до альтернативного – є надлишковою та необґрунтованою.
Інформація про те, чи належить тверде біопаливо (зокрема дрова паливні) до альтернативного палива, є публічною, визначеною відповідно до чинного Закону України «Про альтернативні види палива». Надання такого свідоцтва не є обов’язковим документом для підтвердження якісних або технічних характеристик товару, а його вимога створює надмірні адміністративні бар'єри для участі у процедурі.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про альтернативні види палива»:
«Належність палива до альтернативного підтверджується документом про ідентифікацію палива, що видається уповноваженим органом виконавчої влади в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Біологічні види палива, призначені для реалізації як товарна продукція, підлягають обов’язковій сертифікації відповідно до законодавства.»
Однак тверде біопаливо, зокрема дрова паливні, вже прямо віднесені законодавством до альтернативних видів палива. Таким чином, вимога надання свідоцтва про належність до альтернативного палива є надмірною та такою, що не відповідає реальному правовому статусу товару. Публічно визнана належність дров до альтернативного палива не потребує повторного підтвердження додатковим документом, що створює адміністративні бар’єри для участі в закупівлі та порушує принципи недискримінації учасників.
Вимагаємо:
1. Внести зміни до тендерної документації та виключити обов’язковість надання протоколів і сертифікатів, виданих саме Мінекономіки, дозволивши надання документів, виданих будь-якими уповноваженими або акредитованими органами відповідно до законодавства України.
2. Виключити вимогу надання свідоцтва про належність палива до альтернативного, як таку, що не впливає на підтвердження відповідності предмета закупівлі та є публічно доступною.
Дата оприлюднення звернення:
10.06.2025 11:40
Шановний Учаснику у відповідь на Ваше запитання до процедури закупівлі повідомляємо наступне. Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені Постановою КМУ № 1178 від 12 жовтня 2022 р., тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Пунктом 3 ч. 2 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі», надалі – Закон, передбачено, що до складу тендерної документації Замовник включає вимоги щодо підтвердження інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Статтею 23 Закону встановлено, що технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Виходячи із вказаного на Замовника покладено обов’язок сформувати технічні вимоги до товару, що підлягає закупівлі.
Додатком 3 до тендерної документації серед іншого вимагається для підтвердження технічних, якісних показників запропонованого товару надання учасником у складі тендерної пропозиції наступні документи:
«9.1. Протокол випробувань, що виданий на ім’я учасника закупівлі або виробника або офіційного постачальника учасника товару, що підтверджує наступні фізико-хімічні характеристики або характеристики товару: масова частка вологи - не більше 30,0%, зольність – не більше 1,5%; вміст загальної сірки – не більше 0,08%, нижча теплота згоряння, Qi r МДж/кг – не менше 14,0. Протокол випробувань має бути виданий акредитованою випробувальною лабораторією підприємства, що зареєстроване у Реєстрі акредитованих ООВ НААУ.
9.2. Учасники повинні подати у складі тендерної пропозиції документ, що виданий уповноваженим державним підприємством Мінекономіки України не раніше 2024 року на ім’я учасника закупівлі або виробника або офіційного постачальника учасника товару, який засвідчує факт проведення випробувань зразків деревини за радіологічними показниками. При цьому, результати випробувань радіологічних показників деревини повинні містити дані щодо відповідності товару на питому активність цезію та стронцію, зокрема цезію-137 не більше 5,5 Бк/кг та стронцію-90 не більше 7,6 Бк/кг.».
Для такого предмету закупівлі як Дров'яна деревина (ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 03410000-7 Деревина) не має єдиного національного стандарту, яким би було унормовано було технічні, якісні і кількісні характеристики предмета закупівлі. Так пунктом 33 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» дано визначення: «технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги».
Частиною 5 статті 23 Закону визначено: «Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.».
Нижче наводимо основні позиції в захист правомірності та необхідності встановлення вимоги саме у вказаній редакції Замовником.
1. Замовник має законне право самостійно формувати вимоги до предмета закупівлі, у тому числі визначати джерела, які забезпечують достовірність критично важливої інформації, особливо в умовах, коли йдеться про радіологічну безпеку продукції. Вимога стосується лише джерела випробування за радіологічними показниками, а не обмежує коло учасників за країною походження товару чи формою власності. Мета такої вимоги — захист інтересів держави та споживача, а не створення бар’єрів для учасників. Встановлення конкретного органу (у даному випадку — уповноваженого підприємства Мінекономіки) пов’язане з необхідністю отримати незаангажовану та гарантовано перевірену державну експертизу, результати якої не потребують подальшої перевірки або сумнівів щодо достовірності.
В умовах воєнного стану та потенційних екологічних ризиків (включно з радіаційними загрозами), офіційний контроль якості деревини є питанням публічної безпеки, і тому використання виключно державного уповноваженого органу не лише правомірне, а й обґрунтовано необхідне.
Згідно з практикою Антимонопольного комітету України, вимоги Замовника не є дискримінаційними, якщо вони:
Встановлені з об’єктивною метою (захист життя, здоров’я, екології);
Не перешкоджають участі у закупівлі, а лише встановлюють критерії достовірності;
Спираються на законні підстави щодо оцінки якості продукції та способів підтвердження технічній специфікації Замовника на товар.
Тобто, Замовник не обмежує перелік учасників, але визначає вимоги до процедури підтвердження фізико-хімічних характеристик або характеристик товару, зокрема радіологічної безпеки, з метою уникнення ризиків використання неякісного або небезпечного палива.
2. Щодо вимоги надати свідоцтво про належність палива до альтернативного
Заявлена у зверненні теза про надмірність цієї вимоги не відповідає дійсності. Встановлення такої вимоги є обґрунтованим кроком у межах прав Замовника, оскільки:
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про альтернативні види палива», належність палива до альтернативного підлягає підтвердженню документом, зокрема у разі його реалізації як товарної продукції.
Попри те, що деревина входить до переліку альтернативного палива, факт належності конкретного товару, який подається на торги, до цієї категорії, потребує підтвердження від компетентного органу, а не лише посилання на публічну норму.
Свідоцтво про належність до альтернативного палива дозволяє Замовнику уникнути маніпуляцій з класифікацією товару, забезпечити контроль над податковими/пільговими режимами (за потреби), а також дотримання екологічних стандартів.
Таким чином, вимога надати відповідне свідоцтво є прямо пов’язаною з предметом закупівлі та сприяє забезпеченню добросовісної конкуренції, оскільки створює єдиний підхід до оцінки статусу товару для всіх учасників.
Вимога замовника базується на забезпеченні дотримання стандартів якості, безпеки та екологічності продукції, що закуповується за бюджетні кошти, і є законною з огляду на таке:
Замовник має право встановлювати документи, що підтверджують екологічну та безпечну якість товару, особливо якщо йдеться про паливо, яке безпосередньо впливає на стан довкілля і здоров’я людей.
Вимога надати Свідоцтво про належність палива до альтернативного є одним із способів підтвердження екологічної безпечності, що є легітимною вимогою, якщо вона застосовується однаково до всіх учасників.
Постанова КМУ № 139 від 20.02.2007 (із змінами) затверджує Порядок видачі свідоцтва про належність палива до альтернативного.
Такий документ може бути виданий на виробника, постачальника або безпосереднього користувача палива.
Тобто навіть якщо учасник не є виробником деревини, він може надати свідоцтво від виробника або офіційного постачальника, що відповідає вимогам тендеру.
У практиці Антимонопольного комітету України неодноразово визнавалося, що встановлення вимог щодо свідоцтв на альтернативне паливо є правомірним, якщо така вимога: обґрунтована предметом закупівлі; не дискримінаційна; не створює бар’єрів для конкуренції.
Отже, вимога замовника щодо надання Свідоцтва про належність палива до альтернативного:
- Є законною, оскільки заснована на нормах ЗУ «Про публічні закупівлі» та «Про альтернативні види палива»;
- Не є дискримінаційною, оскільки застосовується до всіх учасників;
- Є обґрунтованою, оскільки спрямована на підтвердження безпеки, екологічності та якості палива;
А дров’яна деревина, відповідно до закону, є альтернативним паливом, на яке може та повинно оформлюватися відповідне свідоцтво.
Виходячи із вказаного, в силу відсутності об’єктивної доведеності в порушенні Вашого права Уповноважена особа змушена відмовити у задоволенні вказаної Вимоги. Тому, підстави для внесення змін до тендерної документації відсутні.
Дата оприлюднення відповіді:
13.06.2025 15:05