Звернення:
За тендером : Послуги з проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників закладів освіти
Тема:
Про усунення критичного порушення законодавства, що призведе до укладення нікчемного договору та нецільового використання бюджетних коштів
Зміст:
Змушені звернутися до вас повторно. Дякуємо за часткове врахування наших попередніх зауважень, однак ви проігнорували ключову, імперативну та беззаперечну вимогу законодавства, залишивши у тендерній документації (далі – ТД) умови, що створюють підґрунтя для укладення заздалегідь нікчемного договору.
Наголошуємо, що предметом закупівлі є проведення психіатричних оглядів, порядок яких чітко регламентовано Наказом МОЗ України № 651 від 18.04.2022 "Про затвердження Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин" (далі – Наказ № 651). Цей наказ не є рекомендаційним, його норми є прямої дії та обов'язкові для виконання усіма суб'єктами на території України, включаючи органи місцевого самоврядування.
Пункт 2 Порядку, затвердженого Наказом № 651, встановлює виключний перелік суб'єктів, які мають право проводити такі огляди. Згідно з цією нормою, медичний заклад (окрім відомчих закладів силових структур) ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ, серед іншого, мати укладений договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з Національною службою здоров'я України (НСЗУ) за відповідним пакетом послуг - «Психіатрична допомога дорослим та дітям у стаціонарних умовах» та/або «Психіатрична допомога дорослим та дітям, яка надається мобільними мультидисциплінарними командами» та/або «Профілактика, діагностика, спостереження та лікування в амбулаторних умовах».
Відсутність у надавача послуг такого договору з НСЗУ автоматично позбавляє його права проводити психіатричні огляди та видавати медичні довідки форми 100-2/о.
Ваша поточна редакція ТД не містить вимоги про надання учасником підтвердження наявності такого договору. Це означає, що:
1) Ви свідомо допускаєте до участі у торгах суб'єктів, які не мають законного права надавати ключову частину послуги. Це є прямим порушенням принципів публічних закупівель, зокрема принципу законності.
2) Ви створюєте умови для перемоги учасника, який не є правомочним суб'єктом відповідно до Наказу № 651.
ПОПЕРЕДЖАЄМО ВАС ПРО ПРЯМІ ЮРИДИЧНІ НАСЛІДКИ ТА ОСОБИСТУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПОСАДОВИХ ОСІБ ЗАМОВНИКА:
1) Нікчемність майбутнього договору. Договір, укладений з учасником, який не має права надавати послуги з психіатричного огляду через відсутність договору з НСЗУ, буде нікчемним з моменту його укладення на підставі статті 228 Цивільного кодексу України як такий, що порушує публічний порядок та суперечить вимогам законодавства.
2) Недійсність результатів медичних оглядів. Довідки форми 100-2/о, видані неправомочним суб'єктом, не матимуть жодної юридичної сили. Працівники закладів освіти не будуть вважатися такими, що пройшли обов'язковий психіатричний огляд. Це створює ризики для безпеки освітнього процесу та є підставою для притягнення до відповідальності керівників закладів освіти.
3) Нецільове та/або незаконне використання бюджетних коштів. Оплата послуг, наданих неправомочним суб'єктом за нікчемним договором, буде кваліфікована органами Державної аудиторської служби України як незаконне або нецільове використання бюджетних коштів. Згідно зі статтею 119 Бюджетного кодексу України, це є бюджетним правопорушенням, що тягне за собою відповідальність, включаючи вимогу про повернення коштів до бюджету та накладення адміністративних штрафів на посадових осіб Замовника згідно зі статтею 164-12 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
4) Особиста відповідальність уповноваженої особи. Свідоме ігнорування імперативних норм законодавства при формуванні умов ТД може бути розцінене як недбалість або зловживання службовим становищем, що несе персональні ризики для уповноваженої особи, відповідальної за проведення цієї закупівлі.
Спроба "спростити" вимоги ТД, ігноруючи Наказ № 651, щоб підлаштувати їх під конкретного учасника, який не відповідає законодавству, є грубим порушенням, яке буде легко доведене як в Антимонопольному комітеті, так і в суді та під час перевірок контролюючих органів.
З огляду на викладене, ПОВТОРНО ТА КАТЕГОРИЧНО ВИМАГАЄМО:
Негайно внести зміни до тендерної документації, доповнивши її обов'язковою вимогою щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції копії чинного договору, укладеного з Національною службою здоров'я України (НСЗУ) за групами послуг, що передбачають надання психіатричної допомоги («Психіатрична допомога дорослим та дітям у стаціонарних умовах» та/або «Психіатрична допомога дорослим та дітям, яка надається мобільними мультидисциплінарними командами» та/або «Профілактика, діагностика, спостереження та лікування в амбулаторних умовах»).
У разі ігнорування цієї законної вимоги, ми розцінюватимемо ваші дії як умисне створення неконкурентних умов та намір укласти договір з порушенням законодавства. Ми будемо змушені:
1) Подати скаргу до Антимонопольного комітету України.
2) Направити офіційне звернення до Державної аудиторської служби України та Національної служби здоров'я України з проханням надати правову оцінку вашим діям та взяти на контроль проведення цієї закупівлі.
3) Після укладення договору, якщо він буде укладений з неправомочним учасником, ініціювати процедуру визнання його недійсним.
Пропонуємо вам діяти виключно в рамках закону та усунути вказане порушення, щоб уникнути гарантованих негативних наслідків для вашої установи та її посадових осіб.
Дата оприлюднення звернення:
12.06.2025 16:39
Шановний Учаснику дякуємо за Ваше звернення. Відповідно до п. 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі», розділу ІІІ Тендерної документації, учасники надають у складі тендерної пропозиції наступні документи, які перелічені у Додатку №2 в повному обсязі та з дотриманням вимог Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затвердженого наказом МОЗ України від 18.04.2022 № 651, в Додатку № 2 до Тендерної документації зазначені вимоги до надання послуг: «Послуги з проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників закладів освіти», що включає в комплексі позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, працівників надаються у відповідності до вимог чинного законодавства України з дотриманням вимог Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затвердженого наказом МОЗ від 18.04.2022 № 651. Тендерна документація може встановлювати конкретні кваліфікаційні вимоги для учасників, зокрема й наявність договору з НСЗУ. Звертаю Вашу увагу, що на сайті НСЗУ, за посиланням https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pmg-contracts в відкритому доступі зазначена актуальна інформація про укладені договори з НСЗУ про медичне обслуговування населення надавачами медичної допомоги та аптечними закладами з 2020-го року. «На кожній сторінці дашборду ліворуч розташовані фільтри, що полегшують пошук потрібної інформації. На сторінках «Аналітика», «Таблиця» та «Динаміка» є можливість обрати область, громаду, форму власності та назву надавача, напрям медичної допомоги, пакет послуг, період дії ПМГ і дату, станом на яку потрібно отримати дані». Тому немає необхідності вносити зміни, так як Учасник, враховуючи вимоги до закупівлі та ознайомившись з Тендерною документацією, мають дотримуватись вимог чинного законодавства України, а саме і з дотриманням вимог Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин", затвердженого наказом МОЗ від 18.04.2022 № 651, редакція якого є чинною, поточною за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0648-22#Text.
Дата оприлюднення відповіді:
13.06.2025 15:58