Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 14 липня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем тендеру документів; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Виконавчий комітет Меденицької селищної ради Дрогобицького району Львівської області (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-04-14-005915-a); оголошення про проведення відкритих торгів; звіт про результати проведення процедури закупівлі; оприлюднене звернення за роз’ясненнями щодо процедури закупівлі та відповідь Замовника на таке звернення; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект плюс» (далі – ТОВ «Західземлепроект плюс»); повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «Західземлепроект плюс» як переможцем тендеру документи; договір від 10.07.2025 №37; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 10.07.2025 №147; опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запити органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Також, відповідно до вимог пункту 3 Особливостей №1178 під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих особливостей.
У частині першій статті 25 Закону визначено, що у разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції, у тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику.
Частиною третьою статті 25 Закону визначено підстави, за яких забезпечення тендерної пропозиції не повертається, серед яких: ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону.
Згідно з частиною шостою статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті.
Однак, за чинними нормами Особливостей №1178 перелік підстав, відсутність яких повинен документально підтвердити переможець тендеру, та строк надання таких документів визначені у пункті 47 Особливостей №1178, та відрізняються від вимог, визначених у частині шостій статті 17 Закону. Норма частини шостої статті 17 Закону у період дії Особливостей №1178 не застосовується.
Так, у пункті 47 Особливостей №1178 визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Моніторингом встановлено, що у пункті 5.1 Розділу 5 Додатку 1 тендерної документації Замовником вимагається надання учасником забезпечення тендерної пропозиції у формі безумовної та безвідкличної електронної банківської гарантії (оформленої відповідно до вимог постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639) із зобов’язанням банку у разі виникнення обставин, передбачених підпунктом 1 пункту 3.4 Розділу 3 тендерної документації відшкодувати кошти у сумі 30 000,00 грн забезпечення тендерної пропозиції, визначеній в підпункті 5.3 Розділу 5 Додатку №1 до тендерної документації.
У підпункті 3 пункту 3.4. Розділу 3 тендерної документації серед підстав неповернення (стягнення) забезпечення тендерної пропозиції вказано: ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону.
Водночас, у пункті 5.7 Розділу 5 Додатку 1 тендерної документації зазначено, що до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції» та до ч.3 ст. 25 Закону України «Про публічні закупівлі» зміни не було внесено, під означенням «ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;» слід розуміти «ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений п.47 Особливостей №1178, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених п.47 Особливостей №1178.
Таким чином, Замовником під час здійснення досліджуваної процедури закупівлі застосовано положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 Особливостей №1178.
Водночас, моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «Західземлепроект плюс» у складі тендерної пропозиції надано банківську гарантію №218-25Г, видану 12.06.2025 Акціонерним товариством «РВС Банк», яка містить умову її неповернення «ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону», без зазначення у ній врахування норм Особливостей №1178.
Отже, надання забезпечення тендерної пропозиції учасником ТОВ «Західземлепроект плюс» здійснено без урахування чинних норм Особливостей №1178 (без урахування норм пункту 47 Особливостей №1178), що не відповідає умовам пункту 5.7 Розділу 5 Додатку 1 тендерної документації Замовника.
Відповідно до норм пункту 43 Особливостей №1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
При цьому, згідно з нормами пункту 43 Особливостей №1178 під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
З врахуванням вищевикладеного, на порушення вимог пункту 43 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178 Замовником при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «Західземлепроект плюс» не оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення вищевказаних невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «Західземлепроект плюс» та не надано учаснику можливості виправити таку невідповідність.
Слід зазначити також, що у разі надання ТОВ «Західземлепроект плюс», як переможцем тендеру документального підтвердження відсутності підстав для відхилення його тендерної пропозиції згідно з абзацом п’ятнадцятим пункту 47 Особливостей №1178 у строк, що не перевищує 10 днів (відповідно до частини шостої статті 17 Закону), однак перевищує 4 дні (встановлений пунктом 47 Особливостей №1178 строк) з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю Замовник втратив би можливість стягнути (не повернути) забезпечення тендерної пропозиції в сумі 30 000,00 гривень.
У наданому під час моніторингу поясненні Замовник, зокрема, зазначив, що в наказ Мінекономіки України від 14.12.2020 №2628 станом на сьогоднішній день змін до форми банківської гарантії не внесено, зокрема і в частині повернення\не повернення забезпечення тендерної пропозиції, таким чином, ні замовник, ні будь-хто інший не вправі самостійно вносити зміни до вимог забезпечення тендерної пропозиції та до самої форми, а отже, подаючи банківську гарантію, учасник в частині підстави не повернення банківської гарантії, як вимагалося в тендерній документації, надав її згідно форми, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 №2628.
Також, у поясненні Замовника зазначено, що надана банківська гарантія відповідає формі та основним вимогам, встановленим наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №2628, а саме є безумовною, безвідкличною та такою, що забезпечує інтереси Замовника, формулювання гарантії щодо підстав для її виконання по суті відповідає вимогам пункту 47 Особливостей №1178, оскільки об’єктивно відображає ризик ненадання переможцем процедури закупівлі відповідних документів, а також що враховуючи відсутність офіційних роз’яснень Міністерством економіки України щодо обов’язковості дослівного посилання на п.47 Особливостей №1178, Замовник керувався принципами добросовісності, пропорційності та недискримінації учасників.
Водночас, за імперативною нормою пункту 3 Особливостей №1178 під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники повинні застосовувати положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих особливостей.
Відповідно до частини шостої статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель.
При цьому Закон встановлює, що особливості на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування визначаються Урядом.
З огляду на зазначене, оскільки відповідно до пункту 47 Особливостей №1178 переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту, надання забезпечення тендерної пропозиції у період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, здійснюється з урахуванням цих Особливостей.
Отже, вимоги в тендерній документації, у тому числі ті, що стосуються забезпечення тендерної пропозиції, повинні встановлюватися замовником з дотриманням законодавства в цілому.
Замовником при складанні тендерної документації дотримано вищевказані норми пункту 3 Особливостей №1178, адже у пункті 5.7 Розділу 5 Додатку №1 тендерної документації вказано, що зважаючи на те, що до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 №2628 зміни не було внесено, тому під означенням «ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;» слід розуміти «ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений п.47 Особливостей, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених п.47 Особливостей.».
Таким чином, електронна банківська гарантія учасника повинна бути оформлена у відповідності до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 №2628 з урахуванням положень Особливостей №1178.
З врахуванням вищенаведеного у поданих учасником ТОВ «Західземлепроект плюс» документах тендерної пропозиції наявні невідповідності, які підлягали виправленню в порядку пункту 43 Особливостей №1178.
Однак, на порушення норм пункту 43 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178, Замовником не встановлено до учасника ТОВ «Західземлепроект плюс» вимоги щодо виправлення такої невідповідності.