Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 23 липня 2025 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації та змін до неї вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план (додаток) закупівель Державного підприємства «Служба місцевих автомобільних доріг» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 09.06.2025, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «Березівкаагрошляхбуд» (далі – ТОВ «Березівкаагрошляхбуд»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 17.06.2025 № 3, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 17.06.2025, договір про закупівлю від 01.07.2025 № 18ЕУ/25 на суму 173 050 000,00 грн з ПДВ (далі – Договір), додаткову угоду до Договору від 08.07.2025 № 1, пояснення та документи, надані Замовником на запит Управління від 10.07.2025, 16.07.2025 та 18.07.2025.
Пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
При цьому, згідно абзацу восьмого пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення.
Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей встановлено, що підпунктом 5.2 «Підстави, встановлені п.47 Особливостей.» пункту 5 «Кваліфікаційні критерії відповідно до статті 16 Закону, підстави відмови, установлені Особливостями, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника містить абзац зміст якого відповідає змісту абзацу чотирнадцятому пункту 47 Особливостей.
Проте, в редакції Особливостей, чинній станом на дату проведення закупівлі абзац чотирнадцятий пункту 47 Особливостей виключено на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2024 р. № 382 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 і від 12 жовтня 2022 р. № 1178», тому вказана вимога тендерної документації не відповідає умовам пункту 47 Особливостей.
Таким чином, тендерна документація Замовника складена замовником з порушеннями пункту 28 Особливостей
На запит Управління від 11.07.2025 року Замовник 16.07.2025 року надав пояснення, що не спростовує вищезазначені порушення та зазначив: «Вивчившии суть питання, Замовник для запобігання в подальшому при проведені публічних закупівель, зобов'язується більш ретельно переглядати та посилити увагу стосовно підготовки тендерної документації, та вжити максимальних заходів щодо не повторення у подальшому».
Моніторингом питання своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення встановлено, що згідно із пунктом 10 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) – протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси – протягом трьох робочих днів з дня: внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону. До такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону).
Абзацом другим частини першої статті 41 Закону до договорів про закупівлю, на які розповсюджуються вимоги пункту 10 та 11 частини першої статті 10 Закону, віднесені договори із закупівлі робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва. Разом з тим, пунктом 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 (далі – Положення № 835), машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Також, пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 № 610/34893, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
З огляду на викладене, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, визначеного абзацом другим частини першої статті 41 Закону, додатків до такого договору (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі у строки, встановлені пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 Закону.
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
За результатами моніторингу установлено, що Договір про закупівлю від 01.07.2025 № 18ЕУ/25 містить додаток № 4 з переліком основних матеріальних ресурсів, в якому зазначено найменування основних матеріальних ресурсів, одиниця виміру, середня ціна з урахуванням ПДВ без врахування транспортної складової.
На запит органу державного фінансового контролю від 16.07.2025 Замовник 18.07.2025 надав відповідь, де зазначено що «Вказані послуги з експлуатаційного утримання не входять до переліку послуг та робіт, зазначених у абзаці 2 та 3 частини 1 статті 41 Закону України «Закону України «Про публічні закупівлі», за якими встановлено обов’язковість додання до договору документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси».
На що зауважимо, що відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів UA-2025-06-05-009799-a Замовником визначено Код за Єдиним закупівельним словником - ДК 021:2015:45230000-8: Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь який входить до розділу 45000000-7 Будівельні роботи та поточний ремонт.
Тобто, на порушення абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону додаток № 4 з переліком основних матеріальних ресурсів не містить інформацію про кількість, відпускну ціну, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.