Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 06 серпня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, в редакції від 17.05.2025 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, відповідності умов тендерної документації, проєкту договору та договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Ліцею № 1 Охтирської міської ради Сумської області (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 05.06.2025 (протокол №50), реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 13.06.2025, тендерну пропозицію фізичної особи -підприємця Біловодського Олексія Григоровича (далі ФОП Біловодський О.Г.), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 16.06.2025 №55, повідомлення про намір укласти договір від 16.06.2025, договір від 24.06.2025 № 25, пояснення та документи Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 25.07.2025 та від 30.07.2025.
1. Абзацом першим частини третьої статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Аналізом тендерної документації установлено, що Замовник в Додатку 4 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» (далі – Додаток 4) до тендерної документації установив вимогу щодо надання учасником у складі тендерної пропозиції, зокрема, копії чинного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на інтерактивну панель, вбудований комп’ютер, мобільний стенд для транспортування в приміщенні.
Відповідно до Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи – документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
При цьому, Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» втратив чинність 01.10.2023 на підставі пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про систему громадського здоров’я» від 06.09.2022 № 2573-IX.
За таких умов, вимога тендерної документації щодо надання у складі тендерної пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи суперечить положенням чинного законодавства.
Отже, тендерна документація Замовника не відповідає нормам абзацу першого частини третьої статті 22 Закону в частині включення до неї інформації, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством.
2. Окрім того, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник у Додатку 4 до тендерної документації, встановив вимогу щодо надання копій:
чинного сертифікату на систему екологічного менеджменту ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) виробників інтерактивної панелі, вбудованого комп’ютеру, мобільного стенду для транспортування в приміщенні, мережевого фільтру та комплекту клавіатури з мишкою;
чинного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на інтерактивну панель, вбудований комп’ютер, мобільний стенд для транспортування в приміщенні.
На виконання вищезазначених вимог учасником ФОП Біловодським О.Г. у складі тендерної пропозиції надано копію сертифікату «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування» ISO 14001:2015 від 27.05.2022 ТОВ «КОМЕЛ» (файл «ТОВ КОМЕЛ ISO 14001 UA.pdf»), термін дії якого завершився 26.05.2025 року.
Таким чином, учасником ФОП Біловодським О.Г. у складі тендерної пропозиції надано нечинний на дату розкриття тендерних пропозицій (13.06.2025) сертифікат, що не відповідає вимогам Додатку 4 тендерної документації Замовника.
З огляду на викладене, у межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Управління) 22.07.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 25.07.2025 надав Сертифікат на систему екологічного менеджменту ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) ТОВ «КОМЕЛ» з терміном дії до 21.01.2026.
Слід зазначити, що наданий Замовником Сертифікат на систему екологічного менеджменту ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) з терміном дії до 21.01.2026 відсутній у складі тендерної пропозиції ФОП Біловодського О.Г.
Таким чином, Замовник підтвердив факт встановлено порушення.
Також, у складі тендерної пропозиції ФОП Біловодським О.Г. на підтвердження відповідності технічно-якісним характеристикам предмета закупівлі надано копії висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 05.07.2018 № 602-123-20-2/29392 та від 18.07.2025 № 602-123-20-1/31719 на продукцію ТОВ «КОМЕЛ» (файли: «Висновок СЕС Vinga.pdf» та «Висновок СЕС ТУ.pdf») з об’єктом експертизи «Комплекти базові комп’ютерів. Технічні умови».
Проте, висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи на інтерактивну панель та мобільний стенд для транспортування в приміщенні у складі тендерної пропозиції ФОП Біловодського О.Г. відсутні, що не відповідає вимогам Додатку 4 до тендерної документації.
З огляду на викладене, Управління 29.07.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 30.06.2025 надав пояснення, в якому зазначив, що «висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи наразі є документом, який не передбачений законодавством для Учасників, а отже відсутність даного документу не може бути підставою для відхилення Пропозиції Учасників».
Однак, слід зазначити, що Замовник у підпункті 2 пункту 2 «Інша інформація» розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації встановив, що: «У разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом/переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз'яснення/нь державних органів щодо цього».
Проте, учасником ФОП Біловодським О.Г. у складі тендерної пропозиції не надано листа-роз’яснення в довільній формі щодо ненадання висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи на інтерактивну панель та мобільний стенд для транспортування в приміщенні, чим не дотримано вимоги підпункту 2 пункту 2 розділу 5 тендерної документації Замовника.
Окрім того, слід зазначити, що у разі відсутності в учасника ФОП Біловодського О.Г висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи на продукцію, яку він пропонує, відповідно до Закону України «Про систему громадського здоров'я» ФОП Біловодський О.Г. міг надати висновки наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству на товари, які пропонувалися ним у складі пропозиції, чим міг виконати вимоги Замовника, зазначені у Додатку 4 тендерної документації для підтвердження технічних і якісних характеристик предмета закупівлі.
Слід зазначити, що абзацом першим пункту 43 Особливостей імперативно визначені наступні умови та зобов’язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Отже, Замовник на порушення вимог абзацу першого пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення учасником ФОП Біловодським О.Г. вищезазначеної невідповідності шляхом надання чинного Сертифікату на систему екологічного менеджменту ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015), тим самим не надав можливість цьому учаснику усунути таку невідповідність.