Звернення:
За тендером : Автокран вантажний, вантажопідйомністю 25 тон з колісною формулою 6х4
Тема:
Не прозора закупівля
Зміст:
Шановний, Замовнику!
Я, як журналіст давно веду аналіз закупівель військовими частинами, та готовлю велику статтю про «прозорі закупівлі».
Розглянувши технічну частину вашої тендерної документації я бачу, що тендер готується під конкретного постачальника, який неодноразово був Переможцем серед постачальників для військових частин. В нашій країні є декілька виробників автомобільних кранів, які могли б прийняти участь в даному тендері, але не зможуть, так як строк постачання автомобільного крану до 30.07.2025року,а щоб виготовити такий кран потрібен час. Цього постачальника всі знають, бо він виграє більшість тендерів з військовими частинами на сотні мільйонів гривень, коли на шасі ставиться китайська кранова установка Zoomlion, або ще одного іншого виробника кранових установок.
Чого саме я говорю, що тендерна документація прописана під конкретного постачальника і ніяк не виробника:
Перше -Є інформація, що китайські кранові установки у кількості понад 10 одиниць на даний час пливуть морем і звичайно встигають по строках постачання. Я не буду здивований, якщо в найближчий час будуть з’являтись закупівлі других військових частин з такими характеристиками кранової установки. А також ще й появляться крани вантажопідйомністю 18тн, які теж пливуть скоріш за все для військових частин.
Покупець , не тільки ВИ підлаштовується під строки фактичного прибуття кранових установок по домовленості з конкретним постачальником і за місяць оголошує закупівлю. Також існує схема коли формується пул автокранів до якого включають рідкі з колісною формулою Daewoo 6х6. Це створено під конкретного постачальника, якій заробляє понадприбутки. Постачальник дуже гарно пристроївся, коли планово закуповує товар під домовлені тендери, таким чином має не тільки прибутки а і планове використання коштів, яке далі використовується під майбутні тендери.
Друге - Для цього крану передбачено шасі Європейського виробника. Я знаю, що да даний час, якщо зробити замовлення шасі, то його отримати можливо на кінець 25 року. Це означає що наш Впевнений постачальник вже має шасі на своїй площадці, чи чекає раніше сплачені в найближчий час.
Третє - Саме головне! Бюджет закупівлі 12 340 000 грн без ПДВ, а з ПДВ майже 15 000 000 грн. На ці кошти можливо придбати майже 2 крани. В попередніх закупівлях військових частин також монопольні закупівлі провелись по дуже завищеним цінах. Плюс ми бачимо як створилась «офшорна зона ПДВ» . Наш постачальник закуповує товар з ПДВ, продає товар без ПДВ, таким чином ПДВ залишається йому на відшкодування. В раніше описаних на сотні мільйонів гривень тендерах також реалізовувалася схема з «офшорним ПДВ», що нанесло збитків державі на десятки мільонів гривень і куди пішли ці кошти , можна тільки здогадуватись.
Ми бачимо , як здійснюються закупівлі Військовими частинами в час війни, коли країна залита кров’ю та смертями. Ми вже всі звикли до того, що товар треба негайно в короткі строки і саме ось такий товар( який завчасно домовлений), але це не тому що треба НЕГАЙНО, а тому що є постачальник під якого все підлаштовано.
Дата оприлюднення звернення:
05.06.2025 15:05
Доброго дня! Військова частина Т0400 є структурним підрозділом (окремим батальйоном) Державної спеціальної служби транспорту.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Державну спеціальну службу транспорту» від 5 лютого 2004 року N 1449-IV із змінами і доповненнями (далі – Закон N 1449-IV), Державна спеціальна служба транспорту є спеціалізованим військовим формуванням, що входить до системи Міністерства оборони України, призначеним для забезпечення стійкого функціонування транспорту в мирний час та в особливий період.
Основними завданнями Державної спеціальної служби транспорту є:
- технічне прикриття, відбудова, встановлення загороджень на об'єктах національної транспортної системи України з метою забезпечення діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України;
- будівництво та ремонт у мирний час і в умовах воєнного стану нових та підвищення строку експлуатації і пропускної спроможності діючих об'єктів національної транспортної системи;
- відбудова транспортних комунікацій, порушених унаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, аварій і катастроф;
- охорона об'єктів національної транспортної системи України в мирний час і в особливий період;
- виконання інших завдань, пов'язаних із участю в обороні держави та забезпеченням ефективного функціонування національної транспортної системи України.
Згідно ст. 2 Закону N 1449-IV, основними функціями Державної спеціальної служби транспорту є:
в особливий період:
- забезпечення постійної готовності підрозділів Державної спеціальної служби транспорту до виконання покладених на них завдань; технічне прикриття, відновлення та встановлення загороджень на найважливіших об'єктах національної транспортної системи України;
- розмінування вибухонебезпечних предметів на об'єктах національної транспортної системи України із залученням у разі необхідності підрозділів Збройних Сил України та забезпечення експлуатації головних ділянок відновлюваних залізничних напрямків;
- наведення, будівництво, експлуатація і ремонт (реконструкція) наплавних залізничних мостів та естакад;
- підвищення пропускної спроможності діючих та будівництво нових доріг, залізничних колій, обходів, вузлів, тунелів та мостів;
- виконання заходів територіальної оборони, а також заходів, спрямованих на додержання правового режиму воєнного та надзвичайного стану.
Отже, виходячи з вищезазначених основних завдань та функцій Державної спеціальної служби транспорту у воєнний стан, вищенаведений предмет закупівлі «Автокран вантажний, вантажопідйомністю 25 тон з колісною формулою 6х4» необхідний військовій частині Т0400 для повноцінного функціонування військової частини у воєнний стан та для виконання поставлених бойових завдань з оборони держави згідно бойових наказів.
Основні вимоги до змісту та складу тендерної документації визначено частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII із змінами (далі — Закон № 922-VIII).
Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 922-VIII технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Разом із цим відповідно до частин третьої та четвертої статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація може містити, зокрема, іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, з огляду на положення Закону № 922-VIII та специфіку предмета закупівлі, замовники самостійно мають право визначати умови тендерної документації та перелік документів, якими учасники повинні підтвердити свою відповідність таким вимогам, у тому числі мають право самостійно визначати технічні характеристики.
У Вашому листі від 05.06.2025 не зазначено, які саме технічні характеристики обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників закупівлі.
Також, у своєму листі від 05.06.2025 Ви зазначаєте, що начебто «тендер готується під конкретного постачальника, який неодноразово був
Переможцем серед постачальників для військових частин», при цьому, Вами так і не вказана назва конкретного постачальника.
Також, у своєму листі від 05.06.2025 Ви зазначаєте, що начебто «тендерна документація прописана під конкретного постачальника і ніяк не виробника», при цьому, Ви так і не вказали назви конкретних постачальників та конкретних виробників.
Щодо строків поставки предмета закупівлі, то звертаємо Вашу увагу на те, що закупівля «Автокран вантажний, вантажопідйомністю 25 тон з колісною формулою 6х4» здійснювалася відповідно до Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» від 11 листопада 2022 року № 1275 із змінами та необхідна військовій частині Т0400 для повноцінного функціонування військової частини у воєнний стан та для виконання поставлених бойових завдань з оборони держави згідно бойових наказів. Тому, при встановлені строків поставки предмета закупівлі військова частина Т0400 керується у першу чергу тими бойовими завданнями та строками їх виконання, які були поставлені вищестоящим керівництвом.
Що стосується очікуваної вартості предмета закупівлі, то вона, станом на 05.06.2025 року 12 год. 15 хв., становить не 12 340 000 гривень, а 9 500 000 гривень.
Щодо зазначення очікуваної вартості предмета закупівлі «без податку на додану вартість» (без ПДВ), то предметом закупівлі є «Автокран вантажний, вантажопідйомністю 25 тон з колісною формулою 6х4» (згідно CPV за ДК 021:2015 код ДК 021:2015:34140000-0: Великовантажні мототранспортні засоби), який відноситься до УКТ ЗЕД 8705 - Моторні транспортні засоби спеціального призначення, крім призначених головним чином для перевезення людей або вантажів (наприклад евакуатори, автокрани, автомобілі пожежні, автобетономішалки, автомобілі прибиральні для доріг, автомобілі поливомийні, автомобілі-майстерні, радіологічні автомобілі, УКТ ЗЕД 8705 10 00 00 — автокрани), а відповідно до підпункту "д" підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону України "Про оборонні закупівлі", що класифікуються за такими групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД: 8702-8705 (тільки для автомобілів спеціального призначення, радіолокаційних станцій та причепів до них, що класифікуються у товарній позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД, мобільних ремонтних майстерень, які використовуються в оборонних цілях; пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з’ємною бронею).
Крім того, звертаємо Вашу увагу на те, що правовідносини щодо сплати податку на додану вартість регулюються ПК України. Військова частина Т0400 у даній закупівлі є Покупцем, а не Постачальником предмета закупівлі на митну територію України. Тому, військова частина Т0400, як Покупець не має жодного відношення та не може нести ніякої відповідальності за сплату податків (у тому числі податку на додану вартість) Постачальником при ввезенні на митну територію України предмета закупівлі.
Враховуючи вищенаведене, військова частина Т0400 вважає, що інформація, яка наведена Вами у листі від 05.06.2025 (який був опублікований 05.06.2025 о 15 год. 05 хв. на онлайн-платформі Електронна система публічних закупівель Prozorro) не містить конкретних фактів, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників закупівлі.
Дата оприлюднення відповіді:
06.06.2025 13:58