Звернення:
За тендером : Послуги з періодичного медичного огляду працівників
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Ознайомившись із тендерною документацією (далі – ТД) на закупівлю за предметом "Послуги з періодичного медичного огляду працівників", було виявлено у ній вимоги, які, на нашу думку, не відповідають чинному законодавству, обмежують конкуренцію, є дискримінаційними, містять посилання на нормативно-правові акти, які взагалі втратили чинність та потребують уточнення.
Суть вимоги:
І. Щодо необґрунтованої вимоги про надання акредитаційного сертифікату та/або відповідності статусу спеціалізованого закладу чи ВНЗ.
У Додатку 6 до ТД "Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції", пунктом 6.1 Замовник вимагає від Учасника надання: "Завірену підписом Учасника копію або оригінал Акредитаційного сертифікату, про те що заклад охорони здоров’я, віднесений до другої, першої, вищої акредитаційної категорії за результатами державної акредитації відповідно до Порядку державної акредитації закладу охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.97 №765, або він є спеціалізованим закладом охорони здоров'я, який мають право встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань, перелік яких затверджено наказом МОЗ України від 25.03.2003 №133, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.04.2003 за № 283/7604, або є вищим медичними навчальними закладами III - IV рівнів акредитації, які мають кафедри та курси професійних захворювань та проводять лабораторні, функціональні та інші дослідження і надають медико-санітарну допомогу за спеціальностями, що передбачені додатками 4 та 5 до пункту 2.6 наказу №246".
Вважаємо цю вимогу в цілому, а також її альтернативні умови, такими, що підлягають виключенню з ТД з огляду на наступне:
1. Акредитація закладів охорони здоров'я є добровільною, а не обов'язковою процедурою.
Відповідно до пункту 2 Порядку акредитації закладу охорони здоров'я, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 1997 р. № 765 (далі – Порядок №765), чітко зазначено: "Заклади охорони здоров’я (далі - заклади) незалежно від форми власності, в тому числі аптечні, можуть добровільно проходити акредитацію".
Отже, чинне законодавство не встановлює обов’язковості проходження акредитації для закладів охорони здоров'я. Вимога Замовника щодо надання акредитаційного сертифікату як обов'язкового документа прямо суперечить закріпленому принципу добровільності акредитації.
2. Профільні Накази МОЗ, що регулюють проведення медичних оглядів, не вимагають обов'язкової акредитації закладів, а лише наявності ліцензії на медичну практику.
Предметом закупівлі є "Послуги з періодичного медичного огляду працівників". Порядок надання таких послуг регламентується, зокрема, Наказом МОЗ України від 21.05.2007 № 246 "Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій" (далі – Наказ №246) та Наказом МОЗ України від 23.07.2002 № 280 "Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб" (далі – Наказ №280).
Згідно з пунктом 2.1 розділу II Наказу №246 (в редакції Наказу МОЗ від 30.12.2024 № 2197, зі змінами внесеними Наказом МОЗ від 18.01.2025 № 117): "Попередній (періодичні) медичний огляд працівників проводиться закладами охорони здоров’я, які отримали в установленому законодавством порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальностями, що передбачені додатками 4 та 5 до цього Порядку."
Як видно з актуальної редакції Наказу №246, єдиною вимогою до закладу охорони здоров'я для проведення медичних оглядів є наявність ліцензії на медичну практику.
Аналогічно, пункт 5 Правил проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів..., затверджених Наказом №280: "Медичні огляди проводяться закладами охорони здоров’я, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики."
Жоден із зазначених профільних наказів МОЗ, які регулюють порядок проведення медичних оглядів, що є предметом закупівлі, не містить вимоги щодо обов'язкової наявності у закладу охорони здоров'я акредитаційного сертифікату або статусу спеціалізованого закладу, що встановлює діагноз профзахворювань, для надання послуг з періодичних медичних оглядів.
3. Некоректність посилання на Наказ МОЗ №133 від 25.03.2003, оскільки він втратив чинність.
Замовник у пункті 6.1 Додатку 6 ТД як одну з альтернатив акредитаційному сертифікату вказує на статус Учасника як "спеціалізованого закладу охорони здоров'я, який має право встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань, перелік яких затверджено наказом МОЗ України від 25.03.2003 №133...".
Повідомляємо, що Наказ МОЗ України від 25.03.2003 № 133 "Про затвердження Переліку спеціалізованих лікувально-профілактичних закладів, які мають право встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань" втратив чинність на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 603 від 09.04.2022.
Чинним на сьогодні є Наказ МОЗ України від 09.04.2022 № 603 "Про затвердження Переліку установ і закладів, що мають право встановлювати остаточний діагноз хронічних професійних захворювань". Таким чином, посилання Замовника на нормативно-правовий акт, який втратив чииність є некоректним та вводить учасників в оману.
4. Надання послуг з періодичних медичних оглядів та встановлення остаточного діагнозу щодо професійних захворювань є різними видами діяльності.
Навіть якби Наказ МОЗ №133 був чинним, або якщо розглядати чинний Наказ МОЗ №603, то слід зазначити, що право закладу встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань стосується специфічної вузькоспеціалізованої діяльності і не є загальною вимогою для проведення періодичних (попередніх) медичних оглядів працівників. Предметом даної закупівлі є саме послуги з періодичного медичного огляду, а не встановлення остаточних діагнозів профзахворювань. Отже, вимога щодо статусу спеціалізованого закладу, що має право встановлювати діагноз профзахворювань, є надмірною та нерелевантною для предмету закупівлі.
5. Необґрунтованість вимоги щодо статусу ВНЗ III-IV рівнів акредитації з кафедрами профзахворювань.
Альтернативна вимога щодо того, що Учасник "є вищим медичними навчальними закладами III - IV рівнів акредитації, які мають кафедри та курси професійних захворювань та проводять лабораторні, функціональні та інші дослідження і надають медико-санітарну допомогу за спеціальностями, що передбачені додатками 4 та 5 до пункту 2.6 наказу №246" також є необґрунтованою. Наявність такого статусу не є обов'язковою умовою для проведення періодичних медичних оглядів згідно з чинним законодавством (Накази МОЗ №246 та №280). Ця вимога, як і попередня, обмежує коло потенційних учасників лише певними типами закладів без належних на те правових підстав.
ІІ. Щодо необхідності уточнення вимог стосовно забезпечення проведення психіатричних оглядів.
У Додатку 4 до ТД "ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ до предмета закупівлі" зазначено:
"- за необхідності виконавець забезпечує проведення психіатричного огляду (наказ МОЗ України 18.04.2022 № 651 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 червня 2022 р. за № 648/37984 Про затвердження Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин) відповідно до Переліку категорій осіб, які для виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану психічного здоров’я підлягають періодичному психіатричному огляду затверджено Наказ Міністерства охорони здоров’я України 26 січня 2024 року № 139 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2024 р. за № 235/41580."
З цього приводу зазначаємо наступне:
1. Відповідно до пункту 2 розділу І Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затвердженого Наказом МОЗ України №651 від 18.04.2022 (в чинній редакції, далі – Порядок №651), психіатричні огляди проводяться надавачами медичних послуг, що:
а) отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю «психіатрія»;
б) уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з НСЗУ за групами послуг «Психіатрична допомога дорослим та дітям у стаціонарних умовах» та/або «Психіатрична допомога дорослим та дітям, яка надається мобільними мультидисциплінарними командами» та/або «Профілактика, діагностика, спостереження та лікування в амбулаторних умовах»;
в) огляд проводиться лікарем-психіатром, який працює в такому закладі, зареєстрований в ЕСОЗ та пройшов відповідне тематичне навчання.
2. Тендерна документація Замовника наразі не містить чітких вимог до Учасника щодо документального підтвердження його відповідності вищезазначеним критеріям Порядку №651 для забезпечення проведення психіатричних оглядів (наприклад, надання копії ліцензії за спеціальністю "психіатрія", інформації про договір з НСЗУ, інформації про кваліфікацію лікарів-психіатрів тощо).
Така невизначеність ускладнює підготовку тендерних пропозицій, особливо якщо Учасник планує залучати для проведення психіатричних оглядів інший заклад на умовах договору про співпрацю/субпідряду.
ІІІ. Загальні зауваження щодо обмеження конкуренції та дискримінації.
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон): "Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників." Частина четверта статті 22 Закону встановлює: "Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним."
Встановлення Замовником необґрунтованих, надмірних, нерелевантних або таких, що посилаються на нечинні НПА, вимог (зокрема, щодо акредитаційного сертифікату, статусу спеціалізованого закладу чи ВНЗ) призводить до штучного звуження кола потенційних учасників та є прямим обмеженням конкуренції і дискримінацією учасників, що суперечить основним принципам публічних закупівель.
Належним та достатнім підтвердженням спроможності Учасника надавати послуги, що є предметом закупівлі (включно із забезпеченням психіатричних оглядів "за необхідності"), є наявність у нього чинної ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики за відповідними спеціальностями (включно зі спеціальністю "психіатрія" для проведення психіатричних оглядів, або наявність договору із залученим суб'єктом, що має таку ліцензію), а також відповідність іншим обґрунтованим кваліфікаційним критеріям, встановленим Замовником згідно зі статтею 16 Закону.
Враховуючи вищевикладене, керуючись статтею 5, статтею 22 Закону України "Про публічні закупівлі", пунктом 28 Постанови КМУ від 12.10.2022 №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування",
ВИМАГАЄМО:
1. Внести зміни до тендерної документації на закупівлю "Послуги з періодичного медичного огляду працівників)", а саме:
1) Повністю виключити з пункту 6.1 Додатку 6 до ТД вимогу щодо надання Учасником "Завіреної підписом Учасника копії або оригіналу Акредитаційного сертифікату..." та всі пов'язані з нею альтернативні умови щодо відповідності статусу спеціалізованого закладу, що має право встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань (з посиланням на Наказ МОЗ №133 від 25.03.2003), або статусу вищого медичного навчального закладу III-IV рівнів акредитації.
2) Доповнити Розділ ІІІ "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" та/або Додаток 6 "Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції" чіткими вимогами щодо документального підтвердження Учасником його спроможності забезпечити проведення психіатричних оглядів відповідно до всіх умов Порядку №651, зокрема, але не виключно:
- Наданням копії ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю «психіатрія» (власної Учасника або залученого ним суб'єкта господарювання).
- Наданням інформації про наявність укладеного договору з НСЗУ за відповідними групами послуг «Психіатрична допомога дорослим та дітям у стаціонарних умовах» та/або «Психіатрична допомога дорослим та дітям, яка надається мобільними мультидисциплінарними командами» та/або «Профілактика, діагностика, спостереження та лікування в амбулаторних умовах» (власного Учасника або залученого ним суб'єкта господарювання).
- Наданням інформації про лікарів-психіатрів, які будуть проводити огляди, з підтвердженням їх реєстрації в ЕСОЗ та проходження тематичного навчання.
3) У разі, якщо Замовник припускає можливість залучення Учасником для забезпечення проведення психіатричних оглядів інших суб'єктів господарювання, чітко вказати таку можливість у ТД та визначити перелік документів, якими Учасник повинен підтвердити наявність відповідних договірних відносин та спроможність залученого суб'єкта надавати такі послуги згідно з Порядком №651.
У разі невнесення відповідних змін до тендерної документації, ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України як органу оскарження для захисту своїх прав та законних інтересів.
Дата оприлюднення звернення:
03.06.2025 18:04
Відповідні зміни внесено до Тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
04.06.2025 15:20