Звернення:
За тендером : Капітальний ремонт покрівлі та відмостки амбулаторії загальної практики сімейної медицини по вул. Братуся, 4Б в с. Іванків Київської області, ДК 021:2015 – 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
1. наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід - замовник має право вимагати даний пункт в цілому, щоб учасник надава довідку що в нього є відповідні спеціалісти відповідн до предмету закупівлі. Але законодавство вам не дає вам права вказувати які саме працівники повинні бути та їхню кількість. Вказуючи перелік посад і кількість за вашим бажанням ви свідомо дискримінуєте потенційних учасників в яких немає того чи іншого спеціаліста, і учасник не вбачає в ньому необхідність для виконання робіт.
Візьмемо для початку вимогу про наявність іфнженера з охорони праці. Відповідно до чинного законодавства будь яке підприємство зобов'язане мати службу з ОП, але для прикладу підприємство зі штатом до 20 осіб має право мати тільки відповідальну особу з ОП, і це не обов'язково повинен бути інженер. Вже пряма дискримінація.
Лицювальник - плиточник. Де в технічному завданні для нього робота? чи на вашу думку ФЕМ повинен укладати саме він? Так ми вам відприємо таємницю. Лицювальника - плиточника не навчають улаштуванню підготовки під ФЄМ та укладанню ФЄМ.
Монтажника систем утеплення будівель - вам для утеплення 35м2 цоколя треба, щоб у підприємства був в штаті цілий монтажник з утеплення? Серйозно?
Чому в вимогах тоді немає спеціаліста з риття траншей вручну? Там треба викопати аж цілих 10м3 грунту.
Монтажник з монтажу сталевих та залізобетонних конструкцій - де в технічному завданні роботи для даного спеціаліста? Чергова безпідставна вимога.
Столяр будівельний - що дана особа буде робити? Монтувати каркас даху? Так це не його посадові обов'язки, він апріорі іншим займається відповідно до своєї професії. Все що стосується дахів: каркас, обшивання, водовідведення, Це все робота покрівельників. Їх цьому вчать, і окремий столяр, який не навчався будівництву дахів там не потрібен.
За кошторисника вже не згадуємо, бо вам всім без толку за нього казати, що він апріорі не потрібен , так як в нас будівництво, а не розробка ПКД.
Ось те що потрібно, наприклад той же електромонтажник, для улаштування системи блискавкозахисту у вас відсутній. А ось якби ви були компетентними, ви б знали що блискавкозахист відноситься до електромонтажних робіт.
Далі ви так і не дали аргументоване пояснення, де вашим технічним завданням передбачена наявність в головного інженера (виконроба) та інженера з ОП (Який не потрібен) наявність 4 групи з електробезпеки. Єдине що ви написали, що це ваша хотелка. Але хоть вам законодавство дало трохи прав щось вимагати, але дані вимоги повинні бути агрументованими, відповідати специфіці робіт технічного завдання. НАпишіть, щоб у учасника був кінь в наявності чи жирафа. Ви ж можете.
І звісно ж улюблений акт огляду: Практика АМКУ скасовує дану вимогу, Як таку що не є обгрунтованою, та такою що містить корупційні ризики. В учасників є сума закупівлі і технчне завдання. Огляд не дасть нічого від слова зовсім, атк як учасник не може а ні вилізти за оголошену вартість, а ні змінити об'єми, бо це буде невідповідність пропозиції. ДАна вимога слугує чисто або аби вдсіяти, тих кому не захочеться витрачати час на поїздки, або щоб домовитись, чи щоб потенційний підрядник під кого написано чинив тиск на учасника, щоб той не ліз куди не треба. Всі ми знаємо для чого ці всі вимоги.
І ще раз нагадаємо за сертифікати. Система сертифікації ISO в сфері будівниццтва дискридитувало себе повністю. Зараз будь яка шарашкіна контора з грошима за пів дня наробить собі мільйон сертифікатів, а толку з них як з козла молока. воно ще було актуально на старті в 20 році, зараз тільки витрачання коштів, так як виграє все одно той в кого більше грошей на безглузді папірці і домовленість з замовником.
Якщо вимаєте бажання будувати якісно, то допускайте людей для участі, публікуйте якісь більш логічніші вимоги. Наявність тих же сертифікатів не говорить про кваліфікованість учасника від слова зовсім. Вона всім говорить тільки про те, що є договорняк. Де купа безглуздих вимог необгрунтованих там завжди договорняк. І можете навіть не казати, що це наша думка суб'єктивна. Всі все знають і розуміють.
І так, щоб вимагати розроблені системи ISO, в замвоникана теж повинна бути впроваждена дана система. Особливо якщо вивимагаєте 27001 та 37001, ну і відповідно 9001 бо це основа.
Доречі цікавий момент. Ви як вимагаєте щоб сертифікат був з певними видами діяльності, хоть напряжіться і перевірте, що ви публікуєте, не паліться так відверто.
Ось яким боком там 68.20 Надання в оренду й експлуатацція власного чиорендованого нерухомого майна? Де таке в технічному завданні?
46.90 - неспеціалізованан оптова торгівля. Де вона? В нас закупівля на купівлю товарів?
Ще й щоб були напрямки в галузі економіки вказані: 28,19,29.
Що нас там по галузях?
28. Будівництво
19. Виробництво електричного та електронного устаткування.
29. Оптова та роздрібна торгівля; послуги з ремонту автомобілів, мотоциклів, особистих та побутових виробів.
Корочше з усього підходить тільки 28. Про майчню і свідому дискримінацію та договорняк думаємо згадувати не потрібно.
27. Підтвердження виконання вимоги, щодо підтвердження учасниками ступеню локалізації виробництва товару, який Замовник набуває у власність під час виконання робіт, що є предметом закупівлі. - де у вас відповідно до закону про локалізацію, хоть щось що можна було б сюди приписати? А немає нічого. Для чого даний пункт в ТД невідомо. Як його підтвердити повинен учасник - теж велика таємниця.
20. Чинний кваліфікаційний сертифікат інженера кошторисника; навіщо в даній заукупівлі цілий інженер кошторисник з сертифікатом? Щоб що? Скласти кошторис? так для цього підприємство може мати аж цілого працівника який пройшов навчання по роботі з пргограмним комплексом, і може по дефектному акту прорахувати пропозицію. ми не розроблюємо ПКД відповідно до технічного завданння, щоб був прям сертифікований спеціаліст.
1. Довідку в довільній формі з інформацією про виконання учасником аналогічного договору (не менше двох). Під аналогічним договором необхідно розуміти виконаний договір щодо виконання робіт з капітального ремонту. - де законодавсво вамдає право вимагати певну кількість договорів? У учасника повинен бути досвід з вкионання робіт закупівлі. Але аж ніяк не можете вказувати це повнно бути 2 договори, 5 чи 10. Просто наявність досвіду. І не пишіть маячні, що ви там можете ще щось додавати на власний розсуд. Не можете. Ви можете щось додати в загальному, але аж ніяк не до ст16. Все щом може вимагатись в ст 16, написано в ст16. Все. Не більше, не менше.
Ледве не забули.
9. Ліцензія на надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення або наказ органуабо декларацію про провадження господарської діяльності, уповноваженого на видачу такої ліцензії, про видачу відповідної ліцензії, щодо виконання наступних робіт, передбачених Переліком послуг і робіт протипожежного призначення, що підлягають ліцензуванню, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 852: монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устатковання для передачі тривожних сповіщень; монтаж, підтримання експлуатаційної придатності (технічне обслуговування) систем протидимного захисту; спостерігання за системами протипожежного захисту; технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння (водяні, водопінні, порошкові, газові вогнегасники); вогнезахист (вогнезахисне просочування поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання) вогнезахисне заповнення), оцінка (експертиза) протипожежного стану новоутворених підприємств та об’єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин).
Вашого предмету закупівлі стосується тільки: вогнезахист (вогнезахисне просочування поверхневе, вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицювання) вогнезахисне заповнення). ВСЕ. Ні димовидалення, не пожежогасіння з вогнегасниками, ні пожежні сигналізації. ТІЛЬКИ ВОГНЕЗАХИСНЕ ОБРОБЛЯННЯ.
Ми розуміємо, що у підприємства під яке це все написано, є ліцензія з усіма 7-ма пунктами, але вони не аргументовані відповідно до ТЗ.
Напевно треба готувати скаргу до АМКУ, бо ви не лікуєтесь, і тільки придумуєте безглузді відмазки.
Дата оприлюднення звернення:
07.06.2025 23:48
Шановний учасник! Дякуємо за Ваше звернення та проявлений до закупівлі інтерес та повідомляємо наступне:
Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади, що є пріоритетним для Замовника.
Статтею 3 Закону встановлені принципи здійснення закупівель. Так закупівлі здійснюються за такими принципами, як: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. Дані принципи є пріоритетними для замовника, їх дотримання це гарантія успішно реалізувати необхідний об’єкт.
Виходячи зі змісту пункту 30 частини першої статті 1 Закону тендерна пропозиція подається учасником відповідно до вимог тендерної документації.
Ч.4 ст.22 Закону України, «Про публічні закупівлі», передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. З метою дотримання принципів публічних закупівель (зокрема таких як добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівень ставлення до них), нами не було внесено до тендерної документації жодних дискримінаційних вимог.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України, «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, Замовник має право зазначити будь-яку інформацію чи встановити вимоги по тексту тендерної документації, яка не суперечить законодавству. Усі умови тендерної документації процедури закупівлі визначено Замовником з чітким дотриманням вимог Закону та Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.04.2016 № 680, а в частині встановлення кваліфікаційних критеріїв та вимог у тендерній документації з дотриманням методичних рекомендацій Міністерства економічного розвитку “Щодо розробки тендерної документації” з урахуванням Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель. Враховуючи вищевикладене, тендерна документація відповідає усім вимогам Закону України “Про публічні закупівлі”, і є такою, що не обмежує конкуренцію та не призводить до дискримінації Учасників.
Вимоги тендерної документації про надання Учасниками Акту обстеження об'єкта, підписаного уповноваженими представниками сторін, відповідно до умов тендерної документації встановлюються для всіх Учасників і є однаковими та ставлять їх у рівні умови, а документ, який вимагається, може бути наданий будь-яким суб’єктом, що має намір прийняти участь у процедурі закупівлі, - відповідно кількість таких компаній, учасників - необмежена.
Під час складання тендерної документації Замовником було враховано те, що законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття “дискримінації” та її форм, однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі засадничі рамки, якими Держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню “дискримінація”, - «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня. Виходячи з наведеного, можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто “дискримінація” у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими.
Окрім цього практика розгляду подібних зауважень/скарг є наступною - Замовник на власний розсуд зазначає перелік та обсяг (кількість), формат, зміст та т. п. стосовно документів, які повинен надати Учасник. Слід зауважити, що аналогічні роз'яснення надає Департамент регулювання публічних закупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі України: “...У разі, якщо замовником в тендерній документації встановлюється вимога щодо наявності документально підтвердженої інформації про відповідність кваліфікаційним критеріям, то учасникам процедури закупівлі необхідно надавати тендерні пропозиції відповідно до вимог тендерної документації”.
Окрім вищевикладеного повідомляємо, що встановлена вимога щодо надання акту обстеження є такою, що розроблена у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі»у чинній редакції, зокрема: дотримано принципи ст. 5 Закону, оскільки учасники знаходяться в рівних умовах, конкуренції, дотримано принцип економії, ефективності та пропорційності, відкритість та прозорість забезпечено дотриманням норм Законодавства, у тому числі щодо публікації відкритих даних та регулювання взаємодії публічного та приватного сектору економіки, встановлені в Оголошенні вимоги є максимально відкритими, прозорими та такими, що унеможливлюють дискримінацію для учасників, об’єктивне та неупереджене визначення переможця буде здійснено відповідно до вимог Закону а запобігання корупційним діям та зловживанням забезпечене повним дотриманням Замовником діючого антикорупційного Законодавства; процедура проведення закупівлі здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022р. – розкриття інформації про учасника до завершення прийому пропозицій не відбувається – учасник під час здійснення обстеження не повідомляє дані, що готуються для участі в закупівлі.
Наявність у учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації є кваліфікаційним критерієм, який замовник встановив в тендерній документації для підтвердження здатності учасника виконати роботи чи надати послуги належного рівня. Замовник має право вимагати від учасників підтвердження наявності працівників з необхідними знаннями та досвідом, які будуть безпосередньо виконувати роботи або надавати послуги.
Відносно сертифікатів зауважуємо, що ISO — це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є ратифікація розроблених стандартів.
Як визначено частиною 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації. Тобто Закон:
передбачає, що замовник може вимагати від учасників сертифікати;
не забороняє вимагати саме сертифікат ISO.
Частиною 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити та на виконання вимог п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону, Замовником встановлено вимоги до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, у тому числі визначено умови тендерної документації та встановлено перелік документів для підтвердження учасником таких вимог.
Відносно аналогічних договорів, даний кваліфікаційний критерій, установлений статтею 16 Закону, вимагає від учасника наявності досвіду виконання аналогічних договорів, тобто не менше ніж два договори за аналогічним предметом закупівлі. Замовник об’єктивно зазначив вимоги в тендерній документації, не встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, а вимагає в свою чергу підтвердити досвід виконання аналогічних робіт.
Звертаємо Вашу увагу, що дані вимоги є досяжними для стабільно працюючої компанії, що виключає їх дискримінаційний характер, оскільки встановлює можливість компанії яка має досвід впевнено виконати вимоги встановлені тендерною документацією.
Зважаючи на викладене вище, вимоги тендерної документації не містять дискримінаційних вимог та у замовника відсутні правові підстави для внесення змін до документації.
Дата оприлюднення відповіді:
10.06.2025 11:53