Звернення:
За тендером : Самоскид АТВ 2/2 на шасі DAYUN CGC 1120 (або еквівалент)
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Рішенням уповноваженої особи КП «Титан» протокол № 111 від 30.05.2025 затверджено тендерну документацію до процедури закупівлі UA-2025-05-30-008016-a «Самоскид АТВ 2/2 на шасі DAYUN CGC 1120 (або еквівалент), код ДК 021:2015 - 34140000-0 Великовантажні мототранспортні засоби».
У додатку 2 до тендерної документації серед технічних вимог (технічні вимоги до предмета закупівлі та його характеристика (технічне завдання)) Замовником вказано, що предмет закупівлі повинен мати повну масу самоскиду не менше 12 000 кг, об’єм його двигуна повинен бути в діапазоні від 4000 до 4090 см3 та шини автомобіля повинні бути розміром не менше 8,25R20.
Вважаємо, що зазначені вище технічні вимоги до предмету закупівлі є дискримінуючими, такими, що значно звужують коло учасників процедури закупівлі, та такими, що порушують норми діючого законодавства, яке регулює проведення публічних закупівель, а Замовник в свою чергу автоматично відхиляє (встановлює дискримінацію) та/або штучно обмежує тих учасників, що мають предмет закупівлі, який повністю відповідає технічним вимогам, є якісним та має ціну, яка є меншою за очікувану вартість предмету закупівлі, але через те, що Замовником у Додатку 2 вказано технічні характеристики, які незначно відрізняються від стандартних (типових) щодо аналогічного предмету закупівлі та при цьому жодним чином не збільшують можливості його використання за призначенням.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість і прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (ч. 1 ст. 5) закупівлі повинні здійснюватися за принципами максимальної економії, ефективності та пропорційності. Відповідно до встановлених Законом принципів, наша компанія націлена запропонувати Вам якісний товар, що буде повністю відповідати вимогам тендерної документації та є дешевшим за очікувану вартість цієї закупівлі.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вітчизняні та іноземні учасники всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим законом. Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Відповідно до п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12.10.2022 р. №1178 (надалі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», як вбачається з ч. 5 ст. 14 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», приписів Особливостей, тендерна документація не повинна містити вимог, що призводять до дискримінації учасників, в т.ч. потенційних.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації, а саму у Додатку 2, наведених вище вимог порушують принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості процедури закупівлі та норми частини четвертої статті 5 та частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», якими передбачена обов’язкова вимога про те, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», крім того, це може свідчити про упереджені дії Замовника та підготовку процедури закупівлі під певного учасника.
Частиною 1 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), в той же час ч.4 ст. 23 зазначеного закону зазначає, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Враховуючи зазначену вище норму, вважаємо, що Замовник зобов’язаний обґрунтувати встановлення обмеження у повній масі самоскиду не менше 12 000 кг., при тому, що стандартною для аналогічних автомобілів є 11 900 кг., яким чином 100 кг. вплинуть на використання за призначенням необхідного автомобіля Замовником залишається загадкою. Також Замовник повинен обґрунтувати встановлення обмежень по об’єму двигуна в діапазоні від 4000 до 4090 см3, при тому, що стандартним для аналогічних автомобілів є об’єм двигуна від 3800 см3, яким чином різниця в 200 см3 негативно вплине на технічні характеристики предмету закупівлі, якщо більший об'єм двигуна зазвичай означає збільшення витрат палива та вартість обслуговування автомобіля. Також встановлення на автомобілі шин 245/70R19.5 ніяким чином не гірші за прописані Замовником 8,25R20 за своїми технічними характеристиками та під час їх експлуатації і використовуються у більшості виробників таких автомобілів.
Зазначення надмірно деталізованих дискримінаційних особливостей не дозволяє приймати участь Учасників на загальних підставах в умовах здорової конкуренції.
Враховуючи вищенаведене, вимагаємо змінити у Додатку 2 до тендерної документації технічні характеристики як такі, що є дискримінаційними та зазначити їх у наступній редакції, а саме:
• Повна маса самоскиду повинна бути, не менше 11900 кг.;
• Об’єм двигуна повинен бути в діапазоні від 3800 до 4090 см3.
• Шини автомобіля повинні бути розміром не менше 70R19.5.
В разі відмови в задоволені вимоги будемо вимушені звернутися зі скаргою до постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а також до Державної аудиторської служби України.
Дата оприлюднення звернення:
05.06.2025 14:36
Шановний Учасник! З метою задоволення потреби у закупівлі UA-2025-05-30-008016-a Замовником проводиться закупівля відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), з урахуванням положень Постанови КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
У частині 3 статті 23 Закону зазначено, що у разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент».
У Додатку 2 до Тендерної документації Замовником зазначено вираз «або еквівалент», що дозволяє пропонувати товари учасникам з різними технічними характеристиками.
Вважаємо, що Замовником при оголошені закупівлі у Додатку 2 до Тендерної документації зазначено технічні характеристики товару, який закуповується у відповідності до потреби підприємства з урахуванням специфіки виробничого процесу та з додержанням норм законодавства України у сфері публічних закупівель.
Додатково слід зазначити, що Замовник при проведені закупівлі діє виключно у відповідності до норм Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, та з забезпеченням виконання ст. 5 Закону «Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників: - максимальна економія, ефективність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель». Замовник переконаний в надважливості виконання вказаних принципів тим більше в умовах військової агресії російської федерації проти України та воєнного стану в Україні.
Дата оприлюднення відповіді:
06.06.2025 11:05