Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі та інформація про результати моніторингу процедури закупівлі в розрізі стадій проведення процедури закупівлі: 03 липня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем процедури закупівлі документів; укладання договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю вимогам тендерної документації та змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Інституту фізики конденсованих систем НАН України (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-05-02-008862-a); оголошення про проведення відкритих торгів; звіт про результати проведення процедури закупівлі; тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 11.06.2025, тендерну пропозицію ТОВ «ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ БІЗНЕСУ»; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ БІЗНЕСУ» як переможцем тендеру документи; договір про закупівлю від 26.06.2025 №26/06/25; опубліковані Замовником під час моніторингу пояснення та документи на запит органу державного фінансового контролюю.
У пункті 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова КМУ №710) постановлено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) та суб’єктам господарювання державного сектору економіки забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; та оприлюднення такого обґрунтування шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Одночасно, у пукті 5 Постанови КМУ №710 зобов’язано Державну аудиторську службу забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю.
Відповідно до наявної в електронній системі закупівель інформації джерелом фінансування процедури закупівлі UA-2025-05-28-013136-a є кошти Державного бюджету України.
Також, відповідно до даних Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів (https://www.treasury.gov.ua/unifie-register-search) Замовник є розпорядником бюджетних коштів.
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
При цьому, за нормами частини п’ятої статті 8 Закону, замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення такого запиту повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час моніторингу Західним офісом Держаудитслужби оприлюднено 25.06.2025 через електронну систему закупівель до Замовника запит щодо надання інформації, зокрема, про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета досліджуваної закупівлі та визначено його очікувану вартість, а також надання посилання на сторінку вебсайту, на якому розміщено таке обґрунтування.
Однак, відповідь на вищевказаний запит Замовником оприлюднено лише 01.07.2025, тобто з порушенням строку, визначеного частиною п’ятою статті 8 Закону.
Замовником у наданій під час моніторингу інформації щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета досліджуваної закупівлі та визначення його очікуваної вартості, а також щодо оприлюднення такого обгрунтування зазначено про укладення між Замовником (Грантоотримувач) і Національним фондом досліджень України (Грантонадавач) договору стосовно виконання проєкту «Міждисциплінарний центр комп’ютерного моделювання створення, фундаментальні дослідження, навчання та сталий розвиток» за результатами конкурсу «Дослідницькі інфраструктури для проведення передових наукових досліджень», що проводився у 2023 році, а також що рішення про включення Проєкту до переліку проєктів, що рекомендуються до реалізації за рахунок грантової підтримки Національного фонду досліджень України із зазначенням рекомендованого обсягу фінансування проєкту за роками та пріоритетного напряму розвитку науки і техніки підтверджується протоколом засідання Наукової ради фонду №20 від 27.06.2024.
Крім того, у наданій інформації Замовник зазначив, що рішення про фінансування Проєкту у 2025 році прийнято підтверджується протоколом засідання Наукової ради Національного фонду досліджень України №9 від 21.02.2025, очікувана вартість предмета закупівлі сформована, як на етапі конкурсного відбору, так і перед укладанням договорів за окремими етапами, з урахуванням ринкових цін (аналіз ринку обчислювальної техніки, комунікаційних систем та конкретних комерційних пропозицій), технічних вимог проєкту, а також - консультацій з українськими та міжнародними експертами.
При цьому, у наданій інформації Замовником надано посилання на відповідні сторінки в інтернет-мережі (сайту Національного фонду досліджень України), де розміщено Перелік проєктів, що рекомендуються до реалізації за рахунок грантової підтримки НФДУ із зазначенням рекомендованого обсягу фінансування проєкту за роками та пріоритетного напряму розвитку науки і техніки (Конкурс «Дослідницькі інфраструктури для проведення передових наукових досліджень») та протокол засідання Наукової ради Національного фонду досліджень України №9 від 21.02.2025.
Проте, за вимогою пункту 4-1 Постанови КМУ №710 головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня) з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів повинні забезпечити оприлюднення шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів) обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, а також забезпечити протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Водночас, проведеним під час моніторингу аналізом інформації на сайтах Замовника, Національного фонду досліджень України та НАН України інформації щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та очікуваної вартості предмета закупівлі UA-2025-05-28-013136-a не виявлено.
Таким чином, Замовником (як розпорядником бюджетних коштів) не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та очікуваної вартості предмета закупівлі UA-2025-05-28-013136-a шляхом розміщення на власному веб-сайті або веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, чим порушено вимогу пункту 4-1 Постанова КМУ №710.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 24 Особливостей №1178 Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Також, за нормою пункту 26 Особливостей №1178 оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.
Зокрема, відповідно до пункту 7 частини другої статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію про умови оплати закупівлі.
Моніторингом встановлено, що в оприлюдненому Замовником оголошенні про проведення закупівлі UA-2025-05-28-013136-a зазначено наступні умови оплати (порядок здійснення розрахунків): післяоплата в розмірі 100 відсотків протягом 10 робочих днів після поставки товару.
Водночас, за умовами розділу 4 «Порядок здійснення оплати» проєкту договору, що міститься у Додатку №5 до тендерної документації Замовник здійснює оплату товару протягом 15 (п’яти) календарних днів з дати поставки товару, у разі затримки бюджетного фінансування, розрахунок здійснюється протягом 14 днів з дня надходження коштів на рахунок Замовника.
Таким чином, Замовником в опублікованому оголошенні про проведення досліджуваної процедури закупівлі вказано недостовірні дані щодо умов оплати, чим порушено вимоги пункту 7 частини другої статті 21 Закону, а також пунктів 3 та 26 Особливостей №1178.
Відповідно до пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Зокрема, відповідно до пункту 8 частини другої статті 22 Закону тендерна документація повинна містити проект договору про закупівлю, а відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Одночасно, за нормами пункту 17 Особливостей №1178 договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Також, частиною першою статті 41 Закону визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Слід зазначити, що згідно з нормами статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства, господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов, істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Також, статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору, істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї сторони має бути досягнуто згоди.
Проведеним під час моніторингу аналізом умов проєкту договору, що міститься у Додатку №5 до тендерної документації, встановлено, що при визначенні у пункті 4.2. строку для оплати Замовником товару вказано строк у цифрах – 15, а прописом – п’яти («Замовник здійснює оплату товару протягом 15 (п’яти) календарних днів з дати поставки товару»).
Отже, пункт 4.2. проєкту договору (Додаток 5 до тендерної документації) містить умову, що при укладанні договору буде неузгодженою сторонами договору.
З врахуванням вищенаведеного, Замовником при складанні тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі порушено норми абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Як наслідок, сторонами при укладенні договору від 27.06.2025 №5061601 не узгоджено всі його умови, а саме визначені у пункті 4.2. договору щодо строку оплати Замовником товару, що суперечить нормам статті 180 Господарського кодексу України та статті Цивільного кодексу України та, відповідно, є порушенням норм пунктів 3 та 17 Особливостей №1178 та частини першої статті 41 Закону.
Крім того, моніторингом встановлено, що у пункті 1 розділу 5 тендерної документації Замовником встановлено, що розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону – 1 %.
Водночас, в оприлюдненому Замовником оголошенні про проведення відкритих торгів розмір мінімального кроку пониження ціни становить 0,50%.
Слід зазнвчити, що за нормами пункту 3 Порядку розміщення інформації про закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 (розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника, у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
Таким чином, при складанні тендерної документації Замовником у тендерній документації зазначив розмір мінімального кроку пониження ціни, який не відповідає зазначеному в оголошені та заповненому в електронних полях, чим порушено норми пункту 1 частини третьої статті 22 та відповідно, пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
У пункті 2 Додатку №7 (Перелік документів та інформації, які повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції) тендерної документації Замовником встановлено, що учасники повинні надати довідку в довільній формі про виконання аналогічного(их) договору(ів) на постачання аналогічного товару або товару за кодом предмета закупівлі ДК 021:2015: 32420000-3 – «Мережеве обладнання») із зазначенням назви, ЄДРПОУ, адреси та контактного телефону замовника, номеру та дати укладання договору.
Крім того, за вимогами пункту 2 Додатку №7 тендерної документації учасники повинні надати скан-копію договору, що наведений учасником у вищевказаній довідці про виконання аналогічного договору, разом з усіма додатками, які є невід’ємною частиною договору (якщо є такі додатки), а також копії первинних документів (видаткових накладних), що підтверджують факт належного виконання аналогічного договору (договорів) за договором, що наведений учасником в довідці, та копію відгуку/рекомендації від замовника за договором, що наведений учасником в довідці про належне виконання зобов’язань за аналогічним договором.
Моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ БІЗНЕСУ» у складі тендерної пропозиції надано довідку від 04.06.2025 №250604/21 про наявність досвіду виконання аналогічного договору (файл «Довідка про аналогічний досвід.pdf»), у якій як аналогічний зазначено договір від 16.12.2024 №4/154 з військовою частиною Т0110.
Водночас, ТОВ «ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ БІЗНЕСУ» у складі тендерної пропозиції надано копію договору №4/154 з військовою частиною Т0110 (файл «2.1 Копія аналогічного досвіду_Мережеве.pdf»), дата укладення якого 19.12.2024, що не відповідає даті аналогічного договору, зазначеній у довідці від 04.06.2025 №250604/21 (16.12.2024).
У наданому під час моніторингу поясненні Замовником вказано, що розбіжність між датою укладення договору, зазначеною у довідці (16.12.2024), та фактичною (19.12.2024) є технічною помилкою, що не впливає на зміст документа, тобто не ставить під сумнів факт виконання аналогічного договору та відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, а також що розбіжність у даті визначена Замовником як формальна (несуттєва) помилка, а тому не застосовано пункт 43 Особливостей №1178 у зв’язку з відсутністю суттєвої невідповідності.
Водночас, відповідно до пункту 43 Особливостей №1178 під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником в його тендерній пропозиції).
При цьому, за нормами пункту 43 Особливостей №1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
У пункті 2 Додатку №7 тендерної документації Замовником встановлено, що учасники повинні надати довідку в довільній формі про виконання аналогічного(их) договору(ів) на постачання аналогічного товару або товару за кодом предмета закупівлі ДК 021:2015: 32420000-3 – «Мережеве обладнання») із зазначенням, зокрема, номеру та дати укладання договору.
Однак, Замовником при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ БІЗНЕСУ» не розміщено повідомлення з вимогами про усунення вищевказаних невідповідностей у пропозиції учасника та не надано учаснику можливості виправити таку невідповідності, чим порушено норми пункту 43 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178.