Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 16 червня 2025 року
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, наявності підстав для укладання договору про закупівлю без використання електронної системи у випадках передбачених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості № 1178), повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план (UA-P-2025-05-23-015353-a) Відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Шульгинської сільської ради Старобільського району Луганської області (далі – Замовник) на 2025 рік; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 19.05.2025 № 1, наказ від 22.05.2025 № 25-од «Про затвердження обґрунтування закупівлі», Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2025-05-23-012479-a оприлюднений 23 травня 2025 року, договір від 23.05.2025 № 02/01, додаткову угоду від 28.05.2025 № 1, тендерну документацію до відкритих торгів з особливостями UA-2025-05-09-013397-a, пояснення (інформація та документи) надані Замовником через електронну систему закупівель 05.06.2025, 10.06.2025 та 13.06.2025.
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (у редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Згідно з пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Пунктом 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі наявності передбачених Особливостями підстав.
В ході моніторингу питання наявності підстав для укладання договору про закупівлю без використання електронної системи встановлено, що згідно з інформацією, розміщеною в електронній системі закупівель, через неподання жодної тендерної пропозиції та відміною відкритих торгів UA-2025-05-09-013397-a, Замовником прийнято рішення здійснити закупівлю «ДК 021:2015-5524000-4-Послуги центрів і будинків відпочинку (Послуги відпочинку дітей в дитячих таборах, закладах оздоровлення та відпочинку(дитячі путівки) на території Івано-Франківської області)», відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу з Учасником Фізичною особою – підприємцем Ровенчук Марією Михайлівною (далі – ФОП Ровенчук М.М.).
Підпунктом 6 пункту 13 Особливостей визначено, що придбання замовниками товарів і послуг може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).
Однак, технічні, кількісні та якісні характеристики предмета закупівлі за договором від 23.05.2025 № 02/01 укладеним з ФОП Ровенчук М.М. відрізняються від тих, що були визначені Замовником у додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації закупівлі відкритих торгів з особливостями UA-2025-05-09-013397-a, що були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції.
Відповідно до підпункту 5.1 Договору від 23.05.2025 № 02/01 «Послуги передбачені цим Договором надаються з 22 червня - 05 липня 2025 року».
Проте, згідно з додатком 2 ««Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації закупівлі відкритих торгів з особливостями UA-2025-05-09-013397-a та пунктом 5.1. проєкту договору, що є додатком 3 до тендерної документації передбачено, що послуги надаються з 01 липня - 31 серпня 2025 року.
Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Замовнику через електрону систему надано запит на пояснення від 05.06.2025 з приводу вищевказаного, отримано відповідь від 10.06.2025, в якій зазначив: «Щодо розбіжності у строках надання послуг (з 22 червня по 5 липня 2025 року, замість 01 липня — 31 серпня 2025 року) повідомляємо, що дані строки були погоджені Сторонами договору з огляду на реальні дати початку першої зміни дитячого закладу оздоровлення, що підтверджується відповідною заявкою батьків/опікунів та наданими календарними планами табору.
Таким чином, зміна строку надання послуг не свідчить про відхилення від тендерної документації по суті, а є наслідком адаптації до фактичної організації оздоровчого процесу при збереженні усіх інших вимог щодо якості, безпеки, ліцензування та підтвердження категорії.»
На що зауважимо, підпунктом 6 пункту 13 Особливостей не передбачені випадки щодо можливості зміни предмету закупівлі, його технічних, кількісних та якісних характеристик, та проєкту договору про закупівлю.
Також, в ході моніторингу запитами від 05.06.2025 та 11.06.2025 у Замовника запрошено надати копії документів, які надані ФОП Ровенчук М.М. для підтвердження технічних, кількісних та якісних характеристик визначених додатком 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації UA-2025-05-09-013397-a та які підтверджують, що заклад перебуває в Державному реєстрі майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей, та є виріфікованим та атестованим відповідно до Порядку проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення та відпочинку і присвоєння їм відповідних категорій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2009 року № 426 вищої категорії.
У відповідь на запит Замовником в електронній системі закупівель копії вищезазначених документів не надано.
Тобто при укладанні договору від 23.05.2025 № 02/01 з ФОП Ровенчук М.М. не підтверджено технічні, кількісні та якісні характеристики, що були визначені замовником у тендерній документації UA-2025-05-09-013397-a.
Отже, Замовник не врахував Особливості та без наявності підстав, визначених підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, уклав договір від 23.05.2025 № 02/01 на придбання послуг, вартість яких перевищує 100 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель.
Відповідно до абзацу третього пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Враховуючи зазначене вище, Замовник порушив пункти 3, 5, 10, абзац третій пункту 17 та підпункт 6 пункту 13 Особливостей в частині відсутності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи.
Відповідно до пункту 21 Особливостей такий договір є нікчемним. Згідно з частиною другою статті 215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
За результатами аналізу питання надання відповіді на запити органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, встановлено.
Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Замовнику надано запити через електронну систему закупівель 03.06.2025 та 05.06.2025 про надання інформації та відповідні документи, на підставі яких здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
На запити Замовником надані відповіді 05.06.2025 та 10.06.2025, в яких відсутня інформація та відповідні документи, на підставі яких здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість, чим порушено вимоги частини п’ятої статті 8 Закону.