Обгрунтування використання процедури
Закупівля здійснюється без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до підпункту 5 (4) пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178.
В 2019 році для вдосконалення та покращення роботи інспекторів з паркування Департаменту транспорту, зв’язку та організації дорожнього pyxy Одеської міської ради було придбано ліцензію (дозвіл) на використання комп’ютерної програми «Комплекс програмного забезпечення обліку особового складу та результатів службової діяльності, проведення перевірок по наявним інформаційно-пошуковим системам «Факт Монітор» та з метою належної роботи програмного забезпечення протягом 2025 року існує необхідність у інформаційно-технологічному супроводженні вищезазначеної комп’ютерної програми.
Згідно ч. 1 ст. 420 ЦК України, ч.1 ст. 6 ЗУ «Про авторське право та суміжні права» об’єктами авторського права є твори у галузі науки, літератури i мистецтва, а саме комп'ютерні програми, компіляції даних (бази даних), якщо вони за добором або упорядкуванням їх складових частин є результатом інтелектуальної діяльності.
У відповідності до ч.1 ст. 20 ЗУ «Про авторське право та суміжні права» охорона комп’ютерної програми поширюється на комп’ютерні програми, виражені у вихідному або об’єктному кодах, якщо вони є оригінальними.
У відповідності до ч.2 ст. 20 ЗУ «Про авторське право та суміжні права» охорона надається формі вираження комп’ютерної програми.
Частинами 1 ст.12 ЗУ «Про авторське право та суміжні права» суб’єкт авторського права має право використовувати твір будь-яким способом (способами), а також виключне право дозволяти або забороняти використання твору іншими особами.
Частиною 2 ст.12 ЗУ «Про авторське право та суміжні права» майнові права на твір, передбачені частиною першою цієї статті, може бути передано (відчужено) іншій особі на підставі закону чи правочину повністю (на всі способи використання твору на території всіх держав світу) або частково (на окремі способи використання твору на території всіх держав світу або на окремі способи використання твору на території окремих держав світу, або на всі способи використання твору на території окремих держав світу).
Майнові права інтелектуальної власності на об’єкт авторського права - на комп’ютерну програму «Комплекс програмного забезпечення обліку особового складу та результатів службової діяльності, проведення перевірок по наявним інформаційно-пошуковим системам «Факт Монітор» повністю належать ТОВ «TKC РЕГІОН», що підтверджується Рішенням про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір від 21.02.2012 року №1780 про передання (відчуження) майнових прав інтелектуальної власності, видане Державною службою інтелектуальної власності України.
Згідно п.2.9. ліцензійного договору на права використання програмного забезпечення від 28.10.2029 № б/н (надалі – Договір), укладеного між Департаментом транспорту, зв’язку та організації дорожнього pyxy Одеської міської ради та ТОВ «TKC РЕГІОН», Ліцензіар надає Ліцензіату право на використання програмного забезпечення на умовах простої (невиключної) ліцензії, без права здійснення розповсюдження програмного забезпечення, прав на неї.
Згідно п.3.1.1 та п.3.3. Договору Ліцензіату надаються право використовувати програмне забезпечення відповідно до його функціональних можливостей, визначених в Технічній документації та способи використання Ліцензіатом Програмного забезпечення, є вичерпними і можуть змінюватися виключно з дозволу Ліцензіара шляхом підписання Сторонами відповідної додаткового договору до цього Договору, який є невід'ємною його частиною.
Відповідно до ст.53 ЗУ «Про авторське право та суміжні права» порушенням особистих немайнових та/або майнових авторських і суміжних прав є у тому числі використання об’єкта авторського права або об’єкта суміжних прав, якщо такі дії не підпадають під передбачені цим Законом випадки вільного використання об’єктів авторського права або об’єктів суміжних прав, з дозволу суб’єкта таких прав, але з порушенням умов, на яких такий дозвіл було надано (перевищення передбаченого договором тиражу, використання об’єкта способом, не передбаченим договором, порушення умов публічної ліцензії тощо).
На зазначене програмне забезпечення правовласником надано невиключну ліцензію, відповідно до якої користувач має право використовувати Комп’ютерну програму без права внесення змін, модифікацій, створення похідних об’єктів чи використання окремих її частин у нових програмних продуктах без письмового дозволу правовласника.
Права внесення змін, модифікацій, створення похідних об’єктів чи використання окремих її частин у нових програмних продуктах, та інше – товариством, як власником виключних майнових прав, будь яким третім особам не надавались.
Під час розробки та впровадження Комп’ютерної програми створено унікальні алгоритми, структури даних, програмні процедури, інтерфейси та модулі, що становлять частину інтелектуальної власності та є захищеними елементами програмного коду. Залучення іншого виконавця до її інформаційно-технологічного супроводження, модифікації, адаптації чи доопрацювання іншими особами без участі правовласника комп’ютерної програми «Комплекс програмного забезпечення обліку особового складу та результатів службової діяльності, проведення перевірок по наявним інформаційно-пошуковим системам «Факт Монітор» в даному випадку призведе до порушення прав інтелектуальної власності та крім того може призвести до втрати інформаційної сумісності з іншими елементами Комп’ютерної програми; дестабілізації роботи або повного виходу з ладу системно-критичних функцій; порушення цілісності алгоритмів обробки персональних та службових даних; унеможливлення належної інтеграції з іншими інформаційними системами органів влади; недотримання стандартів безпеки та захисту інформації.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні"(зі змінами), затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX термін дії воєнного стану продовжено з 05 години 30 хвилин 9 травня 2025 року строком на 90 діб.
Статтею 4 Указу № 64/2022 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно:
1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні;
2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов'язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася.
Згідно з сьомим абзацом пункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 № 794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання даної норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Положеннями Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності, тобто замовник застосовує виняток за Особливостями і укладає прямий договір. За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Враховуючи те, що існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності на комп'ютерну програму «Комплекс програмного забезпечення обліку особового складу та результатів службової діяльності, проведення перевірок по наявним інформаційно-пошуковим системам «Факт Монітор» та з огляду на норми Особливостей є необхідність та підстави прийняти рішення щодо здійснення Закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до підпункту 5 (4) пункту 13 Особливостей.
Обсяг закупівлі визначається на підставі річного планування, а також з урахуванням потреби замовника
Враховуючи вищенаведене, з метою захисту прав інтелектуальної власності, належної роботи програмного забезпечення та запобігання в подальшому несумісності існуючих технічних та програмних рішень, що застосовуються в діяльності Департаменту транспорту, зв’язку та організації дорожнього pyxy Одеської міської ради з технічними та програмними рішеннями, що можуть бути запропоновані іншими учасниками та з метою дотримання принципу ефективності закупівлі, якнайшвидшого забезпечення потреби Департаменту транспорту, зв’язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради в умовах воєнного стану, керуючись підпунктом 5 (4) пункту 13 Особливостей та з огляду на Рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір від 21.02.2012 року № 1780 про передання (відчуження) майнових прав інтелектуальної власності, видане Державною службою інтелектуальної власності України (документ про підтвердження права інтелектуальної власності додається), замовник прийняв рішення про застосування під час здійснення закупівлі вищезазначеного винятку за Особливостями.