Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 30 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2025 рік державного підприємства «Служба місцевих автомобільних доріг у Волинській області» (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 23.05.2025 № 41/25 (далі – тендерна документація); тендерна пропозиція єдиного учасника-переможця ТОВ «ІДЕЯ»; повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей до 04 червня 2025 у тендерній пропозиції ТОВ «ІДЕЯ» та оприлюднені вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; протокольне рішення (протокол) уповноваженої особи Замовника від 04.06.2025 № 48/25; повідомлення про намір укласти договір від 04.06.2025; договір про закупівлю послуг від 17.06.2025 № 08-е/05-07/25, укладений з ТОВ «ІДЕЯ» на суму 107 948 778,50 грн (далі – Договір), пояснення Замовника, надані 16.06.2025 та 18.06.2025 через електронну систему закупівель, на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі – Управління) від 12.06.2025 та від 16.06.2025.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що на виконання норм пунктів 3 та 28 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей, та формують тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону. Відповідно до норм законодавства, встановлено, що вимогами абзацу першого пункту 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей.
Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених нормами пункту 19 Особливостей.
Отже, пунктом 19 Особливостей встановлено імперативну норму щодо можливості зміни істотних умов договору про закупівлю виключно у випадках, передбачених цим пунктом Особливостей.
Слід зазначити, що відповідно до статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства, господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.
Також, статтею 638 Цивільного кодексу України визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору, істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї сторони має бути досягнуто згоди.
Методикою визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, затвердженою наказом Міністерство інфраструктури України від 07.10.2022 №753 «Про затвердження Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування» (далі –Методика) передбачено, що договірна ціна – вартість дорожніх робіт та послуг, узгоджена сторонами (замовником та підрядником) та визначена у договорі у вигляді кошторису, який використовується під час проведення взаєморозрахунків.
Згідно із пунктом 3.20 Методики під час визначення кошторисної вартості дорожніх робіт та послуг загальновиробничі витрати, кошти на покриття адміністративних витрат підрядних організацій та прибуток визначаються відповідно до положень, встановлених розділом IV цієї Методики.
Так, пунктами 4.38 та 4.39 розділу IV Методики визначено, що кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості матеріальних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися з моменту складання інвесторської кошторисної документації. Кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами, розраховуються зважаючи на строк здійснення дорожніх робіт і послуг, вид дорожніх робіт і послуг, структуру робіт, вартість матеріальних ресурсів та прогнозне зростання їх вартості, яке визначається на підставі прогнозних індексів цін виробників промислової продукції на наступні періоди, що встановлюються Кабінетом Міністрів України. Розрахований розмір цих коштів за узгодженням із замовником вноситься до ЗКР вартості об'єкта.
Тобто, кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами — це резерв коштів у складі договірної ціни послуг, який передбачає можливість перерахунку вартості дорожніх робіт і послуг та ресурсів у разі зростання цін і тарифів протягом строку реалізації проєкту. До складу коштів на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами включають: компенсацію подорожчання матеріалів, енергоносіїв, пального; зростання вартості оплати праці через інфляцію; підвищення ставок оренди, перевезень, послуг тощо; індексацію вартості ресурсів за фактичними або прогнозними індексами.
При цьому, Замовником затверджено тендерну документацію, а саме Додаток 3 «Проєкт договору» (файл «Додаток № 3 ПРОЄКТ Договору 2025.docx»), де пунктом 3.3 Договору Замовником передбачено, що: Договірна ціна (Додаток 1, Додаток 1а) є твердою за укрупненими показниками вартості і може уточнюватись в межах ціни Договору у випадках, зокрема: 2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.
Водночас, Замовником у пункті 11.6. Проєкту договору визначено перелік істотних умов договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, які не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, де відсутня умова зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку.
При цьому, умовами пункту 3.4 Проєкту договору Замовником затверджено компенсацію додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами та у пункті 1 розділу V тендерної документації встановлено вимогу, що у складі ціни пропозиції учасникам процедури закупівлі обов'язково передбачати кошти на покриття додаткових витрат пов’язаних з інфляційними процесами у фіксованому розмірі 8874,324 тис. грн без ПДВ.
На запит Управління від 16.06.2025 щодо наявності в проєкті договору про закупівлю послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Ковельського району Волинської області, протяжністю 593,1 км, умови зміни ціни за одиницю товару у разі коливання ціни такого товару на ринку, Замовником в електронній системі закупівель надано пояснення, що у розділі «Договірна ціна» договору передбачено можливість уточнення вартості окремих складових елементів послуги (матеріальних ресурсів) у межах загальної твердої договірної ціни. Це зроблено з дотриманням вимог підпункту 2 пункту 19 Особливостей, який не містить обмеження щодо форми ціни – твердої чи за твердої укрупненими показниками.
Отож, Замовником затверджено Додаток 3 до тендерної документації «Проєкт договору», який також містить умову зміни ціни за одиницю товару у разі коливання ціни такого товару на ринку, що суперечить нормам пункту 19 Особливостей, так як Замовник здійснював закупівлю послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг, а не закупівлю товару, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Також, Замовником затверджено Проєкт договору з суперечностями між пунктами 3.3 та 11.6 Договору, чим недотримано положення Методики в частині зміни ціни за одиницю товару у разі коливання ціни такого товару на ринку при узгоджені Сторонами компенсації додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами у сумі 8874,324 тис. грн без ПДВ та порушено вимоги абзацу першого частини першої статті 41 Закону з урахуванням Особливостей.
Замовником, в ході проведення моніторингу, укладено та оприлюднено в електронній системі закупівель договір про закупівлю послуг від 17.06.2025 № 08-е/05-07/25, де пункт 3.3 Договору приведено у відповідність до вимог Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування.