Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (зі змінами) термін дії воєнного стану встановлено до 07.08.2025.
Статтею 4 Указу № 64 Кабінету Міністрів України постановлено невідкладно:
1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні;
2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася.
Згідно з сьомим абзацом пункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 № 794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, частиною 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом (далі - Особливості), визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 цього розділу.
На виконання цієї норми Закону урядом були прийняті Особливості.
Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності.
Відповідно до службової записки від 14.05.2025 існує потреба у здійсненні коригування проєктно-кошторисної документації по об'єкту "Ремонт (реставраційний) будівлі (Літера А) з влаштуванням рентген-операційних в частині приміщень КНП "ВОКПЛ ім. академіка О.І. Ющенка ВОР" (пам'ятка архітектури та містобудування місцевого значення «Комплекс споруд психіатричної лікарні »-охоронний № 20-М) за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 109", що розроблялася ТОВ "Подільські Енергетичні Мережі" згідно з договором №207 від 10.04.2024 року.
Розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проєктної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування — це роботи. Такий висновок випливає із визначення робіт, наведеного у пункті 27 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон № 922).
Договори на виконання проєктних робіт замовники укладають та виконують за Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затвердженими постановою КМУ від 01.08.2005 № 668.
Проєктні роботи — це роботи, пов’язані зі створенням проєктної документації, яка складається із затверджених:
? текстових та графічних матеріалів, що визначають містобудівні, об’ємно
? планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні рішення;
кошторисів об’єктів будівництва.
Будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об’єкти благоустрою, садово-паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території (частини територій) адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів є об’єктами архітектурної діяльності (ст. 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 № 687-XIV; далі — Закон № 687).
Саме під час архітектурної діяльності й створюють об’єкти архітектури. Архітектурна діяльність передбачає:
• творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення;
• координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проєктів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд;
• архітектурно-будівельний контроль і авторський нагляд за будівництвом;
• науково-дослідну та викладацьку роботу у цій сфері.
Архітектурне рішення — це авторський задум щодо просторової, планувальної, функціональної організації, зовнішнього вигляду й інтер’єру об’єкта архітектури, а також інженерного та іншого забезпечення його реалізації, викладений в архітектурній частині проєкта на всіх стадіях проєктування і зафіксований у будь-якій формі (ст. 1 Закону № 687). Тож твори архітектури, містобудування і садово-паркового мистецтва, а також плани, креслення, пластичні твори, ілюстрації, карти та ескізи, що стосуються архітектури, є об’єктами авторського права в галузі архітектури (ст. 29 Закону № 687). Твори архітектури зараховує до об’єктів авторського права й частина 1 статті 433 ЦК.
Особа, яка створює об’єкти архітектури як об’єкти авторського права, є автором або співавтором цих об’єктів (ст. 29 Закону № 687).
Твором архітектури є твір у галузі мистецтва спорудження будівель і ландшафтних утворень. Зокрема, це креслення, ескізи, моделі, збудовані будівлі та споруди, парки, плани населених пунктів (ст. 1 Закону України «Про авторське право та суміжні права» від 23.12.1993 № 3792-XII; далі — Закон № 3792).
Виключні права авторів на використання творів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва передбачають і право їх участі в реалізації проєктів цих творів (ч. 4 ст. 15 Закону № 3792).
Будівництво об’єкта архітектури, а саме нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, виконують відповідно до затвердженої проєктної документації, норм і правил у порядку, який визначає Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі — Закон № 3038).
За Законом № 3038 архітектор — це автор проєкта або уповноважена ним особа, що бере участь у прийнятті в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта архітектури та підписує відповідний акт. Без підпису архітектора такий акт є недійсним.
Надалі робочу документацію для будівництва або авторський нагляд за її розробленням виконують за участі архітектора — автора затвердженого проєкта відповідно до укладеного договору на розроблення проєкта об’єкта архітектури. Відтак, розроблена ТОВ "Подільські Енергетичні Мережі" проєктна документація, що містить архітектурні напрацювання, є об’єктом авторського права. Стаття 30 Закону № 687 надає автору проєкту твору архітектури, містобудування виключне право на участь у подальшій його реалізації, якщо інше не передбачено умовами договору із замовником, а також на внесення змін до незавершеного будівництвом чи збудованого твору архітектури у разі зміни його функціонального призначення чи реконструкції.
Керуючись статтями 433, 435, 439, 440, 441, 443 Цивільного кодексу України та статтями 7, 8, 11, 15 Закону України «Про авторське право і суміжні права», проєктно-кошторисна документація є об'єктом інтелектуальної власності, зокрема авторського права. Виключне право на внесення змін до неї належить автору проєкту (ТОВ "Подільські Енергетичні Мережі"). Таким чином, замовлення послуг з коригування цієї документації у будь-якого іншого суб'єкта господарювання без згоди первісного розробника може призвести до порушення прав інтелектуальної власності ТОВ "Подільські Енергетичні Мережі".
Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель.
Отже, враховуючи зазначене, з метою дотримання принципу ефективності закупівлі, якнайшвидшого забезпечення наявної потреби Замовника в умовах воєнного стану замовник прийняв рішення щодо здійснення Закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі Розробки науково проектно-кошторисної документації по об’єкту: Ремонт (реставраційний) будівлі (Літера А) з влаштуванням рентген-операційних в частині приміщень КНП "ВОКПЛ ім. академіка О.І. Ющенка ВОР" (пам'ятка архітектури та містобудування місцевого значення «Комплекс споруд психіатричної лікарні »-охоронний № 20-М) за адресою: м. Вінниця, вул. Пирогова, 109 (коригування 2), 71320000-7 — Послуги з інженерного проектування за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника та застосування під час здійснення Закупівлі, як виняток, підстави за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності, і укладення договору.
З огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у формі файлу "Обґрунтування підстав"