Звернення:
За тендером : КОД ДК 021:2015 - 30230000-0 – «КОМП’ЮТЕРНЕ ОБЛАДНАННЯ» (БАГАТОФУНКЦІОНАЛЬНІ ЛАЗЕРНІ ПРИСТРОЇ)
Тема:
дискримінаційні вимоги
Зміст:
Добрий день. Під час аналізу Тендерної документації було виявлено ряд вимог, що суперечать положенням ст. 3 і 5 Закону України (далі – ЗУ) «Про публічні закупівлі» № 922-VIII» від 25.12.2015 року та спричиняють дискримінацію учасників процедури закупівлі. На вимогу Замовника до Учасника щодо «…- лист від виробника (його регіонального представництва або структурного підрозділу) або від його офіційного постачальника(дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні, запропонованих учасником багатофункціональних лазерних пристроїв, в якому міститься підтвердження найменування та кількості запропонованого учасником товару, підтвердження зазначених учасником гарантійних зобов’язань виробника на такий товар,унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, у форматі UA-XXXX-XX-XX-XXXXXX-X , а також найменування учасника процедури закупівлі. У разі надання такого листа від офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні - учасник у складі пропозиції надає документальне підтвердження від виробника (його регіонального представництва або структурного підрозділу) статусу такого офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні..» повідомляємо наступне: Головним принципом підприємницької діяльності згідно П.1 Ст. 44.ГКУ є вільний вибір підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вільного вибору постачальників продукції, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом. Окремо звертаємо увагу на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника, оскільки за висновком органу оскарження вказані вимоги є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, так як за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають договірні тощо стосунки саме з виробником. Також, предмет закупівлі за законодавством України, не є об’єктом спеціалізованого державного регулювання та відносно нього не встановлені будь-які обмеження щодо кола осіб, які мають права здійснювати їх продаж. Норми ГКУ, Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про публічні закупівлі», ані норми інших Законів України, що регулюють господарську діяльність підприємницва не містять положення стосовно того, що оптова торгівля даним предметом закупівлі лише з дозволу виробника товару, або його офіційного представника в країні та при пред’явленні «листа від виробника». Гарантія успішного виконання договору, у разі акцепту, забезпечується не листом від виробника, а умовами договору та Господарським кодексом України. Відповідно ч. 4. ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Вказаний лист від виробника є дискримінаційною та неправомірною вимогою і суперечить положенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015р. (зі змінами). Згідно загальних принципів господарювання за ст. 6 Господарського кодексу України та ст. 627 Цивільного кодексу України, суб’єкт господарювання вільний у виборі контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей та отримання прибутку. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Вимагаємо виключити зазначену дискримінаційну вимогу.
Дата оприлюднення звернення:
22.05.2025 10:35
ВІДПОВІДЬ НА Вимогу:
У відповідь на Ваше звернення повідомляємо наступне:
Замовником було проведено ретельне вивчення ринку існуючого обладнання, тому вимоги до предмету закупівлі, що містяться у Додатку №1 до тендерної документації, були складені з урахуванням задач, потреб та досвіду наших спеціалістів та забезпечують можливість придбання якісного товару. Вимога щодо надання авторизаційного листа не є дискримінаційною, оскільки, передбачена альтернатива щодо його надання. Так, учасники можуть надати такий лист НЕ лише від виробника (його регіонального представництва або структурного підрозділу), а й від його офіційного постачальника (дистриб’ютора/дилера/посередника) в Україні. При цьому, задля попередження зловживання учасниками «статусом офіційного постачальника в Україні» - замовником передбачено надання документів виробника, що підтверджують такий статус.
Таким чином, дана вимога ніяк не обмежує Вас, як підприємця, у виборі постачальника чи контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей. Надання такого листа свідчить про те, що товар, який пропонується, є оригінальним від виробника, пройшов належне митне оформлення, має дійсно ті характеристики, які підтверджує учасник та товар, що пропонується, матиме гарантію від виробника, якою в подальшому замовник може скористатися. Ця вимога дозволяє унеможливити постачання товарів через неавторизовані канали продажу, у тому числі контрафактної продукції, чи продукції яка була у використанні, чи продукції, на яку не розповсюджується гарантійна та технічна підтримка виробника.
У зв’язку із цим дана вимога тендерної документації жодним чином не порушує права учасників та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі. Така вимога не є дискримінаційною, що підтверджується численними рішеннями постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України: № 10067-р/пк-пз від 01.10.2018; №10459-р/пк-пз від 10.10.2018; №1279-р/пк-пз від 16.03.2017; № 2405-р/пк-пз від 16.03.2018; № 9988-р/пк-пз від 27.09.2018, № 2405-р/пк-пз від 16.03.2018, №14805-р/пк-пз від 16.10.2019 тощо. З приводу Ваших посилань з рішеннями постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, а саме: № 4521-р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534-р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), повідомляємо наступне:
Згідно документації зазначених торгів, замовником було встановлено конкретні марки та моделі товару, що планувались до закупівлі, при цьому замовник не передбачав можливості запропонувати еквівалент товару та не передбачав можливість надати авторизаційний лист від інших офіційних постачальників, окрім виробника. Відтак, в такому випадку, надати авторизаційний лист від виробника зможуть учасники, які мають відносини з тим конкретним виробником, товар якого було зазначено у закупівлях. Тому, дійсно, в такому випадку, надання авторизаційних листів є дискримінаційним по відношенню до потенційних учасників.
Проте, згідно нашого оголошення НЕ передбачено КОНКРЕТНОГО виробника багатофункціональних пристроїв, а також, передбачена альтернатива щодо авторизацію, про яку ми писали вище, а це означає, що:
1) учасники можуть надавати пропозиції з товаром, що має такі ж або кращі характеристики від РІЗНИХ ВИРОБНИКІВ (технічний опис предмета закупівлі складений таким чином, що зазначеним технічним характеристикам товару, відповідає продукція щонайменше двох різних виробників);
2) надати лист від інших офіційних постачальників запропонованого товару (дистриб’ютора/дилера/посередника), з підтвердженням виробником їхнього статусу «офіційного постачальника»; 3) ви не позбавлені можливості забезпечити договірні відносини з будь-якими виробниками або їх офіційними постачальниками, продукція яких відповідає встановленим технічним характеристикам. Таким чином, Замовник ніяким чином не порушує вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки, дані вимоги Закону та практика закупівель були враховані при оголошенні закупівлі. Враховуючи вищезазначене, ваша вимога не може бути задоволена.
Дата оприлюднення відповіді:
23.05.2025 16:17