Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 14 липня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 17.05.2025, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, повноти відображення інформації в повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей надання документів переможцем з урахуванням Особливостей; своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ХАРКІВВОДОКАНАЛ» (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію зі змінами, затверджену рішенням уповноваженої особи від 03.06.2025 року №ВТ0306-02; тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальність «ЕКСПОНЕНТАБУД» (далі – ТОВ «ЕКСПОНЕНТАБУД»); повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ЕКСПОНЕНТАБУД» до 17.06.2025 року; протокол уповноваженої особи про визначення переможця ТОВ «ЕКСПОНЕНТАБУД» від 17.05.2025 року №ВТ1706-01; повідомлення про намір укласти договір з переможцем ТОВ «ЕКСПОНЕНТАБУД» від 17.06.2025 року; договір про закупівлю робіт від 23.06.2025 № 134/6-ПД/25; додаткову угоду до договору про закупівлю робіт від 03.07.2025 року №1; пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 26 червня, від 01 та 02 липня 2025 року.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922-VIII.
Під час аналізу питання відповідності умов договору вимогам законодавства встановлено наступне.
Відповідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону № 922-VIII, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону № 922-VIII та цих особливостей.
За нормами частини першої статті 41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 323 Господарського кодексу України договори підряду (субпідряду) на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону.
Порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 «Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі – Постанова КМУ № 668).
Так, пунктом 83 Постанови КМУ №668 визначено, що фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду. План фінансування будівництва складається на підставі титулу будови (об'єкта), проекту організації будівництва з урахуванням календарних графіків виконання робіт і порядку проведення розрахунків за виконані роботи. Сторони узгоджують план фінансування будівництва у порядку, визначеному договором.
Також, за нормою пункту 84 Постанови КМУ №668 план фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Проте, укладений договір про закупівлю робіт (договір підряду) від 23.06.2025 № 134/6-ПД/25 містить лише інформацію стосовно фінансування загально-будівельних робіт по об’єкту в цілому без зазначення місяців з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат), чим не дотримано вимоги пунктів 83 та 84 Постанови КМУ №668 та частини першої статті 41 Закону №922-VIII.
В ході аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час оприлюднення договору про закупівлю робіт та додатків до нього встановлено наступне.
Замовником в електронній системі закупівель 26 червня 2025 року оприлюднено договір від 23.06.2025 № 143/6-ПД/25 на суму 31 590 600,00 гривень, укладений з ТОВ «ЕКСПОНЕНТАБУД» з усіма додатками, які є невід’ємною частиною даного договору.
Відповідно до вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону № 922-VIII Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Поряд з цим, відповідно до частини першої статті 41 Закону № 922-VIII, невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. У документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію.
Замовником в підпункті 14.1 пункту 14 «Додатки до Договору» Договору про закупівлю робіт № 143/6-ПД/25 від 23.06.2025 встановлено, що невід'ємною частиною цього Договору є додатки до нього, зокрема: «Договірна ціна. (Додаток1). Календарний графік виконання робіт. (Додаток 2). План фінансування. (Додаток 3).».
Проте, в ході проведення моніторингу встановлено, що у Додатку 1 в документі «Відомість ресурсів» до Договору про закупівлю робіт № 143/6-ПД/25 від 23.06.2025 відсутня інформація щодо країни походження матеріальних ресурсів за позицією 69 - «Суміші асфальтобетонні гарячі і теплі [асфальтобетон щільний] (дорожні)(аеродромні), що застосовуються у нижніх шарах покриттів, крупнозернисті, тип А, марка 1» чим не дотримано вимоги частини першої статті 41 Закону №922-VIII.
З огляду на зазначене, Замовнику через електронну систему закупівель Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 02.07.2025 було направлено запит про надання пояснень.
З наданих Замовником пояснень слідує, що уповноваженою особою при заповненні інформації в документі ««Відомість ресурсів»» до Договору про закупівлю робіт № 143/6-ПД/25 від 23.06.2025 через велику кількість номенклатурних позицій товару було допущено технічну формальну помилку, а саме: помилково не зазначено країни походження товару щодо номенклатурної позиції 69.
Слід зауважити, що після направленого Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області через електронну систему закупівель запиту Замовнику про надання пояснень, уповноваженою особою Замовника, під час здійснення моніторингу, 07 липня 2025 року було завантажено та оприлюднено в електронній системі Додаткову угоду №1 від 03.07.2025 року, якою викладено Додаток №1 (Договірна ціна) до договору про закупівлю робіт №134/6-ПД/25 від 23.06.2025 у новій редакції, де позиції 69 та 70 у «Відомості ресурсів» об’єднані у одну із зазначенням країни походження товару.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання відповідності умов договору про закупівлю вимогам законодавства встановлено недотримання вимог пунктів 83 та 84 Постанови КМУ № 668 та пунктів 3, 17 Особливостей.
За результатами проведеного моніторингу встановлено порушення частини першої статті 41 Закону № 922-VIII в частині не зазначення країни походження товару щодо кожної номенклатурної позиції в інформації про ціни на матеріальні ресурси.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922-VIII та Особливостям, розгляду тендерної пропозиції на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, надання документів переможцем з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII – порушень не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII, статтею 8 Закону № 922-VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов’язує здійснити заходи в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом приведення умов договору, а саме: план фінансування (Додаток 3 договору про закупівлю робіт №134/6-ПД/25 від 23.06.2025) у відповідність до вимог пунктів 83 та 84 Постанови КМУ № 668 та пунктів 3, 17 Особливостей, а також (з урахуванням усунення порушень під час здійснення моніторингу частини першої статті 41 Закону № 922-VIII) зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення таких порушень в подальшому та з дотриманням вимог пунктів 3, 17 Особливостей, частини першої статті 41 Закону № 922-VIII, пунктів 83 та 84 Постанови КМУ № 668, (шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо), та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку, оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.