Звернення:
За тендером : ДК 021:2015 – 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»
Тема:
Вимога видалити пункти 1 та пункт 2 у Додатку 2 до тендерної документації
Зміст:
Скаржник ознайомилися з вимогами Тендерної по процедурі ВІДКРИТІ ТОРГИ (з особливостями) на закупівлю послуг код ДК 021:2015 – 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності») «ЗАТВЕРДЖЕНО» Протокол Уповноваженої особи КНП «ЦПМСД № 1»КМР 19/05/2025 р. № уо УО – Вікторія Шепитько (надалі – Тендерна документація), та вважаємо, що Замовник допустив порушення чинного законодавства, у тому числі Закону та Особливостей, які суттєво обмежують конкуренцію під час проведення Закупівлі.
Встановлені у Тендерній документації вимоги по відношенню до Скаржника, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують законні права та інтереси Скаржника. Керуючись положеннями ст. 18 Закону з урахуванням Особливостей, звертаємося з наступним.
У п.1 Додатку 2 до тендерної документації «Перелік документів та інформації, які подаються Учасниками процедури закупівлі», від учасників вимагається:
«1. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів
Довідка у довільній формі про досвід виконання учасником аналогічного договору* (не менше 2-ох договорів) із зазначенням номеру та дати договору, предмету договору, суми та року виконання договору, реквізитів організації (підприємства) з якою укладено договір (назви, адреси, коду згідно з ЄДРПОУ).
На підтвердження наявності досвіду Учасником повинні бути наданні скан копії аналогічних договорів, які зазначені в довідці, а також акти, що підтверджують виконання даних договорів.
*Аналогічним договором (договорами) відповідно до умов цієї Документації є виконаний договір (договори) для Замовників будь-якої форми власності, щодо надання послуг з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 та/або послуги які входять до складу предмету закупівлі та/або послуги аналогічні за кодом ДК.».
1. Щодо підтвердження аналогічного досвіду.
Скаржник повідомляє, що вимога про наявність саме двох договорів прямо суперечить:
- ч. 4 ст. 5 Закону – принцип недискримінації учасників, заборона створення переваг окремим учасникам;
- ч. 4 ст. 22 Закону – заборона включення до тендерної документації вимог, що не є обґрунтовано необхідними для забезпечення якості предмета закупівлі або дискримінують учасників.
Закон не встановлює мінімальну кількість аналогічних договорів як кваліфікаційну вимогу.
Формальне обмеження участі лише тими учасниками, які мають щонайменше два договори, є таким, що обмежує участь у процедурі Закупівлі учасникам, які не мають більше одного аналогічного договору, який повністю відповідає вимогам щодо підтвердження наявного аналогічного досвіду.
Замовник не надає у тендерній документації жодного обґрунтування необхідності саме двох договорів. Така вимога НЕ заснована на специфіці предмета закупівлі (який є консультаційним за суттю, а не виробничо-технологічним), складності або ризиках, нормативних актах або практиках застосування стандарту ISO 15189.
Досвід виконання одного аналогічного договору, який відповідає предмету закупівлі за змістом, обсягом, видом послуг і результатами, є достатнім доказом кваліфікації та здатності учасника належно виконати договір.
Замовник зобов’язаний встановлювати кваліфікаційні критерії, пропорційні предмету закупівлі. Закупівля має код ДК 79410000-1 — консультаційні послуги, а не складні проектні чи будівельно-монтажні роботи, де багатократність досвіду може бути обов’язковою. Якість одного повноцінного виконаного договору, що стосується акредитації медичної лабораторії за ISO 15189, може свідчити про достатню компетенцію виконавця для участі в цій закупівлі.
Встановлення мінімуму у два договори — це суб’єктивне і безпідставне завищення кваліфікаційної планки, що штучно звужує коло потенційних учасників.
За таких умов, участь у процедурі Закупівлі зможуть взяти лише учасники, які зможуть надати 2 (два) аналогічні договори, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, які мають лише один аналогічний договір,який відповідає вимогам кваліфікаційних вимог тендерної документації.
Отже, вимога щодо обов’язкової наявності не менше двох аналогічних договорів є дискримінаційною та має бути видалена із тендерної документації. Вона не відповідає законодавству та безпідставно обмежує участь кваліфікованих суб’єктів господарювання.
Антимонопольний комітет України у своїх рішеннях неодноразово підкреслював, що вимога про обов’язкову наявність двох або більше аналогічних договорів без належного обґрунтування є дискримінаційною. Наприклад, у Рішенні №20330 -р/пк-пз 02.11.2020, АМКУ зазначив, що:
«Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище умови. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати не менше саме 4-х аналогічних договорів, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.».
Отже, аналогічна вимога у даній закупівлі — про наявність не менше двох договорів — є такою, що не має нормативного підґрунтя, перешкоджає участі Потенційного учасника та суперечить усталеній практиці АМКУ.
2.Щодо підтвердження наявності працівників.
У п.2 Додатку 2 до тендерної документації «Перелік документів та інформації, які подаються Учасниками процедури закупівлі», від учасників вимагається:
«2. Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
Довідка в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації, що будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі, які мають необхідні знання та досвід роботи (вказати прізвище, ім’я та по батькові (при наявності) працівника, інформацію про освіту, досвід роботи та посаду). Обов'язкова наявність не менше 1 працівника із вищою медичною/біологічною освітою у сфері охорони здоров’я та досвідом роботи в медичній лабораторії понад 10 років та працівників (не менше 1), які мають досвід по налаштуванню лабораторної інформаційної системи TerraLab, яка функціонує у лабораторії Замовника та забезпечує автоматизацію лабораторних процесів.
На підтвердження зазначеного необхідно надати копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІС.»
Скаржник повідомляє, що вимога про наявність саме двох договорів прямо суперечить:
- ч. 4 ст. 5 Закону – принцип недискримінації учасників, заборона створення переваг окремим учасникам;
- ч. 4 ст. 22 Закону – заборона включення до тендерної документації вимог, що не є обґрунтовано необхідними для забезпечення якості предмета закупівлі або дискримінують учасників.
Предмет закупівлі — консалтингові послуги (код ДК 79410000-1) щодо підготовки лабораторії до акредитації за стандартом ISO 15189:2022. Однак, Стандарт ISO 15189:2022 не передбачає жодної конкретної інформаційної системи (ні TerraLab, ні будь-якої іншої) як обов’язкової складової акредитації. TerraLab — приватне програмне забезпечення, яке не є універсальним стандартом галузі. Вимога щодо досвіду саме з цим ПЗ є по суті прив’язкою до конкретного бренду.
У практиці Антимонопольного комітету неодноразово визнавалося дискримінацією встановлення вимог, пов’язаних з досвідом щодо конкретного ПЗ, бренду чи виробника, якщо вони не є загальноприйнятими чи нормативно визначеними.
Закон не дозволяє встановлювати суб’єктивно завищені вимоги до досвіду, які не є обґрунтованими специфікою закупівлі.
Крім того, консалтингові послуги, які є предметом закупівлі, не потребують 10-річного стажу роботи саме в лабораторії.
Рішення АМКУ неодноразово підтверджують, що встановлення мінімального стажу роботи без обґрунтування (наприклад, «10 років») є дискримінацією, якщо такий строк не обґрунтовано зв’язаний з предметом закупівлі.
Отже, вимога замовника: «обов'язкова наявність не менше 1 працівника із вищою медичною/біологічною освітою у сфері охорони здоров’я та досвідом роботи в медичній лабораторії понад 10 років та працівників (не менше 1), які мають досвід по налаштуванню лабораторної інформаційної системи TerraLab, яка функціонує у лабораторії Замовника та забезпечує автоматизацію лабораторних процесів.
На підтвердження зазначеного необхідно надати копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІС"
та
Вимога замовника:"Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів
Довідка у довільній формі про досвід виконання учасником аналогічного договору* (не менше 2-ох договорів) із зазначенням номеру та дати договору, предмету договору, суми та року виконання договору, реквізитів організації (підприємства) з якою укладено договір (назви, адреси, коду згідно з ЄДРПОУ).
На підтвердження наявності досвіду Учасником повинні бути наданні скан копії аналогічних договорів, які зазначені в довідці, а також акти, що підтверджують виконання даних договорів.
*Аналогічним договором (договорами) відповідно до умов цієї Документації є виконаний договір (договори) для Замовників будь-якої форми власності, щодо надання послуг з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 та/або послуги які входять до складу предмету закупівлі та/або послуги аналогічні за кодом ДК.».
Повинні бути видалені із тендерної документації. Вони не відповідають законодавству та безпідставно обмежують участь кваліфікованих суб’єктів господарювання.
.
Дата оприлюднення звернення:
22.05.2025 14:49
Добрий день. Розглянувши Ваше звернення, уповноваженою особою прийнято рішення - внести зміни в тендерну документацію.
Дата оприлюднення відповіді:
23.05.2025 17:50