Обгрунтування використання процедури
Положеннями Особливостей передбачено підставу для здійснення закупівлі за підпунктом 5 пункту 13: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Обсяг закупівлі визначається на підставі річного планування, а також з урахуванням потреби замовника на період січень-грудень 2025 року. Відповідно до річного плану на 2025 р. існує потреба у здійсненні закупівлі ДК 021:2015: 90430000-0 - Послуги з відведення стічних вод (Послуги з централізованого водовідведення)
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 р. № 1682-ІІІ (далі – ЗУ «Про природні монополії») природна монополія — стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (далі — товари).
Відповідно до частини 2 статті 5 ЗУ «Про природні монополії» Зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, — національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Порядком складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій, що затверджений розпорядженням Антимонопольного комітету України 28.11.2012 р. № 874-р, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.12.2012 р. за № 2119/22431, зокрема, встановлено, що Зведений перелік суб’єктів природних монополій розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному вебсайті Антимонопольного комітету України (http://www.amc.gov.ua) — https://amcu.gov.ua/.
Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, «Про затвердження Порядку складання та ведення НКРЕКП реєстру суб’єктів природних монополій» від 19.10.2017 р. № 1268 реєстр суб’єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, складає та веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Внесення до Реєстру відомостей про суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах централізованого водопостачання та водовідведення, транспортування теплової енергії відповідно до ліцензій, виданих обласними, Київською міською державними адміністраціями, здійснюється на підставі інформації, наданої до НКРЕКП обласними, Київською міською державними адміністраціями за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку, не пізніше 5 числа кожного місяця.
Відомості щодо суб'єктів природних монополій, які провадять господарську діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, вносяться НКРЕКП до Реєстру станом на останнє число звітного місяця. Реєстр розміщується щомісяця не пізніше 7 числа на офіційному вебсайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/), відомості з якого щомісяця до 10 числа на електронних та паперових носіях подаються до Антимонопольного комітету України.
Відповідно до інформації зведеного переліку суб’єктів природних монополій, розміщеного на офіційному вебсайті Антимонопольного комітету України, встановлено, що ЛМКП «Львівводоканал» включено до зведеного переліку суб’єктів природних монополій, в межах місцезнаходження замовника, а саме Львівської області, на ринку з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, займаючи монопольне становище.
Згідно з Реєстром суб'єктів природних монополій у сферах централізованого водопостачання та централізованого водовідведення ЛМКП «Львівводоканал» включене до Реєстру суб'єктів природних монополій у сферах централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на ринку, який розміщено на офіційному вебсайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua/).
Мережі Замовника підведені безпосередньо до потужностей ЛМКП «Львівводоканал», яке, у свою чергу, є суб’єктом природних монополій, альтернатива постачання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення іншим постачальником відсутня з технічних причин, а підключення до інших джерел постачання води не обґрунтовано технічними можливостями.
У зв’язку з вищевикладеним надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення можливе виключно ЛМКП «Львівводоканал» у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, що документально підтверджена.
Водночас, як передбачено чинним законодавством, під час здійснення закупівель замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель.
Таким чином, враховуючи зазначене, з метою дотримання принципу ефективності закупівлі, якнайшвидшого забезпечення наявної потреби Замовника в умовах воєнного стану замовник прийняв рішення щодо здійснення Закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару та застосування під час здійснення Закупівлі, як виняток, підстави за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником, і укладення договору.
З огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.