Зміст
Чернівецька селищна рада Вінницької області (далі-Замовник) розглянувши оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі за номером UA-2025-05-15-010955-a (далі – Висновок), згідно якого Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, та відповідно до абзацу 2 частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922 (зі змінами), надає аргументовані заперечення до Висновку: Звертаємо увагу на те, що припинення дії договору в односторонньому порядку, без визначених Законом або договором підстав, не передбачено. Розірвання договору є винятковим заходом, у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. В даному випадку такі загрози відсутні, як і посилання на такі загрози у висновку Держаудитслужби. Положеннями ч. 2 ст. 215 ЦК України зазначено, що недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. В свою чергу, слід звернути увагу, що ст. 43 Закону визначено п’ять ознак, відповідно до яких договір є нікчемним, а саме: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п’ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону; 5) якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником. Також, відповідно до п. 21 Постанови № 1178 встановлено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих особливостей; 2) укладення договору про закупівлю з порушенням вимог пункту 18 цих особливостей; 3) укладення договору про закупівлю в період оскарження відкритих торгів відповідно до статті 18 Закону та цих особливостей; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених абзацами третім та четвертим пункту 49 цих особливостей, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей; 5) коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником. Однак, будь-які посилання у висновку Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області на порушення ст. 43 Закону або на п. 21 Постанови № 1178 відсутні, як і самі порушення, передбачені означеною статтею.
Замовником під час здійснення моніторингу закупівлі надано аргументовані відповіді на питання органу державного фінансового контролю, а саме:
По питанню: Чому в електронній системі закупівель не оприлюднені в окремому документі переліки змін, внесених до тендерної документації, нові редакції якої оприлюднені 20, 21 та 23.05.2025 ?
Надано відповідь: Порядок внесення змін до тендерної документації замовники проводять керуючись пунктом 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості) Так, абз.3 п.54 Особливостей визначено, що замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до ст.8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. Відповідно до п.54 Особливостей зміни, що вносяться замовником до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та/або оголошення додатково до їх попередньої редакції. Замовник разом із змінами до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення. Враховуючи вищевикладене, повідомляємо, що зміни були реалізовані шляхом публікації нової редакції додатків та тендерної документації в цілому 19, 20,21, та 23 травня 2025 року. Усі зміни інтегровані в текст і документи подані в чинній редакції. Замовник діяв з метою уникнення можливих неузгодженостей між основним текстом нової редакції та окремим файлом змін. Усі зміни були внесено безпосередньо в текст, тож змістовна сутність п.54 Особливостей дотримана - учасники мали доступ до повної та актуальної версії документації. Також слід врахувати, згідно аналізу висновків АМКУ, що відсутність додаткового файлу з переліком змін можна вважати формальним, якщо по суті права учасників не були порушені, а зміни оприлюднені вчасно, доступні для ознайомлення і потенційні учасники мали рівний доступ до актуальних вимог.
По питанню: Яким чином учасником ТОВ «Шляхбуд», якого обрано переможцем, виконано вимоги додатку 10 до тендерної документації, а саме щодо надання:
- на підтвердження наявності машин/механізмів (підпункт 1 пункту 2): автогрейдера середнього типу, потужністю 99 кВт [135 к.с.] та бульдозера потужністю 79 кВт [108 к.с.], оскільки в довідці від 16.05.2025 №116/2 (файл «2. Довідка МТБ.pdf») зазначені автогрейдер ДЗ-143 та бульдозер ДЗ-110, потужності яких відповідно 95,6?кВт (130?к.с.) та 125–132?кВт (170?к.с.); котків гладковальцевих, масою 8т та 13т й котків дорожних самохідних на пневмоколісному ходу масою 16т, оскільки в наданих свідоцтвах про реєстрацію машин зазначено: котки дорожні HAMM HD 090V та 130 з масами машин відповідно 9580кг та 13820кг, коток дорожній Caterpillar PS-300B з масою машини 21000кг (файл «2.1 Копії свідоцтв про реєстрацію ТЗ завірені ШБ.pdf»);
Надано відповідь: У додатку №4 до Тендерної документації зазначено, що у разі, якщо дане Технічне завдання містить посилання на конкретну марку, фірму, патент, конструкцію або тип товару, то вважається, що Технічне завдання (технічні вимоги) містить(ять) вираз «або еквівалент».
Пунктом 1.1 додатку №10 до Тендерної документації, визначену вимогу, щодо наявності в учасника процедури закупівлі довідки про обладнання, матеріально-технічну базу, що передбачається використовувати для виконання робіт, підготовленої згідно форми Додатку 7 Тендерної документації, яка повинна свідчити про те, що учасник має власну(е), орендовану(е), за договором лізингу, договором про надання послуг, тощо обладнання та матеріально-технічну базу, у т.ч. виробничі потужності для виконання робіт, що є предметом закупівлі.
Для виконання робіт повинна бути документально підтверджена наявність наступного обладнання/ устаткування/ машин/ механізмів:
1. Бульдозери, потужність 79 кВт [108 к.с.] – не менше 1 од.
2. Автогрейдери середнього типу, потужність 99 кВт [135 к.с.] - не менше 1 од.
3. Котки гладковальцеві, маса 8 т – не менше 1 од.
4. Котки гладковальцеві, маса 13 т. – не менше 1 од.
5. Котки дорожні самохідні на пневмоколісному ходу, маса 16 т
6. Асфальтоукаладальник – не менше 1 од.
7. Нарізувачі поперечних швів – не менше 1 од.
8. Машини поливально-мийні – не менше 1 од.
9. Щітки дорожні навісні на базі трактора – не менше 1 од.
Учасником процедури закупівлі ТОВ «Шляхбуд» в складі тендерної пропозиції надано довідку про наявність обладнання (Основні типи обладнання, будівельні машини і механізми (із зазначенням типів, моделей, кількості одиниць)), матеріальної бази №116/2 від 16.05.2025 року (2.довідка МТБ.pdf).
У розділі «Наявність обладнання (обладнання, машин і механізмів, тощо)» Довідки, відображено відомості, зокрема про наявність наступного обладнання, будівельних машин і механізмів (в тому числі наведених у запиті органу державного фінансового контролі), а саме:
«1. Автогрейдер ДЗ-143», кількість: «1 шт.», «Власне, Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №154260 від 29.10.2021 р.»;
«2. Коток дорожній HAMM HD 090V», кількість: «1 шт.», «Власне, Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №125907 від 25.06.2021 р.»;
«3. Коток дорожній HAMM HD 130», кількість: «1 шт.», «Власне, Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №125953 від 09.07.2021 р.»;
«11. Коток дорожній CATERPILLAR PS-300B», кількість: «1 шт.», «Власне, Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №173616 від 25.06.2021 р.»;
«13. Бульдозер ДЗ-110», кількість: «1 шт.», «Власне, Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №096521 від 03.11.2017 р.».
Також у Довідці вказано:
«ТОВ «ШЛЯХБУД» гарантує у разі потреби залучення необхідної кількості техніки, для забезпечення надання повного обсягу послуг/виконання робіт».
У наданих документах, що підтверджують право власності обладнання, будівельних машин і механізмів у складі тендерної пропозиції, учасником надано скан-копії документів («2.1 Копії свідоцтв про реєстрацію ТЗ завірені ШБ.pdf») (в тому числі обладнання, будівельних машин і механізмів наведених у запиті органу державного фінансового контролі), а саме:
- Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №154260 від 29.10.2021 р., в якому вказано наступну інформацію:
Найменування: «Автогрейдер»;
Марка: «ДЗ-143»;
Рік випуску: «2008»;
Заводський номер: «02-04124»;
Двигун номер: «831608»;
Шасі номер: не вказано;
Обєм двигуна: «11150 см.куб»;
Потужність двигуна: не вказано;
Маса машини: «12500 кг»;
- Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №125953 від 09.07.2021 р., в якому вказано наступну інформацію:
Найменування: «коток дорожній»;
Марка: «HAMM HD 130»;
Рік випуску: «2004»;
Заводський номер: «H1630235»;
Двигун номер: «00858446»;
Шасі номер: не вказано;
Обєм двигуна: «4038 см.куб»;
Потужність двигуна: не вказано;
Маса машини: «13820 кг»;
- Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №125907 від 25.06.2021 р., в якому вказано наступну інформацію:
Найменування: «коток дорожній»;
Марка: «HAMM HD 090V»;
Рік випуску: «2006»;
Заводський номер: «H1740489»;
Двигун номер: «10149293»;
Шасі номер: не вказано;
Обєм двигуна: «4038 см.куб»;
Потужність двигуна: не вказано;
Маса машини: «9580 кг»;
- Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №173616 від 25.06.2021 р., в якому вказано наступну інформацію:
Найменування: «коток дорожній»;
Марка: «CATERPILLAR PS-300B»;
Рік випуску: «2001»;
Заводський номер: «CATPS300P4PN00519»;
Двигун номер: «7BJ53443»;
Шасі номер: не вказано;
Обєм двигуна: «3988 см.куб»;
Потужність двигуна: не вказано;
Маса машини: «21000 кг»;
- Свідоцтво про реєстрацію машин ОМ №096521 від 03.11.2017 р., в якому вказано наступну інформацію:
Найменування: «Бульдозер»;
Марка: «ДЗ-110»;
Рік випуску: «1990»;
Заводський номер: «2103289»;
Двигун номер: «3242»;
Шасі номер: не вказано;
Обєм двигуна: «13530 см.куб»;
Потужність двигуна: не вказано;
Маса машини: «18000 кг».
Згідно вищенаведених документів в складі тендерної пропозиції ТОВ «Шляхбуд» відсутня інформація, що вказана в запиті органу державного фінансового контролю, а саме, щодо відображення у документах учасника відомостей про потужність автогрейдера ДЗ-143 95,6?кВт (130?к.с.) та бульдозера ДЗ-110 125–132?кВт (170?к.с.).
Варто зазначити, що вимогами тендерної документації, п.1.1 додатку 10 вимагалось довідка про обладнання, матеріально-технічну базу, що передбачається використовувати для виконання робіт (тип обладнання, будівельних машин та механізмів, виробничих потужностей тощо) та підтверджуючі документи щодо права власності.
Також, щодо котків дорожніх HAMM HD 090V та HAMM 130 з масами машин відповідно 9580кг та 13820кг, а також котка дорожнього Caterpillar PS-300B з масою машини 21000кг (відповідно до файлу «2.1 Копії свідоцтв про реєстрацію ТЗ завірені ШБ.pdf»), повідомляємо наступне:
Зазначена в свідоцтві про реєстрацію маса котка є фактичною (спорядженою). Вона використовується виключно для цілей реєстрації, обліку та транспортування і не враховує можливого додаткового баластування, що застосовується в процесі експлуатації машини.
Для оцінки відповідності техніки вимогам, зокрема за критерієм маси, слід орієнтуватися саме на робочу (експлуатаційну) масу, яка вказується у технічній документації виробника — паспорті машини або офіційній технічній специфікації.
Учасником ТОВ «Шляхбуд» надано документи, передбачені вимогами тендерної документації та підтверджено наявність та право власності обладнання, будівельних машин і механізмів необхідних для належного виконання технічного завдання.
По питанню: на машиністів/операторів, вказаних в довідці, скан-копій документів що посвідчують право на керування будівельними (дорожніми) машинами (посвідчення тракториста-машиніста тощо) (підпункт 2 пункту 2), оскільки в тендерній пропозиції надано посвідчення тракториста-машиніста Бринцева І.О. з відміткою про дозвіл на керування тракторами (А1), тоді як в довідці від 16.05.2025 №116/6 (файл «6.Довідка працівники.pdf») зазначено, що він є машиністом котка самохідного;
Надано відповідь: Згідно п.2.2 додатку 10 Тендерної документації вказано про вимогу, щодо надання: Довідки про кваліфікацію фахівців робочих професій згідно форми у Додатку 8.2, яка повинна свідчити про те, що учасник має працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Довідка, підготовлена у відповідності до вимог Додатку 8.2 Тендерної документації, повинна містити інформацію про наявність:
- водіїв/машиністів/операторів - кількість та кваліфікація повинна бути достатньою для керування технікою зазначеною в довідці про обладнання, матеріально-технічну базу (Додаток 7 ТД);
- дорожніх робітників - не менше 6 осіб;
На машиністів/операторів вказаних в довідці Учасник процедури закупівлі повинен надати скан-копії документів що посвідчують право на керування будівельними (дорожніми) машинами (посвідчення тракториста-машиніста тощо).
Учасником процедури закупівлі в складі тендерної пропозиції надано Довідку про кваліфікацію фахівців робочих професій, у якій зазначено зокрема про робітника Бринцева І.О., який займає посаду машиніста котка самохідного.
Згідно п.2.2 Учасник повинен надати скан-копії документів що посвідчують право на керування будівельними (дорожніми) машинами (посвідчення тракториста-машиніста тощо).
Так, учасником в складі тендерної пропозиції надано посвідчення трактористів-машиністів, в т.ч. на робітника Бринцева І.О., який займає посаду машиніста котка самохідного, як і передбачено вищевказаним п.2.2. додатку 10 Тендерної документації.
По питанню: відомостей про виконання аналогічного договору згідно з додатком 6 тендерної документації та копій договорів (не менше двох), зазначених в довідці у повному обсязі (з усіма укладеними додатковими угодами, додатками та специфікаціями до договорів), оскільки в довідці від 16.05.2025 №116/5 (файл «5. Довідка аналогічні договори.pdf») невірно вказана вартість виконаних договорів, а також до договору від 20.08.2021 №186 не надано додаткову угоду від 27.07.2022 №201;
Надано відповідь: На виконання вимог тендерної документації Учасником в складі тендерної пропозиції надано довідку «Відомості про аналогічні договори» вих №116/5 від 16.05.2025 із зазначенням назви замовника, для якого виконувались аналогічні договори, місцезнаходження, код ЄДРПОУ, телефон, найменування предмета закупівлі згідно аналогічного договору, номер та дата укладеного договору, вартість виконаного договору, контактна особа замовника та номер процедури закупівлі, де містяться відомості про дані договори. Зауважимо, що суми договорів, вказаних у довідці, відповідають сумам договорів, вказаних у п. 3.2 договору № 186 від 20.08.2021 та та п.3.3 договору №300 від 05.10.2020 Також в складі тендерної документації надані власне договори, зазначені у довідці, додаткові угоди до них, листи відгуки. Також в складі тендерної пропозиції надано лист пояснення №116/44 від 16.05.2025 щодо виникнення форс-мажорних обставин по договору №186 20.08.2021. Відповідно до ст.22 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів. Зважаючи на те, що Учасником в довідці про аналогічні договори надано ідентифікатори закупівель в системі Prozorro, де містяться усі відомості про зазначені у ній договори, включаючи інформацію про всі додаткові угоди та звіт про виконання договору, що свідчить про виконання свої зобов’язань за договорами № 186 від 20.08.2021 та №300 від 05.10.2020, що було ідентифіковано Замовником.
По питанню: сертифікатів на систему управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги» (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), які підтверджують, що система управління якістю учасника та постачальників матеріалів зазначених в тендерній пропозиції, відповідає вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (пункт 4; пункт 9 додатку 4), оскільки в тендерній пропозиції учасника відсутні вказані сертифікати постачальників матеріалів ТОВ «Бетон-центр» (пісок із відсівів) та ПАТ «Укртатнафта» (бітум дорожній);
Надано відповідь: В складі тендерної пропозиції ТОВ «Шляхбуд» було надано сертифікат на управління якістю ДСТУ EN ISo 9001:2018 (Е1\ ISo 9001:2015, IDT; ISo 9001:2015, IDT) (Системи управлiння якiстю. Вимоги), чим дотримано вимоги тенедерної документації. Разом з тим звертаємо увагу на те, що Учасник не зазначив ТОВ «Бетон-Центр» та ПАТ «Укртатнафта» як офіційно залучених постачальників матеріалів, оскільки тендерна документація не містить таких вимог. Дані підприємства зазначаються в складі пропозиції Учасника у документах щодо відповідності матеріалів чинним ДСТУ «4.11 Сертифікат Бітум дорожній 70-100.pdf» та «4.9 сертифікат щеб суміші.pdf» як виробники піску і відсіву та бітуму відповідно. Реалізацією даної продукції може займатись будь який суб’єкт господарювання, який має на це відповідне право, у тому числі Учасник. Таким чином тендерна пропозиція Учасника в частині наявності сертифікатів управління якістю відповідає умовам тендерної документації, а відсутність сертифікатів щодо суб’єктів, які не були зазначені як офіційні постачальники, не може бути підставою для відхилення. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Ст. 27 ЗУ «Про публічні закупівлі».
По питанню: довідки з усіх обслуговуючих банків з інформацією про наявність в учасника відкритого(их) рахунку(ів) в такій(их) банківській(их) установі(ах) із зазначенням його номеру у форматі IBAN та довідки з усіх обслуговуючих банків про відсутність простроченої заборгованості по кредитах та позиках станом не раніше дати оголошення даної закупівлі (пункт 15), оскільки у складі тендерної пропозиції відсутні зазначені довідки з банку за кодом: 320478, інформація про наявність відкритого рахунку в якому наведена у файлі «26.Відомості про рахунки. pdf»?
Надано відповідь: Замовником в складі тендерної пропозиції надано довідки від обслуговуючих банків про наявність в учасника відкритого рахунку та про відсутність простроченої заборгованості по кредитах та позиках станом не раніше дати оголошення даної закупівлі.
Інформація чи банк за кодом 320478 є обслуговуючим банком станом не раніше дати оголошення даної закупівлі в складі тендерної пропозиції не надано.
По питанню: з яких причин договір підряду на капремонт від 16.06.2025 №74 та додатки до нього не оприлюднено у машинозчитувальному форматі, що використовується для оприлюднення відповідних наборів даних згідно з вимогами Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835?
Надано відповідь: Згідно із додатком до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 (в останній редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 407), визначено перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних. Так, у переліку, що відноситься до графи Органи місцевого самоврядування, відсутня вимога оприлюднення інформації про закупівлі, що оприлюднюється згідно із Законом України «Про публічні закупівлі». Враховуючи, що замовником процедури закупівлі є Чернівецька селищна рада (орган місцевого самоврядування), повідомляємо наступне: Відповідно до пунктів 10 і 11 частини першої статті 10 в редакції Закону України «Про публічні закупівлі» № 3988 замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель (далі - ЕСЗ) у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 Закону). Згідно п.1 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, вказано, що цей Порядок визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель (далі - веб-портал), подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель. Пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, визначено, що Договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF. Замовником оприлюднено договір підряду від 16.06.2025 №74 та додатки до нього в ЕСЗ у форматі PDF, з урахуванням чинних вимог законодавства, а саме у відповідності до п.10, п.11 ч.1 ст.10 Закону України «Про публічні закупівлі» та п.1, п.15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082.
При розгляду Висновку органу державного фінансового контролю Замовником здійснено тлумачення терміну «Припинення зобов’язань» згідно положень Цивільного та Господарського кодексів: Частиною 1 ст. 598 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Частиною 2 ст. 598 Цивільного кодексу України передбачено, що припинення зобов'язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом. Частиною 4 ст. 598 Цивільного кодексу України передбачено, що законом можуть бути встановлені випадки, коли припинення зобов’язань на певних підставах не допускається. Частиною 1 ст. 599 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином. Частиною 1 ст. 604 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання припиняється за домовленістю сторін. Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України передбачено, що Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом, також, положеннями ст. 652 ЦК України визначено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Отже, господарський договір, зокрема договір про закупівлю, може бути розірваний лише за згодою сторін або у судовому порядку. Зазначене у Висновку зобов'язання не враховує норми діючого законодавства, що регулює порядок укладання, виконання і розірвання господарських договорів. Так, з аналізу норм цивільного і господарського законодавства у даній сфері вбачається, що зміна або припинення зобов’язань за договором допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Положення цивільного і господарського законодавства не містять такої підстави для розірвання господарського договору, як «наявність порушень законодавства, виявлених за результатами моніторингу процедури закупівлі».
Умовами Договору №74 від 16.06.2025, визначено, що зміна цього договору про закупівлю допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено цим договором про закупівлю або законом. Водночас цей договір про закупівлю може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору про закупівлю другою стороною та в інших випадках, встановлених цим договором про закупівлю або законом (п.11.7); істотні умови Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань Сторонами в повному обсязі (п.11.2). Зазначимо, що ТОВ «ШЛЯХБУД» кваліфікується як добросовісний. відповідальний виконувач робіт, який не порушує умов договору, якісно та своєчасно виконує взяті на нього договірні зобов'язання.
Таким чином, за результатами розгляду Висновку, надаємо аргументовані заперечення до Висновку та інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Північний офіс Держаудитслужби у Вінницькій області виявивши та встановивши певні недоліки тендерної документації, визначаючи способи їх усунення зобов’язаний дотримуватись вимог законодавства щодо засад здійснення державного фінансового контролю в Україні та принципу пропорційності. Згідно із статтею 19 Конституції України, органи державної влади та їх посадові особи зобов’язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що чітко передбачені Конституцією та Законами України. Статтею 10 Закону України від 29.01.1993 № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. Згідно підпунктом 3 пункту 3 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43, із змінами, основними завданнями Держаудитслужби є здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів. Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим в разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів). Чинними законодавчими та нормативно-правовими актами безпосередньо не встановлено обов`язку органів фінансового контролю вимагати припинення зобов’язань за договором. Вимога органу державного фінансового контролю про усунення виявлених порушень законодавства повинна містити чіткі, конкретні і зрозумілі приписи на адресу підконтрольного суб’єкта (об’єкту контролю, його посадових осіб), які є обов’язковими до виконання останнім, недотримання вказаних вимог спричиняє юридичну невизначеність що є неприйнятним. Встановлення у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі вимоги вчинення дій щодо розірвання укладеного договору не віднесено до повноважень органу державного фінансового контролю та порушує принцип обґрунтованості та пропорційності. А також нівелює саме визначення моніторингу, його мету — аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Аналогічна правова позиція висловлена апеляційними судами у постановах від 13 травня 2021 року по справі № 480/3326/20, від 30 березня 2021 року по справі № 540/2419/20, від 12 квітня 2021 року по справі № 580/2990/20, від 13 квітня 2021 року по справі № 520/14765/20, від 16 лютого 2021 року по справі № 400/3043/20, від 22 лютого 2022 року по справі 200/6861/21 та підтримана Верховним Судом. Усталеною є практика Верховного Суду, що вимога Держаудитслужби щодо розірвання договору або будь-яка інша вимога, яка має наслідком припинення зобов’язань за договором, є непропорційною тяжкості порушень, а усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований у висновку спосіб може призвести до порушення майнових прав та інтересів замовника та матиме негативні наслідки для його репутації, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками. З цих підстав Суд приймав рішення, що висновок Держаудислужби як акт індивідуальної дії не відповідає критеріям, передбаченим частиною 2 статті 2 КАС України, зокрема критерію пропорційності, а отже, цей висновок є протиправним та підлягає скасуванню (аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 21 січня 2021 року у справі № 120/1297/20-а). Крім того, Верховний Суд в своєму рішенні, що набрало законної сили 4 травня 2023 року (справа 160/5890/22), щодо визначеного способу усунення виявлених під час моніторингу порушень, (шляхом припинення зобов`язань за договором, зокрема із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору), вважає висновок Держаудитслужби, який є актом індивідуальної дії та породжує обов`язки для замовника таким, що не відповідає критеріям, встановленим ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Так як Висновок ДАСУ є актом індивідуальної дії, дія якого вичерпується можливістю виконання такого висновку, та загальними вимогами, які висуваються до висновку як до акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб’єктом владних повноважень конкретних підстав прийняття, а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Зміст Висновку не відповідає вимогам, які ставляться до акту індивідуальної дії, що є підставою для визнання його протиправним та скасування. У змісті висновку зазначено про: зобов’язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, що спонукає Замовника до самостійного визначення заходів усунення виявлених порушень, що не відповідає критеріям обґрунтованості та вмотивованості, які ставляться до акту індивідуальної дії, що є підставою для визнання його протиправним та скасування. Тому, враховуючи зазначене вище, при відсутності вимоги зі сторони органу державного фінансового контролю чіткого способу усунення зобов’язань, Замовником прийнято рішення про усунення зобов’язань за Договором №74 від 16.06.2025 при повному його виконанні у відповідності до вимог чинного законодавства, про що і повідомляємо орган державного фінансового контролю. Також, Замовником розглядатиметься питання, щодо наміру звернутись до суду з позовною заявою про скасування незаконного Висновку.