Звернення:
За тендером : Реконструкція нежитлової будівлі існуючих складських приміщень з влаштуванням підвальних приміщень та укриття без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані на вул. Зеленій, 9 у м. Львові, код ДК 021:2015 45454000-4 Реконструкція
Тема:
Дискримінаційна вимога
Зміст:
Рішенням уповноваженої особи Замовника № 15 від 15.05.2025 було затверджено тендерну документацію та додатки до неї, на закупівлю робіт «Реконструкція нежитлової будівлі існуючих складських приміщень з влаштуванням підвальних приміщень та укриття без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані на вул. Зеленій, 9 у м. Львові»,
код ДК 021:2015 45454000-4 Реконструкція
, у складі якої є дискримінаційна вимога, що суттєво звужує конкуренцію.
1. Відповідно до пп.1.1 Додатку 1 до тендерної документації:
У цій закупівлі замовник вимагає підтвердити наявність в учасника досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі (аналогічних) договору (договорів).
Аналогічним вважається договір, укладений протягом останніх 3 (трьох) років з дати, що передує даті оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, предметом якого є виконання робіт з нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту чи реставрації будівель (згідно з визначенням чинної редакції НК 018:2023), при цьому клас наслідків (відповідальності) об’єкта будівництва за аналогічним договором (договорами) (далі – об’єкт) повинен бути не нижче ніж клас наслідків об’єкта будівництва за предметом закупівлі з урахуванням таких умов:
під час закупівлі робіт з нового будівництва аналогічним вважається тільки договір з виконання робіт з нового будівництва;
під час закупівлі робіт з реконструкції аналогічним вважається договір з виконання робіт з нового будівництва або реконструкції;
під час закупівлі робіт з реставрації аналогічним вважається договір з виконання робіт з реставрації;
під час закупівлі робіт з капітального ремонту аналогічним вважається договір з виконання будь-яких робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації чи капітального ремонту.
Замовник не вимагає підтвердження виконання конкретних видів робіт у розрізі проєктної документації.
Учасник може надати документальне підтвердження досвіду виконання робіт одним договором або сумарно різними договорами.
Сума виконання аналогічного договору (аналогічних договорів сумарно) повинна становити не менше ніж 35 000 000,00 (тридцять п’ять мільйонів) гривень.
Для підтвердження відповідності встановленому кваліфікаційному критерію у складі тендерної пропозиції учасник повинен надати:
1) довідку з інформацією про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) за формою 1.
2) копії аналогічного договору, довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (форма КБ-3 згідно з додатком 37 до Настанови, або підсумковий звіт про вартість виконаних робіт за контрактом на об’єкті будівництва за період за формою згідно з додатком 39 до Настанови, або інші документи, що підтверджують приймання виконаних робіт за аналогічним(и) договором(ами), зазначеними в довідці з інформацією про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
3) документи, які підтверджують клас наслідків об’єкта (проєктна документація, дозвільний документ з ДАБІ / ДІАМ, сертифікат готовності об’єкта до експлуатації тощо).
1.2. У разі залучення учасником спроможностей субпідрядника (субпідрядників) / співвиконавця (співвиконавців) для підтвердження своєї відповідності таким критеріям, як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник у складі тендерної пропозиції надає документальне підтвердження від субпідрядника (субпідрядників) інформації про відповідність цим критеріям відповідно до вимог пункту 1.1 цього додатка.
1.3. У разі участі об’єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об’єднаних показників кожного учасника такого об’єднання на підставі наданої об’єднанням інформації.
Відповідно до вимог, що зазначені у цьому Додатку 1, сума виконання аналогічного договору (аналогічних договорів сумарно) повинна становити не менше ніж 35 000 000,00 (тридцять п’ять мільйонів) гривень. Учасник може надати документальне підтвердження досвіду виконання робіт одним договором або сумарно різними договорами.
В нас, як Учасника, наявний досвід виконання робіт з реконструкції, проте, сума виконаних договорів є меншою, ніж 35 000 000.00 грн. Але через незаконну вимогу Замовника про вартість укладеного аналогічного договору, ми не може взяти участь у закупівлі. Наголошуємо, що ні Закон України "Про публічні Закупівлі", ні Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" не містять жодних обмежень чи додаткових вимог до критерію наявності аналогічного досвіду учасників, крім власне «аналогічності» предмету закупівлі.
Встановлення Замовником такої вимоги як сума виконання аналогічного договору (аналогічних договорів сумарно) повинна становити не менше ніж 35 000 000,00 (тридцять п’ять мільйонів) гривень є необґрунтованим рішенням, нічим не вмотивованим та не передбаченим діючим законодавством, яке суттєво звужує конкуренцію та порушує принципи проведення публічної закупівлі, а саме:
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них
- максимальна економія, ефективність та пропорційність.
Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть надати аналогічні договори на суму не менше 35 000 000.00 грн, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, до нас, як до Учасника.
Принагідно зазначаємо, що у випадку посилання Замовником на наказ Міністерства економіки України від 22.11.2024 № 26335 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо
особливостей здійснення публічних закупівель робіт з будівництва на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" надаємо наступне пояснення.
Антимонопольним комітетом України неодноразово зазначалось, що даний наказ, який було розроблено відповідно до вимог Закону, має рекомендаційний характер та ЛИШЕ МОЖЕ використовуватись замовниками під час
закупівель вищезазначених робіт. Та у ідентичних випадках, АМКУ визначав, що зазначення такої вимоги як зазначення конкретної суми виконання аналогічного договору (аналогічних договорів) є дискримінаційною вимогою.
Враховуючи наведене, просимо Замовника внести зміни до тендерної документації шляхом виключення вимоги щодо суми виконання аналогічного договору (аналогічних договорів сумарно),яка повинна становити не менше ніж 35 000 000,00 (тридцять п’ять мільйонів) гривень.
Дата оприлюднення звернення:
21.05.2025 15:44
У відповідь на Ваше звернення від 21 травня 2025 року щодо положень тендерної документації по процедурі закупівлі робіт «Реконструкція нежитлової будівлі існуючих складських приміщень з влаштуванням підвальних приміщень та укриття без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані на вул. Зеленій, 9 у м. Львові» (код ДК 021:2015 – 45454000-4 «Реконструкція»), а саме щодо нібито дискримінаційного характеру вимоги підпункту 1.1 Додатку 1 до тендерної документації, повідомляємо наступне.
Встановлення вимоги щодо наявності в учасника досвіду виконання аналогічних договорів на суму не менше ніж 35 000 000,00 грн є обґрунтованим з урахуванням низки об’єктивних чинників, зокрема: очікувана вартість закупівлі становить 36 196 391,00 грн; строк виконання робіт визначено до 15 грудня 2025 року, що зумовлено необхідністю повного освоєння бюджетних коштів у межах бюджетного періоду відповідно до вимог чинного бюджетного законодавства; характер виконання робіт, який передбачає одночасну реконструкцію з влаштуванням підвальних приміщень та укриття, вимагає від виконавця наявності достатнього виробничого й інженерного потенціалу, що, в свою чергу, передбачає досвід виконання комплексних робіт зі значним рівнем відповідальності. Отже, зазначена кваліфікаційна вимога є пропорційною та логічно пов’язаною із предметом закупівлі та не перевищує меж розумної необхідності.
Слід також звернути увагу, що для підтвердження відповідного досвіду учасник може надавати не один, а сукупність договорів, укладених протягом останніх трьох років, що суттєво розширює коло потенційних учасників. Крім того, не передбачено обов’язку підтвердження виконання окремих видів робіт у розрізі проєктної документації, що також сприяє забезпеченню конкуренції. Аналогічними вважаються не лише договори з реконструкції, а й договори з нового будівництва, капітального ремонту або реставрації, за умови відповідності іншим релевантним параметрам, таким як обсяг, складність та клас наслідків. Таким чином, встановлені критерії не мають дискримінаційного характеру, а, навпаки, забезпечують належну якість і своєчасність виконання робіт.
Окрім того, умова щодо надання аналогічних договорів з встановленими обсягами виконання основних робіт дає можливість допустити до участі в аукціоні учасників, які вже мали досвід виконання робіт у визначених об'ємах з їх належною якістю. Така вимога надає Замовнику захист від недобросовісних учасників або підрядників, які надають послуги, виконують роботи неналежної якості. На думку Замовника, якщо не встановлювати критерій виконання обсягів основних робіт, то фактично до участі в аукціоні повинні допускатися як учасники, які виконували значні обсяги, так і ті, які виконували такого роду роботи в дрібних об'ємах, які не співмірні з обсягами цієї закупівлі. Відсутність даного критерію, в подальшому може вплинути на якість виконання робіт, або ж взагалі унеможливить їх виконання учасником з відсутністю відповідного досвіду.
Варто також наголосити, що частина друга статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає право замовника встановлювати у тендерній документації кваліфікаційні критерії, зокрема щодо наявності в учасника документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного за предметом договору (договорів). При цьому, замовник має право самостійно визначати ознаки аналогічності договорів, включно з предметом договору, його вартістю, класом наслідків тощо. Вказаний підхід відповідає усталеній практиці розгляду скарг Антимонопольним комітетом України, що підтверджується численними рішеннями органу оскарження.
Наказом Міністерства економіки України № 26335 від 22.11.2024 затверджено Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель робіт з будівництва на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Описаний Вами у зверненні розділ додатку № 1 до Тендерної документації складений у відповідності до наказу Міністерства економіки України № 26335 від 22.11.2024 та повністю відповідає положенням законодавства у сфері публічних закупівель. Звертаємо Вашу увагу на те, що Міністерство економіки України є уповноваженим органом, який формує та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель і виконує методологічні, організаційні, навчальні та аналітичні функції відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель.
Таким чином, встановлення вимоги щодо наявності досвіду виконання аналогічних договорів на суму не менше ніж 35 000 000,00 грн є правомірним, обґрунтованим, таким, що відповідає нормам чинного законодавства, практиці органу оскарження, принципам публічних закупівель, а також не порушує прав потенційних учасників на участь у процедурі закупівлі.
Дата оприлюднення відповіді:
22.05.2025 16:38