Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 23 червня 2025 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю в електронній системі закупівель; наявність підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів; надання інформації, документів у випадках, передбачених законом.
Під час моніторингу проаналізовано: звіт про договір про закупівлю Дочірнього підприємства «Нафтогазбезпека» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» (далі – Замовник, Підприємство), пояснення та документи надані 09.06.2025, 17.06.2025 Замовником через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (у редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості) Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону.
Відповідно до вимог частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено наступне.
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Згідно з інформацією, розміщеною в електронній системі закупівель, Замовник придбаває послуги з технічного обслуговування і ремонту автомобілів марки «Renault» у м. Дрогобич, Львівської області шляхом укладення договору без використання електронної системи закупівель.
На запит посадової особи органу державного фінансового контролю від 09.06.2025 відповідальної за проведення моніторингу закупівлі Замовник в електронній системі закупівель 12.06.2025, надав пояснення, щодо підстави проведення закупівлі UA-2025-05-15-001899-a без використання електронної системи, а саме: «ДП «Нафтогазбезпека» не є замовником у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (за змінами), (далі також — Закон). Підприємство здійснює закупівлі, керуючись Регламентом управління закупівлями Дочірнього підприємства «Нафтогазбезпека» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», затвердженим наказом ДП «Нафтогазбезпека» від 09.09.2024 року №482 (далі також — Регламент). Регламент є внутрішнім нормативним документом Підприємства, яким врегульовані види закупівель та спосіб здійснення таких закупівель.
Підприємством оприлюднено інформацію про закупівлю за предметом закупівлі «Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання» (код 50110000-9 за ДК 021:2015) (Послуги з технічного обслуговування і ремонту автомобілів марки Renault у м. Дрогобич, Львівської області) у вигляді звіту про укладений договір в електронній системі закупівель prozorro: ID закупівлі без використання електронної системи: UA-2025-05-15-001899-a.
Звітування у такий спосіб здійснено відповідно до вимог Регламенту Підприємства. Форма звіту про укладений договір також затверджена Регламентом Підприємства.
Закупівля, про яку прозвітовано в електронній системі закупівель prozorro за ID: UA-2025-05-15-001899-a, до цього здійснена Підприємством на електронному комерційному майданчику zakupivli.pro (zakupki.prom.ua). Спосіб цієї закупівлі за предметом закупівлі: «Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання» (код 50110000-9 за ДК 021:2015) (Послуги з технічного обслуговування і ремонту автомобілів марки Renault у м. Дрогобич, Львівської області) відповідно до Регламенту Підприємства має назву «закупівля на комерційному електронному майданчику».
Посилання на закупівлю: https://zakupivli.pro/commercial/tenders/r-ua-2025-04-15-1000074-k ID комерційної закупівлі: R-UA-2025-04-15-1000074-k.
Відповідно, підставою оприлюднення інформації про закупівлю за ID: UA-2025-05-15-001899-a без використання електронної системи закупівель prozorro є те, що Підприємство, як не замовник у розумінні Закону, використовує електронну систему prozorro для звітування про результати здійснених на комерційному електронному майданчику закупівель та самостійно визначає спосіб придбання товарів та/або робіт, та/або послуг для потреб Підприємства..».
Однак, в ході здійснення моніторингу встановлено, що Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (далі - Компанія) у формі відкритого акціонерного товариства утворена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 травня 1998 р. № 747 «Про утворення Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України». При цьому, пунктом 9 цієї постанови визначено, що 100 відсотків акцій Компанії, які випускаються на величину її статутного фонду, залишаються у державній власності до прийняття в установленому порядку рішення про їх продаж.
Згідно з пунктом 5.1 розділу 5 Статуту Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» Засновником Компанії є держава в особі Кабінету Міністрів України. Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» є товариством, у статутному капіталі якого частка державної власності дорівнює 100 %. В розумінні Закону, зокрема, норм пункту 4 частини 1 статті 2 Закону, Компанія є замовником в окремих сферах господарювання, отже має здійснювати закупівлі відповідно до цього Закону.
Крім цього, встановлено, що Підприємство створено відповідно до рішення Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» від 07 червня 2002 року. Єдиним засновником Підприємства є Компанія, а розмір внеску до Статутного фонду Підприємства становить 708 430 000,00 гривень.
Згідно з пунктом 4.6 Статуту Підприємства, затвердженого правлінням Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» від 19.11.2021, протокол № 434, статутний капітал Підприємства становить 708 430 000,00 гривень.
В пункті 4.1 Статуту Підприємства вказано, що майно Підприємства становлять основні засоби (фонди) та оборотні засоби, активи, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі Підприємства. Вiдчуження або передача в заставу основних засобiв Пiдприємства з балансу здiйснюється за рiшенням уповноваженого органу Засновника. Відповідно до пункту 6.1 Статуту вищим органом управління Підприємства є Засновник в особі Уповноваженого органу. Уповноваженим органом Засновника є правління Засновника.
Відповідно до частини 1 статті 141 Господарського кодексу України (далі – Господарський кодекс), до державного майна у сфері господарювання належать цілісні майнові комплекси державних підприємств або їх структурних підрозділів, нерухоме майно, інше окреме індивідуально визначене майно державних підприємств, акції (частки, паї) держави у майні суб`єктів господарювання різних форм власності, а також майно, закріплене за державними установами і організаціями з метою здійснення необхідної господарської діяльності, та майно, передане в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду для використання його у господарській діяльності. Держава через уповноважені органи державної влади здійснює права власника також щодо об`єктів права власності Українського народу, зазначених у частині першій статті 148 ГКУ.
Згідно частини 5 статті 141 Господарського кодексу види майна, що може перебувати виключно у державній власності, відчуження якого недержавним суб`єктам господарювання не допускається, а також додаткові обмеження щодо розпорядження окремими видами майна, яке належить до основних фондів державних підприємств, установ і організацій, визначаються законом.
Враховуючи викладене, майно, що передане Підприємству як дочірньому підприємству Компанії, є державним майном у розумінні частини першої статті 141 ГКУ.
Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 1 Закону визначено, що замовники – суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 частини 1 статті 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак, зокрема у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
З огляду на викладене Дочірнє підприємство «Нафтогазбезпека» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», є підприємством, у статутному капіталі якого частка державної власності перевищує 50 % та, як наслідок, є Замовником у розумінні вимог Закону.
Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Таким чином, Замовник на порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей здійснив закупівлю у товариства з обмеженою відповідальністю «Холдингова компанія «Доброта» послуги з технічного обслуговування і ремонту автомобілів марки «Renault» у м. Дрогобич, Львівської області на суму 8 343 522,00 грн без проведення процедури закупівлі відкриті торги з особливостями.