Обгрунтування використання процедури
Підстави для здійснення закупівлі: пунктом 3-7 Розділу Х Закону України «Про публічні закупівлі» від 19.09.2019 № 114-IX (зі змінами) (далі - Закон) визначено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. Відповідно до пункту 3-8 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону Кабінет Міністрів України постановою від 12.10.2022 № 1178 затвердив особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, які встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі». Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 особливостей). Підставою для здійснення закупівлі є підпункт 5 пункт 13 Особливостей, а саме: коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків - відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Застосування виключення: Враховуючи, що замовником проводиться закупівля послуги з розподілу електричної енергії по декільком договорам, тому існує наявна потреба у закупівлі за тотожним предметом закупівлі яку замовник здійснюватиме у поточному році. У зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, постачальником послуги з розподілу (передачі) електричної енергії для Тальнівського районного суду Черкаської області може бути лише публічне акціонерне товариство «Черкасиобленерго» відокремлений структурний підрозділ «Звенигородські енергетичні мережі». Основними нормативно-правовими документами, які встановлюють вимоги та регулюють взаємовідносини між оператором системи розподілу та користувачами системи розподілу є Кодекс системи розподілу, затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 310 та Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.02.2018 року № 312. Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII (далі - Закон № 2019), розподіл електричної енергії – це діяльність із транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу (ОСР), крім постачання електричної енергії. Відповідно до ст. 45 Закону № 2019, розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу, який повинен мати відповідну ліцензію на право виконувати розподіл електроенергії на закріпленій території в умовах нового ринку. Послуги з розподілу електричної енергії надають оператори систем розподілу (суб’єкти природних монополій) за тарифами, які встановлюються НКРЕКП. Господарська діяльність з розподілу (передачі) електричної енергії споживачу провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії. Ліцензія видається Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» зведений перелік суб’єктів природніх монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природніх монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері коммунальних послуг, а в інших сферах, у яких діють суб’єкти природніх монополій – національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій. Відповідно до інформації зведенего переліку суб’єктів природніх монополій встановлено що ПАТ «Черкасиобленерго» входить до числа підприємств, які зазначені у зведеному переліку суб’єктів природних монополій, а також є суб’єктом господарювання, що здійснює господарську діяльність на ринку розподілу електричної енергії та відповідно до ст. 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» займає монопольне (домінуюче) становище на вказаному ринку у територіальних межах Черкаської області, господарська діяльність відповідно до ліцензії розподіл електричної енергії. Інформацією, що міститься у Ліцензійному реєстрі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, встановлено, що ПАТ «Черкасиобленерго» має ліцензію на провадження господарської діяльності надання послуг з розподілу електричної енергії на території Черкаської області (постанова НКРЕКП від 16.11.2018 № 1447). В структурі ПАТ «Черкасиобленерго» наявний ВСП «Звенигородські енергетичні мережі», який діє на підставі установчих документів ПАТ «Черкасиобленерго». Між ПАТ «Черкасиобленерго» ВСП «Звенигородські енергетичні мережі» та Територіальним управлінням ДСА України у Черкаській області укладено публічний договір приєднання споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії № 703 від 31.12.2024. З огляду на викладене, оскільки розподіл електричної енергії можливий виключно з ресурсів ПАТ «Черкасиобленерго» так як товариство віднесене до переліку суб’єктів природних монополій, з метою безперервного та сталого забезпечення замовника необхідними послугами, виникає необхідність здійснити закупівлю за предметом: Послуги з розподілу (передачі) електричної енергії, без застосування електронної системи закупівель, відповідно підпункту 5 пункту 13 Особливостей. Документальне підтвердження замовника: зведений перелік суб’єктів природніх монополій станом на 31.03.2025. Відповідно до постанови НКРЕКП від 19.12.2024 № 2223 «Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії ПАТ «ЧЕРКАСИОБЛЕНЕРГО» із застосуванням стимулюючого регулювання» з 01 січня 2025 року тариф на послуги з розподілу електричної енергії із застосуванням стимулюючого регулювання на рівні для 2 класу напруги становить 1 929,64 грн/кВт·год (без урахування податку на додану вартість). Враховуючи, що постачальником є лише певний суб’єкт господарювання, що визначено відповідним документом - зведеним переліком суб’єктів природніх монополій, станом на 31.03.2025, замовник застосовує виключення абзацу 4, підпункту 5, пункту 13 Особливостей та укладає прямий договір. Враховуючи наведене, що підтверджує монопольне становище та потребу у здійсненні закупівлі, замовник на підставі пункту 13 Особливостей, здійснює закупівлю без застосування відкритих торгів, шляхом укладення договору про закупівлю із оприлюдненням в електронній системі закупівель звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону. Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у вигляді цього файлу «Обґрунтування підстави». Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження): зведений перелік суб’єктів природніх монополій станом на 31.03.2025.