Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 23 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості №1178), оприлюднення інформації про закупівлю, розгляд тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю, його оприлюднення та відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради (далі - Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 12.05.2025 №61, тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця Жулавський Василь Іванович (далі - ФОП Жулавський В.І.), повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, протокол щодо прийнятого рішення уповноваженою особою від 03.06.2025 №73, повідомлення про намір укласти договір від 03.06.2025, договір від 12.06.2025 №300 на суму 2 781 123,00 грн, додаткову угоду від 17.07.2025 №2, пояснення Замовника від 16.07.2025 та 21.07.2025 отримані через електронну систему закупівель.
Аналізом відповідності пропозиції ФОП Жулавський В.І. вимогам тендерної документації виявлено наступне.
Згідно підпункту 6 пункту 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» та додатку №6 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником зазначено: «Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам Замовника, Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати документи, які повинні бути складені відповідно до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» зі змінами (далі - Настанова), а саме:
- розрахунок договірної ціни;
- пояснювальну записку;
- об’єктні кошториси;
- локальні кошториси (мають бути складені відповідно до технічної специфікації з урахуванням технологічного процесу);
- підсумкові відомості ресурсів до локальних кошторисів і на будову ;
- розрахунки загальновиробничих витрат до локальних кошторисів і на будову;
- розрахунки загальновиробничих витрат, адміністративних витрат, прибутку відповідно до Настанови;
- підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни;
- календарний графік виконання робіт;
- план фінансування робіт.
Окрім того, Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати:
- Інформацію про ціни на матеріальні ресурси, на виконання Закону України від 19.09.2024 No3988 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками у електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво);
- у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції».
Замовником під час розгляду тендерної пропозиції ФОП Жулавський В.І. виявлено невідповідності у поданій пропозиції та оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, окрім іншого, зазначено що:
- Учасником не надано розрахунки загальновиробничих витрат, підтверджуючі розрахунки та План фінансування робіт, відповідно «Настанови з визначення вартості будівництва»;
- відсутня інформація про ціни на матеріальні ресурси.
З огляду на зазначене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснення з даного питання.
Замовник, 16.07.2025, надав пояснення, у якому зазначив: «…Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого Учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо».
Однак, замовником не враховано, що згідно пункту 43 Особливостей №1178 під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Отже, Замовником на порушення пункту 43 Особливостей №1178 оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей та на порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 не відхилено пропозицію ФОП Жулавський В.І. яка не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Аналізом поданої пропозиції ФОП ЖУЛАВСЬКИЙ В.І. встановлено, що на виконання вимоги про усунення невідповідностей учасником завантажено інформація про ціни на матеріальні ресурси (файл «Інформація про ціни на матеріальні ресурси.pdf»), однак у цій інформації відсутні дані щодо країни походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Проте, вимогою підпункту 6 пункту 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» та додатку №6 тендерної документації було те, що у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції».
З огляду на зазначене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснення з даного питання.
Замовник, 16.07.2025, надав пояснення, які не спростовують факт порушення та окрім іншого зазначив «…Учасником ФОП Жулавським В.І., у своїй тендерній пропозиції надано документи, які в т.ч. містять Гарантійний лист вих.№68 від 26.05.2025 року з інформацією про те, що: «Уся продукція, що постачатиметься, відповідатиме вимогам Тендерної документації, чинним ДСТУ, технічним регламентам та іншим нормативно-правовим актам України.», Гарантій лист №67 від 26.05.2025 року, у п.2 якого зазначено, що: «Будівельні матеріали та вироби, від яких залежить якість будівельної продукції, що буде використана під час виконання робіт, відповідатимуть вимогам проєктної документації, Державних будівельних норм (ДБН), Державних стандартів України (ДСТУ), а також інших чинних нормативно-правових актів у сфері будівництва».
Таким чином, Замовником, на порушення вимог підпункту 1 пункту 44 Особливостей №1178, не відхилено пропозицію ФОП Жулавський В.І. як такого, що не виправив виявлені Замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Відповідно пункту 10 частини першої статті 10 Закону, установлено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Слід зазначити, що згідно з пунктом 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 (далі – Положення №835) машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Водночас, моніторингом встановлено, що Замовником договір від 12.06.2025 за №300 (далі – договір №300) та всі додатки до нього, оприлюднено у форматі PDF, проте не оприлюднено у машинозчитувальному форматі, чим порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
З огляду на викладене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснення з даного питання.
На письмовий запит Управління від 17.07.2025, Замовником 21.07.2025 разом з інформацією оприлюднено договір від 12.06.2025 №300 та всі додатки до нього (додаток 1 «Розрахунок договірної ціни», додаток 2 «Календарний графік виконання робіт», додаток 3 «План фінансування робіт», додаток 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси») у машинозчитувальному форматі та зазначено: «..Керуючись п.10 ч.1 ст.10 ЗУ «Про публічні закупівлі», Замовником через електронний майданчик оприлюднено Договір про виконання робіт з будівництва котельні (паливної) для Заздрістської гімназії імені Йосифа Сліпого Микулинецької селищної ради за адресою: вул. Патріарха Йосифа Сліпого, 97, с. Заздрість за № 300 від 12.06.2025 року з усіма додатками до нього у форматі «pdf» та не дозавантажено його у машинозчитувальному форматі. Проте, на момент надання відповіді на запит, Замовником внесено зміни до Договору та завантажено усі додатки до нього у машинозчитувальному форматі».
Отже, Замовником при оприлюдненні договору про закупівлю та всіх додатків до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі, порушено терміни, визначені пунктом 10 частини першої статті 10 Закону та в електронній системі закупівель договір закупівлі від 12.06.2025 №300 та всі додатки до нього у машинозчитувальному форматі оприлюднено лише під час моніторингу – 21.07.2025.
Відповідно до наявного в електронній системі закупівель річного плану UA-P-2025-05-12-008126-a джерелом фінансування закупівлі є кошти місцевого бюджету, а також згідно Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, розміщеного на вебпорталі Open Budget – Державний вебпортал бюджету для громадян (https://openbudget.gov.ua/spending-agencies/graphic) Замовник є головним розпорядником бюджетних коштів.
Під час проведення моніторингу Замовнику було надано запит про надання пояснення (інформації) щодо посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Замовник у відповіді від 16.07.2025 зазначив, що «…Законом України «Про публічні закупівлі» та Постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 року не передбачено прямого обов’язку розпорядника бюджетних коштів щодо розміщення на сторінці власного веб-сайту обгрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості предмета закупівлі...».
Отже, Замовник на порушення вимог пункту 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 №710 (із змінами, далі – Постанова №710) не оприлюднив обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.