Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 20 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі - Постанова № 710), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, виконання рішень Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія АМКУ), своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Відділу освіти, культури, туризму, сім’ї, молоді та спорту Волицької сільської ради (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація, затверджена протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 07.05.2025 №22, тендерні пропозиції учасників ФОП Рьова С.В., Дочірнього підприємства «Коростишівський лісгосп АПК» Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Житомироблагроліс» Житомирської обласної ради та ФОП Івасюк О.К., протоколи щодо прийняття рішень уповноваженою особою Замовника від 20.05.2025 № 25, від 21.05.2025 № 26, від 23.05.2025 № 28 та від 17.06.2025 № 33, повідомлення з вимогами про усунення невідповідностей від 22.05.2025 та від 13.06.2025, рішення Комісії АМКУ від 28.05.2025 № 8455-р/пк-пз та від 04.06.2025 № 8923-р/пк-пз, пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 13.06.2025 та 18.06.2025.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель установлено наступне.
Пунктом 24 Особливостей визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі - Порядок № 1082), та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
При цьому, відповідно до вимог пункту 3 Порядку № 1082 передбачено, що розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника.
Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на вебпорталі у вигляді документа, доступного для друку.
За нормою пункту 27 частини 1 статті 1 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII (далі – Закон № 2155-VIII) кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, а відповідно до пункту 20 частини першої статті 1 зазначеного закону засіб кваліфікованого електронного підпису – засіб електронного підпису чи печатки, що відповідає вимогам, встановленим частинами першою - четвертою статті 19 Закону № 2155-VIII.
При цьому, в пункті 18 частини 1 статті 1 Закону № 2155-VIII зазначено, що засіб електронного підпису чи печатки – це апаратно-програмний пристрій чи програмне забезпечення, що використовуються для створення електронного підпису чи печатки.
Згідно з частиною 2 статті 18 Закону № 2155-VIII, дійсність кваліфікованого електронного підпису підтверджується, за умови, зокрема, підтвердження того, що особистий ключ, який використовувався для створення кваліфікованого електронного підпису, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису та відсутності порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей кваліфікований електронний підпис.
Також, пунктом 30 частини 1 статті 1 Закону № 2155-VIII визначено, що кваліфікований сертифікат електронного підпису - сертифікат електронного підпису, що видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг і відповідає вимогам, встановленим частиною другою статті 23 цього Закону.
Відповідно до пункту 12 частини 2 статті 23 Закону № 2155-VIII, кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов’язково повинні містити, в тому числі, зазначення про те, що особистий ключ, пов’язаний з відкритим ключем, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, - у формі, придатній для автоматизованої обробки.
Водночас, проведеною під час моніторингу перевіркою накладених Замовником електронних підписів (за посиланням https://czo.gov.ua/verify) встановлено, що після внесення Замовником інформації у відповідні електронні поля, реалізовані в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів (оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація), на них накладено удосконалений електронний цифровий підпис Маківської Оксани Василівни (тип носія особистого ключа – незахищений, тип підпису - удосконалений, сертифікат - кваліфікований, інформація про зберігання особистого ключа в засобі кваліфікованого електронного підпису відсутня), який в розумінні Закону № 2155-VIII не є кваліфікованим електронним підписом, чим не дотримано вимоги пункту 24 Особливостей та пункту 3 Порядку № 1082.
Крім того, відповідно до вимог абзацу 1 пункту 26 Особливостей, оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною 2 статті 21 Закону.
Пунктом 3 частини 2 статті 21 Закону встановлено імперативну умову, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, зокрема, про місце поставки товарів.
Однак, моніторингом встановлено, що Замовником в порушення вимог пункту 3 частини 2 статті 21 Закону та абзацу 1 пункту 26 Особливостей в оголошенні про проведення відкритих торгів не зазначено інформацію про місце поставки товарів.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції ФОП Рьова С.В. встановлено наступне.
Відповідно до реєстру отриманих тендерних пропозицій від 15.05.2025 до участі у процедурі закупівлі подано пропозиції від 3-х учасників, зокрема:
- ФОП Рьова С.В. з остаточною ціновою пропозицією в сумі 761 400,00 грн.;
- ФОП Іванюк О.К. з остаточною ціновою пропозицією в сумі 839 796,00 грн;
- ДП «Коростишівський лісгосп АПК» ЖОКАП «Житомироблагроліс» ЖОР з остаточною ціновою пропозицією в сумі 898 452,00 гривень.
Відповідно до протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 20.05.2025 № 25 відхилено від участі у процедурі закупівлі тендерну пропозицію подану ФОП Рьова С.В., на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, у зв’язку з тим, що наданий на підтвердження легального походження товару договір купівлі-продажу від 29.05.2024 № 29/05/24Д, не відповідає вимогам тендерної документації (договір є не чинним; у договорі не передбачено групу та породу деревини; у договорі не передбачено кількість деревини).
В ході проведеного аналізу встановлено, що відповідно до Додатку № 1 до тендерної документації передбачено, що з метою підтвердження легального походження товару, що пропонується для постачання Замовнику, учасник в складі тендерної пропозиції повинен надати копію чинного договору(ів) з постійним лісокористувачем та/або з іншим постачальником (з відповідним підтвердженням правовідносин іншого постачальника з користувачами системи обліку деревини, власниками лісів або постійними лісокористувачами) на весь обсяг деревини дров’яної 1 групи на породи (береза, дуб, ясен, граб, клен)).
Відтак, на виконання вищевказаних вимог тендерної документації, у складі тендерної пропозиції поданої ФОП Рьова С.В. надано договір купівлі-продажу від 29.05.2024 № 29/05/24Д на придбання деревини дров’яної промислового використання (ПВ) та непромислового використання (НВ), який діє з дати підписання і до 31.12.2024, який не відповідає вимогам визначеним Замовником у Додатку № 1 до тендерної документації.
Разом з тим, ФОП Рьова С.В. у складі тендерної пропозиції надано лист Державного підприємства «Грозинське» від 13.05.2025 з інформацією про те, що згідно договору купівлі-продажу від 29.05.2024 № 29/05/24Д вказаним підприємством здійснено поставку ФОП Рьова С.В. деревини дров’яної непромислового використання (І групи) у кількості 570 м3.
Тобто, у складі пропозиції ФОП Рьова С.В. додатково надано інформацію, яка підтверджує відповідність вимогам визначеним у Додатку № 1 до тендерної документації, зокрема тим, що повинні бути визначені у договорі, який підтверджує легальне походження деревини.
Відповідно до абзаців 1 та 2 пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Відтак, у тендерній пропозиції ФОП Рьова С.В. наявні невідповідності в документах/інформації, які визначені абзацом 2 пункту 43 Особливостей.
Враховуючи викладене, Замовник не надавши учаснику ФОП Рьова С.В. можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги абзацу 2 пункту 43 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону, як наслідок безпідставно відхилено тендерну пропозицію з найменшою ціною.
Разом з тим, підпунктом 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, замовник відміняє тендер.
Слід відмітити, що відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 17.06.2025 № 33, на запит посадової особи органу державного фінансового контролю, відповідальної за проведення моніторингу процедури закупівлі, щодо надання пояснення допущення вищевказаних порушень, Замовником відмінено дану процедуру закупівлі.
Моніторинг закупівлі щодо порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду Комісії АМКУ, не здійснювався.