Звернення:
За тендером : Відновлення окремих конструкцій + + + + + з метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (нанесення ракетного удару) без зміни їх геометричних розмірів за адресою м. Київ, + + + +. Коригування (Код за ДК 021:2015 – 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи)
Тема:
Працівники
Зміст:
Шановний Замовнику!
У межах оголошеної Вами процедури закупівлі, оприлюдненої на вебпорталі уповноваженого органу, наша компанія уважно ознайомилася з тендерною документацією. Під час її аналізу було виявлено умову щодо обов’язкової наявності у складі пропозиції учасника щонайменше двох сертифікованих провідних інженерів-консультантів (будівництво) з досвідом роботи не менше 3 років (що підтверджується датою видачі сертифіката).
Наша компанія має багаторічний досвід виконання аналогічних робіт у сфері будівництва, реконструкції та капітального ремонту, а також успішно реалізувала низку складних проєктів на різних об’єктах. У штаті компанії працює близько 700 висококваліфікованих фахівців, серед яких — керівники проєктів, головні інженери, інженери з технічного нагляду, кошторисники, спеціалісти з контролю якості, фахівці з неруйнівного контролю та інші ключові працівники, необхідні для повного та якісного виконання будівельних робіт. Проте, наша структура та сфера діяльності не потребує посади інженера-консультанта, враховуючи той факт, що нами успішно завершено та введено в експлуатацію не одну сотню об’єктів аналогічного характеру. Це обумовлено тим, що відповідно до загальноприйнятої практики та чинного законодавства, інженер-консультант не є працівником підрядної організації, а виступає як незалежний представник та контролюючий орган з боку Замовника, який залучається окремо на підставі договору про надання інженерно-консультаційних послуг.
У зв’язку з цим встановлена у тендерній документації вимога щодо наявності у складі учасника сертифікованих провідних інженерів-консультантів у кількості не менше двох осіб є необґрунтованою та такою, що необ’єктивно виключає з участі у закупівлі компетентних і кваліфікованих учасників, які мають усі необхідні ресурси та фахівців для виконання предмета закупівлі, але не мають у своєму штаті штучно встановленого критерію – інженера-консультанта, що не є обов’язковим виконавцем будівельних робіт.
На нашу думку, така вимога має ознаки дискримінації та порушує чинне законодавство у сфері публічних закупівель. Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі мають здійснюватися за принципами, зокрема, недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина четверта цієї ж статті прямо забороняє замовникам встановлювати дискримінаційні вимоги. А також згідно з пунктом 1 розділу X Наказу Міністерства економіки України №26335 від 22.11.2024 року, встановлено, що відповідно до Закону та Особливостей замовники зобов’язані дотримуватись принципів здійснення публічних закупівель, зокрема принципу недискримінації учасників процедури закупівлі та рівного ставлення до них, та не встановлювати жодних особливих умов, які надавали б перевагу одним суб’єктам господарювання перед іншими.
Чинним законодавством та загальноприйнятою практикою передбачено, що інженер-консультант є незалежним експертом, який діє від імені та в інтересах замовника. Його функції полягають у наданні консультацій з питань реалізації проєкту, організаційному та технічному супроводі будівництва, координації учасників процесу, управлінні контрактами та строками реалізації, а також участі у вирішенні спірних ситуацій. Інженер-консультант здійснює нагляд за реалізацією проєкту безпосередньо на будівельному майданчику, супроводжуючи його на всіх етапах – від початку до введення об’єкта в експлуатацію. Водночас такий фахівець не виконує будівельних робіт, не є підрядником або субпідрядником і не може входити до складу виконавців будівельних робіт.
Слід зазначити, що інженер-консультант у будівництві виконує функції представника Замовника, а не Підрядника, та провадить свою професійну діяльність як незалежна фізична або юридична особа. Його основні завдання включають управління проєктом будівництва, координацію будівельних робіт, контроль якості їх виконання, надання консультацій з реалізації проєкту та забезпечення дотримання будівельних норм і стандартів. Інженер-консультант також бере участь у вирішенні спірних питань, що виникають під час будівництва. Відповідно до загальноприйнятої практики, послуги інженера-консультанта надаються на підставі окремого договору між Замовником і виконавцем таких послуг, зокрема згідно з умовами контрактів типу FIDIC або іншими подібними міжнародними стандартами.
Отже, вимога щодо обов’язкової наявності сертифікованих інженерів-консультантів у складі учасника: суперечить суті професійної ролі інженера-консультанта, який за загальноприйнятою практикою є незалежним представником Замовника, а не частиною Підрядника; є технічно необґрунтованою в межах даної закупівлі, оскільки не є підтвердженою жодною нормативною необхідністю залучення таких фахівців до складу Учасника; має дискримінаційний характер, оскільки безпідставно обмежує коло потенційних учасників, які володіють належним досвідом, кваліфікацією та технічними ресурсами, але не мають саме таких сертифікованих спеціалістів.
Дана вимога порушує положення частини четвертої статті 22 Закону, згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію чи дискримінують учасників.
На підставі викладеного, вимагаємо вилучити із тендерної документації зазначену вимогу про обов’язкову наявність у складі учасника щонайменше двох сертифікованих провідних інженерів-консультантів (будівництво) з досвідом не менше 3 років.
У разі відсутності належного реагування на дане звернення залишаємо за собою право звернутися до органу оскарження – Антимонопольного комітету України з відповідною скаргою в установленому законом порядку.
Дата оприлюднення звернення:
07.05.2025 10:44
1. Шановний потенційний Учаснику! Відповідно до пункту 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, при цьому замовником застосовується один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства саме замовником визначається застосування кваліфікаційних критеріїв та способів підтвердження учасників процедури таким критеріям.
На підставі вищевказаних норм чинного законодавства у тендерні документації було встановлено вимогу щодо наявності в учасника ключового персоналу в кількості необхідній для виконання робіт, зокрема:
- сертифікований провідний інженер-консультант (будівництво) з досвідом роботи не менше 3 років (що підтверджується датою видачі сертифікату*) - не менше 2-х працівників.
Оскільки предметом даної закупівлі є специфічні будівельні роботи, а очікувана вартість закупівлі становить значну суму (через значний обсяг робіт) Замовником було встановлено критерій відбору виконавців, зокрема критерій щодо наявності у учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, замовник виходить із структури робіт (послуг) та компетентностей, професійної спеціалізації, рівня кваліфікації та знань, необхідних для виконання функцій ключових працівників.
Залучення інженера-консультанта (будівництво) обумовлюється необхідністю забезпечення дотримання якості та графіку виконання робіт, своєчасного аналізу прийнятих рішень, адміністрування договірних відносин, та інших функцій визначених розділом 1 «Керівники, професіонали, фахівці» Випуску 64 «Будівельні, монтажні та ремонтно-будівельні роботи» Довідника кваліфікаційних характеристик професій фахівців (зміна № 11, внесена наказом від 29.12.2017 р. № 350 Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України) та Професійним стандартом «Інженер-консультант (будівництво)» затвердженим наказом Міністерства економіки України від 13.01.2022 року №108-22.
Трудові функції інженера-консультанта, визначені пунктом 6 Професійного стандарту, серед іншого передбачають забезпечення організаційних заходів, спрямованих на створення умов реалізації проекту будівництва, управління ризиками, вирішення спорів, забезпечення інженерного контролю кількісних та якісних показників виконання будівельних робіт, організаційне і консультаційне супроводження комплексу робіт, пов’язаних із створенням об’єкта будівництва, надання пропозицій щодо удосконалення проектної документації, координація проведення пусконалагоджувальних робіт тощо.
Таким чином, інженер-консультант є важливим учасником будівництва, функції і компетентності якого необхідні для якісного і своєчасного виконання договору підряду, ефективного використання та заощадження бюджетних коштів.
Звертаємо Вашу увагу, що залучення інженера-консультанта учасниками реалізації проектів будівництва є поширеною практикою і відповідає міжнародно-визнаними принципам та умовам реалізації проектів будівництва, а також сприяє покращенню організаційних схем управління будівництвом.
З огляду на зазначене, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та з дотриманням законодавства в цілому, замовник не вбачає порушення чинного законодавства, у тому числі законодавства у сфері публічних закупівель при встановленні кваліфікаційного критерію «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» щодо наявності у складі виконавців інженерів-консультантів.
Окрім цього, Закон України «Про публічні закупівлі» не забороняє учасникам процедури закупівлі для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучати спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Щодо вимоги про надання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-консультантів, то вона також сформульована виключно відповідно до вимог чинного законодавства. Так, постановою КМУ від 23.05.2011 №554 затверджено перелік видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, виконавці яких проходять атестацію та затверджено порядок проведення такої атестації. Перелік видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, виконавці яких проходять атестацію містить пункт 5 " Інжинірингова діяльність у сфері будівництва в частині координації дій всіх учасників будівництва.", тобто діяльність інженерів-консультантів. Порядок проведення атестації передбачає наявність кваліфікаційного сертифікату - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668).
Таким чином, інженери-консультанти повинні мати кваліфікаційні сертифікати, які підтверджують відповідність конкретного виконавця кваліфікаційним характеристикам професії. При цьому дата видачі сертифікату свідчить, що саме з цієї дати даний інженер здійснює професійну діяльність відповідного рівня кваліфікації, тобто має досвід виконання робіт (надання послуг) відповідного рівня кваліфікації.
Проте, зважаючи на Ваше звернення, Замовником прийняте рішення щодо внесення змін до тендерної документації в цій частині.
Дата оприлюднення відповіді:
09.05.2025 23:00