Обгрунтування використання процедури
Відповідно до підпункту 5 п. 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМ України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становвить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання – у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Законом України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 визначено (далі – Закон № 2019), що Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов’язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Відповідно до п. 93 ч.1 статті 1 Розділу І Закону України № 2019:
• універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України;
Згідно до п. 62 ч.1 статті 1 Розділу І Закону України № 2019:
• побутовий споживач - індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність).
Закупівля електричної енергії саме на умовах універсальної послуги повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: максимальну економію та ефективність, відкритість та прозорість, недискримінацію учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Корупційні дії і зловживання пов’язані із формуванням ціни на предмет закупівлі при постачанні електричної енергії на умовах універсальної послуги є неможливим, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2019, постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу.
«Методика розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг» затверджена Постановою HKPEKП від 05.10.2018 року № 1176 «Про затвердження Методики розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг».
«Порядок формування цін на «універсальні послуги» затверджений Постановою НКРЕКГІ від 05.10.2018 р. № 1177 (з наступними змінами та доповненнями).
Таким чином, тариф на «універсальну послугу» с державним регульованим тарифом, всі складові вартості електричної енергії. що поставляється за «універсальною послугою» підлягають державному регулюванню.
Частиною 2 статті 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що побутові споживачі та малі непобутові споживачі мають право на отримання універсальних послуг відповідно до цього Закону.
Відповідно до статей 4, 6, 127 Житлового кодексу України, гуртожитки входять до приміщень, які віднесені до житлового фонду, який призначений для проживання громадян.
Відповідно до п. 15 Примірного положення про користування гуртожитками, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 червня 2018 року № 498, плата за проживання у гуртожитку включає, зокрема, витрати на оплату житлово-комунальних послуг (послуги з управління гуртожитком, послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, постачання та розподілу природного газу, електричної енергії, послуги з поводження з побутовими відходами).
Отже, електричну енергію, що закуповується для забезпечення потреб гуртожитків, слід розцінювати як таку, що має бути спожита побутовими споживачами. Таким чином, гуртожиток Замовника підпадає під визначення «населення, яке розраховується з ліцензіатом за загальним розрахунковим засобом обліку». За такої умови закупівля електричної енергії для забезпечення потреб гуртожитків має бути здійснена в постачальника універсальних послуг.
Відповідно до Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 483 (із змінами) (далі – Положення № 483), фіксована ціна на електричну енергію для побутових споживачів встановлюється Кабінетом Міністрів України. Відповідно до Додатку № 3 до Положення № 483 встановлено фіксовані ціни на електричну енергію для побутових споживачів з 1 червня 2024 р. по 31 жовтня 2025 р. включно. Згідно пункту 1 Додатку № 3 до Положення № 483 фіксована ціна на електричну енергію в гривнях за 1 кВт*год для гуртожитків складає 4,32 з ПДВ.
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Додатку № 3 Положення № 483 Фіксована ціна, визначена пунктом 1 Додатку 3 до Положення № 483, застосовується до електричної енергії, що купується у постачальників універсальних послуг та споживається індивідуальними та колективними побутовими споживачами, в тому числі - у гуртожитках, що розраховуються за електричну енергію за загальним розрахунковим засобом обліку в частині споживання електричної енергії фізичними особами для забезпечення власних побутових потреб, які не включають професійну та/або господарську діяльність.
Враховуючи вищевикладене та статус гуртожитків, постачання електроенергії яким забезпечується ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ», відповідає наведеним критеріям тарифоутворення для населення, а саме гуртожитки та житлові будинки розраховуються з енергопостачальною організацією за загальним розрахунковим засобом обліку. Тому застосування встановлених Положення № 483 тарифів до обсягів спожитої ними електричної енергії є обґрунтованим.
Також відповідно до Положення № 483, можливість застосовувати тарифи передбачена законодавством для постачальників універсальних послуг.
Тому, керуючись одним з принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, принципом максимальної ефективності, для оптимізації процесу обліку та розрахунків за електроенергію, є необхідність скористатися правом, наданим Законом України «Про ринок електричної енергії», Положенням № 483 та здійснити закупівлю у постачальника універсальної послуги.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2019, постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. У разі постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, послугу з розподілу (передачі) електричної енергії для потреб споживачів, електроустановки яких приєднанні на території діяльності відповідного оператора системи, оплачує відповідний електропостачальник за усією сукупністю зазначених споживачів, постачання яким здійснює постачальник універсальних послуг. При цьому ціни на електричну енергію, що постачається споживачам постачальниками універсальних послуг включають, у тому числі, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг (Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»).
Отже, ми, як замовник торгів, через відсутність конкуренції з технічних причин, яка документально підтверджена нормативно правовими актами, не маємо можливості здійснювати закупівлю електричної енергії в інших організацій. Електричну енергію за нашим місцезнаходженням може бути надані лише одним суб’єктом господарювання - Постачальником універсальних послуг, а саме ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ». Інша альтернатива відсутня. Тому договір про закупівлю електричної енергії може бути укладений лише з одним постачальником, а саме ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ».
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Додатку № 3 Положення № 483 Фіксована ціна, визначена пунктом 1 Додатку 3 до Положення № 483, застосовується до електричної енергії, що купується у постачальників універсальних послуг та споживається індивідуальними та колективними побутовими споживачами, в тому числі - у гуртожитках, що розраховуються за електричну енергію за загальним розрахунковим засобом обліку в частині споживання електричної енергії фізичними особами для забезпечення власних побутових потреб, які не включають професійну та/або господарську діяльність.
Враховуючи вищевикладене та статус гуртожитків, постачання електроенергії яким забезпечується ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ», відповідає наведеним критеріям тарифоутворення для населення, а саме гуртожитки та житлові будинки розраховуються з енергопостачальною організацією за загальним розрахунковим засобом обліку. Тому застосування встановлених Положення № 483 тарифів до обсягів спожитої ними електричної енергії є обґрунтованим.
Також відповідно до Положення № 483, можливість застосовувати тарифи передбачена законодавством для постачальників універсальних послуг.
Тому, керуючись одним з принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, принципом максимальної ефективності, для оптимізації процесу обліку та розрахунків за електроенергію, є необхідність скористатися правом, наданим Законом України «Про ринок електричної енергії», Положенням № 483 та здійснити закупівлю у постачальника універсальної послуги.
Дане підприємство включене до Переліку постачальників універсальних послуг на закріпленій території, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.10.2018 №1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території» за № 12.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2019, постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. У разі постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, послугу з розподілу (передачі) електричної енергії для потреб споживачів, електроустановки яких приєднанні на території діяльності відповідного оператора системи, оплачує відповідний електропостачальник за усією сукупністю зазначених споживачів, постачання яким здійснює постачальник універсальних послуг. При цьому ціни на електричну енергію, що постачається споживачам постачальниками універсальних послуг включають, у тому числі, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг (Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»).
Отже, ми, як замовник торгів, через відсутність конкуренції з технічних причин, яка документально підтверджена нормативно правовими актами, не маємо можливості здійснювати закупівлю електричної енергії в інших організацій. Електричну енергію за нашим місцезнаходженням може бути надані лише одним суб’єктом господарювання - Постачальником універсальних послуг, а саме Постачальником універсальних послуг, а саме ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ». Інша альтернатива відсутня.
Тому договір про закупівлю електричної енергії може бути укладений лише з одним постачальником, а саме з Постачальником універсальних послуг, а саме ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ».
Враховуючи вищевикладене, постачати електричну енергію для потреб мешканців гуртожитків Тренінгового центру прокурорів України може забезпечити виключно постачальник універсальних послуг, який здійснює свою діяльність на території м. Києва, а саме ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ».
Відповідно до визначення пункту 12 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України «бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими». Тренінговий центр прокурорів України є бюджетною установою. Отже, на Тренінговий центр прокурорів України поширюються всі права та обов’язки, передбачені Законом для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 Закону.
Отримати універсальні послуги відповідно до Закону замовник може виключно шляхом укладення договору з постачальником універсальних послуг, яким на території м. Києва є ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ».
Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження):
1) Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019;
2) Постанова КМ України від 05.06.2019 року № 483 (із змінами) Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії;
3) Перелік постачальників універсальних послуг на закріпленій території, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.10.2018 №1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території»;
4) Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії».
5) Постанова КМ України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі».
Отже, для забезпечення належної діяльності Тренінгового центру прокурорів України існує необхідність у закупівлі Електрична енергія для гуртожитків за адресами: м. Київ, вул. Юрія Іллєнка, 81-Б; м. Київ, вул. Юрія Іллєнка, 24 літера 1-А (код ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія) шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником, відповідно до абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей з ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ».
З огляду на викладене, рішення про проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обгрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей у вигляді цього документа.