Обгрунтування використання процедури
Підпунктом 5 пункту 13 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі – Особливості) передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу. Правовідносини, які пов'язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії між суб’єктами ринку електричної енергії (ліцензіатами з виробництва, передачі, розподілу або постачання електричної енергії) та споживачами електричної енергії, регламентуються Законом України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VІІІ від 13.04.2017 р. та Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. № 312 (Далі – ПРРЕЕ). Відповідно до Відповідно до п.93 ч.1 ст.1 Розділу 1 Закону України № 2019-VIII від 13.04.2017 «Про ринок електричної енергії»: • універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України; Згідно до п.62 ч.1 ст.1 Розділу 1 Закону України № 2019-VIII від 13.04.2017 «Про ринок електричної енергії»: • побутовий споживач - індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність); Пунктом 13 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 2019-VIII від 13.04.2017 «Про ринок електричної енергії» передбачено, що під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб’єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб’єктів господарювання. Упродовж семи років з 1 січня 2019 року такий електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання. Відповідно до додатку 3 «ПЕРЕЛІК постачальників універсальних послуг на закріпленій території» до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.10.2018 року № 1268 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території», постачальником універсальних послуг на території Хмельницької області є ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ««ХМЕЛЬНИЦЬКЕНЕРГОЗБУТ», що діє на підставі ліцензії, затвердженої постановою НКРЕКП № від 14.06.2018 №429 «Про видачу ліцензій з постачання електричної енергії споживачу». Ч.2 ст. 63 Закону України № 2019-VIII від 13.04.2017 «Про ринок електричної енергії» передбачено, що у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. Таке ж положення міститься в п. 3.1.1 ПРРЕЕ: «Місцем провадження господарської діяльності електропостачальника є територія України, крім постачальників універсальної послуги та постачальників "останньої надії", для яких місцем провадження господарської діяльності є територія, визначена в умовах конкурсу, проведеного у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У межах території діяльності одного постачальника універсальних послуг або постачальника "останньої надії" не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг або постачальниками "останньої надії" відповідно». Ч.1 ст.6 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства. П.3 ст.6 визначено, що до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження методики (порядку) формування цін на універсальні послуги (затверджена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 року № 1177 «Про затвердження Порядку формування цін на універсальні послуги»); методики розрахунку ціни (тарифу) на послуги постачальника універсальних послуг (затверджена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 року № 1176 «Про затвердження Методики розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг»). Відповідно до ч.3 ст.63 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачальник універсальних послуг надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг. Отже, із наведеного вбачається, що порядок визначення ціни на універсальні послуги є нормативно регульованим, прозорим та відкритим. Таким чином, закупівля електричної енергії саме на умовах універсальної послуги повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості, недискримінації учасників, запобіганню корупційним діям і зловживанням. Корупційні дії та зловживання, пов‘язані із формуванням ціни на предмет закупівлі при постачанні електричної енергії на умовах універсальної послуги, є неможливими, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами. Отже, постачання електричної енергії у постачальника універсальних послуг може бути здійснено тільки певним постачальником в залежності від територіального розташування мереж, у зв’язку із відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин), інша альтернатива отримати електричну енергію на умовах універсальної послуги відсутня, оскільки послуги надаються визначеними постачальниками на визначеній території за регульованим тарифом. Враховуючи вищевикладене та статус гуртожитків, постачання електричної енергії яким забезпечується державна установа «Шепетівська виправна колонія (№98)» відповідає критеріям тарифоутворення для населення, яке розраховується з енергопостачальною організацією за загальним розрахунковим засобом обліку. А тому, ДУ «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» для закупівлі електричної енергії використовує пункт 13 Особливостей та здійснює закупівлю шляхом укладення договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, а саме з ТОВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЕНЕРГОЗБУТ» (42035266).