Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 11 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, в редакції від 17.04.2025 (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти Комишанської сільської ради (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 29.04.2025 (протокол № 19), реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 09.05.2025, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «СК НОВЕ МІСТО» (далі – ТОВ «СК НОВЕ МІСТО»), вимогу про усунення невідповідностей до 15.05.2025, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 16.05.2025 №21, повідомлення про намір укласти договір від 16.05.2025, договір про закупівлю від 26.05.2025 № 108 (далі – Договір), пояснення та документи Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 30.05.2025 та від 05.06.2025.
1. За результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та документах, що подані учасником ТОВ «СК НОВЕ МІСТО» у тендерній пропозиції, подання яких передбачалося тендерною документацією.
Так, відповідно до вимог підпункту 2.2 Розділу 1 «Документи, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним критеріям відповідно статті 16 закону» Додатку 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» (далі – Додаток 1) до тендерної документації учасник для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» повинен надати, зокрема копії посвідчень та протоколів про проходження навчання інженерно-технічних працівників (в тому числі головного інженера) Правил охорони праці під час робіт з інструментом та пристроями НПАОП 0.00-1.71-13 та Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті НПАОП 0.00-1.15-07, Правил безпечної експлуатації електроустановок (НПАОП 40.1-1.01-97) - не менше двох осіб, а також надати наказ про призначення відповідального за пожежну безпеку.
При цьому, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СК НОВЕ МІСТО» відсутні копії посвідчень та протоколів про проходження навчання головним інженером Правил охорони праці під час робіт з інструментом та пристроями НПАОП 0.00-1.71-13 (далі - НПАОП 0.00-1.71-13) та Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті НПАОП 0.00 1.15 07 (далі - НПАОП 0.00-1.15-07), також відсутні копії посвідчень та протоколів про проходження навчання працівників Правилам безпечної експлуатації електроустановок НПАОП 40.1-1.01-97 (далі - НПАОП 40.1-1.01-97) та наказ про призначення відповідального за пожежну безпеку.
З огляду на викладене, у межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Управління) 27.05.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 30.05.2025 надав пояснення, в якому підтвердив відсутність вищезазначених документів у складі тендерної пропозиції учасника.
Таким чином, учасником ТОВ «СК НОВЕ МІСТО» не надано копії посвідчень та протоколів про проходження навчання головним інженером НПАОП 0.00-1.71-13 та НПАОП 0.00-1.15-07, копії посвідчень та протоколів про проходження навчання працівників НПАОП 40.1-1.01-97 та наказ про призначення відповідального за пожежну безпеку, що не відповідає вимогам підпункту 2.2 Розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації Замовника.
2. Окрім цього, відповідно до пункту 2.1 Розділу 2 «Документи, що підтверджують відповідність умовам технічної специфікації» Додатку 1 до тендерної документації Замовник установив вимогу щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції, зокрема, документів, визначених у Додатку 1.1 до тендерної документації.
В свою чергу, у Додатку 1.1 «Технічна специфікація до предмета закупівлі» (далі – Додаток 1.1) до тендерної документації Замовник установив вимогу щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції розрахункових кошторисних документів, зокрема, Договірної ціни та Пояснювальної записки до договірної ціни, а також визначив, що ціна тендерної пропозиції (договірна ціна) учасника повинна бути розрахована у ліцензійному програмному комплексі АВК-5 або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації у відповідності до «Настанови з визначення вартості будівництва» Кошторисних норм України у будівництві, затверджених Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281.
У складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СК НОВЕ МІСТО», якого визначено переможцем торгів, міститься Договірна ціна, складена в поточних цінах станом на 05.05.2025 та Пояснювальна записка до неї (файл «5.2. Кошторисні документи.PDF).
При цьому, відповідно до Пояснювальної записки при розрахунку договірної ціни учасником використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу в режимі повної занятості – 169,58 людино-години.
Разом з тим, з 19.04.2025 середньомісячна норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні становить 171,75 людино-години у зв’язку із продовженням воєнного стану в Україні, згідно з Указом Президента України від 15 квітня 2025 року № 235/2025 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 16 квітня 2025 року № 4356-IX (далі – Указ № 235/2025).
Отже, учасником при розрахунку ціни пропозиції (договірної ціни) застосовано недіючий станом на дату подання пропозиції (08.05.2025) показник середньомісячної норми тривалості робочого часу.
З огляду на викладене, у межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління 27.05.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника щодо надання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 30.05.2025 надав пояснення, в якому, зазначив, що середньомісячна тривалість робочого часу 171,75 години починається з 09.05.2025, про що свідчить оновлення ПК АВК 5 3.10.0 до редакції 3.10.1, яке вийшло 08.05.2025, а станом на дату подання пропозиції діяла середньомісячна норма тривалості робочого часу 169,58 людино-годин. Згідно цього середньомісячна тривалість робочого часу 169,58 годин, яка розрахована в програмному комплексі ПК АВК 5 3.10.0 є вірною, бо подання пропозицій до тендеру відбулось 05.05.2025 року.
Однак, відповідно до офіційного сайту (https://avk5.com.ua/news.html) оновлення програмного комплексу АВК-5 та їх періодичність відбуваються без зв’язку зі змінами норми тривалості робочого часу.
Крім того, в оновленні АВК-5 від 03.03.2025 (версія 3.10.0), в якій учасник ТОВ «СК НОВЕ МІСТО» розраховував свою пропозицію, чітко зазначено, що «значення середньомісячної тривалості робочого часу розраховані із умов тривалості воєнного стану до 8 травня 2025 року і становлять для ТС №№ 1-7; 11-21 (у відповідності з даними щодо 40-годинного робочого тижня) – 169,58».
Слід зазначити, що станом на дату подання пропозиції (08.05.2025) діяв Указ Президента № 235/2025 (набрав чинності 19.04.2025), згідно з яким воєнний стан продовжено до 05 год. 30 хв. 07.08.2025 року.
Отже, з урахуванням продовження воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента № 235/2025, з 19.04.2025 норма тривалості робочого часу при 40 годинному робочому тижні на 2025 рік складала 2061 годин, відповідно середньомісячна норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні становила 171,75 людино-годин на місяць.
Слід зазначити, що тендерна документація Замовника (Додаток 1.1 до тендерної документації) містить чітку вимогу, що договірна ціна повинна бути розрахована у відповідності до вимог Кошторисних норм України «Настанова з визначення будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрегіону) від 01.11.2021р. (зі змінами) (далі – Настанова).
Відповідно до пункту 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.
Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою.
Таким чином, застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає вимогам Додатку 1.1 до тендерної документації Замовника.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
При цьому, невідповідності у розрахунках договірної ціни стосується випадків відсутності інформації та/або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, а отже, не є невідповідностями, які можуть бути усунені учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Однак, Замовник на порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «СК НОВЕ МІСТО» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначив його переможцем торгів та уклав з ним Договір.
3. Відповідно до абзацу другого пункту 10 Особливостей за результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 10 частини першої статті 10 Закону установлено, що Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 41 Закону невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Згідно з пунктом 1 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 (далі – Положення №835), машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини. Відповідно до пункту 9 Положення №835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Також, пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року за № 610/34893, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
З огляду на викладене, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, визначеного абзацом другим частини першої статті 41 Закону, додатків до такого договору (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси), змін до договору про закупівлю (відповідно до пункту 11 частини першої статті 10 Закону) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі у строки, встановлені пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 Закону.
При цьому, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник оприлюднив договір від 26.05.2025 № 108 та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі 05.06.2025, з порушенням строків (понад три робочі дні з дня укладання договору), чим порушив вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.