Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 23 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: дотримання порядку визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Усть-Путильської сільської ради (далі – Замовник) на 2025 рік (ID: UA-P-2025-04-28-008357-a); звіт від 28.04.2025 про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, затверджене розпорядженням від 24.04.2025 № 24; договір від 25.04.2025 № 66; пояснення Замовника (інформація та документи), надані 12.06.2025 через електронну систему закупівель (далі – Пояснення).
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель встановлено, що Замовник із Філією «Подільський лісовий офіс Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» уклав договір від 25.04.2025 № 66 (далі – Договір № 66) на суму 514 992,00 грн., предметом якого є товар «Деревина дров'яна НП: хвойної породи», а також оприлюднив цей договір.
Відповідно до Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, затвердженого розпорядженням від 24.04.2025 № 24, підставою для здійснення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів є підпункт 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі - Особливості № 1178), а саме: відмінено відкриті торги UA-2025-03-19-006102-a через неподання жодної тендерної пропозиції.
Підпунктом 6 пункту 13 Особливостей № 1178 визначено, що придбання товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Так, аналізом інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, щодо відкритих торгів (UA-2025-03-19-006102-a), які не відбулись, встановлено, що Замовником підготовлено та оприлюднено проєкт договору на закупівлю товарів «Деревина дров'яна НП: хвойної породи», що є додатком № 3 до тендерної документації (далі – Проєкт договору).
Співставленням умов, викладених в редакції Проєкту договору та в редакції Договору № 66, укладеного без використання електронної системи закупівель, встановлено, що вони відрізняються один від одного, зокрема:
- Проєкт договору викладено в редакції, що передбачає 13 розділів (загалом 68 пунктів) та інформацію про місцезнаходження і банківські реквізити сторін договору, в той час коли, Договір № 66 укладений в редакції, що передбачає 10 розділів (загалом 52 пункти) та розділ «11. Реквізити сторін»;
- умови щодо поставки (приймання-передачі) товару, якості товару, порядку здійснення оплати (розрахунків), відповідальності сторін договору, обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) та ін., викладені у договорі № 66 і Проєкті договору, відрізняються;
- умови щодо антикорупційних застережень, зазначені у розділі 10 Договору № 66, не були передбачені Проектом договору;
- порядок зміни умов договору про закупівлю, Додаток № 2 «Перелік закладів, в які повинна здійснюватися поставка товару», що вказані в Проекті договору відсутні у Договорі № 66.
З огляду на зазначене вище, Замовник уклав Договір № 66 на умовах, не передбачених підпунктом 6 пункту 13 Особливостей № 1178, оскільки Договір № 66 відрізняється від Проєкту договору, що був визначений замовником у тендерній документації під час застосування відкритих торгів.
Замовник у Поясненні на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області з питання відмінностей умов Договору № 66 від Проекту договору, зазначає: «Замовником додатково проведено ретельний внутрішній аналіз закупівлі за предметом "Деревина дров’яна НП: хвойної породи", в результаті якого було встановлено, що умови укладеного Договору № 66 від 25.04.2025 частково відрізняються від положень, викладених у проєкті договору (додаток № 3 до тендерної документації), який був розміщений у межах відкритих торгів № UA-2025-03-19-006102-a.
…Усі істотні умови договору — включно з ціною, строками поставки, найменуванням товару, місцем постачання та вимогами до якості - збережено в рамках тих, що були передбачені скасованою тендерною документацією. Відмінності, що були зафіксовані під час аналізу, не мають суттєвого впливу на предмет закупівлі та не порушують її основну мету — забезпечення безперебійного постачання дров’яної деревини в межах встановленого фінансування».
Проте, місце поставки товару є істотною умовою договору відповідно до норм статті 180 Господарського кодексу України. Однак, місця поставки, зазначені у Додатку № 2 до Проекту договору, не включені до Договору № 66.
Також, однією із сукупності умов застосування підпункту 6 пункту 13 Особливостей № 1178 для укладення договору без проведення відкритих торгів є те, що проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
Таким чином, Замовник не врахував норми Особливостей № 1178 та неправомірно уклав Договір № 66 без використання електронної системи закупівель.
Згідно з абзацом третім пункту 17 Особливостей № 1178 забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Відповідно до пункту 5 Особливостей № 1178 забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Отже, Замовник на порушення пунктів 5 і 17 Особливостей № 1178 уклав договір про закупівлю, який передбачає оплату товарів до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу, визначеної цими особливостями.
Пунктом 1 частини першої статті 43 Закону визначено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі, якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону.
Також, підпунктом 1 пункту 21 Особливостей № 1178 визначено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі, коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих особливостей.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону та пункту 17 Особливостей № 1178 договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів.
Статтею 180 Господарського кодексу України визначено, що при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості.
Аналізом умов Договору № 66 в ході моніторингу встановлено, що у ньому відсутня інформація щодо обсягів (кількості) товару «Деревина дров’яна НП: хвойної породи», яка є істотною умовою про предмет договору.
У зв’язку з цим, Замовнику в електронній системі закупівель оприлюднено запит з питання відсутності у договорі інформації про обсяги (кількість) товару та наявності/відсутності додатків чи додаткових угоди до Договору № 66.
На зазначений запит Замовник надав Пояснення, в якому зазначив: «Замовником виявлено, що при оприлюдненні Договору № 66 в електронній системі закупівель не було оприлюднено Специфікацію, яка є його невід’ємною частиною відповідно до умов самого договору. Вказане є технічною помилкою, що виникла з боку відповідальної особи під час розміщення інформації у системі Prozorro. До пояснень надається Додаток 1 до Договору № 66 від 25.04.2025 — Специфікація до договору, яка є його невід’ємною частиною відповідно до умов самого договору».
Відповідно до пункту 13 Особливостей № 1178 у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Однак, в електронній системі закупівель Замовник не оприлюднив Додаток № 1 «Специфікація» до Договору № 66 разом із цим договором, звітом про договір та обґрунтуванням підстави, чим порушив вимоги пункту 13 Особливостей № 1178.