Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 09 червня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у редакції чинній на дату оголошення торгів (далі – Особливості № 1178), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця та вимогам законодавства.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію затверджену рішенням уповноваженої особи від 08.04.2025 № 9 (далі – ТД), реєстр отриманих тендерних пропозицій від 08.05.2025, тендерну пропозицію ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ» (далі – Переможець), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визначення переможця від 08.05.2025 № 11, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю від 08.05.2025, договір про закупівлю від 14.05.2025 № 83/2025, пояснення та документи надані Замовником 26.05.2025 та від 05.06.2025 на запити органу державного фінансового контролю.
Моніторингом установлено, що протоколом про прийняття уповноваженою особою рішення від 08.05.2025 № 11, Замовником переможцем торгів визначено пропозицію єдиного учасника - ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ», з остаточною пропозицією 472 766,00 гривень.
У ході моніторингу установлено невідповідність тендерної пропозиції ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ» вимогам тендерної документації Замовника, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 7 Розділу 3 ТД, установлено, що учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником, а також відповідну технічну специфікацію. Крім того, визначено, що вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) визначені замовником з урахуванням вимог статті 22 Закону (зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації).
Так, відповідно до підпункту 2.4. пункту 2 Додатку 2 «Специфікація (ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ» до ТД, Замовником зазначено, що учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати копії сертифікатів якості або висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи на матеріальні ресурси.
Аналізом інформації оприлюдненої в електронній системі закупівель, установлено, що у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ» відсутні зазначені вище документи, чим не дотримано вимоги підпункту 2.4. пункту 2 Додатку 2 до ТД.
З огляду на викладене, керуючись положеннями частини 5 статті 8 Закону № 922-VIII, орган державного фінансового контролю (далі – Орган ДФК) 02.06.2025 через електронну систему закупівель звернувся до Замовника із відповідним запитом щодо надання пояснень на предмет установлення відповідності тендерної пропозиції ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ» вимогам підпункту 2.4. пункту 2 Додатку 2 до тендерної документації, зокрема, в частині надання у складі пропозиції копій сертифікатів якості або висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи на матеріальні ресурси.
У відповідь на запит Замовником 05.06.2025 надано наступні пояснення: «…документи, передбачені п. 2.4. Додатку № 2 Тендерної документації, а саме - копії сертифікатів якості або висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи на матеріальні ресурси було надано ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ» у паперовому вигляді (вхідний № 110 від «05» травня 2025 року), з посиланням на те, що під час подання тендерної пропозиції стався технічний збій програмного забезпечення комп’ютерної техніки з інтернет-з’єднанням, що позбавило вказаного учасника можливості подати зазначені документи в електронному вигляді у складі тендерної пропозиції…».
Слід зауважити, що відповідно до пункту 31 Особливостей № 1178, установлено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
З огляду на викладене, надані Замовником пояснення не спростовують виявленого у ході моніторингу недотримання вимог тендерної документації, в частині відсутності документів у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ».
Положеннями пункту 3 Особливостей № 1178, установлено, що Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922-VIII.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178, установлено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Окрім того, відповідно до пункту 47 Особливостей № 1178, установлено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Відповідно до Додатку 8 «Перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі» до ТД, Замовником установлено перелік документів, які переможець процедури закупівлі повинен надати, шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (далі – Документи переможця), а саме:
- довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення на керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, щодо відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, передбаченої підпунктом 3 пункту 47 Особливостей, що містить інформацію станом не раніше місячної давнини (30 днів) відносно дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
- довідка, видана Департаментом інформатизації МВС України (територіальним органом з надання сервісних послуг МВС України), щодо (не)притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості, що містить інформацію станом не раніше місячної давнини (30 днів) відносно дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Зазначена довідка надається щодо осіб (особи), визначених у підпунктах 5, 6 пункту 47 Особливостей; або витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», виданий Департаментом інформатизації МВС України (територіальним органом з надання сервісних послуг МВС України), щодо (не)притягнення до кримінальної відповідальності, відсутності (наявності) судимості. Витяг надається щодо особи (осіб), визначених у підпунктах 5, 6, 12 пункту 47 Особливостей. Витяг повинен бути виданий не раніше 30 (тридцяти) календарних днів відносно дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
- довідка, складена учасником у довільній формі, що підтверджує відсутність підстави, передбаченої підпунктом 12 пункту 47 Особливостей.
Моніторингом установлено, що в електронній системі закупівель, Замовником 08.05.2025 оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
При цьому, Документи переможця ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ» завантажено до електронної системи 14.05.2025, тобто із порушенням чотириденного строку, чим не дотримано вимоги Додатку 8 до ТД та пункту 47 Особливостей № 1178.
Відповідно до підпункту 3 пункту 44 Особливостей № 1178, установлено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей.
Таким чином, Замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «ГЛОБАЛПРОАРТ», як таку що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, та як таку, коли переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей № 1178, чим порушено вимоги підпункту 2 та 3 пункту 44 Особливостей № 1178.
Разом з тим, згідно з пунктом 17 Особливостей № 1178 визначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону № 922-VIII, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону № 922-VIII, та цих особливостей.
Так, відповідно до частини 1 статті 41 Закону № 922-VIII, установлено, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
При цьому, у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна та вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію.
За результатами моніторингу встановлено, що Замовником в електронній системі закупівель 15.05.2025 оприлюднено Договір про закупівлю від 14.05.2025 № 83/2025 та додатки до нього. Проте Додаток № 5 «Підсумкова відомість ресурсів до локального кошторисного розрахунку» до Договору про закупівлю від 14.05.2025 № 83/2025, в якому зазначено інформацію про ціни на матеріальні ресурси, не містить інформації про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Таким чином, на порушення абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону № 922-VIII Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель Договір про закупівлю від 14.05.2025 № 83/2025 без зазначення інформації про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Разом з тим, відповідно пункту 10 частини 1 статті 10 Закону № 922-VIII, установлено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Слід зазначити, що згідно з пунктом 1 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835, (далі – Положення № 835) машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Разом з тим, пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року за № 610/34893, договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
З огляду на викладене, Замовник повинен був оприлюднити в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у форматі PDF, а також розмістити їх у машинозчитувальному форматі.
Натомість, аналізом інформації розміщеної в електронній системі закупівель, установлено, що Замовником 15.05.2025 оприлюднено Договір про закупівлю від 14.05.2025 № 83/2025 та додатки до нього у форматі PDF, натомість, документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, та договір про закупівлю та всі додатки до нього у машинозчитувальному форматі Замовником не оприлюднено, чим, відповідно, порушено вимоги пункту 10 частини 1 статті 10 Закону № 922-VIII.