Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 21 липня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Постанова № 1178, Особливості); дотримання замовником вимог Закону № 922 та Особливостей під час розгляду тендерних пропозицій учасників; усунення невідповідностей; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповідей на запити органу державного фінансового контролю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального підприємства «1-а міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» (далі ? Замовник) на 2025 рік UA-P-2025-04-24-004958-a; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 24.04.2025 б/н; тендерну пропозицію учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ»; вимога замовника про усунення невідповідностей учаснику ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ»; протокольне рішення уповноваженої особи від 29.05.2025 б/н; тендерну пропозицію учасника ПП «Науково - виробничий центр оцінки відповідності «ЮГ»; протокольне рішення уповноваженої особи від 04.06.2025 б/н; тендерну пропозицію учасника ДП «ПОЛТАВАСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ»; протокольне рішення уповноваженої особи від 11.06.2025 б/н; повідомлення про намір укласти договір від 11.06.2025; договір від 20.06.2025 № БП-103/25 на суму 430000,00 грн, в тому числі ПДВ – 71666,67 грн, укладений з ДП «ПОЛТАВАСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ»; відповіді замовника на запити органу державного фінансового контролю, оприлюднені 04.07.2025, 16.07.2025 та 17.07.2025 в електронній системі закупівель.
Моніторингом питання дотримання замовником вимог Закону № 922 та Особливостей під час розгляду тендерної пропозиції учасників встановлено порушення замовником чинного законодавства в частині наступного.
В ході аналізу правомірності прийняття рішення про відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» встановлено порушення:
- абзацу 1 пункту 43 Особливостей в частині безпідставного розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей;
- підпункту 1 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ».
Відомості веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель свідчать, що пропозиція учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» є найбільш економічно вигідною та аномально низькою (240 000,00 грн).
Моніторингом установлено, що Замовник у пункті 3 Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації вимагає, що «…Учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:
1) досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
2) сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
3) отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.».
На виконання вищевказаної вимоги учасником ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» через електронну систему закупівель 02.05.2025 надано Обґрунтування аномально низької ціни від 02.05.2025 № 1668Т, в якому зазначено, що «…ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» відповідно до статуту самостійно планує свою господарську діяльність (яка включає в себе і ціноутворення, включаючи норми прибутку на послуги, що надаються замовникам), з урахуванням вимог чинного законодавства, у тому числі й «Порядку оплати робіт з проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та визначення вартості таких робіт», затверджено постановою КМУ від 28.10.2015 р. №865.
При наданні своєї цінової пропозиції ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» керувалось сприятливими умовами, а саме наявність приміщень та працівників ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» у Полтавській області. При формуванні вартості враховувався власний досвід при якісному та у встановлений строк виконанні інших договорів з наданням аналогічних послуг медичним закладам, в тому числі у Полтавській області. Запропонована ціна передбачає надання послуг належним чином у повному обсязі та у встановлений строк.» (файл «Обґрунтування ціни.pdf»).
Поданням зазначеного обґрунтування учасник виконав вимогу тендерної документації зазначену вище.
З метою підтвердження або спростування встановленої невідповідності, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 14.07.2025 через електронну систему закупівель надано відповідний запит замовнику.
Замовником 17.07.2025 в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує задокументованого. Зокрема у своїй відповіді замовник зазначив, що «…Аномально низька ціна в закупівлях - це ціна тендерної пропозиції, яка значно нижча за середню ціну інших пропозицій на аукціоні, зазвичай на 40% або більше. АНЦ введена для запобігання демпінгу, який може призвести до закупівель неякісних товарів, робіт або послуг, або до зменшення обсягу закупівлі.
Учасник, що подав АНЦ, повинен надати обґрунтування такої ціни протягом одного робочого дня.
Обґрунтування може містити:
- Досягнення економії завдяки унікальним технологіям виробництва або наданню послуг.
- Сприятливі умови, наприклад, спеціальні пропозиції або знижки.
- Отримання державної допомоги.
Якщо обґрунтування не надано або визнано недостатнім, замовник може відхилити тендерну пропозицію.
Неналежне обґрунтування аномально низької ціни у тендері означає, що учасник не надав достатньо переконливих пояснень щодо того, чому його цінова пропозиція настільки низька порівняно з іншими учасниками.
Низька ціна може свідчити про неможливість надання якісних послуг або товарів, або про те, що учасник не врахував всіх витрат, що може призвести до невиконання зобов'язань.
Учасником ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» додано до тендерної пропозицій файл «Обгрунтування ціни pdf», який не містить обгрунтування аномально низької ціни відповідно до вимог частини 14 статті 29 Закону, а саме:
1) досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
2) сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
3) отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.
Учасник ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» посилається на наявність на території Полтавської області, (місто розташування замовника м. Полтава) приміщень та працівників, власний досвід, та внутрішню політику по формуванню прибутку Учасника. Обгрунтування Учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» не містить підстав, які визначені частиною 14 статті 29 Закону.».
Також, моніторингом встановлено, що в пункті 6 розділу ІІ «Технічні вимоги до предмета закупівлі» Додатку 2 до тендерної документації Замовником передбачена вимога: «Послуги надаються за місцем знаходження та використання обладнання Замовника торгів. У разі, якщо виконання послуги не можливе на території Замовника, послуги повинні проводитися на території розташування метрологічної лабораторії Виконавця в межах Полтавської області - у зв’язку з специфікою роботи закладу та з урахуванням зменшення будь – яких ризиків, пов’язаних з логістикою, знаходженням, збереженням та цілісності ЗВТ або обладнання при наданні послуг на період дії воєнного стану, запровадженому на території України».
На виконання зазначеної вимоги учасником ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» у складі тендерної пропозиції надано документ «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, які підтверджують відповідність, у тому числі відповідна технічна специфікація» від 01.05.2025 № 1658Т, в якому зазначена інформація щодо наявності в учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» Свідоцтва про уповноваження та вказано адресу розташування метрологічної лабораторії, а саме: Україна, 39603, Полтавська область, місто Кременчук, тупик 7-й Хорольський, 3/24. (файл «Технічна специфікація.pdf»). Подання зазначеної інформації виконує вимогу тендерної документації, що вказана вище.
При цьому, Замовник в електронній системі закупівель розміщує до Учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» вимогу про усунення невідповідностей: «Згідно наданого файлу "ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ.pdf" вами зазначено розташування метрологічної лабораторії за адресою Україна, 39603, Полтавська область, м. Кременчук, тупик 7-й Хорольський, 3/24, але не завантажено жодного підтверджуючого документа. Просимо надати скан копію паспорта метрологічної лабораторії із заповненою Формою 1 до паспорту, де вказано фактичну адресу метрологічної лабораторії, тому що в завантажених вами свідоцтвах зазначено наступну адресу 33028, м. Рівне, вул. Князя Володимира, 28Б, офіс 3».
Однак, замовником у тендерній документації не встановлено вимог щодо підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
З урахуванням викладеного, розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей є недотриманням вимоги абзацу 1 пункту 43 Особливостей.
З метою підтвердження або спростування встановленої невідповідності, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 14.07.2025 через електронну систему закупівель надано відповідний запит замовнику.
Замовником 17.07.2025 в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує задокументованого. Зокрема у своїй відповіді замовник зазначив, що «…У відповідь на Ваш Запит надаємо скан копію протоколу Уповноваженої особи від 07 травня 2025 року про надання 24 години на усунення невідповідностей». Разом з відповіддю замовник завантажив протокольне рішення уповноваженої особи від 07.05.2025 б/н, в якому зазначено, що «…Під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» у процедурі закупівлі № UA-2025-04-24-004019-а виявлено наступні невідповідності.
1.Пунктом 6 Розділу 2 Додатку 2 до тендерної документації визначено наступне:
-Послуги надаються за місцем знаходження та використання обладнання Замовника торгів. У разі, якщо виконання послуги не можливе на території Замовника, послуги повинні проводитися на території розташування метрологічної лабораторії Виконавця в межах Полтавської області - у зв’язку з специфікою роботи закладу та з урахуванням зменшення будь – яких ризиків, пов’язаних з логістикою, знаходженням, збереженням та цілісності ЗВТ або обладнання при наданні послуг на період дії воєнного стану, запровадженому на території України.
№
з/п Свідоцтво про уповноваження Адреса розташування метрологічної лабораторії
1 2 3
Заповнюється учасником торгів в повному обсязі Заповнюється учасником торгів в повному обсязі
За результатами розгляду наданого файлу «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ.pdf», Учасником зазначено розташування метрологічної лабораторії за адресою Україна, 39603, Полтавська область, м. Кременчук, тупик 7-й Хорольський, 3/24, але не завантажено жодного підтверджуючого документа.
За результатами розгляду наданих файлів «Свідоцтво про уповноваження від 05.12.2022.pdf», «Свідоцтво про уповноваження від 18.07.2022.pdf», «Свідоцтво про уповноваження від 22.10.2021.pdf», «Свідоцтво про уповноваження від 23.03.2018.pdf», «Свідоцтво про уповноваження від 29.12.2020.pdf» встановлено, що метрологічна лабораторія розташована за наступною адресою 33028, м. Рівне, вул. Князя Володимира, 28Б, офіс 3.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
На виконання наведеної вище норми необхідно оприлюднити в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей учасником ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій…».
Таким чином, Замовником на порушення абзацу 1 пункту 43 Особливостей безпідставно розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.
Крім цього, в протокольному рішенні уповноваженої особи від 29.05.2025 б/н зазначено, що «…із наданих документів тендерної пропозиції Учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» не вдалось встановити наявність залучення (планування залучення) сторонніх суб’єктів господарювання в якості субпідрядників/співвиконавців для надання послуг за предметом закупівлі в м. Полтава або Полтавської області…».
Водночас, моніторингом установлено, що замовником вищевказана вимога про надання такої інформації передбачена лише у разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менше як 20 відсотків вартості договору про закупівлю (пункт 7 розділу ІІІ тендерної документації). Тобто, у разі коли учасник має намір залучити співвиконавців на суму меншу ніж 20 відсотків вартості договору тендерною документацією не передбачено надання жодної інформації.
З метою підтвердження або спростування встановленого, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 14.07.2025 через електронну систему закупівель надано відповідний запит замовнику.
Замовником 17.07.2025 в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує задокументованого. Зокрема у своїй відповіді замовник зазначив, що «...При закупівлі послуг з метрології, учасник може залучати інших суб'єктів господарювання (субпідрядників/співвиконавців) для виконання певних частин робіт або послуг. Це можливо, якщо предмет закупівлі - роботи або послуги, і якщо обсяг залучення становить не менше 20% вартості договору про закупівлю.
Учасник повинен надати інформацію про субпідрядників/співвиконавців у тендерній пропозиції, якщо вони залучаються у визначеному обсязі.
Замовник повинен перевірити таких субпідрядників/співвиконавців на відсутність підстав для відмови у закупівлі.
Якщо Учасник не планує залучати субпідрядників/співвиконавців, то в такому випадку надається довідка в довільній формі на фірмовому бланку (за наявності) про не залучення субпідрядників/співвиконавців. ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» у складі своєї тендерної пропозиції не надав жодних документів про залучення або не залучення субпідрядників/співвиконавців».
При цьому, відомості електронної системи закупівель свідчать, що Замовник протокольним рішенням уповноваженої особи від 29.05.2025 б/н, відхилив найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ» на підставі підпункту 1 пункту 44 Особливостей, при цьому, не зазначивши чітко підставу для відхилення (абзац підпункту 1 пункту 44 Особливостей).
З урахуванням викладеного, замовник на порушення підпункту 1 пункту 44 Особливостей безпідставно відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «РІВНЕСТАНДАРТ».
Також, моніторингом даного питання установлено, що Замовник у підпункті 1.2 пункту 1 таблиці 1 Додатку 3 до тендерної документації встановив вимогу надання Учасником копій аналогічних договорів з усіма додатками до них, а також документи, які підтверджують їх виконання, за всіма договорами, зазначеними учасником у довідці. У разі зазначення у довідці більше одного аналогічного договору документальне підтвердження інформації надається щодо кожного такого договору та повинні відповідати визначеним вище вимогам.
На виконання даної вимоги, учасником ДП «Полтавастандартметрологія» в складі тендерної пропозиції надано Довідку про досвід виконання аналогічного договору від 30.04.2025 № 17-05/1303 та два аналогічні договори з додатками до них.
Поряд з цим, у складі тендерної пропозиції учасник ДП «ПОЛТАВАСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ» не завантажив підтверджуючу інформацію щодо виконання аналогічних договорів, що не виконує вимог тендерної документації.
Відповідно до абзацу 1 пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
З метою підтвердження або спростування встановленого порушення, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 15.07.2025 через електронну систему закупівель надано відповідний запит замовнику. Замовником 18.07.2025 в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує виявленого порушення. Зокрема, у своїй відповіді замовник зазначив, зокрема, що «…Учасник ДП "ПОЛТАВАСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ" надав заповнену довідку за формою визначеною Додатком 3 до тендерної документації, скановані копії договорів та листи-відгуки».
Отже, Замовник на порушення абзацу 1 пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, чим не надав можливість учаснику ДП «ПОЛТАВАСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ» усунути такі невідповідності в інформації та/або документах у складі своєї тендерної пропозиції.