Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу закупівлі: 26 травня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (зі змінами) (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту розвитку громад та територій, дорожнього, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію Замовника, затверджену рішенням уповноваженої особи від 18.04.2025 б/н (далі – ТД), реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «Водоканал Покуття» (далі – ТОВ «Водоканал Покуття»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 07.05.2025 б/н, повідомлення про намір укласти договір від 07.05.2025 року, договір підряду від 21.05.2025 №2т, відповіді Замовника на запити про надання пояснення від 12.05.2025 року та від 23.05.2025 року.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Відповідно до пункту 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №835 (далі – Положення №835), машиночитаний формат - формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини. Згідно з пунктом 9 Положення №835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати: текстові дані (TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*); структуровані дані (RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*). Крім того, слід зазначити, що до машиночитаного формату відноситься pdf, що був перетворений з word. При цьому, сканований документ у форматі pdf не є машиночитаним форматом. Таким чином, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, додатків до договору про закупівлю (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі, наприклад, DOC(X), XML тощо.
В ході моніторингу встановлено, шо Замовником 21.05.2025 року в електронній системі закупівель оприлюднено договір підряду від 21.05.2025 №2т (далі – Договір №2т) та додатки до нього (додаток 1 - договірна ціна, додаток 2 - календарний план виконання робіт, додаток 3 - план фінансування на 2025 рік, додаток 4 - поквартальне завдання виконання будівельно-монтажних робіт в 2025 році) у форматі PDF. Проте, у машинозчитувальному форматі Договір №2т та вищевказані додатки до нього Замовником не оприлюднено, чим порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Замовник у пункті 10 Додатку 3 «Технічне завдання» до ТД та пункті 10 Додатку 7 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» до ТД вимагає: «Учасник зобов’язаний в період звернення за роз’ясненнями направити спеціаліста для ознайомлення з об’єктом, визначення детального обсягу надання робіт у робочі дні з понеділка по п’ятницю з 9.00 до 18.00. За результатами огляду в присутності представників Замовника, обов’язково складається довідка про огляд предмета закупівлі з підписами сторін з подальшим поданням її Учасником у електронній системі закупівель в складі тендерної пропозиції». Слід зазначити, що вільний доступ усім учасникам до інформації про закупівлю забезпечується Замовником відповідно до вимог частини третьої статті 5 Закону, у тому числі інформації про обсяг робіт, технічної специфікації та інших вимог, передбачених статтею 22 Закону, виключно шляхом оприлюднення її в електронній системі закупівель.
Відповідно до положень частини восьмої статті 12 Закону передбачено, що подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель з метою дотримання вимог пунктів 3 та 5 частини першої статті 5 Закону, частини третьої статті 22 Закону, зокрема принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі.
Зазначеними діями Замовником порушено вимоги частини восьмої статті 12 Закону, зокрема порушено порядок взаємодії Замовника та учасника, адже зазначені вище положення ТД передбачають взаємодію між Замовником та учасниками поза межами електронної системи закупівель та без її використання.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей встановлено порушення вимог частини третьої статті 22, пунктів 3, 5 частини першої статті 5, частини восьмої статті 12 Закону.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «Водоканал Покуття», своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень, із врахуванням пояснення Замовника, не встановлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 2, 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель Договору №2т, додатків до Договору №2т (додаток 1 - договірна ціна, додаток 2 - календарний план виконання робіт, додаток 3 - план фінансування на 2025 рік, додаток 4 - поквартальне завдання виконання будівельно-монтажних робіт в 2025 році) у машинозчитувальному форматі та заходи, направлені на недопущення у подальшому встановленого порушення (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо) при складанні тендерної документації та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.