Обгрунтування використання процедури
Закон України “Про публічні закупівлі” (далі - Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
На період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 №1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі-Особливості).
Пунктом 13 Особливостей встановлено перелік випадків, коли придбання замовником товарів, робіт та послуг може здійснюватися без застосування електронної системи закупівель, зокрема, відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей, яким передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Замовник здійснює закупівлю «Послуги з розподілу електричної енергії», код ДК 021:021:65310000-9 - Розподіл електричної енергії, відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей, яким передбачено, що придбання замовниками товарів, робіт і послуг, що перевищує вартісні межі може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути підтверджена документально замовником.
Обгрунтування: Закон України від 13.04.2017 №2019-УІІІ «Про ринок електричної енергії» визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов’язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище. Пунктом 78 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що розподіл електричної енергії - транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії. Частиною 1 статті 45 Закону встановлено, що розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу.
Закон України від 20.04.2000 № 1682-Ш «Про природні монополії» визначає правові, економічні та організаційні засади державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій в Україні. Згідно частини 1 статті 1 Закону України від 20.04.2000 № 1682-Ш «Про природні монополії» природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги). Суб'єкт природної монополії - суб’єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності (монопольне утворення), який вироблює (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії.
Згідно статті 5 Закону України «Про природні монополії», до сфери діяльності суб’єктів природних монополій віднесено, зокрема, розподіл електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами.
Частиною 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» визначено, що зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, - національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій. Зведений перелік суб’єктів природних монополій складається та ведеться Антимонопольним комітетом України відповідно до його повноважень. Згідно з розпорядженням Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 № 874-р зведений перелік суб єктів природних монополій розміщується на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (https://amcu.gov.ua/).
Станом на 31.12.2024 відповідно до інформації зведеного переліку суб єктів природних монополій, розміщеного на офіційному веб-сайті Антимонопольного комітету України (https://amcu.gov.ua/), встановлено, що Акціонерне Товариство "Миколаївобленерго , код ЄДРПОУ 23399393, включено до зведеного переліку суб’єктів природних монополій на території Миколаївської області (№ 39 у Зведеному переліку). Таким чином, AT «Миколаївобленерго» займає монопольне становище на ринку з розподілу електричної енергії в межах території Миколаївської області.
Поряд з цим, AT «Миколаївобленерго» згідно з постановою НКРЕКП від 02.11.2018р №1334, отримало ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме, на території Миколаївської області.
З огляду на вищевикладене, послуги з розподілу електричної енергії на території Миколаївської області можуть бути надані виключно Акціонерним Товариством «Миколаївобленерго» у зв’язку з відсутністю конкуренціїз технічних причин.
Документи, що підтверджують відсутність конкуренції з технічних причин:
1 .Закон України від 13.04.2017 № 2019-УПІ «Про ринок електричної енергії».
2. Закон України від 20.04.2000 № 1682-Ш «Про природні монополії».
3. Постанова НКРЕКП від 02.11.2018 від 1334 Про видачу AT МИКОЛАЇВОБЛЕНЕРГО ліцензії з розподілу електричної енергії.
4. Розпорядження Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 № 874-р Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних.
5. Зведений перелік суб’єктів природних монополій.
Таким чином, наявні підстави для здійснення закупівлі «Послуги з розподілу електричної енергії» код ДК 021:021: 65310000-9 - Розподіл електричної енергії, без застосування відкритих торгів у відповідності до підпункту 5 пункту 13 Особливостей. З.огляду на викладене, рішення щодо проведення закупівлі відповідає чинному законодавству.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту З8 розділу X «Прикінпеві та перехідні положення» Закону. Разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей.