Звернення:
За тендером : Провід
Тема:
Про внесення змін в тендерну документацію в частині видалення дискримінаційних вимог п.4-9 Додатку 2 до тендерної документації, а саме надання Сертифікатів: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 50001, ISO 37001, ISO 28001
Зміст:
Шановний Замовнику, Тендерна документація та Додаток 2 до тендерної документації передбачають вимоги п.4-9, а саме:
"4. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління якістю, видані на виробника та учасника (ISO 9001).
5. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему екологічного управління, видані на виробника та учасника (ISO 14001).
6. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці, видані на виробника та учасника (ISO 45001).
7. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему енергетичного менеджменту, виданого на учасника (ISO 50001).
8. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління щодо протидії корупції, виданого на учасника (ISO 37001)
9. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління безпекою ланцюга постачання, виданого на учасника (ISO 28001)"
Дані вимоги вважаємо необґрунтованими та дискримінаційними, адже Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит.
Стандарт ISO 45001 стосується безпосередньо менеджменту та бізнес процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на охорону здоров'я та безпеку праці на робочому місці, що поширює свою дію ЛИШЕ на Виробника продукції або ж товару.
Сертифікат ISO 9001 є стандартом щодо системи управління якістю, сертифікація за якою гарантує, що підприємство може випускати продукцію на стабільному рівні якості та постійно його підвищувати. Безпосередньо ця вимога стосується лише Виробників продукції.
Сертифікат ISO 14001 є стандартом на систему екологічного управління. Даний стандарт розроблено насамперед для зменшення впливу від діяльності підприємств на навколишнє середовище, саме при виготовленні товару, тому Вимога надання даного сертифікату на Учасника в тому числі порушує права потенційних Учасників. які не є виробниками Товару.
Сертифікат ISO 50001 на систему енергетичного менеджменту, тобто зниження витрат на енергоємному виробництві та підвищення конкурентоспроможності підприємства зниження енергоспоживання в господарській діяльності, ця вимога пошує права можливих Учасників, адже Учасником може бути постачальник, дилер, а не безпосередній виробник продукції.
Сертифікат ISO 37001 на систему управління щодо протидії корупції, стосується внутрішньої організації процесів компанії, а не предмету закупівлі та технічних вимог безпосередньо, або ж кваліфікаційних критеріїв учасників згідно ст.16 ЗУ "Про публічні закупівлі", тому вимога не є релевантною бо не є доцільно обгрунтованою згідно вимог предмету закупівлі або ж чинного законодавства.
Сертифікат ISO 28001 на систему управління безпекою ланцюга постачання, стосується логістики та перевезень (наприклад, перевезення небезпечних вантажів, охоронювані логістичні операції) та немає безпосереднього зв'язку з предметом закупівлі оскільки немає доцільного обгрунтування Замовником.
Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартам і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві. Постачальники товарів та послуг не зобов`язані її проходити.
З 01.01.2018 в Україні скасована обов'язкова сертифікація продукції. Відповідно до Наказу ДП "УкрНДНЦ" "Про скасування національних нормативних документів" №500 від 29 грудня 2017 року з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації.
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України №93 від 26.01.2018 року втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні».
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.»
Тобто, вимога про надання вищезазначеного сертифікату не є впливовим критерієм щодо гарантії постачання предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що члени тендерного комітету лобіюють інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у торгах UA-2021-02-05-012171-a (посилання на сайт - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-05-012171-a ) розглядала Скаргу, щодо вимоги до учасників надати Сертифікат ISO 45001, за результатами засідання колегія зобов’язала Замовника виключити вказану вимогу з Тендерної документації.
Вимагати зазначені вище сертифікати в зазначеній кількості, означає обмеження доступу до закупівлі потенційним Учасникам, та відкрити доступ до конкретного Учасника, що в свою чергу порушує принцип прозорості та відкритості торгів, та є причиною для звернення до Антимонопольного комітету України та окремо до Держаудитслужби для проведення моніторингу конкретної закупівлі.
Враховуючи викладене, вважаємо, що дії Замовника в частині встановлення зазначеної вище умови Тендерної документації порушують вимоги ч. 4 ст. 22 та ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» відповідно до яких Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також порушують принципи здійснення публічних закупівель, згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема – добросовісна конкуренція серед учасників, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Виходячи із вищенаведеного та користуючись принципами прозорості та недискримінації потенційних Учасників вимагаємо у Замовника внести зміни до Тендерної документації та усунути або привести в належну відповідність, враховуючи вищезазначене Тендерну документацію та вимоги п.4-9 Додатку 2 до тендерної документації:
«"4. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління якістю, видані на виробника та учасника (ISO 9001).
5. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему екологічного управління, видані на виробника та учасника (ISO 14001).
6. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці, видані на виробника та учасника (ISO 45001).
7. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему енергетичного менеджменту, виданого на учасника (ISO 50001).
8. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління щодо протидії корупції, виданого на учасника (ISO 37001)
9. Учасник повинен надати копію сертифіката на систему управління безпекою ланцюга постачання, виданого на учасника (ISO 28001)"
Дата оприлюднення звернення:
14.04.2025 12:25
Добрий день. Зазначення в тендерній документації вимоги про відповідність товару певному ДСТУ (Державному стандарту України) не є дискримінаційною вимогою, якщо це обґрунтовано технічними, якісними або функціональними характеристиками предмета закупівлі. Відповідно до вимог ч.3 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку Замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином, Замовник встановлює вимоги у тендерній документації, які вважає за необхідне зазначити, дотримуючись при цьому всіх принципів проведення закупівлі, в тому числі відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та об'єктивної, неупередженої оцінки пропозицій. Мета зазначених вимог полягає в отриманні максимально якісного товару, а також у гарантуванні спроможності Учасника забезпечити безпечне та відповідальне виконання договору. Сертифікати ISO, про які йде мова, засвідчують належний рівень організації управлінських, екологічних, енергетичних та антикорупційних процесів у компанії, яка бере участь у процедурі закупівлі. Будь-яка організація має можливість зібрати необхідний пакет документів, тому, сама вимога про надання сертифікату ISO не є дискримінаційною для потенційного учасника закупівлі та має на меті підтвердження належного рівня організації виробничих і логістичних процесів, що є важливим для якісного виконання умов договору. Чинне законодавство України не забороняє будь-якому підприємству отримання сертифікатів ISO. Окрім того, наявність даних сертифікатів підтверджує надійність постачальника продукції. Також наявність сертифікатів підтверджує, що компанія, яка їх має пройшла наглядовий аудит.
Дата оприлюднення відповіді:
15.04.2025 09:44