Звернення:
За тендером : Послуга з проведення періодичних медичних оглядів працівників певних категорій
Тема:
Дискримінаційні умови
Зміст:
Замовником оголошено Закупівлю послуг з періодичних медичних оглядів працівників певних категорій. Закупівля здійснюється поза межами Закону України “Про публічні закупівлі” та постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 (особливості закупівель в умовах воєнного стану), оскільки Замовник не є суб’єктом у сфері публічних закупівель (тобто діє як замовник на власний розсуд відповідно до внутрішніх процедур). Натомість, організація та проведення зазначених медичних оглядів регламентується нормативними актами Міністерства охорони здоров’я України – зокрема, Наказом МОЗ №246 від 21.05.2007 та Наказом МОЗ №651 від 18.04.2022 (що встановлюють порядок проведення таких медичних оглядів).
У тендерній (закупівельній) документації Замовника містяться наступні вимоги до учасників, які викликають заперечення з огляду на їх дискримінаційний характер:
1) Наявність у учасника акредитаційного сертифіката закладу охорони здоров’я. Замовник вимагає надати акредитаційний сертифікат медичного закладу. Учасник вважає цю вимогу необґрунтованою та такою, що надмірно звужує коло потенційних учасників, адже отримання акредитаційного сертифіката є тривалим процесом, і далеко не всі заклади його мають. При цьому профільна нормативна база МОЗ не містить прямих вимог про обов’язкову акредитацію для надання послуг з періодичних медоглядів, а сучасне законодавство взагалі не вимагає обов’язкової акредитації закладів охорони здоров’я. Натомість Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров'я» від 15.07.1997 №765, з врахуванням внесених змін постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання акредитації закладу охорони здоров’я» від 17 січня 2025 № 42, встановлено, що проведення державної акредитації більше не є обов’язковою вимогою для закладів охорони здоров’я. Акредитація стає добровільною процедурою, незалежно від форми власності закладу охорони здоров’я. Більше того, відповідно до пункту 2.1 розділу II Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.05.2007 № 246, у редакції наказу МОЗ від 30.12.2024 № 2197 із подальшими змінами, внесеними наказом МОЗ від 18.01.2025 № 117 (далі – Порядок №246), попередні та періодичні медичні огляди працівників проводяться закладами охорони здоров’я, які отримали в установленому законодавством порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальностями, передбаченими додатками 4 та 5 Порядку № 246.
2) Підтвердження права встановлювати остаточний діагноз професійних захворювань згідно з Наказом МОЗ №603 від 09.04.2022. Замовник вимагає, щоб учасник мав підтвердження права встановлення остаточного діагнозу хронічного професійного захворювання (йдеться про наявність у учасника статусу установи зі спеціального Переліку МОЗ). Ця вимога фактично обмежує коло можливих учасників лише тими закладами, що включені до Переліку, затвердженого наказом №603. Натомість більшість лікувальних закладів, що проводять періодичні медогляди, не наділені такими повноваженнями і не входять до цього Переліку. Встановлення остаточного діагнозу профзахворювання здійснюється спеціалізованими установами, куди пацієнт направляється у разі підозри на профзахворювання. Таким чином, вимога до всіх учасників мати право встановлювати остаточний діагноз є невиправданою та непропорційною предмету закупівлі.
3) Обмеження щодо субпідрядників. В документації закупівлі не передбачена можливість залучення субпідрядника (співвиконавця) для надання частини послуг. Тобто, вимоги побудовані таким чином, що учасник повинен самостійно (власними силами) виконати всі умови, без залучення інших організацій. Учасник вважає, що така заборона на співпрацю з субпідрядними організаціями додатково обмежує конкуренцію. Залучення субпідрядників є звичною практикою, особливо якщо для виконання окремих спеціалізованих завдань (наприклад, проведення окремих обстежень або консультування) учасник може запросити профільного партнера. Чинне законодавство дозволяє учасникам залучати інших суб’єктів господарювання як субпідрядників для належного виконання робіт чи послуг. Відсутність такої можливості у документації безпідставно звужує коло потенційних учасників до тих, хто володіє абсолютно всіма ресурсами самостійно.
Учасник вбачає вказані вимоги дискримінаційними, такими, що порушують принцип рівного ставлення та добросовісної конкуренції. Зокрема, вони створюють штучні бар’єри для участі у Закупівлі тих постачальників, які здатні якісно надати послуги (мають відповідну ліцензію на медичну практику, кваліфікований персонал тощо), але не відповідають додатковим формальним критеріям (наявність акредитації або статусу установи з Переліку МОЗ №603).
Нормативно-правове обґрунтування:
1) Наказ МОЗ №246 від 21.05.2007 – базовий акт, що встановлює порядок проведення попередніх і періодичних медичних оглядів працівників певних категорій. Пунктом 2.1 цього наказу у редакції наказу МОЗ від 30.12.2024 № 2197 із подальшими змінами, внесеними наказом МОЗ від 18.01.2025 № 117 (далі – Порядок №246), попередні та періодичні медичні огляди працівників проводяться закладами охорони здоров’я, які отримали в установленому законодавством порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальностями, передбаченими додатками 4 та 5 Порядку № 246. Історично ця норма зобов’язувала медичні заклади проходити державну акредитацію для надання послуг медоглядів. Втім, з 2025 року підхід змінився, державна акредитація закладів охорони здоров’я більше не вимагається і носить добровільний характер. Отже, вимога Замовника про надання акредитаційного сертифіката не ґрунтується на чинній нормі закону і виглядає як зайве обмеження – адже для надання послуг медогляду достатньо наявності у закладу ліцензії на медичну практику.
2) Наказ МОЗ №603 від 09.04.2022 – цей акт затвердив Перелік установ і закладів, що мають право встановлювати остаточний діагноз хронічних професійних захворювань. До такого Переліку увійшли, як правило, спеціалізовані профпатологічні медичні установи (наукові інститути, профільні лікувальні центри та ін.), переважно третинного рівня медичної допомоги. Статус закладу, включеного до цього Переліку, не є обов’язковим для виконання власне періодичних медичних оглядів. Згідно з встановленим порядком, якщо під час проведення періодичного медогляду виникає підозра на наявність у працівника хронічного професійного захворювання, медичний заклад, що виявив таку підозру, направляє працівника на консультацію до лікаря-профпатолога відповідного спеціалізованого закладу (області або міста). Іншими словами, остаточний діагноз професійного захворювання встановлюється окремо уповноваженою установою, і для цього не обов’язково, щоб заклад, який проводить первинний огляд, сам мав статус спеціалізованої установи. Вимога Замовника до всіх учасників підтвердити право встановлення остаточного діагнозу профзахворювань фактично вимагає, щоб учасник сам був таким спеціалізованим закладом з Переліку МОЗ, що різко звужує коло потенційних надавачів послуг. Така вимога не передбачена жодним нормативним документом МОЗ щодо порядку проведення медоглядів – ні наказом №246, ні іншими документами. Вона є надмірною та такою, що необґрунтовано обмежує конкуренцію між постачальниками послуг медогляду. Здатність виконавця забезпечити, за потреби, направлення пацієнта до спеціалізованої установи є цілком достатньою для виконання мети медогляду; вимагати ж від кожного учасника мати власний статус установи/закладу, що має право встановлювати остаточний діагноз хронічних професійних захворювань – це невиправдано.
3) Принципи недискримінації та добросовісної конкуренції. Хоча дана закупівля формально не підпадає під дію Закону України «Про публічні закупівлі», засадничі принципи відкритості та рівного доступу повинні дотримуватись і в ній, з метою отримати найбільш вигідну пропозицію та забезпечити прозорість. В публічних закупівлях прямо закріплено, що замовникам заборонено встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників, повинна забезпечуватися рівність та справедливість оцінки пропозицій. Навіть за межами сфери дії спеціалізованого закону, зазначені принципи відображають загальні засади здійснення відбору контрагентів у договірних відносинах. У даному випадку, вимоги щодо акредитації та права встановлення діагнозу створюють необґрунтовані переваги для вузького кола постачальників і фактично дискримінують інших учасників, які за інших умов могли б взяти участь у торгах. Такий підхід суперечить принципу добросовісної конкуренції. Більше того, Антимонопольний комітет України (як орган оскарження в публічних закупівлях) у своїх рішеннях неодноразово визнавав подібні вимоги дискримінаційними та зобов’язував замовників їх усувати. Зокрема, вимога про наявність акредитаційного сертифіката розцінюється як така, що обмежує конкуренцію без належного обґрунтування, адже акредитація не є обов’язковою для здійснення медичної практики. Аналогічно, вимоги, виконати які можуть лише окремі учасники (через особливий статус або наявність специфічного документу), трактуються органом оскарження як дискримінаційні, якщо вони не продиктовані імперативними нормами чи об’єктивною необхідністю для виконання договору.
4) Щодо залучення субпідрядників. Відсутність можливості залучити субпідрядника (співвиконавця) у даній Закупівлі створює перешкоди для участі тих постачальників, які могли б об’єднати ресурси з іншими для повного виконання вимог. У сфері публічних закупівель усталеною є норма, що учасник має право залучати субпідрядників (особливо при закупівлі робіт чи складних послуг). Пряма або опосередкована заборона на субпідряд суперечить свободі підприємницької діяльності та здоровій конкуренції. Якщо учасник, наприклад, не має власного лікаря окремої спеціальності або певної лабораторної потужності, але може залучити до виконання договору інший заклад, це має підвищити конкуренцію та якість послуг, а не стати підставою для відсторонення такого учасника. Тому умова документації, яка не допускає співвиконавців, є невиправданою. Рекомендується чітко передбачити можливість субпідрядників (за потреби – з покладенням на учасника обов’язку повідомити про субпідрядників та надати інформацію про їхню кваліфікацію).
На підставі вищевикладеного, керуючись принципами рівноправності учасників та забезпечення добросовісної конкуренції, вимагаємо внести зміни до умов закупівельної документації, а саме:
1) Вилучити вимогу про обов’язкову наявність акредитаційного сертифіката або замінити її на вимогу надати альтернативні підтвердження спроможності якісно надати послугу. Такими підтвердженнями можуть бути копія ліцензії на медичну практику (що є обов’язковим документом) та, за потреби, інші документи, які прямо передбачені чинними нормативними актами. Недопустимо вимагати документ, який не є обов’язковим за законом, особливо без надання можливості альтернативи. У випадку, якщо Замовник бажає пересвідчитись у рівні надання медичних послуг, пропонуємо як альтернативу акредитації дозволити надання учасниками інших доказів відповідності встановленим критеріям якості (наприклад, наявність впровадженої системи управління якістю ISO тощо) – але виключно на добровільних засадах, без усунення учасників у разі відсутності таких документів.
2) Скасувати вимогу щодо підтвердження права встановлювати остаточний діагноз професійного захворювання або, як мінімум, замінити її більш пропорційною умовою. Замість вимоги мати статус установи з Переліку МОЗ №603, пропонуємо вимагати від учасника підтвердження, що у разі виявлення підозри на професійне захворювання він забезпечить направлення працівника до відповідної установи згідно з наказом МОЗ №603. Такий підхід відповідатиме реальній процедурі, встановленій МОЗ, і водночас не обмежуватиме коло постачальників послуг лише тими, хто входить до Переліку МОЗ. Мета Замовника – гарантувати належне обстеження працівників – буде досягнута, оскільки виконавець зобов’язуватиметься діяти згідно встановленого порядку (співпрацювати зі спеціалізованими закладами у разі потреби). Наполягаємо на усуненні нинішньої вимоги як дискримінаційної.
3) Допустити залучення субпідрядників для виконання договору. Просимо внести зміни до проєкту договору та/або інші розділи документації, передбачивши, що учасник має право залучити субпідрядні організації (співвиконавців) для надання частини послуг, зокрема для проведення окремих обстежень чи консультацій, що вимагають спеціалізованих навичок. При цьому учасник несе повну відповідальність перед Замовником за результати роботи субпідрядників. Така зміна розширить конкуренцію, дозволивши об’єднати зусилля кількох кваліфікованих закладів для комплексного надання послуги, і водночас не зашкодить інтересам Замовника. Нагадаємо, що законодавство України дозволяє учасникам вільно вступати у договірні відносини між собою для спільного виконання зобов’язань.
Просимо здійснити зазначені зміни у найкоротший строк та повідомити всіх потенційних учасників про оновлені умови. У разі невнесення змін Учасник залишає за собою право звернутися за захистом своїх прав та законних інтересів у встановленому порядку.
Сподіваємося на конструктивний підхід Замовника, приведення документації у відповідність до принципів недискримінації та ефективної конкуренції, а також на успішне проведення закупівлі з максимальною кількістю пропозицій та вибором дійсно найкращого виконавця послуг.
Дата оприлюднення звернення:
09.04.2025 12:30
Шановний учаснику, на підставі наявне звернення повідомляємо наступне.
1. Вимога Учасника щодо необґрунтованості вимоги наявності акредитаційного сертифіката закладу охорони здоров’я розглянута – внесено зміни до п.4.7 розділу «Кваліфікаційні критерії та інші вимоги до учасників». Проте, ознайомившись з зазначеними Вами законодавчими актами України, а саме Постановою КМУ «Про затвердження Порядку акредитації закладу охорони здоров'я» від 15.07.1997 №765» та постановою КМУ «Деякі питання акредитації закладу охорони здоров’я» від 17 січня 2025 № 42, зазначено, що акредитація є і була добровільною ще з 2019 р. (зміни до постанови від Постанови КМУ № 215 від 13.03.2019). Тому вимога, зазначена у (закупівельній) документації відкоригована та викладена у наступній редакції «Підтвердження акредитаційної категорії (акредитаційний сертифікат) за результатами державної акредитації відповідно до Порядку державної акредитації закладу охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.97 № 765 (у разі наявності);».
2. Вимога щодо Підтвердження права встановлювати остаточний діагноз професійних захворювань згідно з Наказом МОЗ №603 від 09.04.2022 відкоригована та викладена у наступній редакції: «Підтвердження наявності права встановлювати остаточний діагноз щодо професійних захворювань, перелік яких затверджено наказом МОЗ України від 09.04.2022 № 603 (у разі наявності);»
3. Зауваження учасника щодо обмеження Замовником участі субпідрядників. Такої заборони не зазначено в закупівельній документації. Більше того в Додатку 3 до документації зазначено, що «Комісія забезпечує проведення необхідних лабораторних, функціональних та інших досліджень. Проведення медичного огляду працівників включає в себе огляд всіма без виключення необхідними спеціалістами, лабораторні та функціональні дослідження, флюорографічне обстеження з оформленням документів, передбачених відповідними нормативними актами документів, зазначених вище по тексту (зокрема, але не виключно).
В окремих випадках для уточнення діагнозу спеціалістами медичної комісії працівнику можуть призначати індивідуальні додаткові обстеження.» та «Комісія має право доповнювати види та обсяги необхідних обстежень і досліджень з урахуванням специфіки дії виробничих факторів і медичних протипоказань.». Також п. 2.8 «Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій», затвердженого наказом МОЗ України від 21.05.2007 № 246 визначає, що «При відсутності окремих лікарів до проведення медичних оглядів залучаються на договірній основі спеціалісти з інших закладів охорони здоров'я. Комісія забезпечує проведення необхідних лабораторних, функціональних та інших досліджень.». Більше того, у Додатку 3 до закупівельної документації, зазначено, що «Комплекс заходів з проведення періодичного медичного огляду працівників має проводитись відповідно до Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженого наказом МОЗ України від 21.05.2007 № 246.», умови якого і передбачають у разі необхідності залучення на договірних засадах необхідних фахівців згідно умов договору та у відповідності до вимог встановлених нормативних актів у сфері надання медичних послуг.
Всі інші зауваження прийняті до відома та виправлені у проекті Договору та у документації.
Дата оприлюднення відповіді:
11.04.2025 15:31