Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 30 травня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII із змінами (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом, розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця торгів, своєчасності укладання договору про закупівлю (змін до нього) та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; відповідності умов договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21.05.2024 у м. Києві та 22.05.2024 у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план Департаменту з питань будівництва та архітектури Рівненської обласної державної адміністрації (далі – Замовник) UA-P-2025-04-08-003790-a на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджена рішенням уповноваженої особи (протокол від 08.04.2025) та додатками до неї; реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію переможця торгів Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЮКЕСОН ГРУП»; протокол розкриття тендерних пропозицій; протокольне рішення уповноваженої особи від 09.05.2025 про визначення переможця та про намір укласти договір; повідомлення про намір укласти договір від 09.05.2025; Договір підряду від 23.5.2025 №19 (далі - Договір); пояснення Замовника отримані через електронну систему закупівель 15.05.2025, 28.05.2025, 29.05.2025.
За результатами аналізу питання відповідності договору про закупівлю вимогам законодавства встановлено наступне.
Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 17 Особливостей визначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей. За нормою частини першої статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 323 Господарського кодексу України договори підряду (субпідряду) на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до закону.
Порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва визначено Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (зі змінами та доповненнями), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (далі – Постанова № 668).
Відповідно до пункту 17 Постанови № 668, строки виконання робіт (будівництва об'єкта) встановлюються договором підряду і визначаються датою їх початку та закінчення. Невід’ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, у якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду.
Під час моніторингу встановлено, що Замовник уклав договір підряду на закупівлю робіт по об’єкту : «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) на території Костянтинівської гімназії за адресою: Рівненська область, Сарненський район, с. Костянтинівка, вул. Шкільна, 13» від 23.05.2025 № 19.
Відповідно до пункту 4.2 та 4.3 Розділу 4 Договору передбачено, що Строки виконання всіх видів робіт визначаються календарним графіком виконання робіт, який є невід'ємною частиною Договору (Додаток № 2). Сторони погодилися, що строк закінчення виконання Робіт затверджено календарним графіком виконання робіт (Додаток №2).
Аналізом інформації, установлено, що Замовником у додатку № 2 «Календарний графік» до Договору не зазначено дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених під час виконання Договору, чим недотримано вимоги норм пункту 17 Постанови № 668, а також частини першої статті 41 Закону.
Керуючись положеннями частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області, 23.05.2025 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника з метою отримання відповідних пояснень, а саме: «чому в електронній системі додаток № 2 «Календарний графік» до Договору не містить переліку дат початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором».
28.05.2025, через електронну систему закупівель Замовником надано пояснення: «… Порядок фінансування проекту в сумі 28738623 грн. передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.03.2025 №221-р «Про розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (облаштування укриттів), зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеях, ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою, у 2025 році»…При цьому, Постановою не встановлено чіткої форми Календарного графіку виконання робіт, а також механізму відображення відповідних етапів таких робіт. Відтак, вважаємо, що проведення процедури закупівлі робіт по об’єкту «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) на території Костянтинівської гімназії за адресою: Рівненська область, Сарненський район, с. Костянтинівка, вул. Шкільна, 13» та укладення договору про закупівлю проведено чітко з дотриманням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Цивільного кодексу України…».
Вищезазначене пояснення не спростовує факт порушення норм, встановлених пунктом 17 Постанови № 668, в частині не зазначення у Додатку № 2 до договору найменування всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором підряду, з визначенням дати початку та закінчення за об’єктом будівництва.
Отже Замовником укладено Договір з порушенням норм, встановлених пунктом 17 Постанови № 668, чим не дотримано вимоги пункту 17 Особливостей, а також частини першої статті 41 Закону.
За результатами аналізу питання відповідності умов договору про закупівлю умовам Рамкової угоди встановлено наступне.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода. Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024
№ 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з Постановою Кабінету України від 15.11.2024 № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Згідно пункту 3 статті 5 Рамкової угоди усі поставки та матеріали, які фінансуються та закуповуються Україною або суб’єктами під її контролем для реалізації заходів Плану, повинні походити із прийнятних країн, зазначених у пункті 1(a) та (b) цієї Статті, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн. Крім того, застосовуються правила щодо обмежень у пункті 7 цієї Статті.
Слід зазначити, що у Додатку 4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до Договору, згідно якої в переліку є матеріали, країною походження зазначено Швейцарію та США, що не узгоджується із вимогами Статті 5 Рамкової угоди щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області, який оприлюднений через електронну систему закупівель, 29.05.2025 Замовником надано пояснення, що не спростовує виявлені невідповідності та не узгоджується із вимогами пункту 3 статті 5 Рамкової угоди щодо поставок і матеріалів, які фінансуються та закуповуються для виконання Плану України, які мають походити з прийнятних країн.