Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 29 травня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), із урахуванням вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості № 1178), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, повноти виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія АМКУ), внесення змін до договору та їх оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель державного підприємства «Служба місцевих автомобільних доріг у Вінницькій області» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію із змінами, затверджену рішенням уповноваженої особи (протоколи від 03.04.2025 № 8, від 24.04.2025 № 16), рішення Комісії АМКУ від 18.04.2025 № 6203-р/пк-пз, звернення за роз’ясненнями щодо тендерної документації від 07.04.2025, 25.04.2025, відповіді Замовника від 09.04.2025, 28.04.2025, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію дочірнього підприємства «Вінницький облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі – ДП «Вінницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України»), вимогу про усунення невідповідностей до 02.05.2025 13:09, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 02.05.2025 № 21, повідомлення про намір укласти договір, договір від 09.05.2025 №1-Е (далі – Договір), повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, додаткові угоди від 22.05.2025 № 1, від 23.05.2025 № 2 та пояснення (інформацію та документи) Замовника, отримані 12.05.2025, 22.05.2025 через електронну систему закупівель.
Моніторинг закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, що були предметом розгляду рішення Комісії АМКУ не здійснювався.
Абзацом першим пункту 28 Особливостей № 1178 передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей № 1178.
Згідно з вимогами частини другої статті 22 Закону тендерна документація повинна містити проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Також, згідно з нормою абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
За результатами моніторингу установлено, що у пункті 3 розділу 6 тендерної документації Замовник визначив, що проєкт договору про закупівлю викладено в Додатку 3 до цієї тендерної документації, а також, що договір про закупівлю укладається відповідно до вимог цієї тендерної документації та тендерної пропозиції переможця у письмовій формі у вигляді єдиного документа у строки, визначені пунктом 2 «Строк укладання договору про закупівлю» цього розділу.
У Додатку 3 тендерної документації Замовник виклав проєкт договору, у пункті 4.7. якого визначив, що компенсація додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами (у разі їх застосування), відбувається на підставі порівняльної відомості відповідно до переліку основних матеріальних ресурсів (Додаток № 2 до Договору), а також, що на етапі проведення взаєморозрахунків розмір коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, визначається за пунктом 7.6 Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, затвердженою наказом Міністерства інфраструктури України 07.10.2022 № 753 (далі – Методика).
Крім того, у Додатку 5 «Перелік основних матеріальних ресурсів» тендерної документації міститься перелік основних матеріальних ресурсів з зазначенням їх найменувань, одиниць виміру, вагових коефіцієнтів та середніх цін з урахуванням ПДВ без врахування транспортної складової.
Пунктом 7.6 Методики, яка визначає механізм формування вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування та є обов'язковою для визначення вартості дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, установлено, що компенсація додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами, відбувається на підставі порівняльної відомості до Методики, відповідно до переліку основних матеріальних ресурсів, який є обов'язковим додатком до договору підряду.
Крім того, пунктом 6.2 Методики обумовлено, що для визначення ціни тендерних пропозицій замовник повинен надати, зокрема, перелік основних матеріальних ресурсів відповідно до додатку 28 до Методики, зміна цін на які може суттєво вплинути на вартість дорожніх робіт та послуг впродовж періоду їх виконання/надання, із зазначенням вагового коефіцієнта кожного ресурсу та зазначенням цін, визначених за базою даних цін за останній місяць з урахуванням ПДВ та без врахування транспортної складової, що передує даті оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі чи спрощеної закупівлі.
Слід зазначити, що додатком 28 до Методики визначено, що перелік основних матеріальних ресурсів є невід’ємною частиною договору, а також, що кількість основних матеріальних ресурсів повинна складати не більше 10-ти позицій. Перелік формується з найбільш вагомих в ціні матеріалів на підставі розділу ІІІ. «Дорожньо-будівельні матеріали, вироби та комплекти» відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта без врахування транспортної складової.
Водночас, моніторингом установлено, що у Додатку 5 «Перелік основних матеріальних ресурсів» тендерної документації Замовник зазначив основні матеріальні ресурси у кількості 16 позицій, а саме: суміші асфальтобетонні гарячі і теплі, що застосовуються у верхніх шарах покриттів, дрібнозернисті, тип В, марка 2, суміші протиожеледні (10,0% солі), суміші протиожеледні (20,0% солі), фарба дорожня, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 20-40 мм, марка М1000 і більше, бітуми нафтові дорожні БНД 70/100, перший сорт, скляні кульки вітчизняного виробника, дорожнє огородження бар’єрного типу (11ДД-2), емульсія бітумна, дорожна, ЩПС 0-40, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 40-70 мм, марка М1000 і більше, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 10-20 мм, марка М1000 і більше, камені бортові, БР100.30.15, щебінь митий із природнього каменю для будівельних робіт, марка М-1000 і більше, фракція 5-10 мм, відсів, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 5[3]-10 мм, марка М1000 і більше.
Отже, Замовник при визначенні кількості основних матеріальних ресурсів, зміна цін на які може суттєво вплинути на вартість дорожніх робіт та послуг впродовж періоду їх виконання/надання у Додатку 5 «Перелік основних матеріальних ресурсів» тендерної документації недотримався вимог додатку 28 Методики.
Таким чином, тендерна документація Замовника складена з порушенням вимог статті 22 Закону та пункту 28 Постанови № 1178, оскільки містить інформацію, вимоги щодо наявності якої не передбачені законодавством.
Учасником ДП «Вінницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у своїй тендерній пропозиції надано проєкт договору (файл «10 Проєкт договору.pdf»), в якому Перелік основних матеріальних ресурсів є додатком № 2 до нього (пункт 14.2 розділу 14 «Додатки до договору» Додатку № 3 тендерної документації), а також лист-згоду з умовами проєкту договору (файл «9. Довідка на згоду з проектом та дотримання умов.pdf»).
Крім того, цим учасником у складі тендерної пропозиції надано Перелік основних матеріальних ресурсів від 28.04.2025 № 338 (файл 29. «Перелік основних матеріальних ресурсів.pdf», який повністю відповідає переліку, що визначено Замовником у Додатку 5 тендерної документації.
За результатами торгів Замовник уклав з учасником ДП «Вінницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Договір, який містить, у тому числі Додаток № 2 «Перелік основних матеріальних ресурсів».
Однак, згідно з Додатком №2 «Перелік основних матеріальних ресурсів» до Договору кількість основних матеріальних ресурсів доповнено до 81 позиції, а розмір вагових коефіцієнтів матеріального ресурсу, що відображає їх питому вагу не відповідає їх розміру, встановленому Замовником у тендерній документації та наданому у тендерній пропозиції учасника ДП «Вінницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», зокрема, на такі основні матеріальні ресурси: суміші асфальтобетонні гарячі і теплі (асфальтобетон щільний) (дорожні)(аеродромні), що застосовуються у верхніх шарах покриттів, дрібнозернисті, тип В, марка 2, суміші протиожеледні (10,0% солі), суміші протиожеледні (20,0% солі), фарба дорожня, бітуми нафтові дорожні БНД 70/100, перший сорт, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 20-40 мм, марка М1000 і більше, скляні кульки вітчизняного виробника, дорожнє огородження бар’єрного типу (11ДД-2), емульсія бітумна, дорожна, ЩПС 0-40, щебінь із природного каменю для будівельних робіт фракція 40-70 мм, марка М1000 і більше, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 10-20 мм, марка М1000 і більше, камені бортові, відсів, щебінь митий із природнього каменю для будівельних робіт, марка М-1000 і більше, фракція 5-10 мм, щебінь із природного каменю для будівельних робіт, фракція 5[3]-10 мм, марка М1000 і більше.
Пунктом 18 Особливостей № 1178 визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі; перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Також згідно з абзацом 4 пункту 49 Особливостей № 1178 замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
Враховуючи вищевикладене, умови Договору, укладеного Замовником з ДП «Вінницький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» відрізняються від вимог тендерної документації та змісту тендерної пропозиції переможця, чим порушено вимоги пункту 3 розділу 6 тендерної документації Замовника, пункту 18, абзацу 4 пункту 49 Особливостей № 1178.
На запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області про надання пояснень, зокрема, щодо відмінності від умов Договору змісту тендерної пропозиції переможця, Замовник зазначив, що «…кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами не передбачені за даним предметом закупівлі, тому вимоги Методики до переліку основних матеріальних ресурсів, при погоджені договору з переможцем закупівлі, не застосовувались. Також тендерна документація та проект договору не містили жодних окремих вимог до форми та змісту Додатку 2 до Договору. Проте для уникнення непорозумінь/різночитань, до Договору були внесені відповідні зміни, а додаток №2 було сформовано та викладено з врахуванням вимог Методики. Окремо зауважуємо, що зміни до додатку №2 до договору жодним чином не вплинули та не можуть вплинути на вартість договору та/або спричинити додаткові витрати для Змовника і Держави, оскільки усі вартісні та кількісні показники предмета закупівлі наведені в додатку №1 до Договору «Договірна ціна»».
Водночас надане пояснення не спростовує виявленого порушення, оскільки умовами Договору визначено, що компенсація додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами (у разі їх застосування), відбувається на підставі порівняльної відомості відповідно до переліку основних матеріальних ресурсів (Додаток № 2 до Договору) (пункт 4.7. Договору), а також, що Договір набирає чинності з моменту його підписання та діє до 30.12.2026 включно, а в частині розрахунків та гарантійних зобов’язань – до повного виконання Сторонами своїх зобов’язань (пункт 10.1. Договору).
Відповідно до підпункту 2 пункту 21 Особливостей № 1178 договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення його з порушенням вимог пункту 18 Особливостей № 1178.