Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про доступ до судових рішень" розпочав функціонування з червня 2006 року Єдиний державний реєстр судових рішень (далі – Реєстр) -автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Так, з 1 червня 2006 року забезпечено надсилання та постійне внесення до Реєстру електронних копій судових рішень Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, апеляційних та місцевих адміністративних судів, апеляційних та місцевих господарських судів, апеляційних загальних судів; надсилання та постійне внесення судових рішень місцевих загальних судів забезпечено з 1 січня 2007 року. Виключні майнові права інтелектуальної власності на комп’ютерну програму, що забезпечує ведення Реєстру (рішення про реєстрацію договору, який стосується права автора на твір від 17.06.2013 № 2193) належать Державному підприємству "Інформаційні судові системи" (далі – Підприємство). 19 квітня 2018 року Рішенням Вищої ради правосуддя №1200/0/15-18 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень (далі – Порядок). Відповідно до пункту 3 частини 1 розділу І даного Порядку адміністратором Реєстру є Підприємство, віднесене до сфери управління Державної судової адміністрації України (далі – ДСА України). Підприємство вживає заходів, пов’язаних із технічним та організаційно-технологічним забезпеченням функціонування Реєстру, у тому числі: створення, вдосконалення та супроводження державної інформаційної системи Реєстру; адміністрування Реєстру; надання доступу до Реєстру; забезпечення зберігання та захисту даних, що містяться в Реєстрі, у тому числі шляхом визначення моделі захисту від загроз витоку інформації та засобів обробки електронних документів у Реєстрі та надання до них безоплатного цілодобового доступу на офіційному вебпорталі "Судова влада України"; виконання інших функцій, передбачених Порядком. Підприємство з моменту створення Реєстру надає послуги ДСА України з обслуговування Реєстру, крім того здійснює заходи з технічного та організаційного удосконалення ведення Реєстру, запроваджуючи більш прогресивну та сучасну технологію електронного документообігу між судами (автоматизовану систему документообігу суду) та адміністратором Реєстру, модифікуючи обробку, систематизацію та зберігання копій судових рішень тощо. Підприємством придбано та встановлено потужне серверне обладнання для забезпечення безперебійної роботи Реєстру, створено систему резервного копіювання та зберігання інформації, проводяться роботи з модернізації програмного забезпечення, створено систему автентифікації та наступної ідентифікації користувачів, дворівневу систему доступу до Реєстру відповідно до чинного законодавства України. Підприємством розроблено та отримано авторські права (свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір від 16.08.2021 № 107324) на програмне забезпечення, призначене для автоматичного знеособлення інформації, яка не може бути розголошена в текстах судових рішень, призначених для перегляду в Реєстрі в режимі загального доступу (комп’ютерна програма "Лінгвістичний аналізатор текстів "АКУЛА"). Зазначене програмне забезпечення постійно вдосконалюється Підприємством з урахуванням змін чинного законодавства України та доручень ДСА України, як держателя Реєстру. Для забезпечення безперебійної роботи судової системи будь-яка система електронного суду повинна тісно інтегруватися з інформаційною системою, вже існуючою у судах України. На сьогоднішній день Підприємством напрацьовано унікальний досвід щодо обробки значних масивів даних, розробки форматів та протоколів обміну даними в електронному вигляді, реалізації та впровадження центральних серверів обміну повідомленнями та відповідних електронних сервісів, створення відповідних інтерфейсів користувача та вирішення технічних та організаційних питань у національному масштабі. Тому слід звернути увагу, що, використовуючи надбаний досвід та технології, Підприємство має можливість створити таку інтеграцію, не порушуючи налагоджених виробничих процесів у судах. Таким чином Підприємство є первинним постачальником послуг засобами комп’ютерної програми як об’єкта інтелектуальної власності, що забезпечує ведення Реєстру, крім цього, Підприємством реалізовано повний набір механізмів, які забезпечують надання зазначених послуг. Пунктом 1 наказу ДСА України від 22.09.2022 № 333 (зі змінами) (далі - Наказ) Підприємство визначено адміністратором функціональних підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - ЄСІТС) та (або) інших інформаційних систем і сервісів судової влади, зокрема, Реєстру. Пункт 2 Наказу встановлює, що адміністратор несе відповідальність за забезпечення безперервного функціонування, супроводження та адміністрування зазначених інформаційних систем і сервісів, забезпечує належний рівень технічної підтримки, обробки запитів і консультування користувачів відповідно до розпоряджень ДСА України та взятих на себе договірних зобов'язань. Здійснення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу зумовлено тим, що можлива зміна адміністратора Реєстру унеможливить супровід та технічну підтримку Реєстру, що у свою чергу призведе до призупинення автоматичного внесення судових рішень до Реєстру, збільшення навантаження на співробітників суду для ведення інформаційно-довідкової роботи у суді, виникнення необхідності в конвертації даних, що накопичувалися в ЄСІТС, ускладнення роботи з центральною базою даних, яка містить всі документи, що створюються у судовій системи. Водночас, Наказ не передбачає можливості забезпечення адміністрування визначених наказом інформаційних систем і сервісів, у тому числі, захищеної телекомунікаційної мережі, будь-яким іншим підприємством, установою чи організацією, окрім Підприємства. Крім цього, відповідно до Наказу відповідальність за забезпечення безперервного функціонування, супроводження та адміністрування зазначених у наказі інформаційних систем і сервісів покладається також виключно на Підприємство.