Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 05 травня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 01.04.2025, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі – Особливості), розгляду тендерних пропозицій на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, наявності підстав для відхилення тендерної пропозиції, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Управління міського господарства та благоустрою Берегівської міської ради (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію зі змінами, затверджену протоколом уповноваженої особи від 01.04.2025 року №31, тендерну пропозицію фізичної особи підприємця «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» та фізичної особи підприємця «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ» (далі ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» та ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ»); відповіді Замовника, надані через електронну систему закупівель на вимогу учасника процедури закупівлі про усунення порушення; повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених в тендерній пропозиції ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» до 16 квітня 2025 року; протокольне рішення уповноваженої особи про відхилення тендерної пропозиції ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» від 16.04.2025 року №34; вимога про усунення невідповідностей, виявлених в тендерній пропозиції ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ» до 23.04.2025 року; протокольне рішення уповноваженої особи про визначення переможця та про намір укласти договір з ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ» від 23.04.2025 року; повідомлення про намір укласти договір від 23.04.2025; пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 21, 24 та 30 квітня 2025 року.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922-VIII.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» та наявності підстав для її відхилення встановлено наступне.
Під час розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» Замовником в електронній системі закупівель 15.04.2025 розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, які підлягали виправленню згідно умов пункту 43 Особливостей: «1. В проекті договору вказано суму, яка не є актуальною на момент підписання угоди та не може бути визначена на момент подачі Учасниками пропозицій в процесі проходження тендерної процедури. 2. В додатку 1 «Технічні, якісні і кількісні вимоги на закупівлю» до тендерної документації чітко прописано, що обов’язковою умовою для належного виконання вказаних послуг є наявність у Виконавця дорожнього мульчирователя для покосу трави під кутом. Але в наданій вами інформації щодо матеріально-технічної бази (додаток 2 до тендерної документації) не зазначено даної техніки. 3. Відсутній гарантійний лист щодо виконання зобов’язань ( форма гарантійного листа наведена у додатку 6 до тендерної документації). 4. Гарантійний лист у довільній формі, яким підтверджується, що Учасник правомірно поширює у тендерній пропозиції персональні дані з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних» і несе відповідальність за їх обробку згідно п.10 додатку 7 до тендерної документації. 5. Наданий договір оренди транспортних засобів, визнано таким, що є нікчемним згідно пп.10 п.3.1 «Відповідно до вимог ч. 2 ст. 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 № 1207-VII здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним», оскільки місцезнаходження юридичної особи ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БУДІВЕЛЬНА ФІРМА ПРОГРЕС ЛТД» на даний час зареєстрована на окупованій території, а саме Донецькій області.».
Інших невідповідностей у розміщеному Замовником в електронній системі закупівель 15.04.2025 повідомленні про усунення невідповідностей зазначено не було.
Проте, після завантаження учасником протягом 24 годин всіх документів, що вимагалися у вказаному повідомленні Замовником прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» з наступною аргументацією: «В зв'язку з невідповідністю тендерної пропозиції учасника технічним умовам предмету закупівлі (Додаток 2 до тендерної документації), а саме: відсутність документів, що підтверджують право власності або інший документ, який підтверджує право володіння або договори оренди обладнання, матеріально-технічної бази та технологій або договори суборенди обладнання, матеріально-технічної бази та технологій або договір про надання послуг тощо, які підтверджують наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій визначені у довідці по предмету тендерної закупівлі UA-2025-04-01-009008-a».
Слід зауважити, що вказані документи стосувалися саме кваліфікаційних критеріїв та підлягали виправленню у відповідності до пункту 43 Особливостей, однак у повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей, розміщеного Замовником в електронній системі закупівель 15.04.2025 не було зазначено про надання вищеописаних документів, відсутність яких була підставою для відхилення.
Водночас, у додатку 2 до тендерної документації зазначено, що Учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців, а вимога щодо підтвердження підстави володіння та / або користування у разі залучення субпідрядника Замовником у пункті 1 додатку 2 до тендерної документації не встановлена.
Так, відповідно до інформації про право володіння або підставу користування або договір про надання послуг, зазначеної учасником ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» у довідці про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій учасника, поданій у складі тендерної пропозиції та виправленої після розміщеного Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей (файли «1.матеріально-технічної бази-11.pdf.p7s.» від 13.04.2025 року та «1.матеріально-технічної бази-11.pdf.p7s.» та «Матеріально-технічної база.pdf.p7s.» від 16.04.2025 року ), послуги із благоустрою населених пунктів (косіння трави і бур’яну механізованим способом та вручну узбіч доріг, нагорноловчої канави, прибудинкових територій багатоповерхових будинків та мікрорайонів Берегівської міської територіальної громади виконуватимуться технікою залученого субпідрядника (ФОП «Аветісян Аветік Абовович»).
Також, у складі тендерної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» надано Довідку від 13.04.2025 №7 про субпідрядників/співвиконавців, в якій зазначено, що він планує залучати до виконання послуг (робіт) субпідрядників/співвиконавців, а саме ФОП Аветісян Аветік Абовович (файл «7. Довідка про субпідрядника.pdf.p7s.»), із зазначенням інформації відповідно до пункту 3.7 Розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.
З урахуванням викладеного під час моніторингу встановлено, що учасником ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» подана вся необхідна інформація, що вимагалася Замовником у додатку 2 до тендерної документації.
З приводу вищеописаного, під час здійснення моніторингу Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Закарпатській області 21.04.2025 року та 24.04.2025 року через електронну систему закупівель до Замовника було направлено запити про надання пояснень, проте надані пояснення не обґрунтовують прийняте рішення про відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА» стосовно його невідповідності умовам тендерної документації щодо технічних, якісних, кількісних та інших вимог до предмета закупівлі.
Таким чином, за результатами аналізу питання щодо наявності підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА», викладених у протоколі від 16.04.2025 року №34, підписаного Уповноваженою особою Замовника, встановлено порушення абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника ФОП «АВЕТІСЯН АРМІНЕ АВЕТІКІВНА».
За результатами аналізу питання щодо надання учасником ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ» як переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей, у спосіб, зазначений в тендерній документації, встановлено наступне.
Так, Замовником у Додатку 7 тендерної документації «Перелік документів для ПЕРЕМОЖЦЯ процедури закупівель, що надаються для підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, а також документи що надаються для укладання договору» визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати Замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 п. 47 Особливостей, в тому числі:
- Витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості», який повинен бути отриманий у порядку, визначеному наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.03.2022 №207 «Деякі питання ведення обліку відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» через Департамент інформатизації МВС України (територіальний орган з надання сервісних послуг МВС України), про те, що фізичну особу чи фізичну особу — підприємця, яка є переможцем процедури закупівлі, до кримінальної відповідальності не було притягнуто, не знятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває. Вказаний Витяг повинен бути наданий у вигляді електронного документу з відповідним кваліфікованим електронним підписом та/або кваліфікованою електронною печаткою установи/організації, яка відповідальна за видачу таких витягів (документів) та повинен бути виданий не більше ніж 30 робочих днів відносно дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Під час моніторингу встановлено, що переможцем ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ», було надано витяг від 23.04.2025 №ФОВА-003697056 (файли «Витяг про відсутність судимості.pdf.p7s» та «Витяг про відсутність судимості.pdf»), виданий Департаментом інформатизації Міністерства внутрішніх справ України, який містить лише відомості про відсутність/наявність незнятої чи непогашеної судимості, проте будь яка інформація стосовно притягнення/не притягнення до кримінальної відповідальності та стосовно перебування/не перебування в розшуку ТОМПА ІШТВАНА ГЕЙЗОВИЧА, як вимагалося Замовником у Додатку 7 тендерної документації, у вказаному витязі відсутня.
Зазначене свідчить про те, що переможець ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ» не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 5,6 пункту 47 Особливостей.
З приводу описаного, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 30.04.2025 через електронну систему закупівель Замовнику було направлено запит про надання пояснень (інформації, документів) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, проте надані Уповноваженою особою Замовника пояснення не обґрунтовують прийняте рішення про невідхилення тендерної пропозиції ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ».
Абзацом третім підпункту 3 пункту 44 Особливостей імперативно зобов’язано Замовника відхиляти тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі: не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей.
Проте, за результатами проведеного моніторингу встановлено, що на порушення абзацу третього підпункту 3 пункту 44 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію ФОП «ТОМПА ІШТВАН ГЕЙЗОВИЧ».
Також встановлено, що Замовником під час розгляду тендерних пропозицій не дотримано принципи здійснення публічних закупівель, визначені пунктами 2 та 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі.
Підпунктом 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.